Korzystanie z raportu: Skuteczność w Google Search Console

Data publikacji: 6 czerwca 2019 Ostatnia aktualizacja: 5 grudnia 2024

Google Search Console to darmowe narzędzie od Google dedykowane twórcom i wydawcom treści w sieci Internet (np. webmasterzy, blogerzy, właściciele stron i sklepów internetowych).

Skorzystaj z naszej oferty na pozycjonowanie sklepu internetowego. Zacznij pojawiać się ze swoimi produktami na pierwszych miejscach wyników wyszukiwarki nad swoją konkurencją!

Jakie dane wyświetla raport skuteczności w GSC?

Raport skuteczności przedstawia następujące dane:

  • jak często strona pojawia się w wynikach wyszukiwania,
  • jak wiele kliknięć organicznych generuje,
  • jaką ma średnią pozycję w wynikach wyszukiwania,
  • jaki ma współczynnik klikalności (CTR).

Wybór danych w raporcie: Skuteczność

Dane przedstawiane na wykresie możemy modyfikować, klikając w kolorowe kafelki. Dla przykładu, jeżeli interesuje nas tylko i wyłącznie liczba kliknięć, to resztę kafelków należy odznaczyć tak, żeby swój kolor zachował tylko ten odpowiedzialny za liczbę kliknięć.

Sprawdzanie statystyk dla wybranych danych w Google Search Console.
Rys 1. Aby sprawdzić statystyki wybranych danych, kliknij odpowiedni kafelek.
Sprawdzanie statystyk dla wybranych danych w Google Search Console.
Rys 1. Aby sprawdzić statystyki wybranych danych, kliknij odpowiedni kafelek.

Te informacje, które zaznaczymy jako aktywne, pojawią się także w tabeli pod wykresem, ale do niej wrócimy w dalszej części tego artykułu.

Filtrowanie raportu: typ wyszukiwania, data

Klikając filtr: Typ wyszukiwania, możemy zdefiniować, czy interesują nas wszystkie wyniki (sieć), zakładka Grafika, czy może Wideo (Google mierzy wyniki osobno dla każdej z tych zakładek w wyszukiwarce).

Jak porównać wyniki w raporcie Google Search Console?
Rys 3. Kliknij opcję: Porównaj, aby porównać dane w Google Search Console.
Jak porównać wyniki w raporcie Google Search Console?
Rys 3. Kliknij opcję: Porównaj, aby porównać dane w Google Search Console.

Nad wykresem znajdują się filtry, dzięki którym możemy modyfikować zakres wybranych danych oraz dokonywać ich porównań (nałożone filtry także przenoszą się na dane w tabeli).

Przechodząc do zakładki: Porównaj, porównamy wyniki z wyżej wymienionych.

Filtru „Typ wyszukiwania” używaj w sytuacjach, gdy:

  • dbasz o teksty alternatywne (ALT-y) grafik  w sklepie,
  • dbasz o optymalizację rozmiaru zdjęć,
  • używasz świadomie słów kluczowych w nazwach zdjęć,
  • prowadzisz swój kanał na YouTube.

Tym sposobem możemy określić zakres daty, z którego system ma przedstawiać dane. Oczywiście do dyspozycji mamy kilka gotowych przedziałów czasu takich jak ostatni tydzień, miesiąc, kwartał czy rok, ale możemy także określić własny przedział w sekcji: Niestandardowe.

W przypadku określenia daty dużo bardziej użyteczna może okazać się opcja porównywania (szczególnie jeżeli od jakiegoś czasu korzystamy z usług agencji pozycjonującej nasz sklep).

Dostępne opcje porównania danych według dat.
Rys 4. Przykład dostępnych opcji porównania statystyk w Google Search Console według dat.
Dostępne opcje porównania danych według dat.
Rys 4. Przykład dostępnych opcji porównania statystyk w Google Search Console według dat.

Filtrowania „po dacie” używaj w sytuacjach, gdy:

  • chcesz sprawdzić, jak kształtuje się widoczność sklepu w wyszukiwarce wraz z upływem czasu,
  • chcesz porównać widoczność w wyszukiwarce sklepu w analogicznych przedziałach czasu rok do roku,
  • korzystasz z usług agencji SEO i chcesz określić efektywność prowadzonych działań pozycjonerskich, porównując analogiczny okres czasu przed podjęciem współpracy vs. po podjęciu współpracy.

Klikając przycisk: +Nowa możemy dodać jeszcze inne dostępne filtry:

Dostępne filtry GSC po wybraniu przycisku: Nowa
Rys 5. Przykłady dostępnych filtrów w Google Search Console po wybraniu opcji: Nowa.
Dostępne filtry GSC po wybraniu przycisku: Nowa
Rys 5. Przykłady dostępnych filtrów w Google Search Console po wybraniu opcji: Nowa.

Filtru „Zapytanie” możemy użyć, jeżeli chcemy sprawdzić statystyki konkretnych słów kluczowych, po wpisaniu których użytkownikom pojawia się nasz sklep w wynikach wyszukiwania.

Google daje nam możliwość zdefiniowania czy:

  • wpisana fraza może zawierać się w szerszym kontekście (zapytanie zawierające),
  • ma być dokładnie taka jak wpisujemy (dokładne zapytanie),
  • ma pokazać statystyki wszystkich fraz z wyjątkiem tej, którą wpisujemy (zapytanie niezawierające).
Przykładowe filtry dla zapytań w Google Search Console.
Rys 6. Przykład filtrów dla zapytań w Google Search Console.
Przykładowe filtry dla zapytań w Google Search Console.
Rys 6. Przykład filtrów dla zapytań w Google Search Console.

Filtru Zapytanie” używaj w sytuacjach, gdy:

  • chcesz sprawdzić, na jakie słowa kluczowe twój sklep pojawia się w wynikach wyszukiwania,
  • chcesz odszukać zapytania o wysokiej liczbie wyświetleń, ale niskim CTR (mogą pomóc wskazać miejsca, w których warto poprawić meta tytuł i opis, by lepiej trafiały w potrzeby użytkowników),
  • chcesz sprawdzić, jaki jest stosunek zapytań, zawierających nazwę twojej marki do tych, które jej nie zawierają,
  • świadomie używasz słów kluczowych i starasz się pozycjonować właśnie na nie,
  • agencja SEO zobowiązała się w umowie do pozycjonowania sklepu na konkretne słowa kluczowe.

Kolejnym dostępnym do użycia filtrem jest: Strona, dzięki któremu zawęzimy dane na wykresie do konkretnych adresów URL.

Przykład filtrów dla sekcji: Strona w Google Search Console.
Rys 7. Przykład filtrowania stron po URL w Google Search Console.
Przykład filtrów dla sekcji: Strona w Google Search Console.
Rys 7. Przykład filtrowania stron po URL w Google Search Console.

Podobnie jak w przypadku zapytań możemy zdefiniować, czy system ma przedstawiać dane dla:

  • adresów zawierających wpisaną przez nas frazę (URL-e zawierające),
  • adresu dokładnie takiego jak wpisujemy (Dokładny adres URL),
  • wszystkich adresów oprócz tych, które zawierają wpisaną przez nas frazę.

Filtrowania „po adresie URL” używaj w sytuacjach, gdy:

  • chcesz sprawdzić statystyki konkretnych stron,
  • prowadzisz bloga i chcesz sprawdzić statystyki dla adresów URL swoich wpisów,
  • pozycjonujesz świadomie konkretne strony w obrębie sklepu.

Następny dostępny filtr to: Kraj. Jak łatwo się domyślić jest to opcja przydatna dla tych właścicieli sklepów internetowych, którzy prowadzą swoje sklepy także w wersjach obcojęzycznych i budują widoczność w wyszukiwarce także w innych krajach.

Kolejnym filtrem, którego możemy wykorzystać, jest: Urządzenie. Dla większości najbardziej użyteczną rzeczą, do którego można go wykorzystać, jest użycie opcji porównania i oczywiście zestawienie wersji na komputery z urządzeniami mobilnymi.

Jest to zdecydowanie kluczowa sprawa dla osób, które zleciły przetłumaczenie treści i pozycjonowanie sklepu w wersji obcojęzycznej zewnętrznej firmie (do zweryfikowania efektów prac).

Przykładowe filtry urządzeń w raporcie Google Search Console
Rys 8. Przykład opcji porównaj dla raportu odnośnie urządzeń w Google Search Console.
Przykładowe filtry urządzeń w raporcie Google Search Console
Rys 8. Przykład opcji porównaj dla raportu odnośnie urządzeń w Google Search Console.

Efekt, który uzyskamy będzie wyglądał mniej więcej tak:

Przykładowe statystyki po ustawieniu porównania w Google Search Console
Rys 9. Przykładowe statystyki po włączeniu funkcji porównaj w Google Search Console.
Przykładowe statystyki po ustawieniu porównania w Google Search Console
Rys 9. Przykładowe statystyki po włączeniu funkcji porównaj w Google Search Console.

Dzięki takiemu raportowi poznamy szczegółowe dane dotyczące: wyświetleń, kliknięć, pozycji czy klikalności – osobno dla urządzeń stacjonarnych i osobno dla urządzeń mobilnych.

Szczegółowe dane skuteczności w tabeli pod wykresem

Po bardziej szczegółowe dane zjedźmy do tabeli pod wykresem. Załóżmy, że chcemy pójść krok dalej i sprawdzić liczbę kliknięć, ale już dla konkretnych stron. W tym celu w tabeli zmieniamy aktywną zakładkę na: Strony.

Po kliknięciu zakładki: Strony, zostaną wyświetlone statystyki odnośnie podstron witryny.
Rys 10. Kliknij zakładkę: Strony, aby zobaczyć statystyki podstron twojej witryny.
Po kliknięciu zakładki: Strony, zostaną wyświetlone statystyki odnośnie podstron witryny.
Rys 10. Kliknij zakładkę: Strony, aby zobaczyć statystyki podstron twojej witryny.

Gdybyśmy chcieli pójść jeszcze krok dalej i poznać średnią pozycję konkretnych stron z podziałem na urządzenia, wystarczy zmienić aktywny kafelek na wykresie na: Średnia pozycja w ten sposób:

Kliknij kafelek: Średnia pozycja, aby wyświetlić statystyki średniej pozycji dla stron.
Rys 11. Po kliknięciu kafelka: Średnia pozycja, zostaną wyświetlone dane o średniej pozycjach podstron.
Kliknij kafelek: Średnia pozycja, aby wyświetlić statystyki średniej pozycji dla stron.
Rys 11. Po kliknięciu kafelka: Średnia pozycja, zostaną wyświetlone dane o średniej pozycjach podstron.

… i następnie zjechać do tabeli pod wykresem, gdzie mamy już włączony widok zakładki: Strony.

Przykład tabeli z wynikami podstron w zakładce: Strony
Rys 12. Przykład statystyk w Google Search Console odnośnie podstron (zakładka: Strony).
Przykład tabeli z wynikami podstron w zakładce: Strony
Rys 12. Przykład statystyk w Google Search Console odnośnie podstron (zakładka: Strony).

Oczywiście nałożone przez siebie filtry w każdej chwili możemy zdjąć, klikając przy nich: ikonę zamknięcia.

Usuwanie aktywnego filtru w Google Search Console
Rys 13. Kliknij krzyżyk przy filtrze (górny ekran), aby go wyłączyć w ramach wyświetlonych danych.
Usuwanie aktywnego filtru w Google Search Console
Rys 13. Kliknij krzyżyk przy filtrze (górny ekran), aby go wyłączyć w ramach wyświetlonych danych.
Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • co pokazuje raport „Skuteczność”?
  • jak czytać wykresy w raporcie?
  • jak używać filtrów w raportach Google Search Console?
  • kiedy używamy poszczególnych filtrów i do czego służą?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności