Misją fundacji Niezła Sztuka jest edukacja w zakresie sztuki – na portalu znajdziecie przystępne publikacje, zapraszające do inspirującego świata artystów. Fundacja stworzyła również Audioarcydzieło, które jest kreatywną interpretacją produktu cyfrowego. Na czym dokładnie polega?

NiezlaSztuka.net to portal pełen edukacyjnych treści, gdzie każdy znajdzie coś dla siebie: sztuka polska, zagraniczna, dawna, współczesna. Redaktorzy o sztuce piszą lekko i ciekawie, a jednocześnie merytorycznie. Na portalu za darmo udostępniane są różnorodne materiały – od biografii artystów, przez historie konkretnych dzieł, po ciekawostki i nagrania.
Twórcy Niezła Sztuka chcą pokazać, że można o sztuce mówić i pisać inaczej, bez całej rzeszy terminów naukowych, które onieśmielają i tworzą dystans.
Produkty cyfrowe a działalność fundacji NiezlaSztuka.net
Działalność fundacji Niezła Sztuka może być dla wielu podobnych instytucji ciekawą inspiracją. Koordynatorki projektu, Dana Tomczyk-Dołgij oraz Joanna Majewska postanowiły rozszerzyć swój główny projekt. Oprócz darmowych treści edukacyjnych o sztuce, wprowadziły do dystrybucji tzw. Audioarcydzieła, które są produktami cyfrowymi.
– Jesteśmy fundacją, której sercem jest portal internetowy NiezlaSztuka.net. Staramy się tu ciekawie i przystępnie pisać o sztuce, dla każdego. Prężnie działamy też w social mediach. Naszą misją jest edukacja, chcemy pokazać, że sztuka to inspirujący świat, w którym każdy znajdzie coś dla siebie.
Kiedy tworzyłyśmy portal niezlasztuka.net, założyłyśmy sobie, że publikowane tam treści będą dostępne bezpłatnie dla każdego. Jednak żeby pozyskiwać środki na tworzenie tych treści, musiałyśmy działać. Stworzyłyśmy produkt elektroniczny – Audioarcydzieła, czyli wersje audio naszych artykułów – wyjaśnia Dana Tomczyk Dołgij.
#Audioarcydzieło to cykl opowieści o arcydziełach sztuki polskiej i zagranicznej. W sklepie na platformie Shoper znajdziesz wersje audio najciekawszych artykułów z portalu niezlasztuka.net. Czyta je Grzegorz Widziszewski, lektor o pięknym, aksamitnym głosie. Kupując Audioarcydzieło, wspierasz działalność fundacji.
Fundacja + e-commerce = otwarcie drogi do szerszej działalności

Połączenie działalności fundacyjnej ze sprzedażą produktów cyfrowych przyszło więc bardzo naturalnie – redaktorki portalu postanowiły, oprócz bezpłatnych treści, udostępnić odbiorcom (za symboliczną opłatą – 10 zł za sztukę) oryginalne nagrania audio – są to “dźwiękowe interpretacje” znanych dzieł sztuki. Przedstawienie obrazu w formie słownej historii brzmi niezwykle intrygująco. Dlaczego koordynatorki jako miejsce dystrybucji wybrały platformę Shoper?
– Na Shopera trafiłyśmy szukając w internecie platformy sprzedażowej i po przeanalizowaniu funkcjonalności uznaliśmy, że pasuje idealnie do naszych potrzeb. Shoper to proste, intuicyjne narzędzie, które zapewnia nam bezobsługową sprzedaż naszych nagrań w sklepie internetowym. To cenimy najbardziej, ale też za cudownych ludzi, zawsze życzliwi i chętni do pomocy. To właśnie oni sprawiają, że konfiguracja sklepu przebiegła bezboleśnie.
Działalność e-commerce może być dla fundacji i innych organizacji non profit otwarciem drogi do szerszej działalności. Jak mówią koordynatorki projektu, “To dobra alternatywa do budowania dodatkowych kanałów pozwalających zbierać środki na realizację misji – wyjaśnia Joanna Majewska.
Własny sklep internetowy na platformie Shoper to dla każdej instytucji szansa na:
- dotarcie do szerszej publiczności,
- pozyskanie dodatkowych przychodów,
- lepszą promocję,
- zbudowanie relacji z odbiorcami i potencjalnymi darczyńcami,
- wielokanałowość sprzedaży.
„Sztuka nie jest zła, czyli Niezła Sztuka!” – plany na rozwój

Rozszerzenie działalności o platformę e-commerce, dzięki której możliwe jest pozyskiwanie dodatkowych środków, pozwoliło na łatwiejszą realizację kolejnych projektów, a pomysłów na nie nie brakuje. Pierwszym z nich jest oczywiście dalszy rozwój cyklu audiobooków:
– Chcemy rozwijać Audioarcydzieło, czyli cykl nagrań naszych artykułów z portalu. Mamy nadzieję nagrywać i wrzucać wciąż nowe nagrania – komentują koordynatorki projektu.
Fundacja prowadzi obecnie również dwa inne projekty. Pierwszy z nich, czyli Muzeana, to wirtualny katalog dzieł sztuki z muzeów z całej Polski. W zaciszu domowym, przy pachnącej kawie, będzie można podziwiać najpiękniejsze obrazy eksponowane w polskich muzeach. Cyfrowe obrazy w wirtualnym katalogu będą oczywiście odporne na niszczące działanie czasu oraz dostępne bez żadnych ograniczeń.
Z kolei edukacyjny projekt “Muzeum w liceum”, którego celem jest dotarcie do jak największej ilości szkół w całej Polsce, zakłada pokazanie młodzieży, że sztuka to nie tylko podręcznikowe fakty. “Muzeum w liceum” to prezentacja artystów w sposób lekki, ciekawy i niecodzienny. Głosu użyczają tacy aktorzy jak Tomasz Kot, Danuta Stenka czy Maciej Stuhr.
Koordynatorki fundacji w planach mają również digitalizację dzieł sztuki młodych łódzkich artystów, stworzenie mobilnej aplikacji edukacyjnej i uruchomienie Akademii Niezłej Sztuki.
Warto zapamiętać!
- Wskazówki sprzedaży sztuki jako produktów cyfrowych w sklepie internetowym.