5 elementów, o które możesz zadbać, by wspomóc SEO swojego sklepu
Chcesz, aby Twój sklep internetowy znalazł się wyżej w wynikach wyszukiwania niż konkurencyjne strony? Zależy Ci na tym, aby przyciągnąć do sklepu nowych klientów? Sprawdź, jakie działania pod kątem optymalizacji możesz przeprowadzić na własną rękę, aby sprowadzić na swoją stronę ruch prosto z Google i tym samym zwiększyć sprzedaż.
- Jak samodzielnie wspomóc SEO sklepu internetowego?
- Mapa strony – podstawa nawigacji po stronie dla robotów Google
- Zadbaj o unikalne opisy produktów i kategorii
- Pamiętaj o odpowiedniej strukturze nagłówków
- Uzupełnij grafiki na stronie o atrybuty ALT
- Zainwestuj w firmowego bloga
- Kilka kroków do efektywniejszego SEO w sklepie internetowym
Jak samodzielnie wspomóc SEO sklepu internetowego?
Szczegółowa lista elementów, które bezpośrednio przekładają się na pozycję w rankingu wyszukiwania, jest słodką tajemnicą Google. Nie znaczy to jednak, że dbając o SEO swojego sklepu internetowego musisz poruszać się po omacku. Korzystaj ze wskazówek Google w zakresie optymalizacji stron internetowych. Wbrew pozorom, o wiele aspektów możesz zadbać samodzielnie.
Mapa strony – podstawa nawigacji po Twojej stronie dla robotów Google
Zacznijmy od początku. Zanim przyjrzysz się opisom kategorii i produktów, zweryfikujesz strukturę nagłówków i sprawdzisz, czy grafiki mają teksty alternatywne oraz zaczniesz tworzyć artykuły na firmowego bloga, zadbaj o to, aby roboty wyszukiwarki Google mogły komfortowo poruszać się po Twoim sklepie internetowym. Mapa strony (Google Sitemap) to zbiór drogowskazów dla robotów wyszukiwarki.
Żadna z podstron Twojego sklepu nie pojawi się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, jeśli wcześniej nie zostanie poprawnie dodana do indeksu. A to trochę potrwa. Możesz cały proces znacznie usprawnić i to w bardzo prosty sposób. Wystarczy, że wykorzystując narzędzie Google Search Console, dodasz mapę witryny. Sprawdź, jak to zrobić.

Zadbaj o unikalne opisy produktów i kategorii
Google docenia wszystko to, co stanowi wartość dla użytkownika. Idąc tym tropem, łatwo dojść do wniosku, że powielone treści w serwisie nie wróżą sukcesu w walce o najwyższe pozycje w rankingu. Tworząc opisy kategorii i produktów pamiętaj o tym, aby przede wszystkim były unikalne (nie kopiuj z innych stron!).
Jak stworzyć opis kategorii?
Opisy kategorii zaskakująco często są wciąż pomijane. Sama lista produktów nie wystarczy, aby wybić się na tle konkurencji. Wykorzystaj potencjał, jaki skrywa się na stronie kategorii w Twoim sklepie internetowym.
To jedno z tych miejsc, w których w tekst możesz wpleść słowa kluczowe opisujące Twoją ofertę. Opis kategorii powinien być optymalnie nasycony frazami. Nie chodzi o to, aby upychać słowa kluczowe na siłę w każdym zdaniu – takie działanie da efekt odwrotny od zamierzonego. Frazy powiązane z ofertą powinny występować naturalnie. Jeśli chcesz maksymalnie wykorzystać możliwości SEO w e-commerce, operuj zarówno frazami ogólnymi, jak i long-tail.
Aby znaleźć frazy, których szukają Twoi klienci, możesz skorzystać z narzędzia Senuto (14 dni za darmo, potem płatne). Zawarta w nim Baza słów kluczowych daje Ci dostęp do milionów fraz wraz ze statystykami, w tym średnią miesięczną liczbą wyszukiwań, oraz powiązanymi słowami i pytaniami, które powinieneś umieścić w swoich treściach.
Jak stworzyć opis produktu?
Tworząc opis produktu, jak przysłowiowego ognia unikaj powielania treści dostępnych w sieci. Nawet jeśli opis dostępny na stronie producenta jest tak dobry, że po całym ciele przechodzą Cię ciarki i sam masz ochotę dodać produkt do koszyka, to dobrze się zastanów, zanim użyjesz kombinacji skrótów ctl+c, ctr+v. Postaw na unikalność, a wzmocnisz SEO swojego sklepu.
Zastanów się, jakie słowa kluczowe możesz umieścić w opisie produktu. Stwórz ciekawy opis, który spodoba się zarówno robotom, jak i Twoim klientom. Pamiętaj, aby na podstronie produktu umieścić wezwanie do działania, a efekt, jaki uzyskasz, wykroczy poza SEO.
Dobry opis kategorii i produktu to nie tylko wsparcie działań SEO
Miej na uwadze, że skuteczny opis kategorii i produktu przekłada się nie tylko na wyższą pozycję w Google, lecz również przyczynia się do wzrostu konwersji. Operuj językiem korzyści, a zachęcisz klientów do dokonania zakupu.
Pamiętaj o odpowiedniej strukturze nagłówków
Skoro już o treściach w serwisie mowa, zadbaj o ich odpowiednią strukturę. Istotnym elementem z punktu widzenia SEO są nagłówki. Tworząc je, pamiętaj o odpowiedniej hierarchii. Do dyspozycji masz nagłówki H1–H6, choć w praktyce będziesz wykorzystywać nagłówki H1, H2 oraz H3 – i w rzadkich przypadkach H4.
Dlaczego warto pamiętać o nagłówkach?
Roboty Google dowiedzą się o ofercie Twojego sklepu tylko tyle, ile sam im powiesz. Najważniejsze informacje (w tym słowa kluczowe z największym potencjałem) umieść w nagłówkach. To źródło wiedzy, z którego roboty chętnie korzystają, gdy chcą poznać tematykę strony, na której się znajdują.
Jaka jest optymalna struktura nagłówków?
Zasada jest prosta – nagłówki niższego rzędu powinny być poprzedzone nagłówkami wyższego rzędu. Co to oznacza w praktyce?
Po pierwsze, na każdej podstronie powinien znaleźć się nagłówek H1. Co istotne, nagłówek H1 powinien być wyłącznie jeden. W przypadku sklepu internetowego, najczęściej będzie to (w zależności od podstrony) nazwa kategorii lub nazwa produktu.
Po drugie, nagłówki H2 oraz H3 nie powinny pojawiać się w treści losowo. Zadbaj o ich prawidłową hierarchię. Zanim wstawisz do opisu kategorii lub produktu nagłówek H3 upewnij się, że poprzedza go nagłówek H2.
Odpowiednia struktura nagłówków sprawi, że roboty wyszukiwarki Google zyskają wiedzę, które elementy w serwisie są szczególnie istotne.
Uzupełnij grafiki na stronie o atrybuty ALT
Twój potencjalny klient zapewne jest wzrokowcem. Jeśli chcesz zachęcić go do zakupu, zadbaj nie tylko o szczegółowy i unikalny opis produktu, lecz także o atrakcyjne grafiki. Miej jednak na uwadze, że roboty indeksujące strony internetowe nie mają oczu. Nawet najpiękniejsze zdjęcie nie wywoła u nich „efektu WOW”. Jak w takiej sytuacji pogodzić interesy robotów i użytkowników? Stosuj teksty alternatywne.
Tekst alternatywny to krótki opis, który wyjaśni robotom, co znajduje się na konkretnej grafice. Tworząc atrybuty ALT, pamiętaj o słowach kluczowych.
Zainwestuj w firmowego bloga
Chcesz maksymalnie wykorzystać potencjał SEO swojego sklepu internetowego? Nie ograniczaj treści w e-commerce wyłącznie do opisów kategorii czy produktów. Poświęć czas na stworzenie wartościowych artykułów w ramach firmowego bloga – efekty mogą Cię zaskoczyć.
Co zyskasz dzięki utworzeniu bloga?
Każdy artykuł napisany w ramach bloga to realna szansa na wsparcie działań SEO. I to na wielu płaszczyznach. Dlaczego?
Nieważne, czy sprzedajesz zabawki dla dzieci, sprzęt elektroniczny, ubrania dla sportowców, elementy wyposażenia wnętrz, czy kosmetyki – Twoi klienci chętnie przeczytają wartościowe poradniki lub recenzje produktów. Każdy z tych tekstów możesz w naturalny sposób nasycić frazami kluczowymi, zadbać o strukturę nagłówków oraz inne elementy optymalizacji. W ten sposób zwiększasz szansę, że klient, szukając informacji w Google – trafi akurat na Twoją stronę.
Ponadto, teksty blogowe to skuteczny sposób na rozbudowę linkowania i to zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Tworząc kolejne artykuły, umieszczaj w nich odnośniki do wcześniejszych tekstów – w ten sposób zadbasz o linkowanie wewnętrzne. Odsyłaj też czytelników do konkretnych produktów lub stron kategorii. A w jaki sposób artykuły publikowane na blogu przyczynią się rozbudowy linkowania zewnętrznego? Gdy stworzysz ciekawy tekst, masz szansę, że pojawią się do niego odnośniki na innych stronach internetowych, na przykład na forach lub blogach. Jeśli taki odnośnik będzie linkiem typu „dofollow”, przyczyni się do zwiększenia mocy SEO Twojej strony.
Kilka kroków do efektywniejszego SEO w sklepie internetowym
Zadbaj o SEO swojego sklepu internetowego i przekonaj się, że nawet proste działania mogą przełożyć się na lepszą widoczność serwisu w Google. Nim wykorzystasz nasze porady i wkroczysz w świat optymalizacji, zrób audyt swojego sklepu. Shoper udostępnia narzędzie, które bardzo szybko wykona za Ciebie bezpłatny audyt i przedstawi Ci sporo cennych informacji na temat Twojego sklepu. Mogą one być doskonałym punktem wyjścia do działań SEO.
Warto zapamiętać!
- Jakie działania SEO możesz wdrożyć bez specjalistycznej wiedzy?
- Czy brak mapy strony może zaszkodzić Twojemu SEO?
- Jak dobrze zoptymalizowany opis wpływa na pozycję w Google?
- Jak poprawnie stosować nagłówki H1-H6 w sklepie internetowym?
- Jak opisywać obrazy w sklepie internetowym?
- Jak blog firmowy pomaga w pozycjonowaniu?
- Jakie elementy SEO warto poprawić, by zwiększyć sprzedaż?