BDO Sklep internetowy Shoper

Otwierasz gazetę, przeglądasz internet, a tam BDO to, BDO tamto… Co to jednak w ogóle oznacza? I jakie ma znaczenie dla właścicieli e-sklepów pytanie? Sprawdziliśmy.

BDO, czyli co?

Za skrótem BDO kryje się baza danych o odpadach, służąca do gromadzenia informacji o wszystkich przedsiębiorstwach, które poprzez swoją działalność wprowadzają na polski rynek produkty w opakowaniach, a także o tych podmiotach, które nimi gospodarują.

Jak mówi Nowelizacja ustawy o odpadach z 4 lipca 2019 roku, każdy z nich zobowiązany jest do rejestracji w bazie elektronicznej najpóźniej do 31.12.2019 roku. W przypadku gdy dopiero myśli o własnym biznesie związanym ze wspomnianą wyżej działalnością, przedsiębiorca zobowiązany jest do złożenia wniosku o wpis przed rozpoczęciem funkcjonowania na rynku polskim.

Jak BDO ma się do sklepów internetowych?

„Dzień dobry, ostatnio sporo słyszy się o BDO i obowiązku rejestracji firm wprowadzających produkt w opakowaniach. Każdy sklep internetowy pakuje towar do wysyłki w jakieś opakowanie, czy zatem podlega obowiązkowi rejestracji?” – zapytał nas jeden z właścicieli e-biznesów pracujących na oprogramowaniu Shoper.

„Czytam ustawę i przepisy te są dla mnie tak niejasne, że nie wiem czy działalność polegająca na wytwarzaniu rękodzieła klasyfikuje podmiot jako wprowadzający produkt w opakowaniach. Działalność polega na wykonywaniu biżuterii i sprzedaży w internecie. Półprodukty zamawiane są w innym sklepie internetowym (z Polski), potem wykonywana jest z nich biżuteria. Biżuteria do wysyłki jest pakowana w kartonowe pudełeczka, zakupione w innym sklepie internetowym. Czy jest to wprowadzanie produktu w opakowaniu? Opakowanie nie jest integralną częścią biżuterii jak np. szampon w butelce, czy mleko w kartonie, a opakowania zakupione w innym sklepie są już wprowadzone na polski rynek przez tamtą firmę”.

Mamy nadzieję, że tę, i inne wątpliwości, rozwiejemy w dalszej części artykułu.

Kiedy nie trzeba uzyskiwać wpisu do rejestru BDO?

Przede wszystkim wówczas, gdy sprzedawca nie podlega wpisowi do ewidencji odpadów. Może to mieć miejsce zwłaszcza wtedy, gdy sprzedawca wytwarza jedynie odpady komunalne, czyli odpady, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych – pod warunkiem, że nie zawierają odpadów niebezpiecznych.

„Jak wynika z ostatnich objaśnień prawnych Ministra Klimatu, będzie to miało zastosowanie do podmiotów prowadzących drobną działalność usługową. Oceniając, czy przedsiębiorca może skorzystać z tego zwolnienia, należy wziąć pod uwagę charakter i skład odpadów – najczęściej odpady powstające w e-sklepach nie będą miały podobnego charakteru do odpadów powstających w gospodarstwach domowych” – wskazuje Agnieszka Mierzwińska z kancelarii prawnej Legal Geek.

 

Regulamin sklepu internetowego, polityka prywatności i porady prawne – skorzystaj z pomocy specjalistów z kancelarii Legal Geek. Sprawdź ofertę dla siebie

 

Ponadto, w rejestrze nie będą musieli rejestrować się sprzedawcy, którzy wytwarzają rodzaje odpadów i ich ilości określone w rozporządzeniu w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów. W rozporządzeniu wymieniono między innymi szkło albo tworzywa sztuczne – w przypadku wytwarzania do 5 ton tych odpadów rocznie.

Warto zauważyć, że obecnie prowadzone są działania mające na celu złagodzenie warunków wskazanych w tym rozporządzeniu – ewentualne zmiany w tym zakresie będą jednak obowiązywać najwcześniej od 2020 roku. Niestety, w przypadku internetowych sprzedawców – przedsiębiorców najczęściej powstanie obowiązek wpisu do rejestru BDO. Wynika to z regulacji dotyczących opakowań produktów.

Kiedy należy dokonać wpisu do rejestru BDO?

Wówczas, gdy sprzedawca będący przedsiębiorcą:

☞ jako pierwszy wprowadza produkt w opakowaniu do obrotu w Polsce (przy czym dotyczy to także sprzedaży produktu wyprodukowanego przez innego przedsiębiorcę, jednak zapakowanego i sprzedanego przez sprzedawcę)

☞ sprzedaje produkty w opakowaniach i dostarcza je poza obszar Polski;

 sprowadza do Polski produkty w opakowaniach i wprowadza je do obrotu;

 oprócz sklepu internetowego prowadzi jednocześnie sklep stacjonarny, w którym oferowane są torby na zakupy z tworzywa sztucznego, przeznaczone do pakowania kupionych w tym sklepie produktów (chyba że są to przykładowo bardzo lekkie „siatki” z rolki, w które zazwyczaj możemy zapakować warzywa sprzedawane na wagę w supermarketach).

Wpisowi do rejestru może podlegać także przedsiębiorca, który w ramach swojej działalności wywozi z Polski na terytorium innego państwa odpady będące opakowaniami lub opakowaniami wycofanymi z użycia.

Jeśli przedsiębiorca wytwarza opakowania lub importuje je do Polski (z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub spoza Unii) albo je eksportuje, to również będzie podlegał wpisowi do rejestru.

„Należy zwrócić uwagę, że w zasadzie większość sprzedawców internetowych wpisuje się w przypadek wskazany w pierwszym punkcie, ponieważ jako pierwsi wprowadzają produkt w opakowaniu do obrotu w Polsce. Zazwyczaj produkty są pakowane przez e-sprzedawcę w dodatkowe opakowanie na potrzeby transportu” – dodaje Agnieszka Mierzwińska.

Kwestię wpisu do rejestru powinni zweryfikować dokładniej także ci sprzedawcy, którzy:

 mają siedzibę w Polsce i jednocześnie:

a) produkują sprzęt elektroniczny pod własną nazwą lub znakiem towarowym, albo wprowadzają do obrotu (a więc udostępniają na rynku po raz pierwszy w ramach swojej działalności) sprzęt zaprojektowany lub wyprodukowany dla nich, również pod własną nazwą lub znakiem towarowym;

b) pod własną nazwą lub znakiem towarowym odsprzedają na terytorium kraju sprzęt wytworzony przez inne podmioty;

c) wprowadzają do obrotu (a więc udostępnia na rynku po raz pierwszy w ramach swojej działalności) sprzęt z innego niż Polska państwa;

wykonują działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu baterii lub akumulatorów, w tym zamontowanych w sprzęcie lub pojazdach, po raz pierwszy na terytorium kraju;

 dokonują importu baterii lub akumulatorów lub zlecają ich wytworzenie i zamieszczają swoje oznaczenie (np. logo) na tych bateriach lub akumulatorach;

Każdy podmiot zajmujący się przetwarzaniem odpadów, ich transportem, sprzedażą, pośrednictwem w obrocie, odzyskiem czy unieszkodliwianiem albo recyklingiem odpadów powinien również dokładniej zweryfikować to, czy podlega wpisowi do rejestru.

Każdą indywidualną sytuację warto skonsultować. I przy tym wspomóc się specjalnym narzędziem, które pozwoli rozwiać wszelkie wątpliwości. Jest nią ankieta, która udzieli odpowiedzi na pytanie: czy muszę rejestrować się w BDO?

A co w przypadku przedsiębiorcy, którego cytowaliśmy na początku tego artykułu? W podanym przypadku sam fakt kupowania półproduktów z Polski (choćby opakowanych) nie powoduje automatycznie obowiązku uzyskania wpisu w rejestrze. Natomiast fakt zapakowania ostatecznego produktu w pudełko i jego sprzedaż oznacza wprowadzenie produktu w opakowaniu po raz pierwszy na rynek – a to wiąże się z obowiązkiem wpisu do rejestru BDO.

Po co właściwie rejestracja do BDO?

Elektroniczny rejestr przedsiębiorców powstał z inicjatywy Ministerstwa Środowiska po to, by ukrócić nieprawidłowości występujące w zarządzaniu odpadami. Ma na celu również zapobiegać błędom w działaniach związanych w gospodarce odpadami. System ma pomóc w gospodarowaniu odpadami, śledzić ich ilości, co zapewni kontrolę ograniczającą szarą strefę i zwiększającą ochronę środowiska. Kolejne etapy tej działalności oraz procedury zostaną wprowadzone już od stycznia 2020. Będziemy o nich informować.

 

Dziękujemy Agnieszce Mierzwińskiej z kancelarii prawnej Legal Geek za pomoc w przygotowaniu materiału.