Pisz do mnie jeszcze, czyli jak komunikować się z klientem

Data publikacji: 14 listopada 2017 Ostatnia aktualizacja: 20 stycznia 2025

Ten Typ Mes rapuje: „Jeszcze jeden mail i wybuchnie mi inbox”. Znasz to uczucie? Jak więc pisać do klienta, by ten nie wariował na widok Twojej nowej wiadomości? Ha, dobre pytanie.

W cytowanej wyżej piosence tekst leci następująco: „Żaden taki syf, żaden cios, ani baba czy po zrzucie lej / Nie odebrał życia mi, zrobi to mail”. Na pewno niejednokrotnie miałeś podobnie. Miałeś dość tych wszystkich maili, spamów, niemożliwych do przeczytania wiadomości. A kolejne wciąż napływały, wciąż ich było więcej.

Poprawne prowadzenie e-mail marketingu w sklepie online
Rys 1. Zapoznaj się ze wskazówkami dobrej komunikacji z klientem.
Poprawne prowadzenie e-mail marketingu w sklepie online
Rys 1. Zapoznaj się ze wskazówkami dobrej komunikacji z klientem.

Co zrobić, by Twoje maile były czytane, a nie ignorowane?

Co ma więc powiedzieć właściciel sklepu internetowego, który chce się wyróżnić się na tle zapchanej skrzynki i chce dotrzeć swoim komunikatem do klienta? Także wtedy, gdy klient nie chce ich wcale widzieć?

Specjaliści z Freshmaila radzą: „komunikuj się ze swoimi klientami za pomocą skutecznego email marketingu opartego o ciekawą, z punktu widzenia odbiorcy, treść. Dzięki temu będziesz miał pewność, że Twoje maile będą miały wysoki open rate i będą generowały zysk dla Twojej firmy”.

OK, ale co znaczy „ciekawa treść”? Tu z pomocą mogą przyjść dane firmy Adobe, z których wynika, że ciekawy znaczy „bardziej spersonalizowany i zgodny z ich oczekiwaniami”. Bardziej angażujący, nie tylko informujący.

Aż 40% użytkowników chce więcej contentu w e-mailach – informuje raport Adobe. A content to nie tylko informacje handlowe i zniżki na zakupy, ale treści, które mogą czytającego zainteresować swoją wartością edukacyjną lub rozrywkową. Wielu użytkowników i Twoich potencjalnych klientów twierdzi na przykład, że potrzebuje „interaktywnej komunikacji” z nadawcą. Wysłanie automatycznego e-maila, na którego „nie musisz odpowiadać” najczęściej ich nie interesuje.

Chcą natomiast dostać wiadomość wysłaną konkretne do nich (albo przynajmniej dającą im takie poczucie), nie z automatu i poza atrakcyjną treścią w środku, pozwalającą na odniesienie się do niej. Nie za często, i nie niedbale. Bo dla wielu użytkowników przeglądanie skrzynki pocztowej to wciąż przyjemność (wykonywana przed telewizorem czy w łóżku), nie przykry obowiązek.

Kto zaś już skrzynkę otwiera, chce się dowiedzieć czegoś nowego i ciekawego

Chce nawet klikać „po więcej”, ale przede wszystkim mieć poczucie, że nie tylko o czymś do niego piszesz, ale komunikujesz się z nimi. I zachęcasz do interakcji.

Raz jeszcze za raportem Adobe: 34% respondentów twierdzi, że najbardziej irytujące e-maile to te, które zawierają produkty lub usługi, które nie są ważne dla odbiorcy. Wielu narzeka też na kiepski język oraz format wiadomości.

Jak prowadzić skuteczną kampanię e-mail marketingową? Mamy kilka podpowiedzi

Jednym przeszkadza skracanie dystansu, „cześć”, „ty” i „na razie”, innym – przesadzona poprawność i sztywny przekaz. Przypomina się więc odwieczne pytanie każdego e-sprzedawcy: do kogo chcesz dotrzeć i co sprzedajesz? Jeśli Twoją grupą docelową są młodzi klienci, nie witaj ich w mejlu hasłem: „Szanowny Kliencie” (inna sprawa, że skoro ktoś jest „Szanowny”, to chyba już go szanujesz; nie musisz tytułować go jeszcze dużą literą). Takie sformułowanie wygląda zresztą nie jak wyraz ogromnego szacunku wobec kogoś, ale mail wysłany z automatu, do wszystkich i „jak leci”. Bez zastanawiania się właściwie po co jest wysyłany i czy cokolwiek ma z niego wynikać.

„Witaj” – z tym też daj sobie spokój. Jest mnóstwo zwrotów, którymi można wyświechtane „witaj” zastąpić. „Dzień dobry”, „Drogi kliencie”, albo „Drogi Pawle/Krzysztofie” – jeśli wiesz konkretnie, do kogo piszesz.

Bijemy pokłony za pierwsze zamówienie w naszym sklepie” – taki zwrot na wejście mejla wysyłanego po złożonym zamówieniu nie tylko brzmi, ale sprawdzi się o niebo lepiej np. w sklepie sprzedającym odzież dla młodzieży niż… „Szanowni Państwo. Przesyłamy potwierdzenie zakupu”

Jeszcze raz – nie wiesz do kogo piszesz? Sprzedając i wysyłając towar, robisz to raczej do klienta. Bezpieczniej więc zwracać się jednoosobowo. To jakaś osoba płaci za Twój towar i czeka po drugiej stronie na przesyłkę. Możesz nie znać/nie pamiętać jej imienia, ale to Twój konkretny klient. Niekoniecznie „państwo”. I proponujemy – biorąc pod uwagę wyżej cytowane dane oraz potrzebę wytworzenia u odbiorcy poczucia, że to komunikat właśnie do niego – tego się trzymać.

Ciekawe pomysły na e-mail marketing

Za inspirację do pisania mejli sprzedażowych mogą Ci posłużyć przykłady poniżej…

Przykład maila sprzedażowego ze sklepu WARBY PARKER
Rys 2. Przykładowa wiadomość e-mail wysyłana do klienta sklepu online.
Przykład maila sprzedażowego ze sklepu WARBY PARKER
Rys 2. Przykładowa wiadomość e-mail wysyłana do klienta sklepu online.
Przykład maila sprzedażowego ze sklepu FOOD52
Rys 3. Przykład ciekawie prowadzonej komunikacji z klientem sklepu.
Przykład maila sprzedażowego ze sklepu FOOD52
Rys 3. Przykład ciekawie prowadzonej komunikacji z klientem sklepu.
Przykład maila sprzedażowego ze sklepu surfdome
Rys 4. Przykład ciekawie sformułowanego komunikatu do klienta sklepu.
Przykład maila sprzedażowego ze sklepu surfdome
Rys 4. Przykład ciekawie sformułowanego komunikatu do klienta sklepu.

Przykłady są zagraniczne nie przez przypadek – to tam najczęściej można znaleźć ciekawie prowadzoną komunikację. Raz bardziej, raz mniej formalną, ale zawsze stanowiącą coś więcej niż e-mail informacyjny. Oczywiście, kosztującą też przy okazji więcej pracy – bo musi być na nią jakiś ciekawy pomysł, musi być specjalnie sformułowany komunikat, ale… O to chyba w tym wszystkim chodzi, prawda? Żeby było ładnie, a klienci czytali.

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • Co zrobić, by klient chciał otworzyć Twojego e-maila?
  • Czego klienci szukają w e-mailach?
  • Jak pisać do klientów, by chcieli czytać Twoje wiadomości?
  • Co wyróżnia dobre e-maile sprzedażowe?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności