Marketing automation w sklepach internetowych
Czym jest marketing automation?
Marketing automation czyli automatyzacja marketingu jest elementem strategii komunikacyjnej i sprzedażowej. Pozwala docierać do właściwych osób w odpowiednim czasie ze specjalnie dopasowanymi treściami.
Dzięki pozyskanym informacjom na temat zachowań użytkowników na stronie, można personalizować kierowane do nich działania. Komunikaty pasujące do poszczególnych etapów lejka sprzedażowego zwiększają szansę na konwersję. Usprawnienie i zautomatyzowanie powtarzalnych czynności marketingowych pozwala skalować działania, kontrolować je, monitorować i ciągle optymalizować.
Jak działa automatyzacja marketing automation?
Odwiedzający stronę są rozpoznawani za pomocą plików cookies lub identyfikatora przeglądarki. Każdorazowa wizyta dostarcza informacji na temat aktywności danej osoby i tworzy historię podejmowanych działań. Zebrane dane pozwalają systemowi dopasować odpowiednie treści i kanały dotarcia do odbiorcy.
Systemy do automatyzacji marketingu posiadają własne CRM-y, w których gromadzone są bazy odwiedzających stronę. Bazy składają się z kart klientów – tam znajduje się profil behawioralny i transakcyjny użytkownika. Zebrane kontakty można segmentować, tworząc grupy docelowe, którym w następnej kolejności będą targetowane dopasowane do nich treści.
Kiedy jest dobry moment na marketing automation?
Relacja z klientem jest podstawą marketingu. Gdy sklep osiąga określoną skalę zamówień, komunikacja manualna może stać się fizycznie niemożliwa. Również potencjał rosnącej liczby odwiedzin strony staje się niewykorzystany z powodu braku odpowiednich narzędzi, które pozwoliłyby zwiększać szansę na monetyzowanie ruchu.
Średnia konwersja w sklepie to od 1,5 % do 2%, a więc 98% klientów nie jest gotowych do natychmiastowego zakupu. Co nie oznacza, że jest to ruch stracony. Dzięki automatyzacji marketingu jest szansa na odzyskanie osób, które nie kupią w danym momencie, ale stanowią wartościowy ruch, mogący w przyszłości skonwertować.
Marketing automation daje narzędzia, które ułatwiają nawiązanie relacji, co przekłada się na budowanie świadomości marki i zwiększa szansę na powrót do sklepu. Im wcześniej zaczniesz świadomie podchodzić do tematu tym lepiej.
Od czego zacząć wdrażając marketing automation?
Na początku trzeba sprawdzić jakie narzędzie będziesz w stanie podpiąć do swojego sklepu. Można skorzystać z gotowych wtyczek łączących stronę sklepu z systemem do automatyzacji marketingu lub zlecić programiście stworzenie takiej integracji. Platforma Shoper posiada gotowe integracje z kilkoma systemami do automatyzacji marketingu: edrone, SALESmanago, SARE, Youlead, GO.PL, Samba.ai, oraz Trustisto .
Sprawdź w naszym Appstore wszystkie dostępne integracje z systemami do marketing automation.
Następnie trzeba przetestować, czy wszystko działa prawidłowo. Zanim zaczniesz ustawiać poszczególne funkcjonalności, dobrze jest upewnić się że wymiana danych pomiędzy sklepem, a podpiętym narzędziem jest udana. Można np. sprawdzić czy platforma do automatyzacji marketingu zbiera informacje o zdarzeniach, takich jak wizyta w sklepie czy zakup. Dobrze jest też co jakiś czas powtarzać takie kontrole, by mieć pewność ciągłości integracji.
Kolejnym etapem jest już planowanie koncepcji marketingowej. Należy określić swoje cele i przemyśleć jak można je osiągnąć za pomocą dostępnych funkcji. Jest to proces, który wymaga ciągłej optymalizacji. Rosnącą efektywność może zapewnić rozwijanie strategii i modyfikacje procesów w oparciu o zebrane dane.
Metody i narzędzia marketing automation
Systemy do automatyzacji marketingu oferują szereg narzędzi, które mają za zadanie zwiększać konwersję na stronach internetowych. Najczęściej procesy opierają się na kilku funkcjonalnościach, które się wzajemnie uzupełniają.
- Więcej informacji: narzędzia i funkcjonalności kojarzone z marketing automation
Zalety automatyzacji marketingu
- oszczędność czasu przede wszystkim dzięki usprawnieniu komunikacji z klientem;
- dbałość o odpowiedni dobór treści prezentowanych odwiedzającym sklep;
- stały monitoring strony i natychmiastowe wykorzystanie zebranych danych;
- dotarcie do większej grupy odbiorców;
- podtrzymywanie relacji, na co wpływ mają pozytywne doświadczenia budowane w oparciu o akcje nawiązujące do zachowań użytkownika;
- maksymalizowanie potencjału sprzedażowego.
Warto zapamiętać!
- czym jest i jak działa marketing automation?
- kiedy jest odpowiedni czas na jego wdrożenie w twoim sklepie?
- jakie są podstawowe funkcjonalności służące automatyzacji marketingu?