Data publikacji: 5 września 2012
Aktualizacja: 31 marca 2025
Po co mojemu sklepowi blog?
Prowadząc nowoczesny e-biznes, chcąc pozyskać klientów w sieci musisz albo być tam, gdzie oni są – albo podjąć działania, dzięki którym ściągniesz ich do siebie. Narzędziem pomocnym w budowaniu otoczenia społecznego wokół prowadzonej działalności biznesowej jest blog. 31 sierpnia obchodzony jest światowy dzień bloga. O tym czy i dlaczego warto prowadzić bloga oraz z czym to się wiąże przeczytasz poniżej.
Spis treści:
Dlaczego warto prowadzić bloga?
Jak zacząć?
Zakładamy, że blog ma być dla Ciebie narzędziem, które pozwoli Ci budować społeczność wokół Twojego e-biznesu. Oznacza to, że zawartość bloga, artykuły, komentarze powinny być mniej lub bardziej powiązane z ofertą Twojego e-sklepu. Np. prowadzisz sklep z akcesoriami i kosmetykami do samochodów – na blogu możesz omówić różnice pomiędzy poszczególnymi markami kosmetyków, pokazać instruktarz nakładania np. wosku, przedstawić krótki reportaż z wystawy aut, na której byłeś itd.
Zastanów się co będzie dla Ciebie najłatwiejsze, na jakich tematach się znasz, o czym chcesz i możesz pisać? Poszukaj inspiracji tematycznych na innych blogach, w tym też zagranicznych. Następnie zrób sobie plan na najbliższe tygodnie rozpisując wybrane zagadnienia szczegółowo.
Blogowanie nie jest trudne – czytelnicy z czasem zaczną dostarczać Ci nowych inspiracji, ukierunkowywać tematycznie, sugerować problemy zgodnie ze swoimi potrzebami. Ważne jest byś umiał wyjść im naprzeciw.
Kilka zasad i wskazówek
Co dalej?
Jak mawiają – apetyt rośnie w miarę jedzenia. Gdy już oswoisz narzędzie, jakim jest blog, możesz wykonać kolejny krok i np. prowadzić video-blog :), stworzyć kanał na YT itp. Twoja inicjatywa blogowa może stać się źródłem jakieś zmiany w Twojej branży, początkiem dyskusji na jakiś temat. Wartościowe publikacje mają większe szanse żyć własnym życiem, np. w postaci e-booka. Prowadząc bloga, wypowiadając się i komentując kwestie branżowe – pozycjonujesz siebie jako eksperta w tym obszarze. Musisz się też liczyć z tym, że dla osób spoza branży część wpisów nie będzie zrozumiała, choćby ze względu na żargon branżowy. Jednocześnie Twoja aktywność zapewne zostanie zauważona przez konkurencję i być może krytykowana np. pod względem publikowanych treści – nie martw się to naturalne, nie rezygnuj z prowadzenia bloga. Z drugiej strony wraz ze wzrostem Twojej popularności będą pojawiały się nowe pomysły i inicjatywy biznesowe. Może propozycja partnerstwa, może udziału w działaniach np. edukacyjnych dla branży itd.
Prowadząc bloga możesz się przekonać, że nie istnieje tak naprawdę jedyny słuszny ?sexy kontent? – dla każdego będzie to coś innego. I pamiętaj, że znacznie większą wartość mają własne wpisy, na ?swoim terenie?, niż sporadycznie zapisywane wypowiedzi, zamieszczane w przypadkowych miejscach w sieci, nad którymi po pewnym czasie nie jesteś już w stanie czuwać.
Odpowiadając na tytułowe pytanie – blog to narzędzie, które pozwala budować społeczność wokół Twojego e-biznesu, obok przekazywania fachowej wiedzy może też stanowić wartość dodaną w relacji z klientem. Prowadzony z zaangażowaniem tworzy trwałe i wartościowe relacje, połączony ze sklepem pozyskuje ruch, który przekłada się na sprzedaż.
Kto z Was prowadzi bloga? Czy jest to absorbujące? Macie jakieś rady dla tych, co dopiero zaczynają?