Jak skonfigurować VAT-UE dla transakcji WDT?

Data publikacji: 5 lutego 2021 Ostatnia aktualizacja: 25 czerwca 2024

Czym jest VAT-UE?

VAT-UE to wewnątrzeuropejski NIP dla transakcji w ramach WDT (wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów), nadawany na potrzeby handlu wewnątrzwspólnotowego podatnikom VAT krajów europejskich wchodzących w skład wspólnoty. Aby uzyskać VAT-UE, niezbędne jest złożenie do właściwego urzędu skarbowego poprawnie wypełnionego formularza VAT-R.

Klient, który w oknie danych do dostawy w koszyku zaznaczy opcję: Zakup z 0% stawką VAT w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nabędzie towar po cenie netto.

Opcja wyboru zakupu z 0% stawką VAT dostępna jest dla krajów:

Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy (Republika Czeska), Dania, Niemcy, Estonia, Grecja, Hiszpania, Francja, Irlandia, Włochy, Cypr, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Holandia (Niderlandy), Austria, Polska, Portugalia, Ruminia, Słowenia, Słowacja, Finlandia, Szwecja.

Warunki zakupu produktu z 0% stawką VAT

  • kupujący musi być firmą i w sekcji: Dane adresowe koszyka zaznaczyć, że zakupu dokonuje jako: firma (A).
  • kupujący jest firmą z innego kraju Unii Europejskiej niż sprzedający (transakcja B2B), adres dostawy kupującego może jednak być na terenie tego samego kraju co sprzedającego,
  • kupujący w oknie danych do wysyłki musi zaznaczyć pole: Zakup z 0% stawką VAT w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (B) i podać nr: VAT-UE, tym samym oświadczając, że spełnia wymagania, aby dokonać takiego rozliczenia na terenie swojego kraju.
Strona sklepu Shoper > Realizacja zamówienia > Okno dostawy w koszyku > Dane adresowy
Rys 1. Nabywanie towaru po cenie netto przez klienta z innego kraju UE.
Strona sklepu Shoper > Realizacja zamówienia > Okno dostawy w koszyku > Dane adresowy
Rys 1. Nabywanie towaru po cenie netto przez klienta z innego kraju UE.

WAŻNE! Dostawca oprogramowania nie ponosi odpowiedzialności za dane podawane przez kupujących. Ryzyko skarbowe związane z włączeniem powyższej funkcjonalności ponosi sprzedający.

Aktywacja możliwości zakupu w ramach WDT w sklepie

Zaloguj się do Panelu administracyjnego sklepu.
Przejdź do zakładki: Ustawienia (A) > Produkty (B) > Ceny i stawki VAT (C) i aktywuj opcję: Umożliwiaj klientom firmowym z innych krajów UE zakup z 0% stawką VAT (D) przesuwając suwak w prawo, a następnie potwierdź zmiany klikając: ZAPISZ (E) u dołu ekranu.
Panel administracyjny sklepu > Ustawienia > Produkty > Ceny i stawki VAT > Zakup z 0% stawką VAT
Rys 2. Włącz opcję VAT-UE dla transakcji WDT w Panelu administracyjnym sklepu Shoper.
Panel administracyjny sklepu > Ustawienia > Produkty > Ceny i stawki VAT > Zakup z 0% stawką VAT
Rys 2. Włącz opcję VAT-UE dla transakcji WDT w Panelu administracyjnym sklepu Shoper.

Karta produktu nie wymaga aktywacji ani uzupełniania dodatkowych opcji.

Widok zamówienia w ramach WDT

Zamówienie w ramach WDT rozpoznasz po tym, że:

  • w szczegółach zamówienia widoczna jest informacja, że w zamówieniu został podany: NIP (A) oraz komunikat: Zamówienie B2B w ramach Wewnątrzwspólnotowe Dostawy Towarów (VAT UE) – (B),
  • dane do faktury kupującego (C) pochodzą z kraju wchodzącego w skład Unii Europejskiej, innego niż kraj sprzedawcy,
  • cena oraz wartość pojedynczego produktu w zamówieniu będą takie same.
Strona sklepu Shoper > Podsumowanie zamówienia w ramach WDT
Rys 3. Sprawdź, jak wygląda zamówienie B2B w ramach WDT.
Strona sklepu Shoper > Podsumowanie zamówienia w ramach WDT
Rys 3. Sprawdź, jak wygląda zamówienie B2B w ramach WDT.

Opcja Wyłącz WDT dla tego zamówienia

Opcja ma zastosowanie w przypadku, kiedy okaże się, że kupujący nie chce lub nie może z przyczyn formalnych sfinalizować transakcji z 0% stawką VAT.

Widoczna w szczegółach zamówienia opcja: Wyłącz WDT dla tego zamówienia.

Szczegóły zamówienia > Wyłączenie opcji WDT
Rys 4. W Panelu administracyjnym sklepu można wyłączyć Wewnątrzwspólnotową Dostawę Towarów dla zamówienia.
Szczegóły zamówienia > Wyłączenie opcji WDT
Rys 4. W Panelu administracyjnym sklepu można wyłączyć Wewnątrzwspólnotową Dostawę Towarów dla zamówienia.

Po kliknięciu wyświetla komunikat o poniższej treści.

Panel administracyjny sklepu > Szczegóły zamówienia > Wyłączenie WDT > Potwierdzenie
Rys 5. Potwierdź operację zmiany zamówienia z zerową stawką VAT UE.
Panel administracyjny sklepu > Szczegóły zamówienia > Wyłączenie WDT > Potwierdzenie
Rys 5. Potwierdź operację zmiany zamówienia z zerową stawką VAT UE.

Wyłączenie opcji powoduje, że z zamówienie przestaje być WDT. Możesz wówczas edytować stawki VAT produktów oraz formy dostawy składające się na zamówienie.

Filtrowanie zamówień z WDT

Instrukcja: jak wyszukać zamówienia z WDT w Panelu administracyjnym sklepu?

Chcesz zaoferować swoim klientom więcej opcji dostawy? Sprawdź Shoper Przesyłki i wybierz najlepsze rozwiązania dla swojego sklepu internetowego.

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • Co trzeba wiedzieć o VAT-UE?
  • Kiedy można zastosować stawkę 0% w sklepie internetowym?
  • Jak umożliwić klientom sklepu zakup z 0% stawką VAT na platformie Shoper?
  • Jak rozróżnić zamówienie WDT na liście zamówień w sklepie?
  • Co zrobić, by wybrane zamówienie przestało być WDT?
  • Jak znaleźć wszystkie zamówienia B2B w ramach WDT?
  • W jaki sposób przekazywana jest informacja o stawce WDT?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności