Historia cen produktu z ostatnich 30 dni poprzedzających promocję – dyrektywa Omnibus
Dyrektywa Omnibus, obowiązująca od 1 stycznia 2023 roku, wprowadza m.in. obowiązek informacyjny dotyczący obniżek cen i promocji na produkty. W przypadku niewywiązania się z tego obowiązku przedsiębiorcy grożą wysokie kary finansowe nakładane przez Inspekcję Handlową. Zgodnie z polską ustawą pisaną w oparciu o unijną dyrektywę każdy sprzedawca ma obowiązek wyświetlić na karcie produktu informację o jego najniższej cenie, jaka była dostępna w ciągu ostatnich 30 dni przed zastosowaniem obniżki promocyjnej.
Oprogramowanie Shoper umożliwia włączenie takiej informacji na karcie produktu. Jest ona wyświetlana poniżej obowiązującej aktualnie ceny produktu:
Zwykła zmiana ceny produktu (np. wynikająca z podniesienia cen z powodu inflacji) nie powoduje ani nie wymaga wyświetlania informacji o najniższej cenie z 30 dni przed promocją. Zmiana dotyczy tylko produktów oznaczonych jako “w promocji”. Instrukcja, jak utworzyć promocję na produkt, znajduje się tutaj.
Aktywacja najniższej ceny produktu wyliczanej automatycznie – zalecane
Aby włączyć wyświetlanie na karcie produktu najniższej ceny produktu z 30 dni przed promocją, aktywuj zalecany automatyczny mechanizm wyliczania cen. Jak?
- Przejdź do zakładki Ustawienia > Produkty > Ustawienia produktów
- W sekcji Ceny produktów zaznacz opcję Dla produktów w promocji pokaż na karcie produktu najniższą cenę sprzed promocji (zalecenia dyrektywy Omnibus) i ZAPISZ zmiany na dole ekranu
- Przejdź do tworzenia promocji zgodnie z tą instrukcją – informacja o najniższej cenie produktu wyliczy się i pojawi automatycznie na karcie produktu
- Podczas włączania promocji będziesz mieć możliwość podejrzenia, jaka cena (również dla wszystkich poziomów cenowych, jeżeli z nich korzystasz) będzie wyświetlona twoim klientom, jeśli promocję rozpoczniesz w tym momencie
Jeżeli produkt jest dostępny w sprzedaży krócej niż 30 dni przed rozpoczęciem promocji, wyświetlana jest najniższa cena od momentu, kiedy produkt pojawił się w sprzedaży. Jeżeli w ostatnich 30 dniach przed promocją produkt był kilka razy w promocji (lub jego cena regularna była niższa od aktualnej ceny promocyjnej), pod uwagę brana jest najniższa cena produktu dostępna dla klienta w tym okresie. Dotyczy to również sytuacji, w której produkt był niedostępny z powodu braków magazynowych, ale widoczny w sklepie.
Jeśli mimo włączenia opcji i wyczyszczenia pamięci cache sklepu nie widzisz zmian od strony klienta, upewnij się, że pliki źródłowe TPL odpowiedzialne za kartę produktu są aktualne. Jeżeli są zmodyfikowane – wprowadź odpowiednie zmiany. W razie trudności skonsultuj się z opiekunem technicznym swojego sklepu (jeśli korzystasz z usługi Shoper Premium) lub wyślij e-mail na adres: [email protected].
Manualna zmiana najniższej ceny produktu
Manualna edycja najniższej ceny produktu powinna być wykorzystywana tylko w sytuacjach poważnych pomyłek i dostępna jest tylko dla produktów głównych. Powrót z edycji manualnej na zalecane automatyczne wyliczanie najniższej ceny wymusza konieczność wyłączenia mechanizmu manualnej zmiany w każdym produkcie z osobna, co przy dużej liczbie produktów może być kłopotliwe. Korzystanie z tego rozwiązania zalecamy tylko w sytuacji bez wyjścia.
PRZYKŁAD: Produkt w cenie regularnej kosztuje 100 zł (w promocji ma kosztować 80 zł), ale przypadkowo wpisałeś/aś cenę regularną 10 zł i zapisałeś/aś zmiany. Szybko się zorientowałeś/aś i zmieniłeś/aś cenę na właściwą, czyli 100 zł, jednak system rozpoznaje kwotę 10 zł jako najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni przed promocją. W takiej sytuacji możesz dokonać ręcznej edycji najniższej ceny, ale musi się ona zgadzać ze stanem faktycznym.
Jak ręcznie edytować najniższą cenę produktu?
- Przejdź do zakładki Obsługa sklepu > Produkty
- Odszukaj produkt i w jego edycji przejdź do zakładki Promocje
- Aktywuj pole Wprowadź najniższe ceny ręcznie (niezalecane), wpisz zgodną ze stanem faktycznym najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni przed promocją i ZAPISZ zmiany na dole strony. Jeżeli w swoim sklepie korzystasz z dodatkowych poziomów cenowych, zobaczysz również możliwość ich edycji. Odtąd wpisana cena będzie wyświetlała się w czasie trwającej promocji na karcie produktu.
Wprowadzona ręcznie cena będzie zapamiętana i domyślnie aktywna podczas tworzenia kolejnej promocji. Jeżeli przy następnej obniżce chcesz skorzystać z automatycznie wyliczanej najniższej ceny (ponieważ nie będzie już ważnych powodów do korzystania z ręcznej edycji ceny), należy wyłączyć opcję Wprowadź najniższe ceny ręcznie (niezalecane). Jeżeli jednak świadomie pozostawisz tę opcję aktywną, pamiętaj o podaniu aktualnej najniższej ceny zgodnie ze stanem faktycznym. Ręczna edycja cen nie przerywa działania automatycznego mechanizmu zbierania historii cen, wyliczonego na potrzebę kolejnych działań i promocji.
UWAGA: W ramach dyrektywy Omnibus dokonaj jeszcze poniższych zmian:
– jeżeli w swoim sklepie zbierasz opinie o produktach, musisz spełnić obowiązek informacyjny o działaniu opinii w sklepie. Instrukcję, jak to zrobić znajdziesz w punkcie 1 tego artykułu;
– jeżeli korzystasz z aplikacji Shoper Regulaminy, pobierz dostępną aktualizację i dostosuj do zmian treść regulaminu sklepu przed 1 stycznia 2023 roku.
Więcej informacji na temat dyrektywy Omnibus i wskazówek jak dostosować swój sklep do jej wymagań, znajdziesz w naszym artykule na blogu.