Zmiana oprogramowania dla sklepu, a wypracowana pozycja SEO w Google
Przetestuj dostępne funkcje i załóż darmowy sklep internetowy w ramach 14-dniowego okresu próbnego. Sprawdź bezpłatnie i bez ograniczeń możliwości platformy Shoper.
O czym trzeba pamiętać podczas migracji sklepu, by nie utracić pozycji SEO w Google?
Jeżeli zastanawiasz się nad zmianą oprogramowania sklepu internetowego i chcesz, aby Twój nowy sklep nie utracił dotychczasowego ruchu z wyników organicznych Google, a jednocześnie był przyjazny SEO, to platforma sklepów internetowych Shoper jest odpowiednim rozwiązaniem.
Z tego artykułu dowiesz się o jakie ważne aspekty SEO należy zadbać podczas migracji sklepu na platformę sklepów internetowych Shoper.
Jednym z najważniejszych aspektów migracji na nowe oprogramowanie jest zmiana adresów URL w sklepie. W celu zachowania dotychczasowego ruchu z wyników organicznych niezbędnym działaniem jest wykonanie przekierowań 301. Ich brak spowoduje utratę dotychczasowych pozycji w wyszukiwarce oraz spadek ruchu z wyników organicznych. Więcej informacji na temat możliwości tworzenia przekierowań 301 w Shoper, znajdziesz w dalszej części artykułu.
Mimo wykonanych przekierowań, podczas procesu migracji możesz zauważyć widoczne wahania ruchu i pozycji, ponieważ indeksacja nowych adresów URL przez Google może trwać od kilku dni do nawet kilku tygodni. W tym czasie możesz zaobserwować zmiany pozycji w wynikach organicznych ze względu na to, że Google musi zindeksować nowe adresy URL, a stare usunąć z indeksu. Bazując na doświadczeniu migracji setek sklepów z różnych platform na Shoper zauważamy, że po przeindeksowaniu domeny wyrażenia wracają do swoich pozycji, a nierzadko są wyżej niż przed zmianą platformy. Takie działanie jest naturalnym zjawiskiem podczas migracji – pod warunkiem, że zadbasz o najważniejsze aspekty SEO.
Planujesz zmianę oprogramowania sklepu internetowego i chcesz zadbać o SEO?
Rozwiązania zastosowane w Panelu administracyjnym sklepu pozwalają na wdrożenie we własnym zakresie, bez znajomości technik programowania podstawowej optymalizacji sklepu podczas migracji. W Shoper zadbaliśmy o możliwość edycji podstawowych filarów SEO, które opisujemy szczegółowo poniżej.
Jak sprawnie przeprowadzić migrację na oprogramowanie Shoper?
Domena www/non-www
Pierwszym z elementów, o który należy zadbać, jest wersja domeny – www.example.com lub example.com. Podczas migracji nie zmieniaj wersji domeny, zachowaj obecną – jeśli domena była z przedrostkiem www (www.example.com), nadal z niej korzystaj.
W sklepie Shoper masz możliwość ustawienia tej wersji (D) jednym kliknięciem w zakładce: Ustawienia (A) > Ogólne (B) > Domeny (C).

Przekierowania 301
Pod kątem SEO najważniejsze w migracji są przekierowania 301. Zmiana adresów URL produktów, kategorii, podstron informacyjnych czy obrazków spowoduje, że dotychczasowe podstrony będą zgłaszały błąd 404 lub prowadziły na stronę główną sklepu – w zależności od ustawień. W efekcie klienci wchodząc z wyników wyszukiwania Google na wybrany adres, otrzymają informację o błędzie 404.
Narzędzie znajdziesz w zakładce: Ustawienia (A) > Zaawansowane (B) > Przekierowania (C) > DODAJ PRZEKIEROWANIE (D), a dokładną instrukcję obsługi przeczytasz w tym miejscu: Tworzenie przekierowań 301.

W celu uniknięcia powyższych sytuacji niezbędne jest wykonanie przekierowań 301 wszystkich dotychczasowych adresów URL na nowe adresy. Aby to wykonać w sklepie Shoper, nie musisz znać się na programowaniu. Wystarczy uzupełnić adres URL (A), który chcesz przekierować oraz wskazać, na jaką podstronę (B) ma nastąpić przekierowanie.

GA i GSC
Nie zapomnij przenieść narzędzi Google od analiz, statystyk, raportów czy monitorowania sklepu. Narzędzie Google Analytics do analizy statystyk w sklepie możesz szybko skonfigurować (C) poprzez gotową integrację w: Dodatki i integracje (A) > Inne integracje (B) – (zgodnie z instrukcją: Rozszerzona integracja z Google Analytics – Enhanced Ecommerce).

Jeśli korzystasz z Google Search Console, pamiętaj o przeniesieniu meta-tagu weryfikacyjnego. Skopiuj dotychczasowy meta-tag Google i wklej do okna: Nagłówek strony – <head> (C), który znajdziesz w: Dodatki i integracje (A) > Integracje własne (B).

Shoper umożliwia weryfikację domeny w GSC jedynie poprzez meta-tag Google, nie ma możliwości weryfikacji plikiem html. Więcej na temat weryfikacji domeny w GSC przeczytasz w artykule: Mapa witryny – Sitemap.
Meta tagi (title i meta-description)
Istotne elementy w procesie pozycjonowania to sekcja: head, w której znajdują się: tytuły (title) oraz opisy (meta-description). Przenieś indywidualne ustawienia dla wybranych podstron, korzystając ze specjalnej zakładki dedykowanej każdej podstronie – Pozycjonowanie.
Przykład ustawienia indywidualnych elementów pozycjonowania dla wybranego produktu w sklepie. Przejdź do menu: Obsługa sklepu (A) > Produkty (B) i wejdź w edycję wybranej pozycji (C).

Otwórz zakładkę: Pozycjonowanie.

Przykład ustawienia indywidualnych elementów pozycjonowania dla wybranej strony informacyjnej w sklepie. Przejdź do menu: Wygląd i treści (A) > Strony informacyjne (B) i wejdź w edycję wybranej pozycji (C).

Wszystkie elementy pozycjonowania znajdziesz w zakładce: Pozycjonowanie.

Dla pozostałych podstron możesz ustawić schematy, korzystając z przygotowanego do tego generatora, który znajdziesz w: Ustawienia (A) > Zaawansowane (B) > SEO (C) > Ustawienia podstawowe (D).

Content
Przenieś wszystkie swoje treści, nagłówki H1-H6, materiały, grafiki od razu do nowej wersji serwisu – nie odkładaj tego na później. Content odgrywa istotną rolę w procesie pozycjonowania. Zadbaj zatem, aby boty wyszukiwarki zaindeksowały nową wersję serwisu z contentem, który zabezpieczy serwis przed ewentualnymi spadkami, a może nawet wpłynie na poprawę pozycji.
Mapa witryny
Sitemap.xml jest kolejny z kluczowych elementów podczas migracji serwisu. Zgłoszenie mapy witryny do GSC wpłynie na szybsze rozpoczęcie indeksacji nowych podstron przez boty wyszukiwarki. Otrzymają one pełną listę podstron, które należy na nowo zaindeksować.
Gotową mapę witryny znajdziesz w: Ustawienia (A) > Zaawansowane (B) > SEO (C) > Google Sitemap (D). Jak krok po kroku zgłosić mapę witryny przeczytasz w artykule: Dodanie mapy witryny do narzędzi Search Console.

Reklamy, porównywarki i serwisy aukcyjne
Zmiana oprogramowania wiąże się także z działaniami off-site, czyli poza serwisem. Nie zapomnij o aktualizacji linków kategorii, produktów oraz grafik w kampaniach reklamowych, porównywarkach czy serwisach aukcyjnych.
Etapy migracji w kontekście działań SEO
Migracja platformy sklepu jest złożonym i wymagającym czasu procesem. Nie pomiń żadnego z etapów w kontekście działań SEO:
- Przygotowanie strony do migracji,
- Wykonanie procesu migracji,
- Przeprowadzenie weryfikacji poprawności wdrożonej optymalizacji.
Chcesz skorzystać z pomocy specjalistów SEO, którzy wiedzą, jak wykorzystać w pełni potencjał Twojego sklepu? Odwiedź naszą stronę i sprawdź, co możemy Ci zaproponować!
Powiązane artykuły na temat pozycjonowania sklepu internetowego
Może zainteresować Cię również artykuł Centrum pomocy: Pozycjonowanie sklepów internetowych Shoper – funkcje platformy.
Warto zapamiętać!
- Czy migracja sklepu internetowego na inną platformę źle wpływa na jego pozycjonowanie?
- O jakie elementy sklepu należy zadbać podczas migracji, by nie utracić pozycji SEO?
- Na jakie etapy dzieli się migrację sklepu internetowego?
- Jakie artykuły zawierają inne przydatne informacje o pozycjonowaniu sklepu na platformie Shoper?