Słownik e-commerce
Poznaj kluczowe pojęcia, które pomogą ci w lepszym zrozumieniu procesów, narzędzi i usług sprzedaży w internecie.
Zestaw reguł umożliwiający różnym systemom wzajemną komunikację. Pośrednik między kodem, którym dysponujemy, a innym zewnetrznym systemem czy aplikacją. Przykładowo API udostępnione przez Allegro umożliwia komunikację między Allegro a platformami sklepów internetowych.
Kod AuthInfo jest to ciąg znaków umożliwiający dokonanie przeniesienia domeny do innego operatora. Jest poufny i nie powinien być przekazywany osobom trzecim, dlatego firmy wydają go po przesłaniu odpowiedniego wniosku. Rejestrator domeny ma obowiązek go udostępnić na życzenie abonenta.
ang. business to business – rodzaj biznesu polegający na wzajemnej relacji np. sprzedaży odbywającej się między dwiema firmami. W modelu B2B sprzedajemy produkty lub realizujemy usługi dla innych firm.
ang. business to consumer – rodzaj biznesu, w którym produkty lub usługi są sprzedawane przez firmy klientom indywidualnym.
ang. consumer to business – odmiana sektora B2C, w którym klient świadczy usługę czy sprzedaż wobec firmy. Przykładem może być umieszczanie w serwisach ogłoszeniowych ofert zakupu, na które odpowiadają firmy.
ang. consumer to consumer – rodzaj biznesu, w którym wymiana usług lub sprzedaż produktów odbywa się między klientami indywidualnymi. Model ten pojawia się często w serwisach jak Allegro, Gumtree czy OLX.
ang. cost per aquisition/cost per action – koszt pozyskania założonej przez nas, korzystnej aktywności dokonanej przez użytkownika np. zakupu w sklepie internetowym czy rejestracji.
ang. cost per click, czyli koszt za pojedyncze kliknięcie w reklamę. Obliczany jako stosunek kosztów poniesionych na reklamę do sumy kliknięć.
ang./łac. cost per mille, koszt tysiąca wyświetleń kreacji reklamowej lub dotarcia do tysiąca odbiorców.
Język służący do opisywania, w jaki sposób ma się wyświetlać strona internetowa.
ang. comma-separated values czyli [plik] z wartościami oddzielonymi przecinkami. Format pliku tekstowego, który może być użyty do wymiany danych między aplikacjami np. do importu i eksportu produktów. W tym prostym zapisie przecinki pełnią funkcję rozdzielnika między kolumnami.
Wezwanie do działania czyli ang. call to action. Zawołanie w reklamie, często podawane w formie przycisku np. kup teraz, zobacz, sprawdź, zarejestruj się, dowiedz się więcej, skorzystaj z promocji itd.
ang. click through rate, czyli współczynnik kliknięć. Stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń (lub otwarć w wypadku email marketingu). Mówi, jak wiele osób zostało przekonanych do kliknięcia w link, przez co w dużej mierze określa jakość kreacji reklamowej.
ang. dynamic product ads – dynamiczne reklamy produktowe. Typ reklamy na Facebooku łączącej się z katalogiem produktów i wyświetlającej odpowiednie produkty użytkownikom. Przykładowym zastosowaniem takiej reklamy jest stworzenie remarketingu dynamicznego np. poprzez wyświetlenie użytkownikom Facebooka produktów, które oglądali lub dodali do koszyka, ale nie zakupili w naszym sklepie. Możemy również prezentować reklamy katalogowe osobom, które nie miały jeszcze styczności z nasza marką. Produkty z katalogu wypełniają kreację reklamową (np. karuzelę czy kolekcję na Facebooku), co znacząco przyspiesza tworzenie reklam.
System do planowania zasobów przedsiębiorstwa (ang. enterprise resource planning). W e-commerce pomagają między innymi w synchronizowaniu stanów magazynowych, przez co ułatwiają współpracę różnych działów w firmie. Integracje ERP z Shoperem znajdziesz pod shoper.pl/integracje/erp.
ang. frequently asked questions – zbiór najczęściej zadawanych pytań na dany temat.
System reklamowy Google umożliwiający wyświetlenie linków sponsorowanych w sieci reklamowej i wyszukiwerce. Dziś funkcjonuje pod nazwą Google Ads.
Bazujący na zamkniętych w ostrych nawiasach
ang. Internationalized Domain Name – domena posiadająca znaki charakterystyczne dla dango kraju czyli np. polskie znaki z tzw. „ogonkami”. Więcej na temat domen tego typu przeczytasz w naszym poradniku.
ang. interactive voice response – interaktywna odpowiedź głosowa, czyli menu głosowe, które dzwoniący może usłyszeć na infolinii firmy, z którą się kontaktuje. Zazwyczaj wymieniane są cyfry, które należy wybrać, aby połączyć się z wybranym działem. W naszym poradniku znajdziesz informacje, jak stworzyć dobre menu IVR.
Język programowania używany głównie na stronach internetowych. Umożliwia tworzenie różnego rodzaju interakcji na stronie i elementów bardziej zaawansowanych, na które nie pozwala HTML i CSS: zaawansowanych animacji, tworzenia interaktywnych map, pop-upów, zbierania informacji o użytkowników (np. przez piksel Facebooka czy Google Analytics) itd.
ang. key performance indicators, czyli kluczowe wskaźniki efektywności. Mierniki, które zakładamy jako cele biznesowe czy sprzedażowe, mierzące efektywność firmy. Możemy wymienić wiele wskaźników z różnych dziedzin np. średni czas realizacji zamówienia, średnia wartość koszyka w sklepie internetowym, zysk netto, liczba reklamacji. W marketingu internetowym będą to wskaźniki powiązane bezpośrednio z reklamą. Przykładowo zakładamy, jaką ilość zamówień z danego kanału chcemy osiągnąć w ciągu kwartału, ile kliknięć czy wyświetleń powinna mieć satysfakcjonująca dla nas kreacja reklamowa itd.
ang. open rate, czyli procentowy wskaźnik otwarć, mówiący, ile osób otworzyło nadesłaną przez nas wiadomość.
ang. product listing ads czyli reklamy produktowe. Format reklamy dedykowany e-commerce. Tekstowo-graficzna przeglądarka produktów u góry lub z prawej strony wyników wyszukiwania bądź w zakładce Zakupy w Google.
ang. progressive web apps – aplikacja mobilna uruchamiana jak zwykła strona internetowa, ale stwarzająca wrażenie przygotowanej specjalnie natywnej aplikacji. Umożliwia natychmiastowe ładowanie sklepu, nawet przy ograniczonym dostępie do internetu, uruchamia się w trybie pełnoekranowym i daje większą wygodę niż oglądanie strony w przeglądarce. Jest to szczególnie przydatne, zważywszy na dominację ruchu mobilnego w internecie nad ruchem z komputerów stacjonarnych.
ang. return on advertising spending czyli zwrot z wydatków na reklamę. Przychód wygenerowany przez wykorzystany budżet. Obliczony w prosty sposób, przez podział przychodów przez wydatki, wyrażony procentowo. W teorii każda dodatnia wartość sugeruje, że udało się odnieść zysk.
Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, ang. GDPR. Jego celem jest ujednolicenie prawa dotyczącego przetwarzania danych w obrębie UE i uregulowanie wymogów bezpieczeństwa przetwarzanych informacji. Wprowadza wysokie kary administracyjne za nieprzestrzeganie prawa. Więcej na jego temat możesz się dowiedzieć z nagrania webinaru przygotowanego z kancelarią Legal Geek.
Zwrot z inwestycji czyli ang. return on investment. Wskaźnik efektywności wyrażany w procentach używany by zmierzyć skuteczność działań biznesowych. Różnica między zyskiem z inwestycji, a wkładem w nią jest dzielona przez wkład z inwestycji. (zysk - wkład)/wkład. Dodatni ROI mówi, że inwestycja jest opłacalna, a ujemny – wręcz przeciwnie.
ang. Software as a Service – usługa dostarczania oprogramowania na zasadzie subskrypcji (abonamentu). Aplikacja przechowywana jest na serwerach dostawcy, co likwiduje konieczność posiadania własnego serwera. Klienta nie interesuje sprzęt, ani środowisko pracy. Zazwyczaj – tak jak w wypadku oprogramowania Shoper – klient nie musi wiązać się z dostawcą umową. To rodzaj usługi w tzw. chmurze.
ang. search engine marketing – marketing w wyszukiwarkach internetowych (przede wszystkim w Google). Wykorzystuje płatne wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce.
ang. search engine optimization – działania mające na celu poprawienie pozycji strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Są związane przede wszystkim z tworzeniem unikatowych i angażujących dla użytkowników treści, jednocześnie zgodnych z technicznymi wytycznymi.
ang. stock keeping unit – jednostka magazynowa; unikatowy ciąg znaków identyfikujący produkt: jego producenta, markę, kolor czy rozmiar (każdy wariant magazynowy produktu ma inny numer SKU). Pomocny w śledzeniu stanów magazynowych. W przeciwieństwie do numerów EAN czy GTIN tyczy się sprzedawcy, a nie wytwórcy towaru. Pomaga w zarządzaniu stanami magazynowymi w sklepie internetowym i ułatwia sprzewdzanie dostępności produktu u dostawców.
ang. secure socket layer – rodzaj protokołu zapewniającego bezpieczny przesył informacji na stronie internetowej. Certyfikat SSL świadczy o poufności transmitowanych danych. Informacje o certyfikacie SSL w sklepie Shoper znajdziesz na naszej stronie.
ang. too long; didn't read – skrót oznaczający „za długie; nie przeczytałem”. Używany np. jako komentarz w sytuacjach, gdy treść była zbyt długa i nużąca, aby ją przeczytać. Zaznacza się nim również streszczenie tekstu w internecie.
Ujednolicony format służący do odnoszenia się do różnych zasobów w internecie. Najczęściej rozumiemy przez niego po prostu adres strony www.
ang. user experience – doświadczenia użytkownika z użytkowania produktu, ale również aplikacji czy strony internetowej. User Experience Design – działania podejmowane, aby zwiększyć użyteczność i funkcjonalność (np. sklepu internetowego) przy jednoczesnym zachowaniu dobrego projektu graficznego i łatwego oraz intuicyjnego użytkowania.
Uniwersalny standard przeznaczony do reprezentowania danych w formie odpowiednio ułożonych struktur. W pliku XML mogą zawierać się informacje na temat produktów dostępnych w sklepie internetowym. Wykorzystują go np. porównywarki cenowe, reklamy produktowe na Facebooku czy integracje z hurtowniami. Pozwala na zapis złożonych map strony i danych. Zawiera także inne informacje np. o ostatniej modyfikacji czy rodzaju przetwarzanych danych (w przeciwieństwie do prostego pliku CSV).