Data publikacji: 14 października 2025 Aktualizacja: 14 października 2025

Zmiana miejsca prowadzenia działalności – gdzie zgłosić?

Zmiana miejsca prowadzenia działalności gospodarczej wymaga aktualizacji danych w CEIDG. Przedsiębiorca ma 7 dni na złożenie wniosku CEIDG-1 – możesz to zrobić online, w urzędzie gminy lub listownie. Aktualizacja jest bezpłatna i nie wymaga osobnych zgłoszeń do urzędu skarbowego, ZUS czy urzędu statystycznego. Trzeba jednak pamiętać, że zmiana adresu może oznaczać także zmianę właściwego urzędu skarbowego dla rozliczeń VAT i PIT. W naszym poradniku znajdziesz krok po kroku, gdzie zgłosić zmianę miejsca działalności i jak poprawnie wypełnić wniosek CEIDG-1.

Zmiana miejsca prowadzenia działalności – obowiązki przedsiębiorcy

Każdy przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą albo będący wspólnikiem spółki cywilnej ma obowiązek na bieżąco aktualizować dane wpisane w CEIDG, czyli w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Zmiana adresu działalności gospodarczej to jedno z najczęstszych sytuacji, które wymagają zgłoszenia. Od momentu przeprowadzki masz na to – według przepisów – 7 dni.

Dlaczego to takie ważne? W CEIDG zmianę adresu firmy musisz zgłosić m.in. dlatego, że Twój służbowy adres jest wykorzystywany w oficjalnej korespondencji urzędowej, a ponadto ma też wpływ na ustalenie właściwego urzędu skarbowego do rozliczeń podatkowych. 

Sama zmiana adresu prowadzenia działalności gospodarczej może być zgłoszona całkowicie online (za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl) albo tradycyjnie w urzędzie gminy czy listownie. Możesz wybrać odpowiednią dla siebie formę przeprowadzenia tej procedury.

Co warto wiedzieć na temat zmiana adresu działalności gospodarczej online? Jak wypełnić wniosek i jakich błędów się wystrzegać?  Na te pytania odpowiadamy w dalszej części poradnika.

Uwaga: w przypadku przedsiębiorców każda z poniższych zmian wymaga aktualizacji w CEIDG w terminie 7 dni:

zmiana miejsca prowadzenia działalności,
zmiana adresu do doręczeń,
zmiana miejsca wykonywania działalności gospodarczej,
zmiana miejsca prowadzenia i przechowywania dokumentacji księgowej.

Gdzie zgłosić zmianę adresu firmy?

Wiesz już z poprzedniej sekcji, gdzie zgłosić zmianę adresu działalności gospodarczej i że do wyboru masz trzy ścieżki. Przyjrzyjmy się każdej z możliwości.

  • Zgłoszenie zmiany adresu działalności gospodarczej możesz złożyć na portalu biznes.gov.pl, podpisując formularz profilem zaufanym ePUAP lub podpisem kwalifikowanym. To zdecydowanie najszybsza i najwygodniejsza forma – całość formalności załatwisz bez wychodzenia z domu.
  • W urzędzie gminy lub miasta – w tym przypadku aktualizacja adresu działalności gospodarczej wymaga osobistej wizyty w urzędzie oraz okazania dokumentu tożsamości. Pamiętaj, że do załatwienia tego typu spraw w niektórych urzędach wymagane jest wcześniejsze umówienie wizyty.
  • Korespondencyjnie – możliwe jest też przesłanie formularza pocztą, ale w takim przypadku Twój podpis musi być wcześniej poświadczony notarialnie.

Każda aktualizacja danych w CEIDG – niezależnie od sposobu zawiadomienia urzędu – jest bezpłatna. Informacje trafiają automatycznie także do fiskusa, ZUS oraz GUS, więc nie musisz składać odrębnych zawiadomień.

Jak zmienić adres we wniosku CEIDG-1 krok po kroku?

Zmiana miejsca prowadzenia działalności wymaga złożenia wniosku CEIDG-1. To prosta procedura, ale warto wiedzieć, jak poprawnie uzupełnić formularz. Jak zmienić adres firmy w CEIDG? Oto instrukcja. 

Jak już wspomnieliśmy, zmiana miejsca prowadzenia działalności w CEIDG-1 (czyli formularzu służącym do rejestracji, zmiany, zawieszenia, wznowienia lub wykreślenia wpisu do ewidencji działalności gospodarczej) jest dla wnioskodawcy całkowicie bezpłatną procedurą.

Zmiana adresu działalności a podatki

Zmiana adresu działalności gospodarczej może wiązać się nie tylko z obowiązkiem aktualizacji wpisu w CEIDG, ale również ze zmianą właściwego urzędu skarbowego. Wynika to z zapisów w Art. 17. Ordynacji podatkowej dotyczącej właściwości miejscowej organów podatkowych.

Jaki jest związek zmiany miejsca działalności z podatkami?

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej właściwym urzędem skarbowym będzie ten ustalany według miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, a w przypadku spółek cywilnych i innych podmiotów – według adresu siedziby firmy.

Co to oznacza? Jeśli zmieniasz miejsce zamieszkania (w przypadku JDG) lub przenosisz siedzibę spółki, zmienia się także urząd skarbowy odpowiedzialny za rozliczenia z tytułu PIT i VAT. Czy to oznacza, że konieczna jest zmiana adresu firmy w urzędzie skarbowym? Nie – wniosek w CEIDG w zupełności Ci wystarczy, bo dane te automatycznie trafiają do fiskusa.

Pamiętaj jednak, że zmiana miejsca działalności a podatki to obszar, w którym każda pomyłka może skutkować opóźnieniami w rozliczeniach, dlatego warto dopilnować, aby wszystkie dane były zgodne i aktualne.

O co powinien zadbać przedsiębiorca w kontekście aktualizacji adresu w urzędzie skarbowym czy ZUS? Zwróć uwagę na korespondencję urzędową – po zmianie adresu może ona z różnych przyczyn trafiać pod stary adres, przez co możesz nie dowiedzieć się np. o wezwaniu czy kontroli. Jeśli czekasz na pismo np. z fiskusa, upewnij się, że urząd zaktualizował Twój adres.

Najczęstsze błędy przy zgłaszaniu zmiany adresu firmy

Zmiana adresu prowadzenia działalności gospodarczej wydaje się prostą formalnością, jednak w praktyce przedsiębiorcom zdarza się popełniać błędy, które skutkują opóźnieniami i problemami z fiskusem. Jakie należą do najczęstszych?

  • Podanie błędnego lub niepełnego adresu – brak numeru lokalu, literówka w nazwie ulicy czy niewłaściwy kod pocztowy powodują, że urząd może zakwestionować wniosek, a korespondencja firmowa będzie kierowana pod niewłaściwy adres.
  • Brak podpisu lub niewłaściwe uwierzytelnienie wniosku – w przypadku wysyłki korespondencyjnej podpis musi być potwierdzony notarialnie, a przy wersji online konieczne jest użycie ePUAP lub podpisu kwalifikowanego. Brak takiego poświadczenia sprawi, że zgłoszenie nie zostanie przyjęte.
  • Niedotrzymanie 7-dniowego terminu na zgłoszenie zmiany – opóźnienie w aktualizacji danych w CEIDG może skutkować nie tylko problemami z korespondencją urzędową, ale także ryzykiem kar finansowych przy kontroli skarbowej.
  • Brak aktualizacji dodatkowych miejsc wykonywania działalności – przedsiębiorcy często zapominają wskazać w formularzu CEIDG-1 dodatkowych adresów, np. punktów sprzedaży, magazynów czy biur. 
  • Złożenie wniosku przez jednego wspólnika spółki cywilnej – w przypadku spółki każdy wspólnik musi osobno zgłosić zmianę wpisu w CEIDG. 

Konsekwencje takich błędów? Od przedłużenia procedury aktualizacji danych, przez problemy z doręczeniami z urzędu skarbowego czy ZUS, aż po ryzyko uznania rozliczeń podatkowych za nieprawidłowe. Dlatego warto sprawdzić poprawność wszystkich danych przed wysłaniem wniosku CEIDG-1 i zachować potwierdzenie jego złożenia.

Najczęściej zadawane pytania

Ile mam czasu na zgłoszenie zmiany adresu działalności w CEIDG?

Masz 7 dni od dnia zmiany na złożenie wniosku CEIDG-1. Termin ten wynika bezpośrednio z ustawy o CEIDG i dotyczy zarówno osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wspólników spółek cywilnych.

Czy muszę poinformować urząd skarbowy o zmianie adresu firmy?

Nie ma takiej potrzeby – aktualizacja adresu w CEIDG automatycznie trafia do urzędu skarbowego, ZUS i GUS. Dzięki temu nie trzeba składać dodatkowych zawiadomień, chyba że dotyczy to samej spółki cywilnej (wtedy potrzebny jest formularz NIP-2)

Jak zgłosić zmianę adresu, jeśli prowadzę spółkę cywilną?

W przypadku spółki cywilnej pojawia się konieczność spełnienia dwóch obowiązków. Po pierwsze każdy wspólnik musi zaktualizować swój wpis w CEIDG na formularzu CEIDG-1. Po drugie spółka jako płatnik podatków musi złożyć formularz NIP-2 w urzędzie skarbowym, by zaktualizować dane spółki jako podmiotu posiadającego NIP.

Czy zgłoszenie zmiany adresu w CEIDG jest płatne?

Nie – zgłoszenie zmiany w CEIDG jest całkowicie bezpłatne. Trafiłeś na stronę, która wymaga opłaty za złożenie wniosku? Na pewno nie jest to oficjalny serwis rządowy.

Czy mogę złożyć wniosek CEIDG-1 bez profilu zaufanego?

Tak. Profil zaufany lub podpis kwalifikowany są potrzebne tylko przy złożeniu wniosku online. Jeśli wybierzesz formę osobistą w urzędzie miasta/gminy, wystarczy dowód osobisty. Możesz też wysłać wniosek listem poleconym, ale wtedy podpis musi być poświadczony notarialnie.

Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Dane kontaktowe

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności