Jak mój blog wpływa na dokonywanie zakupów?

Data publikacji: 26 lutego 2019 Ostatnia aktualizacja: 26 marca 2025

Dane, na których bazujemy, pochodzą z konta demonstracyjnego Google Analytics połączonym ze sklepem Google Merchandise Store. Konto to dostępne jest za darmo dla każdego i można swobodnie z niego korzystać, klikając tutaj, a następnie wybierając „Uzyskaj dostęp do konta demonstracyjnego”.

To o czym należy pamiętać za każdym razem, gdy otwieramy Analyticsa, to ustawienie odpowiedniego zakresu dat, z którego chcemy analizować dane. Robi się to w prawym górnym rogu panelu, tak jak na obrazku poniżej:

Google Analytics > Zakres dat do analizy danych
Rys 1. Wybierz daty dla których chcesz uzyskać analizę danych w Google Analytics.
Google Analytics > Zakres dat do analizy danych
Rys 1. Wybierz daty dla których chcesz uzyskać analizę danych w Google Analytics.

Czy mój blog inspiruje klientów do zakupów?

Aby Analytics raportował dane dot. transakcji, trzeba najpierw przeprowadzić odpowiednią konfigurację. Jakie ustawienia wprowadzić na platformie Shoper i w Google Analytics opisaliśmy dokładnie w artykule: Google Analytics – po co. To bardzo ważne, ponieważ dane dot. transakcji są potrzebne do tego aby była możliwość skonfigurowanie raportu, który opisany jest w tym artykule.

Do uzyskania danych dot. wpływu wpisów blogowych na transakcje użyjemy segmentów niestandardowych. Przejdźmy teraz do zakładki Odbiorcy > Przegląd i wybierzmy Dodaj segment:

Google Analytics > Odbiorcy > Przegląd
Rys 2. Dodawanie segmentu w zakładce: Odbiorcy > Przegląd.
Google Analytics > Odbiorcy > Przegląd
Rys 2. Dodawanie segmentu w zakładce: Odbiorcy > Przegląd.

Następnie klikamy „Nowy segment:

Google Analytics > Odbiorcy > Przegląd > Dodaj segment > Nowy segment
Rys 3. Rozpocznij dodawanie nowego segmentu w panelu GA.
Google Analytics > Odbiorcy > Przegląd > Dodaj segment > Nowy segment
Rys 3. Rozpocznij dodawanie nowego segmentu w panelu GA.

Z dostępnych opcji segmentowania wybieramy „Sekwencje”:

Google Analytics > Odbiorcy > Przegląd > Dodaj segment > Nowy segment
Rys 4. Pogrupuj użytkowników i/lub ich sesje według warunków w danej kolejności.
Google Analytics > Odbiorcy > Przegląd > Dodaj segment > Nowy segment
Rys 4. Pogrupuj użytkowników i/lub ich sesje według warunków w danej kolejności.

To co chcemy uzyskać od Analyticsa to informacja, ilu użytkowników w pierwszy kroku było na stronie bloga, a w drugim dokonało zakupu. Dlatego przy pierwszym kroku sekwencji ustawmy Akcję zdarzenia na „Strona”.

Teraz musimy wskazać systemowi adres strony bloga. Zostawiamy regułę zawiera i umieszczamy w polu tekstowym końcówkę linku strony bloga (to co występuje po .pl). Dla przykładu: jeżeli adres strony bloga to przykladowy-sklep.pl/blog to wklejamy samo /blog. Powinno to wyglądać tak:

Google Analytics > Odbiorcy > Przegląd > Dodaj segment > Nowy segment > Sekwencje > Adres
Rys 5. Wpisz adres strony, na którym znajduje się Twój blog.
Google Analytics > Odbiorcy > Przegląd > Dodaj segment > Nowy segment > Sekwencje > Adres
Rys 5. Wpisz adres strony, na którym znajduje się Twój blog.

Przy okazji widzimy po prawej stronie odsetek użytkowników, którzy będąc w sklepie odwiedzili stronę bloga. Jest ich 61.3%. Pora na drugi krok, kliknij w tym celu: Dodaj krok.

Google Analytics > Odbiorcy > Przegląd > Dodaj segment > Nowy segment > Sekwencje > Dodaj krok
Rys 6. Dodawanie kroku dla wskazanej strony.
Google Analytics > Odbiorcy > Przegląd > Dodaj segment > Nowy segment > Sekwencje > Dodaj krok
Rys 6. Dodawanie kroku dla wskazanej strony.

Potrzebujemy ustawić w nim sesje z transakcjami. Dlatego jako akcję zdarzenia ustawiamy właśnie „Transakcje” i jako regułę „większe niż”, czyli znak „>” a w polu tekstowym wpisujemy 0. Całość powinna wyglądać w taki sposób:

Google Analytics > Odbiorcy > Przegląd > Dodaj segment > Nowy segment > Sekwencje > Dodaj krok > Akcja
Rys 7. Ustaw akcję i regułę w pierwszym kroku.
Google Analytics > Odbiorcy > Przegląd > Dodaj segment > Nowy segment > Sekwencje > Dodaj krok > Akcja
Rys 7. Ustaw akcję i regułę w pierwszym kroku.

Dajmy teraz chwilkę Analyticsowi na przetworzenie danych. Po kilku sekundach po prawej stronie ekranu pojawi się wynik:

Google Analytics > Odbiorcy > Przegląd > Dodaj segment > Nowy segment > Sekwencje > Podsumowanie
Rys 8. Po prawej stronie wyświetla się podsumowanie danych dla danej sekwencji.
Google Analytics > Odbiorcy > Przegląd > Dodaj segment > Nowy segment > Sekwencje > Podsumowanie
Rys 8. Po prawej stronie wyświetla się podsumowanie danych dla danej sekwencji.

Jeżeli używałeś kiedykolwiek płatnych działań do promowania konkretnego wpisu blogowego (np. poprzez promowanie postu na Facebook’u zawierającego odnośnik do wpisu blogowego) możesz także spróbować umieścić w pierwszym kroku sekwencji końcówkę linku do tego konkretnego wpisu czyli np. /blog/przykladowy-wpis

Koszty związane z uruchomieniem bloga na stronie sklepu internetowego

Sklep na platformie Shoper posiada wbudowany moduł do prowadzenia bloga. Oznacza to, że po założeniu sklepu w Shoper nie musisz dopłacać, aby mieć możliwość publikowania wpisów blogowych.

Publikowanie treści związanych z profilem Twojej działalności, wpływa m.in. na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce, ale również na to w jaki sposób Twoja marka jest postrzegana przez klientów.

Jak uruchomić blog w Panelu administracyjnym sklepu Shoper?

Oprogramowanie Shoper umożliwia prowadzenie bloga, co daje Ci możliwość umieszczania aktualności np. na temat nowości w asortymencie, informacji z życia firmy czy też poradników opisujących jak prawidłowo korzystać z danego produktu itp.

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • Jak za pomocą Google Analytics sprawdzić, czy blog zwiększa zyski?
  • Ile zapłacisz za uruchomienie bloga w swoim sklepie online?
  • Jak włączyć wbudowany moduł do prowadzenia bloga w Shoper?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności