Korzystanie z raportu: Stan w Google Search Console

Data publikacji: 6 czerwca 2019 Ostatnia aktualizacja: 2 lipca 2024

Google Search Console (w skrócie GSC) umożliwia zarządzanie procesem indeksowania i monitorowanie pozycji adresów URL składających się na witrynę w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Jakie dane dostarcza raport stanu w GSC?

Z raportu stanu w Google Search Console dowiemy się, które strony zostały zaindeksowane oraz jak naprawić te, których Google nie udało się zaindeksować.

Główny widok wyglądem przypomina ekran z raportem skuteczności, ale przedstawia inny segment danych:

Gdzie wyświetlana jest informacja o dacie ostatniej aktualizacji danych w Google Search Console?
Rys 1. W prawym górnym rogu ekranu Google Search Console znajdziesz datę ostatniej aktualizacji.
Gdzie wyświetlana jest informacja o dacie ostatniej aktualizacji danych w Google Search Console?
Rys 1. W prawym górnym rogu ekranu Google Search Console znajdziesz datę ostatniej aktualizacji.

W prawym górnym rogu zaznaczona jest informacja o dacie ostatniej aktualizacji, czyli ostatnich odwiedzinach Google.

Dostępne statusy stron wyświetlanych w raporcie: Stan

Każda strona z punktu widzenia Google może mieć 4 stany, które widzimy w kafelkach nad wykresem:

  • Błąd – strona nie została zaindeksowana i na nich należy się skupić w pierwszej kolejności. Więcej o komunikatach błędów, które się pojawiają znajdziesz tutaj.  
  • Prawidłowe z ostrzeżeniami – strony zaindeksowane, ale mogą zawierać błędy,
  • Prawidłowy – strona zaindeksowana bez żadnych zastrzeżeń,
  • Wykluczono – strony, które nie zaindeksowane, ale z punktu widzenia Google Bota zostało to zrobione celowo i w poprawny sposób.

W lewym górnym rogu można zauważyć także selektor (strzałkę), którą można rozwinąć:

Przykład filtrów zasobów konta w Google Search Console.
Rys 2. Przykład dostępnych opcji filtrowania w Google Search Console.
Przykład filtrów zasobów konta w Google Search Console.
Rys 2. Przykład dostępnych opcji filtrowania w Google Search Console.

Selektor ten (strzałka) służy do filtrowania zasobów konta GSC (np. jeżeli jest dodana więcej niż jedna mapa witryny).

Natomiast, jeżeli przy zakładaniu konta został wybrany typ usługi: prefiks adresu URL lub nawet domena (ale tylko w przypadku, gdy kilka domen przekierowanych jest do jednej głównej) zalecamy pozostawić aktywną pozycję: Wszystkie znane strony.

Szczegółowe dane z raportu stanu w tabeli pod wykresem

Pod wykresem znajduje się tabela, w której zobaczymy komunikaty dot. wszystkich stanów stron (oprócz prawidłowego oczywiście) oraz konkretne typy błędów i stan ich weryfikacji.

Przykład tabeli z wyświetlonymi stanami stron w Google Search Console.
Rys 3. Przykładowa lista z komunikatami błędów dotyczących stanu stron.
Przykład tabeli z wyświetlonymi stanami stron w Google Search Console.
Rys 3. Przykładowa lista z komunikatami błędów dotyczących stanu stron.

Każdy błąd ma swoją przyczyny, które opisaliśmy w osobnym artykule. Do każdego z nich mogą zostać przypisane określone stany weryfikacji:

  • Nie rozpoczęto – ciągle jest choć jeden adres URL, którego Google nie zweryfikował,
  • Rozpoczęto – rozpoczęto próbę weryfikacji i do tej pory nie znaleziono innych wystąpień problemu,
  • Powodzenie / Wszystko w porządku – wszystkie problemy zostały naprawione,
  • Nie dotyczy – Google uznaje problem za rozwiązany,
  • Niepowodzenie – problem nadal występuje.

Jak zgłosić, że wprowadziliśmy poprawki sugerowane w raporcie: Stan?

Załóżmy, że wiemy już co nieco na temat typów błędów i zrobiliśmy co w naszej mocy, żeby je wyeliminować z problematycznych stron. Poprawny proces weryfikacji tego, czy problem nadal występuje, powinien wyglądać tak:

Klikamy w konkretny typ błędu i przechodzimy do tak wyglądającego ekranu.
Przykład ekranu z informacjami o wybranym błędzie.
Rys 4. Po kliknięciu wybranego błędu, zostaną wyświetlone szczegółowe informacje na jego temat.
Przykład ekranu z informacjami o wybranym błędzie.
Rys 4. Po kliknięciu wybranego błędu, zostaną wyświetlone szczegółowe informacje na jego temat.
Klikamy przycisk: Sprawdź poprawkę.

Po kliknięciu przycisku, Google Search Console od razu sprawdzi wybiórczo kilka stron, na których występuje problem.

Jeżeli na któreś z nich zidentyfikuje dalsze jego występowanie, to weryfikacja kończy się bez zmiany stanu (po prostu nic się nie zadzieje).

Weryfikacja przejdzie do etapu: Rozpoczęta tylko i wyłącznie wtedy, gdy na losowo wybranych stronach dotychczasowy problem zniknie.

Jeżeli stan weryfikacji zmieni się na: Rozpoczęta, Google Search Console przechodzi do szczegółowego sprawdzania każdego adresu URL, na którym występował dany typ błędu.

Podczas tego procesu Google może nam wyświetlić kilka rodzajów komunikatów diagnostycznych do poszczególnych adresów:

  • Powodzenie – jeżeli problem już nie występuje (może być także w formie „Wszystko w porządku”),
  • Inne – dla adresów URL, które są już niedostępne (nie jest to błąd),
  • Niepowodzenie – jeżeli błąd nadal występuje.
Jeżeli okaże się, że wszystkie adresy zostały odpowiednio poprawione, stan problemu zmieni się na: Powodzenie (pierwotny komunikat błędu lub ostrzeżenia niestety będzie dalej widoczny).

W gorszym scenariuszu, gdy zobaczymy przy niektórych adresach URL stan problemu: Niepowodzenie, możemy przejść weryfikację na nowo (oczywiście po kolejnej próbie naprawy błędu).

Pamiętajmy jednak, by zawsze przed rozpoczęciem nowego cyklu upewnić się, czy obecny się już zakończył (każdy adres ma przypisany stan błędu).

Proces weryfikacji trwa od kilku dni do nawet 2 tygodni!

W pierwszej kolejności zalecamy zajmowanie się tymi błędami, które mają przypisany stan weryfikacji nieudane lub nie rozpoczęto.

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • do czego służy raport „Stan” w Google Search Console?
  • jakie stany mogą mieć strony z punktu widzenia Google?
  • jakie są stany weryfikacji strony i co oznaczają?
  • o czym pamiętać, gdy trwa weryfikacja strony przez Google?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności