Logo to wizualny symbol Twojej marki, który od pierwszego spojrzenia komunikuje jej wartości i charakter. Może przybierać formę znaku graficznego, logotypu (napisu) lub połączenia obu. Dobre logo jest proste, zapada w pamięć i działa zarówno online, jak i offline. W tym artykule dowiesz się, jak krok po kroku przygotować logo firmy, jakie błędy unikać i jak logo wspiera budowanie rozpoznawalnej marki.
Logo – czym jest i dlaczego ma znaczenie w brandingu?
W kontekście marek, także tych działających online, często pojawia się określenie „logo”. Co to znaczy? To nic innego, jak wizualny symbol, który reprezentuje całą markę. Rolą logo w brandingu jest uspójniać strategię komunikacyjną, pomagać klientom natychmiast rozpoznawać firmę, ufać jej i tworzyć pozytywne skojarzenia.
Odpowiednio zaprojektowany znak graficzny komunikuje wartości firmy, wyróżnia ją na tle konkurencji i stanowi podstawę dla wszystkich działań marketingowych, od strony internetowej po materiały drukowane. Jak widzisz, znaczenie logo w biznesie jest ogromne – to właśnie ono często decyduje o pierwszym wrażeniu, jakie marka robi na odbiorcach.
Wiesz już, co to jest logo firmy, ale czy wiesz, jakie są rodzaje tego typu znaków i jak możesz stworzyć własne? Jeśli nie, koniecznie przeczytaj ten poradnik do końca, a będziesz bogatszy w wiedzę niezbędną na starcie przygody z e-commerce.
Z czego składa się dobre logo?
Jakie są elementy logo? Z czego składa się dobrze zaprojektowany graficzny znak firmowy?
- Sygnet – część graficzna przedstawiająca charakterystyczny dla marki element
- Logotyp – część słowna, czyli nazwa firmy.
- Slogan (inaczej tagline) – opcjonalnie dodawana część słowna z hasłem reklamowym (tzw. claimem, np. Niezawodni od 2010)
Istotnym aspektem, na jaki należy zwrócić uwagę, jest kolorystyka logo – powinna budzić emocje i wspierać identyfikację marki. Przykłady znanych firm jasno pokazują, jak ogromne znaczenie mają barwy dla ich rozpoznawalności. Przykładowo o Allegro mówi się jako o ,,pomarańczowej platformie’’, Coca-Cola nieodmiennie kojarzy się z czerwienią, a połączenie żółtego i niebieskiego automatycznie nasuwa skojarzenie z siecią sklepów IKEA (zwłaszcza, że barwy te nawiązują do szwedzkiej flagi).
Warto wiedzieć, że znaczenie kolorów w logo nie ogranicza się jedynie do estetyki – każdy odcień niesie określone skojarzenia, np. niebieski symbolizuje zaufanie i spokój, czerwony energię i dynamikę, a zielony – ekologię i naturalność. Warto poświęcić nieco uwagi zagadnieniu psychologii barw, by zaprojektować znak graficzny, który podprogowo przekazuje dokładnie to, na czym Ci zależy.
Jakie są rodzaje logo?
Logo może przyjmować różne formy, a wybór konkretnego rodzaju zależy od charakteru marki i strategii komunikacji. Najczęściej wyróżnia się trzy główne typy, które możesz poznać poniżej.
Logotypy (logo oparte na typografii)
Logo oparte wyłącznie na nazwie firmy, przedstawione za pomocą unikalnego kroju pisma (fontu). Logotyp świetnie sprawdza się, gdy nazwa firmy jest rozpoznawalna i chce się ją wyeksponować. Znane na całym świecie przykłady nowoczesnego logo tego typu to Google, Dove, Samsung. W Polsce dobrze zaprojektowanym logotypem mogą pochwalić się nasi klienci, w tym marki DAAG i Fridge.
Sygnety (logo oparte na symbolu/grafice)
Sygnet firmy to graficzny znak, który reprezentuje markę bez użycia słów. Może być stosowany w połączeniu z logotypem (o tym niżej) lub samodzielnie, jak w przypadku minimalistycznego logo platformy X (zresztą jej poprzednik, czyli Twitter, też jest dobrym przykładem). Bardzo ciekawy sygnet posiada zbudowany na platformie Shoper sklep Złoty Widelec (chociaż idzie w parze z nazwą firmy celem zwiększenia jej rozpoznawalności).
Logo kombinowane (tekst + symbol)
Połączenie logotypu i sygnetu. To najpopularniejszy rodzaj logo, który pozwala na elastyczne stosowanie znaków graficznych i tekstowych w różnych kontekstach. Światowej sławy przykładem klasycznego logo kombinowanego jest np. sieć stacji benzynowych bp. Przykładem klienta Shoper, który z powodzeniem stosuje taki rodzaj logo jest sklep MyAlpaca.
Rodzaj logo | Główna cecha | Zastosowanie |
Logotyp | Oparte na typografii, przedstawia nazwę firmy | Gdy nazwa marki jest rozpoznawalna i chce się ją wyeksponować |
Sygnet | Symbol/grafika bez słów | Reprezentuje markę wizualnie, samodzielnie lub z logotypem |
Logo kombinowane | Połączenie logotypu i sygnetu | Elastyczne użycie w różnych kontekstach, łączy tekst i symbol |
Jak stworzyć logo dla firmy?
Tworzenie logo dla firmy to jeden z priorytetowy etap w procesie budowania identyfikacji wizualnej marki.
Jak stworzyć własne logo firmy? Masz kilka opcji:
- możesz przygotować je samodzielnie, korzystając z generatorów online,
- zlecić projekt grafikowi,
- powierzyć cały proces tworzenia identyfikacji profesjonalnej agencji brandingowej.
Niezależnie od wybranej drogi, warto podejść do procesu metodycznie – zacznij od analizy grupy docelowej, określenia wartości i misji marki oraz sprawdzenia, co wyróżnia Cię na tle konkurencji. Przemyślane logo nie tylko przyciąga uwagę, ale także buduje rozpoznawalność i zaufanie klientów.
Chcesz stworzyć własny znak graficzny samodzielnie? Sprawdź, z jakich kreatorów do tworzenia logo możesz skorzystać.
Logo firmy a budowanie marki w e-commerce
Logo e-commerce to nie tylko element graficzny – to ważny składnik strategii brandingowej, wspierający rozpoznawalność i sprzedaż w sieci. Właśnie dlatego tyle stresu w działach PR firm (i kontrowersji wśród odbiorców) budzą nawet nieznaczne zmiany logo (przykładów jest wiele, choćby Pepsi czy Starbucks).
Logo dla sklepu internetowego powinno być spójne z całym wizerunkiem marki, czyli z wyglądem strony, grafikami w social mediach, materiałami reklamowymi itd. Dzięki temu klienci szybko rozpoznają Twoją markę, a Ty zbudujesz profesjonalny, wiarygodny wizerunek. Dobrze zaprojektowane logo na stronie internetowej zwiększa zaufanie odbiorców, wyróżnia Cię na tle konkurencji i sprawia, że marka staje się bardziej pamiętna, co wprost przekłada się na lepsze wyniki sprzedażowe.
Niezależnie od tego, czy chcesz zaprojektować klasyczny logotyp sklepu z ekskluzywnymi dodatkami do wnętrz, czy nowoczesny sygnet dla e-commerce’u dedykowanego azjatyckim kosmetykom, jedno jest pewne: rola logo w sprzedaży online jest nie do przecenienia, o czym sam się możesz przekonać, robiąc zakupy czy korzystając z usług różnych firm na co dzień.
Najczęściej zadawane pytania o logo firmowe
Logo to pojedynczy znak graficzny lub tekstowy reprezentujący markę, natomiast identyfikacja wizualna obejmuje cały system elementów wizualnych – kolory, fonty, grafiki, layouty – które tworzą spójny wizerunek firmy.
Najczęściej spotykane typy to: logotypy (oparte na nazwie firmy), sygnety (graficzny symbol marki) oraz logo kombinowane (połączenie logotypu i sygnetu).
Tak. Nawet mała firma zyskuje na profesjonalnym logo – buduje wiarygodność, zwiększa rozpoznawalność i wyróżnia markę na tle konkurencji.
Do najczęstszych błędów należą: nadmierna komplikacja projektu, brak spójności z marką, słaba czytelność w małych rozmiarach, użycie nieodpowiednich kolorów i brak unikalności wśród konkurencji.