Kiedy RTV, kiedy AGD? Kupujemy sprzęt elektroniczny w internecie

Data publikacji: 28 września 2017 Ostatnia aktualizacja: 19 stycznia 2025

Komputery jesienią (bo dzieci idą do szkoły), pralki i zmywarki wiosną (bo zaczynają się remonty)? Sprawdzamy, kiedy klienci kupują sprzęt elektroniczny i podpowiadamy, jak się do tego najlepiej przygotować.

Rosnąca popularność internetowych zakupów sprzętu elektronicznego
Rys 1. Czy Polacy kupują sprzęt RTV i AGD przez internet?
Rosnąca popularność internetowych zakupów sprzętu elektronicznego
Rys 1. Czy Polacy kupują sprzęt RTV i AGD przez internet?

Zakupy sprzętu elektronicznego – trendy w polskim e-commerce

Sprzęt elektroniczny, RTV i AGD, komputery i oprogramowanie – to najchętniej kupowane przez polskich internautów w 2016 roku produkty, jak donosi raport Izby Gospodarki Elektronicznej o płatnościach cyfrowych. Co więcej, myśląc o kupnie laptopa, telewizora czy smartfona, coraz więcej Polaków w pierwszym odruchu nie siada to komputera stacjonarnego w rogu dużego pokoju, ale sięga po urządzenia mobilne, szukając odpowiednich towarów i informacji „tu i teraz” – szybko, wygodnie, mobilnie. Taka sytuacja aż sprzyja, żeby wyjść ze swoją ofertą do szukających i kupujących – żeby jednak zrobić to umiejętnie trzeba wiedzieć jak i kiedy się im ze swoim sklepem pokazać.

Czy kiedykolwiek kupiłaś/eś dany produkt przez internet i czy zamierzasz go kupić w przyszłości?
Rys 2. Kategorie produktów kupowanych przez polskich klientów w sieci.
Czy kiedykolwiek kupiłaś/eś dany produkt przez internet i czy zamierzasz go kupić w przyszłości?
Rys 2. Kategorie produktów kupowanych przez polskich klientów w sieci.

Włącz to!

Teza ze wstępu do tego artykułu mówiąca, że komputery sprzedają się lepiej jesienią rzeczywiście jest prawdziwa. A przynajmniej tak wynika z danych wyszukiwarki Google, w której każdy z nas rozpoczyna wyprawę po upragniony produkt.

Komputery sprzedają się co prawda bardzo dobrze przez cały rok, ale rzeczywiście w okolicach września szuka ich więcej zainteresowanych. Podobnie sytuacja ma się z laptopami – od września ich poszukiwania wyraźnie rosną i aż do stycznia cieszą się większym niż przez resztę roku powodzeniem. Szkoła, jesienno-zimowe wyprzedaże, potem świąteczne prezenty – na to wszystko trzeba być przy prowadzeniu sklepu internetowego przygotowanym i lepiej zaplanować reklamę produktową w Google z odpowiednim wyprzedzeniem.

Wykres popularności wyszukiwanych haseł: RTV, AGD i sprzęt elektroniczny
Rys 3. Przykładowy widok porównania dla wyszukiwanych fraz: RTV, AGD i sprzęt elektroniczny w Google.
Wykres popularności wyszukiwanych haseł: RTV, AGD i sprzęt elektroniczny
Rys 3. Przykładowy widok porównania dla wyszukiwanych fraz: RTV, AGD i sprzęt elektroniczny w Google.

Po co od razu płatna kampania?

Żeby Ci wszyscy ludzie, którzy szukają sprzętu elektronicznego w internecie, rzeczywiście Cię znaleźli. I szybciej, niż pozwala na to pozycjonowanie sklepu, wymagające dłuższej i bardziej angażującej pracy u podstaw. Jasne, kampanie produktowe w Google kosztują, ale – co najlepiej widać na tych przykładach – dobrze prowadzone szybko nie tyle się zwracają, co przynoszą wyraźne zyski. https://www.shoper.pl/2017/05/18/shoper-kampanie-czyli-wyjsc-poza-strefe-komfortu/

Schemat działania kampanii produktowych w Google
Rys 4. Korzyści dla klienta Shoper Kampanie.
Schemat działania kampanii produktowych w Google
Rys 4. Korzyści dla klienta Shoper Kampanie.

Jak zacząć?

Od rozejrzenia się dookoła i analizy konkurencji. Od sprawdzenia, czego i kiedy ludzie szukają w sklepach takich jak mój. Bo jeśli sprzedajesz wspomniany sprzęt elektroniczny (pod różną postacią), dobrze wiedzieć, kiedy jest na taki asortyment największe zapotrzebowanie.

W przypadku sprzętu gospodarstwa domowego, wzrost zainteresowania tymi produktami przypada na koniec wakacji. Od września ludzie szukają go najczęściej, wpisując w Google popularną frazę „AGD”. Nie bez znaczenia jest tu na pewno początek roku akademickiego, kiedy studenci atakują sklepy w poszukiwaniu sprzętów do wynajmowanych mieszkań, albo właściciele domów i lokali, po letniej przerwie, próbujący zdążyć z remontem przed nadejściem zimy. Na Zachodzie popularne są jeszcze dni hitowych wyprzedaży (Black Friday, Cyber Monday), w Polsce jednak nie cieszą się takim wzięciem. Niemniej, warto je mieć na uwadze.

Fraza AGD jest bardziej popularna niż nazwy pojedynczych sprzętów
Rys 5. Porównanie zainteresowania dla fraz: pralka, lodówka, zmywarka, piekarnik i AGD.
Fraza AGD jest bardziej popularna niż nazwy pojedynczych sprzętów
Rys 5. Porównanie zainteresowania dla fraz: pralka, lodówka, zmywarka, piekarnik i AGD.
Popularność frazy telefon w ujęciu czasowym
Rys 6. Wykres popularności dla wyszukiwanych haseł: komputer, laptop, smartfon, telefon i telewizor.
Popularność frazy telefon w ujęciu czasowym
Rys 6. Wykres popularności dla wyszukiwanych haseł: komputer, laptop, smartfon, telefon i telewizor.

Można jednak założyć, że dla branży AGD i RTV, a także komputerowej (włączając w to oprogramowanie), najlepszy okres rozpoczyna się pod koniec sierpnia i trwa do lutego.

Co dalej?

Kupujący, nierzadko drogi, sprzęt elektroniczny chcą przede wszystkim mieć proste, wygodne i szybkie zakupy. Oczywiście, cena jest dla nich szalenie ważna, ale w przypadku telewizorów, komputerów czy smartfonów, najistotniejszą kwestią jest bezpieczeństwo na stronie sklepu internetowego: przejrzyste zasady zakupów (u kogo kupuję, jak wygląda reklamacja, jak zwrot; co z gwarancją), poufność danych (czy sklep jest zabezpieczony odpowiednim protokołem HTTPS i zapewnia szyfrowanie podawanych przeze mnie informacji), niczym nie ograniczony kontakt (jeśli coś pójdzie nie tak kto mi pomoże? Czy od razu dostanę wsparcie, czy będę musiał dwa dni czekać na odpowiedź na mojego mejla?).

Google ostrzega przed stronami bez SSL'a
Rys 7. SSL – niezbędne zabezpieczenie w świecie e-commerce.
Google ostrzega przed stronami bez SSL'a
Rys 7. SSL – niezbędne zabezpieczenie w świecie e-commerce.

Te rzeczy są nawet dla kupującego ważniejsze niż rabat na płaski telewizor. Choć o rabacie, zwłaszcza dla powracających do Twojego sklepu, też oczywiście nie zapomnij.

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • Co Polacy najczęściej kupowali w sieci w 2016 roku?
  • Dlaczego jesień to idealny czas na sprzedaż elektroniki?
  • Czy kampanie produktowe w Google to dobry pomysł?
  • Jak startować w branży sprzętu elektronicznego?
  • Co robić, by klienci czuli się bezpiecznie i chętnie kupowali w sklepie?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności