Data publikacji: 22 maja 2020 Aktualizacja: 27 stycznia 2025

Jak robić dobry PR w sklepie internetowym

Jak Cię widzą, tak Cię… kupują. Zwłaszcza w internecie. Dlatego dobry PR przyda się każdemu e-sklepowi.

Jak kształtować wizerunek swojego sklepu internetowego?
Rys 1. Dobry wizerunek i rozpoznawalność marki wpływa na lepsze wyniki sprzedaży online.
Jak kształtować wizerunek swojego sklepu internetowego?
Rys 1. Dobry wizerunek i rozpoznawalność marki wpływa na lepsze wyniki sprzedaży online.

Co to jest PR?

Sklepy internetowe działają w sieci, ale nie tylko tej internetowej, ale także w sieci wzajemnych relacji biznesowych. Partnerzy handlowi, konkurencja i internauci – to ich najbliższe otoczenie. By odnieść sukces, właściciele e-biznesów muszą zadbać o jak najlepsze relacje z nimi i jak najlepszy wizerunek swojego sklepu. Całokształt takich działań można zamknąć w dwóch słowach: public relations. Czyli PR.

PR, to ogólnie ujmując, szereg działań, których celem jest budowanie i utrzymywanie wzajemnych i korzystnych stosunków między firmą a jej otoczeniem. Jednym słowem kształtowanie wizerunku. Działania te powinny być zaplanowane i ciągłe, prowadzone z wykorzystaniem różnych narzędzi i na różnych obszarach. Zazwyczaj stanowią część strategii komunikacji lub działań marketingowych. W przeprowadzonym badaniu wśród właścicieli sklepów internetowych Shoper 36% z nich wskazało, że troska o wizerunek i rozpoznawalność ich marki wpływa na lepsze wyniki sprzedaży.

Jakie elementy wpływają na lepsze wyniki sprzedaży?
Rys 2. Wykres przedstawiający działania podnoszące wyniki sprzedaży w Shoper.
Jakie elementy wpływają na lepsze wyniki sprzedaży?
Rys 2. Wykres przedstawiający działania podnoszące wyniki sprzedaży w Shoper.

Dobry PR – od czego zacząć?

Koniecznie od strategii. Do niej następnie powinny zostać dobrane odpowiednie narzędzia. 5 kroków dobrej strategii PR to…

PR w sklepie internetowym – narzędzia

Żeby zbudować relacje masz do dyspozycji szereg rozwiązań: narzędzi, aplikacji, kanałów komunikacji, dzięki którym możesz dotrzeć do wybranych grup docelowych. Kluczowe jest “budowanie relacji” – zakłada bowiem działanie dwustronne. Nie tylko informujesz, ale także odpowiadasz na potrzeby czy zapytania, reagujesz.

Ważna jest komunikacja z mediami – opracuj ją w kilku krokach:

Za przykład tych działań niech posłuży sklep Dluta.pl, który w Magazynie E-commerce przedstawił swoją historię: jak stworzyć e-biznes z narzędziami ręcznymi do obróbki drewna?

Komunikacja z partnerami biznesowymi – jak ją robić?

W sieci nikt nie jest sam – otaczają Cię inne firmy. Z częścią z nich łączą Cię relacje biznesowe, np. być może korzystasz z ich rozwiązań, a może wspólnie działacie w jakimś obszarze. Inni z kolei pozostają tylko obserwatorami Twojej aktywności. Pamiętaj, że takie sąsiedztwo można także wykorzystać do wspólnych działań. Rozejrzyj się i sprawdź, czy wśród swoich partnerów nie znajdziesz firmy, z którą możesz połączyć siły i wspólnie zrealizować ciekawy projekt. Może to będzie np. akcja doposażenia sal w lokalnym przedszkolu? A może…wspólny sklep internetowy, jak zrobili to Ekoprzyjaciele.pl? Takie kooperatywy są bardzo pozytywnie odbierane przez konsumentów.

…Aaa z klientami?

Może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale Twoja codzienna praca związana z obsługą sklepu, zamówień, klientów jest jednym z najważniejszych działań wizerunkowych, jakie wykonujesz. Czy chcesz tego czy nie – codziennie jesteś PRowcem w swoim sklepie internetowym. Dlatego, tak ważne jest dostosowanie komunikacji do swoich klientów. Jak to zrobić?

Chcesz przykładu ze sklepu? Proszę bardzo. Tutaj sprawdzisz,jak o detale podczas pakowania przesyłki dba Kasia ze sklepu Bymimis.pl, czym zyskuje wielkie uznanie kupujących.

Prowadzisz sklep internetowy? Daj się zapamiętać!

Nie tylko to, jak pracujesz, pozwala zapamiętać Twój sklep. Ludzie kupują oczami, lubią patrzeć na ładne, estetyczne rzeczy. Dlatego zadbaj na swojej stronie o kilka ważnych elementów wizualnych.

Sprzedajesz? Lobbuj!

Lobbing to szereg działań, których celem jest upowszechnienie jakiejś idei, np. bliskiej Twojej firmie lub ważnej dla branży, w której działasz. Twoja aktywność ma służyć uzyskaniu zainteresowania, przychylności czy zaangażowania innych zarówno w wymiarze lokalnym, jak i krajowym. Bardzo dobrym tego przykładem jest działalność sklepów Shoper oferujących produkty ekologiczne. Wiele z nich angażuje się w walkę o ochronę środowiska i działa zgodnie z zasadami zero lub less waste.

Na uwagę zasługuje także sklep z miodami i asortymentem dla pszczelarzy, którego założyciele prowadzą również działalność edukacyjną i wspierającą hodowców pszczół w całej Polsce.

Pochwal się swoją wiedzą

Jeśli jesteś specjalistą w swojej dziedzinie, nie ograniczaj swojej wiedzy tylko do sprzedawanego asortymentu. Podziel się nią także na sklepowym blogu, na firmowym kanale na YouTube albo w ramach różnych publikacji własnych – gościnnych wpisów w serwisach branżowych, ebooków czy nawet książek. Jeśli tylko czujesz się na siłach je napisać.

A co z kryzysem? Z nim też musisz się uporać

Zarządzanie sytuacją kryzysową nie należy do przyjemnych, ale to umiejętność bardzo przydatna w sytuacjach nagłych i trudnych z perspektywy zarówno właściciela sklepu, jak i kupujących. Jej założeniem jest przekazanie informacji zgodnych z rzeczywistością, nawet jeśli ta jest wyjątkowo nieprzyjemna dla Twojej firmy, a także podjęcie działań, które zmniejszą lub usuną konsekwencje kryzysu. Z sytuacją kryzysową mamy do czynienia np. wtedy, gdy z jakiegoś powodu wyciekną dane Twoich klientów. Albo jeśli duża liczba Twoich odbiorców reklamuje dany produkt.

Co powinieneś w takiej sytuacji zrobić?

To oczywiście tylko garść wskazówek, rzucenie światła na obszerny temat public relations. Więcej znajdziesz w różnych, specjalistycznych poradnikach. Czytając je pamiętaj tylko, że w swoim sklepie nie musisz robić wszystkiego – oceń swoje możliwości realnie. A w trakcie podjętych działań weryfikuj efekty. Bądź konsekwentny w swoim podejściu. Działania prowadzone spójnie mogą wzmocnić Twoją markę.Każda firma bowiem ma w sobie potencjał komunikacyjny, także mały sklep internetowy.

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • Co to takiego PR?
  • Od czego zacząć strategię PR?
  • Jak wykorzystać narzędzia w sklepie internetowym?
  • Jak budować i rozwijać relacje z partnerami biznesowymi?
  • Jak komunikować się z klientami?
  • Jak zbudować sklep, który zapadnie w pamięć?
  • Dlaczego warto angażować się w ważne idee?
  • Dlaczego warto wykorzystać swoją wiedzę np. na blogu?
  • Jak wyjść z sytuacji kryzysowej obronną ręką?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Dane kontaktowe

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności