ZnaneKlocki.pl – jak zbudować sklep internetowy z klockami LEGO dla dorosłych? Case study e-commerce
Sklep internetowy z klockami LEGO może być dochodowym biznesem online – szczególnie gdy celuje w nietypową niszę. Tomasz Franaszek, właściciel ZnaneKlocki.pl, pokazuje jak przekształcić pasję do klocków LEGO w prosperujący biznes e-commerce, łączący sprzedaż online ze sklepem stacjonarnym.
Zobacz, jak w ciągu dwóch lat zbudował markę skupioną na klockach LEGO dla dorosłych i kolekcjonerskich zestawach z lat 90.

Od pasji do e-commerce – historia sklepu z klockami LEGO
Wiele biznesów rodzi się z potrzeby… ale i pasji. I tak było również w przypadku Tomasza Franaszka, właściciela sklepu.
“Jako dziecko bawiłem się sporo klockami LEGO. Miałem raczej te mniejsze zestawy, na większe, które były marzeniami z katalogów, rodziców nie było stać. Pasja do klocków wróciła po 30-stce, wtedy wybór był już dużo większy, a i budżet pozwalał na kupowanie bardziej zaawansowanych zestawów. Przy okazji składania kolejnego budynku przypomniałem sobie o Black Seas Barrakudzie, statku z 1989 rok, który podziwiać mogłem tylko w Pewexie. Odkupiłem go od sprzedawcy z Danii, w świetnym stanie i tak narodził się pomysł na biznes” – wspomina w rozmowie z nami, właściciel sklepu. “Przy okazji wielu dorosłych może spełnić dziecięce marzenia, a i wartość tych zestawów z każdym rokiem rośnie, zatem na takiej zachciance raczej nie stracimy” – dodaje.

Sprzedaż LEGO online – wyzwania w e-commerce
Choć wydawać by się mogło, że sprzedaż klocków LEGO, to zabawa sama w sobie, nie zawsze jest kolorowo. Polski rynek e-commerce w branży hobby jest dość nasycony, co utrudnia przebicie się przez konkurencyjne oferty. Dodatkowo, wysokie ceny towaru, czy znalezienie odpowiedniego dystrybutora oryginalnych zestawów LEGO, może być problematyczne.
Jak więc znaleźć rozwiązanie, które wyróżni markę na tle konkurencji? Pan Tomasz Franaszek podkreśla: “Po zrozumieniu specyfiki tego rynku postanowiłem poszukać sposobu, żeby się jakoś wyróżnić, znaleźć niszę. Jak już wspomniałem, dla wielu dzieciaków z początku lat 90., większość zestawów pozostawała w sferze marzeń. Dziś, już jako dojrzali mężczyźni (90% klientów to jednak faceci), którzy często dobrze zarabiają, mogą sobie pozwolić na realizację tych dziecięcych marzeń”.
“Znane Klocki to pierwsze miejsce, gdzie klient ma tak szeroki wybór starych zestawów. Dla mnie, jako właściciela sklepu internetowego, ważna jest też jakość używanych zestawów. Chcę, aby klient miał czystą frajdę z budowania i nie przejmował się uszkodzonymi klockami, czy brakującymi częściami. Myślę, że dla każdego biznesu najważniejszy jest zadowolony klient, bo z większym prawdopodobieństwem wróci i ponownie zrobi zakupy, a i być może zostawi pozytywny komentarz, co dziś jest na wagę złota” – dodaje właściciel.
Platforma dla sklepu internetowego – jak wybrać odpowiednie rozwiązanie?
Oprogramowanie sklepu internetowego to podstawa, stanowi fundament do dalszej pracy i rozwoju biznesu. W przypadku sklepu Znane Klocki, jego pomysłodawca zdecydował się na wybór oprogramowania Shoper.
“Na początku zastanawiałem się nad własną platformą sprzedażową, ale na szczęście szybko porzuciłem ten pomysł. Shoper kojarzył mi się z liderem rynku e-commerce stąd, po przeanalizowaniu go na tle konkurencji, wybór był dość prosty i szybki. Przekonała mnie miła obsługa oraz bardzo niska opłata za pierwszy rok używania platformy” – podsumowuje swoje pierwsze doświadczenia właściciel sklepu Znane Klocki.
“To ważne dla nowego sklepu internetowego, sporo z nich nie przetrwa pierwszego roku, zatem nie ma co na starcie generować dużych kosztów” – dodaje.
Dla pana Tomasza nie bez znaczenia okazało się zaplecze technologiczne oferowane przez Shoper: “Funkcjonalności na platformie Shoper jest dużo, nawet w podstawowym abonamencie. Na tyle dużo, że przez pierwsze tygodnie dzwoniłem na infolinię prawie codziennie z kolejnymi pytaniami. Ku mojemu zdziwieniu konsultant zawsze fachowo na nie odpowiadał i rozwiązywał mój problem. Byłem bardzo pozytywnie zaskoczony, ile czasu Shoper poświęca mi w ramach abonamentu” – podsumowuje.
Rozwój biznesu – od e-commerce do sklepu stacjonarnego
Dynamiczny rozwój e-commerce oraz zmiany w zwyczajach zakupowych Polaków wymuszone przez pandemię sprawiły, że sklepy stacjonarne zaczęły przenosić działalność do kanału online. Dlatego może nieco zaskakiwać fakt, że całkiem niedawno, bo 16 października 2021 r. w Warszawie, odbyło się otwarcie pierwszego sklepu stacjonarnego Znane Klocki.

“Wiem, że żyjemy w dobie wykładniczego wzrostu handlu online i zazwyczaj kolejność rozwoju jest inna. Wiele sklepów stacjonarnych, które od lat były na rynku dopiero niedawno przerzuciły się na poważniejszą sprzedaż w internecie, na pewno na niektórych wymusiła to pandemia. Zależy mi też na budowaniu społeczności, a sklep stacjonarny oprócz możliwości zrobienia zakupów, także idealne miejsce spotkań.” – podkreśla właściciel. Otwarcie sklepu stacjonarnego, było także impulsem do rozszerzenia asortymentu Znanych Klocków, o nowe zestawy LEGO dla dorosłych. Tym samym sklep stacjonarny stał się jednym z najlepiej zaopatrzonych w tego typu produkty, na terenie Warszawy.
“Dziś propozycji dla tzw. AFOL-i (ang. Adults Fan of LEGO) jest tak wiele, że powstawanie kolejnych dedykowanych sklepów z zestawami +18 to tylko kwestia czasu” – prognozuje Tomasz Franaszek – “Nie radziłbym otwierać sklepu, czy to online, czy offline, jeżeli to czym się zajmujemy nie jest naszą pasją lub hobby. Wtedy wszystko przychodzi dużo łatwiej, a i mniejsze czy większe porażki mniej bolą” – dodaje.
Historia ZnaneKlocki.pl pokazuje, że sukces w e-commerce można osiągnąć znajdując właściwą niszę rynkową i odpowiadając na konkretne potrzeby grupy docelowej. Połączenie pasji z profesjonalnym podejściem do sprzedaży online pozwoliło stworzyć markę, która skutecznie rozwija się zarówno w internecie, jak i w tradycyjnym handlu.
Sprawdź przykłady innych sklepów, które sprzedają na Shoper:
- Zainspiruj się! Zobacz, jak sprzedaje sklep Ovczarnia.pl
- Poznaj historię marki i sklepu internetowego Malikceramik
- Z Shoplo na Shoper – sprawdź, jak sprzedaje marka FITSELF
Warto zapamiętać!
- Historia sukcesu sklepu internetowego sprzedającego klocki lego.