Czy sklep internetowy się opłaca? To musisz wiedzieć, zanim zaczniesz sprzedawać
Rentowność sklepu internetowego – temat trudny, a jednocześnie kluczowy dla każdego, kto myśli o biznesie online. Co na nią wpływa i kiedy może być większa? I czy założenie sklepu internetowego się opłaca? Zobaczmy.
Ile można zarobić na e-commerce? To zależy…
To, że na sklepie internetowym da się zarobić, jest pewne. A ile konkretnie? Chciałby to wiedzieć każdy, kto myśli o założeniu własnego biznesu online. Tutaj nie ma jednak gotowej odpowiedzi. Branża e-commerce składa się z różnych sektorów i kategorii produktowych, a na rentowność sklepu internetowego wpływa wiele czynników. Warto wziąć je pod uwagę jeszcze przed podjęciem ważnych decyzji.
Od czego m.in. zależy, czy sklep internetowy się opłaca?
- Etap rozwoju sklepu – jeśli dopiero zaczynasz biznes internetowy, możesz potrzebować więcej czasu na rozkręcenie sprzedaży; im większe masz doświadczenie i im lepiej rozpoznawalna jest Twoja marka, tym więcej możliwości zyskujesz,
- Kategoria produktów – to, jaki rodzaj towaru wybierasz i jaki jest na niego popyt, w dużej mierze decyduje o tym, ile możesz zarobić na prowadzenie sklepu internetowego. Niektóre produkty cieszą się powodzeniem przez cały rok, inne tylko sezonowo; jedne trafiają do dużej grupy klientów, inne tylko do wąskiego grona,
- Grupa docelowa – czyli to, kim są Twoi potencjalni klienci, jak wielu ich jest, jakie mają potrzeby, zwyczaje zakupowe i zasoby finansowe. Im lepiej znasz swoich odbiorców, tym trafniej możesz odpowiedzieć na ich oczekiwania,
- Konkurencja – im jest większa, tym bardziej musisz starać się na jej tle wyróżnić, często również cenowo. Jednocześnie jej dokładna analiza pozwoli Ci dopracować swoją ofertę i uniknąć różnych błędów,
- Model i kanał sprzedaży – koszty i zyski rozkładają się inaczej w zależności od tego, czy działasz w dropshippingu, sprzedaży wielokanałowej czy sprzedajesz własne produkty tylko w e-sklepie,
- Działania marketingowe – skuteczna reklama i silny wizerunek marki mogą wielokrotnie zwiększyć wartość sprzedaży online, a w efekcie również Twoje przychody.
W e-commerce możesz zarabiać setki tysięcy złotych albo niewielkie kwoty (jeśli przykładowo nie planujesz zakładać działalności gospodarczej). Wszystko zależy od Ciebie i Twojego planu na własny sklep.
Marzysz o własnym sklepie internetowym, ale nie wiesz, jak zacząć? Pobierz nasz darmowy e-book „Jak założyć i prowadzić sklep internetowy” i odkryj, jak szybko postawić swoje pierwsze kroki w e-commerce!
Czy opłaca się założyć sklep internetowy? Odpowiedź jest jedna
Bez wątpienia tak! E-commerce to jeden z najlepiej i najszybciej rozwijających się rynków, a w 2022 roku wartość brutto sprzedaży online wyniosła 105 mld złotych. Sklepy internetowe przyciągają coraz więcej konsumentów – już ponad 77% Polaków robi zakupy online.
Co więcej, biznes w internecie jest po prostu łatwiejszy. Sprzedaż w sieci możesz rozpocząć błyskawicznie – sam e-sklep założysz i skonfigurujesz już w kilka dni. Nie potrzebujesz do tego wielkich inwestycji, specjalistycznej wiedzy, wynajmu lokalu, zaplecza technicznego ani nawet (w przypadku dropshippingu) własnych towarów. Nie musisz też rezygnować z innych zajęć, bo dzięki wygodnym rozwiązaniom obsługę sprzedaży w sklepach internetowych da się połączyć z pracą na etacie.
Zakładając swój sklep w sieci, ponosisz znacznie mniejsze ryzyko niż w przypadku sprzedaży stacjonarnej. W dodatku prowadzeniem sklepu internetowego możesz zajmować się, skąd chcesz i kiedy chcesz – z własnego salonu czy z podróży, w ciągu dnia lub wieczorami. Sklep stacjonarny nie daje takich możliwości.
Jaki sklep internetowy się opłaca?
W internecie możesz sprzedawać wszystko. Ale pewne branże i towary cieszą się wśród kupujących większym powodzeniem. Według corocznego raportu Gemius w sieci najlepiej sprzedają się:
- odzież, akcesoria i dodatki,
- obuwie,
- kosmetyki i perfumy,
- książki i płyty,
- produkty farmaceutyczne,
- sprzęt RTV/AGD,
- meble i elementy wystroju wnętrz.
W tych kategoriach możesz spotkać jednak dużą konkurencję. Dlatego by dobrze zarabiać na sprzedaży internetowej, warto znaleźć własną niszę – coś, na co jest popyt, a czego nie oferuje nikt inny lub co możesz ulepszyć. Coraz większą popularność zyskują e-sklepy z rękodziełem, ekologicznymi produktami czy designerskimi artykułami dla zwierząt.
Zastanów się, co może być najlepszym pomysłem dla Ciebie. Bo o tym, jaki sklep internetowy się opłaca, decyduje w dużej mierze właśnie to, co chcesz zaoferować klientom i jak to pokażesz.
Na czym zarabia sklep internetowy?
Sklep internetowy zarabia na sprzedaży – to jasne. Ale Twoje zyski są uzależnione od wielu kwestii, w tym od wielkości sklepu czy przemyślanej strategii cenowej i marketingowej. Przykładowo, jeśli jesteś dystrybutorem innej marki lub oferujesz produkty z dropshippingu, rentowność sklepu opiera się na wyliczeniach marży i narzutu.
Ważnym krokiem jest oszacowanie ilości towaru, jaki musisz sprzedać, by osiągnąć konkretny zysk w danym miesiącu czy kwartale. W ten sposób oceniasz też, jakie produkty przynoszą Ci największy dochód. Na tej podstawie możesz określić kierunek swoich działań marketingowych i budżet, który na nie przeznaczysz.
Po jakim czasie zaczyna zarabiać sklep internetowy?
Większość sklepów internetowych, podobnie jak inne biznesy, potrzebuje czasu, zanim zacznie przynosić zyski. Założenie sklepu, dodanie do niego produktów i przyjmowanie pierwszych zamówień to początek drogi do sukcesu. A ten kształtuje wiele czynników, o których wspominaliśmy już wyżej.
Każdy przedsiębiorca ma inny sposób na zarabianie w internecie i inne oczekiwania wobec własnej działalności. W jednym przypadku rozkręcenie biznesu może zająć kilka lat, a w innym zyski pojawią się już po roku. Na pewno jednak warto otworzyć sklep internetowy i uzbroić się w cierpliwość.
W Shoperze wiemy, że początki mogą być trudne. By je ułatwić, mamy dla Ciebie wiele pomocnych materiałów, wsparcie specjalistów i specjalne ceny na pierwszy rok. Sprawdź aktualny cennik.