Ciekawe grupy niestandardowe na Facebooku
Jednymi z grup, które warto stosować, szczególnie dla szerzenia świadomości o naszej marce, są grupy odbiorców podobnych. Możemy ich utworzyć na bazie dowolnej grupy, której liczebność to min. 1000 osób. Grupy te zawierają od 1% do 10% osób z danej lokalizacji (najczęściej kraju) współdzielących kluczowe cechy użytkowników, na bazie których są tworzone.
Przykładowe, zdecydowanie warte przetestowania grupy, które omawiamy to: różnego rodzaju grupy remarketingowe w tym porzucone koszyki czy osoby, które odwiedziły konkretną podstronę; osoby, które dokonały pozytywnych działań w sklepie (wywołały z piksela Facebooka któreś z pożądanych zdarzeń, jak wyświetlenie karty produktu, dodanie go do koszyka, zakup); aktywni na Instagramie; aktywni na fanpage’u; reagujący na wideo; wgranie listy klientów.
Zdecydowana większość grup opisanych w poradniku będzie wymagała dodania piksela Facebooka.
Grupy lookalike – podobni odbiorcy
Grupa podobnych odbiorców to wskazany procent użytkowników z danej lokalizacji (w naszym wypadku z Polski) dobrany na podstawie charakterystycznych cech wybranej grupy wyjściowej. Mówimy więc Facebookowi np. „Facebooku, znajdź mi 2% osób w Polsce podobnych do moich klientów”.
Nawet jeśli osoby z tej grupy nie dokonają natychmiast zakupu (rzadko kiedy ktoś to robi), to są świetnym materiałem do edukowania czy wzbudzania zainteresowania twoim produktem poprzez rozrywkę, wpisy blogowe, ciekawostki, wideo itp. Następnie można użyć bardziej sprzedażowych komunikatów skierowanych do tych, którzy już zdążyli chociaż trochę zapoznać się z twoją marką.
Nie zniechęcaj się szybko, jeśli osoby ze świeżo utworzonej grupy nie dokonują od razu zakupów. Są dopiero na początkowym etapie lejka sprzedażowego i rzadko kiedy dokonają zakupu natychmiast i pod wpływem impulsu.
W Menedżerze firmy wybierz menu w lewym górnym rogu, a wybierz opcję: Odbiorcy. Kliknij przycisk: Utwórz grupę odbiorców i z rozwijanego menu wybierz opcję: Grupa podobnych odbiorców. Zostanie wyświetlone okno, w którym możesz utworzyć nową grupę.
Jako źródło wskazujemy oczywiście odbiorców, do których mają być podobni użytkownicy w nowej grupie docelowej. Dzięki temu nie musimy głowić się nad dobieraniem zainteresowań krok po kroku, zawężeniem ich, wykluczaniem itd. Nie oznacza to jednak, że w ogóle nie powinniśmy dobierać zainteresowań.
W wypadku promowania sklepu stacjonarnego warto będzie wziąć pod uwagę większy procent polskich użytkowników (utworzyć znacznie większą grupę). Później podczas tworzenia reklamy możemy zawęzić grupę do określonej liczby kilometrów od naszej siedziby i ew. skorzystać z jednego-dwóch bardzo szerokich zainteresowań dla doprecyzowania grupy. Przez to początkowo utworzona grupa znacznie się zmniejszy.
Jeśli chcemy pokusić się o szczątkową personalizację, możemy też określić chociażby płeć odbiorców z grupy podobnej.
Jeśli chcesz zawęzić grupę odbiorców podobnych o dodatkowe parametry, rób to ostrożnie i utwórz wcześniej większą grupę, składającą się, np. z kilku procent polskich użytkowników.
Oczywiście za każdym razem, gdy ustalisz już, jak ma wyglądać grupa docelowa, kliksz przycisk „Utwórz grupę odbiorców”. Powstawanie grupy może zająć od 6 do 24 godzin. Po powstaniu grupa będzie odświeżana co 3 do 7 dni pod warunkiem aktywnego kierowania do niej reklam.
Aby utworzyć grupę podobnych odbiorców, grupa źródłowa musi zawierać min. 1000 użytkowników.
W dalszej części poradnika opiszemy inne interesujące grupy. Na podstawie każdej z nich możesz utworzyć grupę podobnych odbiorców, którą wykorzystasz do uświadamiania odbiorców o istnieniu swojej marki.
Podstawowy remarketing na Facebooku
Ponownie wybierz w menu głównym Menedżera firmy zakładkę: Odbiorcy i następnie kliknij: Utwórz grupę odbiorców i z listy wybierz: Grupy niestandardowych odbiorców.
Z opcji dostępnych na liście tym razem interesuje nas: Ruch w witrynie internetowej. Upewnij się, że jest wskazany piksel podpięty do twojego sklepu internetowego. Zostawiamy wszystkie opcje bez zmian. Pozostaje kwestia liczby dni.
- Zostawiając domyślne 30, utworzysz grupę osób, które „w ciągu ostatniego miesiąca odwiedziły dowolną liczbę podstron na twojej stronie”. Do takiej grupy możesz następnie utworzyć reklamę-przypominajkę. Stosowane komunikaty mogą być tutaj nieco mocniej sprzedażowe – to są osoby, które już powinny wiedzieć o istnieniu twojej strony.
Nazwij grupę tak, aby móc ją bardzo łatwo rozpoznać na liście np. „Odwiedzający sklep – miesiąc wstecz”. Pamiętaj również, że te osoby nie muszą być fanami twojej strony na Facebooku. Wystarczy, że odwiedziły twoją stronę i posiadają konto na Facebooku.
Jeśli grupa po utworzeniu i wypełnieniu (zanim niebieskie kółko przy jej nazwie zamieni się w zielone) będzie zbyt mała, zwiększ liczbę dni. Maksymalna liczba dni to 180. Będzie to też dobry materiał do ewentualnej grupy podobnej – osoby podobne do tych, które przez pół roku odwiedziły twoją stronę.
Wąski remarketing
Jeśli zależy ci na dotarciu do zaangażowanych osób, które odwiedziły bloga (a może nawet konkretny, popularny wpis), wybraną kategorię produktów, wskazaną stronę docelową, na którą mogli trafić z newslettera itp. – nie ma problemu.
Grupy odbiorców > Utwórz grupę odbiorców > Grupy niestandardowych odbiorców > Ruch w witrynie internetowej. Zamiast wszystkich osób odwiedzających witrynę z listy wybierz opcję: osoby, które odwiedziły konkretne strony internetowe.
- Jeśli chcemy zebrać grupę osób, która odwiedziła jakikolwiek produkt, zawierający w nazwie (a konkretnie: w adresie) słowo „biurko”, wystarczy, że skorzystamy z opcji „Adres URL zawiera: biurko”. Analogicznie, jeśli chcemy dotrzeć do osób, które zajrzały na jakiś wpis na blogu, możemy wpisać słowo „blog”, jednak musimy się wcześniej upewnić, że ustawiliśmy przyjazne adresy URL, a każdy wpis zawiera w adresie słowo blog.
Jeżeli zależy nam na zebraniu osób, które odwiedziły konkretną podstronę, skorzystamy z opcji: Adres URL równa się.
Możemy także skorzystać z innej bardzo ciekawej opcji i wybrać naszą grupę po zaangażowaniu w ramach całej witryny czy konkretnych adresów. Reguła ta powoduje uwzględnienie lub wykluczenie użytkowników, którzy spędzili najwięcej czasu na stronie.
- Więcej informacji: Centrum pomocy Facebooka dla Biznesu
Warto pamiętać o tej opcji – ta część osób, która spędziła w naszej witrynie najwięcej czasu to najbardziej zaangażowani użytkownicy, do których warto wystosować kolejną reklamę.
Porzucone koszyki na Facebooku
Dla osób, które porzuciły koszyki i nie dokonały zakupu zazwyczaj tworzy się reklamę z celem „sprzedaż z katalogu”. Oczywiście moższ też utworzyć tę grupę ręcznie.
Dzięki temu będzie można jej zaprezentować dowolną kreację reklamową (np. krótki film czy elegancką grafikę z kodem rabatowym zachęcającym do dokończenia transakcji), nie tylko kreację, która zmienia się dynamicznie w zależności od zawartości koszyka.
Utwórz grupę odbiorców > Grupa niestandardowych odbiorców > Ruch w witrynie internetowej
Pierwszym z nich będzie zdarzenie AddToCart, czyli właśnie dodanie do koszyka. Ustalamy liczbę dni (im mniejszy ruch, tym większa, dla dużych sklepów sugerujemy np. 14 dni). Następnie chcemy wykluczyć osoby, które dokonały zakupu, klikamy więc: Wyklucz i z listy wybieramy Purchase (zakup) i ustalamy tę samą liczbę dni.
Aktywni na Instagramie
Bywa że aktywność na Facebooku jest niewielka, podczas gdy na Instagramie pojawia się wiele „serduszek” czy komentarzy. Zawsze możemy spróbować spożytkować tę grupę.
Niekoniecznie musi się ona idealnie pokrywać z grupą docelową chętną na zakup naszego produktu – często zdarza się, że są to tylko osoby przeglądające ładne i inspirujące zdjęcia.
Zdecydowanie warto jednak to sprawdzić, bo może się okazać, że będzie to idealny sposób na spieniężenie aktywności na Instagramie. Do tych osób możemy łatwo skierować mocniej sprzedażowe komunikaty.
Przed przystąpieniem do dalszych działań, dodaj konto na Instagramie w ustawieniach Menedżera firmy (zębatka w prawym górnym rogu > Konta > Konta na Instagramie).
Rozpoczynamy tworzenie grupy w sekcji: Odbiorcy > Utwórz grupę odbiorców > Grupy niestandardowych odbiorców > Aktywność > Profil firmowy na Instagramie.
Znajdziesz tutaj wiele ciekawych opcji, do których przetestowania gorąco zachęcamy, zwłaszcza jeśli twoje konto na Instagramie cieszy się popularnością:
- wszystkie osoby, które podjęły działanie wobec twojej firmy (dowolne z listy – jest to najogólniejsza grupa),
- wszystkie osoby, które odwiedziły profil firmowy (mamy tu więc coś na zasadzie remarketingu dla profilu na Instagramie),
- osoby, które zareagowały na dowolny post lub reklamę,
- osoby, które wysłały wiadomość na twój profil firmowy,
- osoby, które zapisały dowolny post lub reklamę (najczęściej jest to najwęższa, najmniejsza grupa).
Spróbujmy utworzyć grupę osób, które „zareagowały na dowolny post lub reklamę”. Są to osoby, które np. dały „serduszko”, zapisały posta, skomentowały itd. wykazały już więc względem naszej marki pewne zaangażowanie.
W przeciwieństwie do zdarzeń zapisywanych przez piksel Facebooka z twojej strony internetowej, dane o aktywności na Instagramie i Facebooku są przechowywane nie do 180 dni, a do roku wstecz.
Aktywni na stronie na Facebooku
Warto również pamiętać, że można podobnie spożytkować aktywność na Facebooku. W szczególności polecamy opcję wybrania osób, które aktywnie zareagowały na post lub reklamę (polubienie, reakcja, komentarz, udostępnienie itd.).
- Zobacz również: Czym jest aktywność dotycząca posta?
Znajdziesz tu jednak wiele innych opcji, z których najszerszą będzie „Wszystkie osoby, które odwiedziły twoją stronę”, z kolei trzy ostatnie stworzą najwęższe, niewielkie grupy. Tak wąskie i szczegółowe opcje najlepiej wykorzystywać przy dużych stronach na Facebooku ze znaczną aktywnością.
- wszystkie osoby, które odwiedziły twoją stronę (najszersza grupa),
- osoby, które zareagowały aktywnie na post lub reklamę,
- osoby, które wysłały wiadomość do twojej strony (prawdopodobnie jedyna grupa, którą jesteś w stanie wyliczyć samodzielnie z dokładnością co do jednej osoby),
- osoby, które zapisały twoją stronę lub dowolny post,
- osoby, które kliknęły w dowolny przycisk CTA (ang. call to action, czyli wezwanie do działania – niebieski przycisk na stronie na Facebooku, np. „Dowiedz się więcej” czy „Kup teraz”).
Aktywni w oglądaniu filmów na FB
Jeżeli promujesz swoją markę z pomocą wideo, z pewnością zainteresują cię grupy, które możesz utworzyć na bazie aktywności związanej z filmami. Odbiorcy > Grupy niestandardowych odbiorców > Aktywność > Filmy.
Szczególnie zainteresowaną (i jednocześnie najwęższą) grupą docelową będą osoby, które obejrzały praktycznie cały film. Możesz wybrać tę opcję, a następnie skorzystać z opcji „wybierz filmy” i wskazać wcześniej wgrane na Facebooka filmy.
Aby użytkownik odbywał bardziej spójne doświadczenie możesz skierować do niego reklamę z treściami nawiązującymi do krótkiego filmu, który już zobaczył.
Inne grupy oraz ich kombinacje
Za pomocą różnych zawężeń czy wykluczeń możesz tworzyć najróżniejsze grupy, do czego mocno zachęcamy. Jeżeli interesuje cię, czy dane grupy się pokrywają i czy przypadkiem nie ma w nich tych samych osób – zainteresuj się opcją pokrywania się grup docelowych.
To bardzo ważne, ponieważ tworząc wiele różnych zestawów do tych samych osób, twoje reklamy w pewnym niewielkim stopniu się kanibalizują, konkurując ze sobą nawzajem w aukcji.
Wystarczy, że w zakładce Odbiorcy zaznaczysz dwie wybrane grupy i wybierzesz: Działania (ikona wielokropka) > Pokaż nakładanie się grup odbiorców.
Efekt może być bardzo ciekawy, często okazuje się, że grupy zawierają wielu tych samych użytkowników. Jeżeli chcesz więc zadbać o zróżnicowane komunikaty do różnych grup, zainteresuj się tą opcją.
Plik z danymi klientów
Szczególnie interesujące są również grupy na bazie wgranych danych (tzw. „plik z danymi klientów”), dzięki którym Facebook poszukuje założonych kont na podstawie, np. udostępnionych adresów e-mail czy numerów telefonów. Jest to bardzo potężna opcja zasługująca na uwagę każdego właściciela sklepu internetowego.
Warto zapamiętać!
- Jak tworzyć grupy podobnych odbiorców na Facebooku?
- Jak skonfigurować remarketing w oparciu o ruch w witrynie internetowej?
- Jak wykorzystać zaangażowanie użytkowników w wąskim remarketingu?
- Jak tworzyć reklamy dla niezdecydowanych klientów (porzucone koszyki)?
- Jak wykorzystać aktywność na Instagramie do sprzedaży?
- Jak dotrzeć do widzów, którzy obejrzeli twój film na Facebooku?
- Co to jest nakładanie się grup odbiorców i jak je sprawdzić?
- Do czego służy plik z danymi klientów w kampaniach Facebook Ads?