Google Shopping – po co i jak korzystać?
Wyszukiwarka Google to nie tylko idealne miejsce do pokazania się ze stroną swojego sklepu. To także krótsza droga dotarcia do klienta z konkretną ofertą e-commerce. Wystarczy tylko przełączyć się na opcję Google Shopping.
Zwiększ sprzedaż, znajdź nowych klientów – zachęca Google na stronie wprowadzającej do reklam z wykorzystaniem list produktów. I jeśli prowadzisz profesjonalną sprzedaż online, warto z tego zaproszenia skorzystać. Dla tych, którzy dotąd z ecommerce’owym projektem Google’a się nie spotkali – Google Shopping to, w skrócie, płatny katalog produktów, działający podobnie do porównywarek cenowych, prezentujący w wyszukiwarce Google towary ze sklepów internetowych pasujące do wyszukiwanej przez użytkownika frazy. Jeśli więc chcemy, by na zapytanie w Google o np. „obuwie sportowe”, wyświetlał się nie tyle link do głównej strony naszego sklepu, co odnośnik do konkretnego produktu, wraz z podglądem jego zdjęcia oraz ceny – powinniśmy lepiej się poznać z Google Merchant Center.
GMC służy do przechowywania danych o Twoim sklepie i Twoich produktach oraz udostępniania ich w Zakupach i innych usługach Google. Jeśli nie masz tam jeszcze konta, założysz je na tej stronie – w prostym formularzu musisz wpisać podstawowe informacje o swojej firmie (które w razie potrzeby będziesz mógł później, po rejestracji, dowolnie zmienić). Konto GMC to pierwszy krok do korzystania z dobrodziejstw Google Shopping – po jego uruchomieniu, możesz przejść do zintegrowania go ze swoim sklepem Shoper. A jak to zrobić podpowiadają poniższe punkty:
- na koncie GMC przejdź do sekcji: Pliki danych i wybierz opcję: + Plik danych,
- wybierz kraj, dla którego dodajesz produkty i podaj nazwę pliku przeznaczonego dla produktów,
- wybierz metodę przesyłania swoich plików danych (do wyboru są arkusze kalkulacyjne Google, automatyczne przesyłanie danych oraz regularne przesyłanie przez użytkownika – my rekomendujemy to drugie rozwiązanie),
- w oknie: Konfiguracja pliku danych w polu URL pliku danych podaj link do wtyczki, który znajduje się w zakładce: Konfiguracja > Integracje > Inne > Google Products,
- w polu Godzina pobierania oraz Częstotliwość pobierania podaj, jak często i o której godzinie będą pobierane dane z Twojego sklepu. Następnie zatwierdź konfigurację przyciskiem: Zapisz,
- najbliższe pobranie nastąpi zgodnie z harmonogramem, jeśli jednak chcesz je przyspieszyć, wejdź w zakładkę: Plik danych i wybierz: Pobierz teraz.
Specjaliści od prowadzenia i optymalizacji kampanii Google Shopping radzą przy okazji, by w trakcie rejestracji konta GMC i jego integracji ze sklepem, dokładnie zapoznać się ze specyfikacją pliku i zasadami jego przygotowywania. A zwraca ona między innymi (za samymi wytycznymi Google) uwagę na:
- Tytuł produktu powinien zawierać cechy dla niego charakterystyczne, np. wyróżniający go kolor lub markę. Przy redagowaniu tytułu nie umieszczaj natomiast tekstów promocyjnych („Bezpłatna dostawa”) i nie pisz fraz CAPS LOCKIEM.
- W opisie produktu używaj tylko najważniejszych informacji, które ułatwią jego wyświetlenie w wyszukiwarce – wymień najważniejsze cechy produktu, np. rozmiar, materiał, przedział wiekowy, specjalne właściwości lub inne dane techniczne.
- Przeanalizuj mapę kategorii Google – korzystając z atrybutów kategoria produktów Google oraz typ produktu, możesz zwiększyć szanse, by Twój produkt pojawił się w wynikach dla odpowiednich kategorii. Co prawda atrybut ten nie jest w polskich sklepach wymagany, a tylko rekomendowany, jednak dla podniesienia efektywności podjętych działań, warto z niego skorzystać.
- Aktualizuj informacje o dostępności oraz cenie, i to jak najczęściej. Google regularnie bowiem sprawdza te atrybuty i jeżeli podane dla nich wartości okazują się inne niż dane na stronie danego sklepu, wyszukiwarka odrzuca te produkty i nie udostępnia ich w Zakupach. Częste aktualizacje pomogą zatem Twojej ofercie.
- „Jeśli sprzedajesz towary niestandardowe, produkowane na zamówienie lub produkty różniące się atrybutami nieobsługiwanymi przez Zakupy Google, zapoznaj się koniecznie ze sprawdzonymi metodami przedstawiania nieobsługiwanych wariantów produktów”.
- I na koniec kwestia nie mniej ważna – pamiętaj o odpowiedniej grafice. Google zaleca, by zdjęcie, które będzie się wyświetlać w zakładce Zakupy, powinno być w rozmiarze 800×800 pikseli (dla zdjęć odzieży minimalny rozmiar to 250×250 px) – i tego powinieneś się trzymać. Pamiętaj też, że oferowany produkt musi być na białym tle, bez widocznego znaku wodnego, ani żadnej informacji promocyjnej, mogącej go zasłonić.
Jak to w rzeczywistości działa? Google już na wstępie przygody z Zakupami obiecuje, że w przypadku reklam z listą produktów, opłaty naliczane będą dopiero wtedy, gdy ktoś faktycznie kliknie w naszą reklamę i przejdzie na stronę sklepu. Płacimy zatem wówczas, gdy Google skieruje klienta bezpośrednio do naszej oferty. Żeby sprawdzić to w praktyce, zarejestrowane konto GMC musimy jeszcze powiązać z kontem Google AdWords. Oto, jak je połączyć:
- Z konta AdWords skopiuj identyfikator klienta AdWords.
- Na koncie GMC wejdź w: Ustawienia > AdWords i wklej identyfikator, po czym całość zatwierdź.
- Po otrzymaniu prośby o połączenie kont, w AdWords kliknij: Ustawienia (ikona koła zębatego) i wybierz: Połączone konta > Google Merchant Center, a po zapoznaniu się z całością, zaakceptuj połączenie.
Teraz możesz już planować kampanie pod kątem wyświetlania w Zakupach Google’a. Te, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, będą udostępniane potem tak, jak na załączonym obrazku:
Jeśli chcesz zatem, by Twój sklep internetowy docierał do jak największej liczby odbiorców, korzystanie z usługi Google Shopping wydaje się być opcją dla Ciebie bardzo użyteczną. Po wyświetleniu Twojego produktu w zakładce Zakupy i kliknięciu w daną ofertę przez użytkownika, korzystasz na tym w pierwszej kolejności przecież Ty sam – klient zamiast na stronę główną sklepu lub zbiorczą większej kategorii, trafia od razu do strony z zamówieniem. To zaś, czy ludzie będą klikać, wciąż zależy w dużej mierze od Ciebie. Udostępnianie reklam w Zakupach Google odbywa się według rankingu podobnego do tego z AdWords, wyliczanego z iloczynu wyniku jakości i maksymalnej stawki CPC.
Stawka CPC to oczywiście Cost Per Click, czyli koszt kliknięcia, na wynik jakości składa się natomiast m.in. jakość strony sklepu – dlatego koniecznie zadbaj o jej trafność, przejrzystość i wygodę nawigacji. Więcej informacji o jakości stron docelowych branej pod uwagę w kampaniach Google warto przeczytać na tej stronie.
Jeśli jednak chcesz naprawdę profesjonalnie podejść do tematu i skutecznie skorzystać z możliwości Google Shopping – zleć nam wykonanie kampanii reklamowej za Ciebie. Zapłacisz tylko za jej skuteczność, nic więcej.