Program lojalnościowy w sklepie internetowym, czyli jak zatrzymać klienta

Data publikacji: 2 czerwca 2020 Ostatnia aktualizacja: 27 stycznia 2025

Niejeden właściciel sklepu internetowego marzy o tym, by jego klienci byli zadowoleni i wracali na kolejne zakupy. Ale jak to zrobić? Programem lojalnościowym.

Czym jest lojalność w handlu? Wzajemną relacją, w której znaczenie mają wspólne wartości, zaufanie oraz satysfakcja – jednym słowem całokształt pozytywnych doświadczeń zakupowych. Dzięki nim klient ma ochotę wracać, bo wie, że kolejne zakupy będą równie udane.

Co więcej – taki lojalny klient jest stale zainteresowany ofertą sklepu. Kupuje sam, a także rekomenduje to innym, tym samym pomaga sprzedawać więcej. Jednym słowem – lojalny klient to skarb. Należy więc o niego zadbać należycie, doceniając dodatkowo na przykład fajnym programem lojalnościowym.

Program lojalnościowy sprawi, że klienci będą wracać na kolejne zakupy
Rys 1. Udostępnij program lojalnościowy dla swoich klientów.
Program lojalnościowy sprawi, że klienci będą wracać na kolejne zakupy
Rys 1. Udostępnij program lojalnościowy dla swoich klientów.

Program lojalnościowy – zanim zaczniesz

Sprzedając w sklepie internetowym Shoper, możesz skorzystać z nowego programu lojalnościowego, który umożliwia przyznawanie klientom punktów w zamian za zakupy lub inną aktywność w sklepie. Zebrane w ten sposób punkty można potem wymieniać na wybrane produkty lub zamieniać na rabaty.

Według danych zebranych na naszej platformie, ponad 33% sklepów, które udostępniły program lojalnościowy dla swoich klientów korzysta z modelu wymiany punktów na produkty. Oznacza to, że pozostałe ponad 66% oferuje wymianę punktów na kupony rabatowe.

Wskazówki na start

Tworzenie programu zacznij od przemyślenia obowiązujących zasad. Zastanów się, jaki model będzie najbardziej odpowiedni dla Twojego biznesu: za które aktywności klienta chcesz przydzielać mu punkty i w jakiej wielkości i na co będzie mógł je wymienić – na rabat czy na konkretne produkty. Zbierz zasady w regulamin – będzie punktem odniesienia dla wszystkich uczestników transakcji. Jasne zasady i cele możliwe do osiągnięcia zachęcą do korzystania. Pamiętaj – im prościej (zwięźlej), tym lepiej. To, co przygotujesz ma przede wszystkim służyć wygodzie klientom Twojego sklepu. Oto kilka przykładów.

  • Sklep towarnafestyny.pl w jasny sposób opisuje na swych stronach zasady gromadzenia punktów oraz ich wymiany na bony zakupowe. Najważniejsze informacje są wyróżnione. Cała strona jest bardzo przejrzysta.
Jak działa program lojalnościowy hurtowni TowarNaFestyny.pl
Rys 2. Instrukcja gromadzenia punktów lojalnościowych w sklepie TowarNaFestyny.pl.
Jak działa program lojalnościowy hurtowni TowarNaFestyny.pl
Rys 2. Instrukcja gromadzenia punktów lojalnościowych w sklepie TowarNaFestyny.pl.
  • Sklep abidecoration.pl również ma specjalną stronę poświęconą programowi, na której w przejrzysty sposób opisuje jego działanie.
Dla kogo jest program lojalnościowy ABI CLUB?
Rys 3. Przygotuj opis działania programu lojalnościowego dla klientów.
Dla kogo jest program lojalnościowy ABI CLUB?
Rys 3. Przygotuj opis działania programu lojalnościowego dla klientów.

Przygotowanie programu lojalnościowego – zwłaszcza jego zasad – to pierwszy ważny krok. Drugi to jego odpowiednia komunikacja w sklepie i do klientów. Można to zrobić na kilka sposobów.

Przygotuj dedykowaną podstronę z dokładnym opisem korzyści wynikających z udziału w programie, jak np. w sklepie doganica.com. Ta opcja jest najczęściej wykorzystywana przez e-sklepy. Odnośnik do niej znajduje się zazwyczaj wśród linków w stopce sklepu i/lub w menu.

Umieść banner informacyjny na stronie głównej sklepu, tak jak np. Towarnafestyny.pl, by klienci od razu czuli się zachęceni do rejestracji w sklepie i zakupów.

Zadbaj o graficzną prezentację zasad programu, jak np. w sklepie punktsoczewek.pl. Niekiedy wystarczą proste rysunki lub grafiki, by zwrócić uwagę kupujących na zalety proponowane programu.

Wykorzystaj opcję zapisu do newslettera jako dodatkowe miejsce informacji o programie lojalnościowym – na poniższym przykładzie sklepu dushko.pl widać wyraźnie, w jaki sposób możesz nagrodzić zapis do sklepowej bazy mailingowej.

Nagrodzenie zapisu do bazy mailingowej
Rys 4. Przykład nagrodzenia aktywacji subskrypcji w sklepie dushko.pl.
Nagrodzenie zapisu do bazy mailingowej
Rys 4. Przykład nagrodzenia aktywacji subskrypcji w sklepie dushko.pl.

Program lojalnościowy – jak jeszcze się wyróżnić?

Z pewnością “wyjątkowa” nazwa programu lojalnościowego zachęci klientów do zaangażowania się do udziału w zbieranie punktów. Niby to drobiazg, ale może świetnie motywować. Fajnie, jeśli dodatkowo będzie kojarzył się ze sklepem – ułatwi zapamiętanie.

W sklepie trzmiel.com.pl możesz zbierać…Trzmieliki. Trudno się nie uśmiechnąć widząc logotyp programu spójny z logotypem sklepu. Nazwa też nie jest przypadkowa – pochodzi od nazwiska jednego z właścicieli sklepu.

Nazwij oryginalnie program lojalnościowy, by pasował do sklepu internetowego
Rys 5. Pomyśl nad dopasowaniem nazwy i logotypu programu lojalnościowego do swojej marki.
Nazwij oryginalnie program lojalnościowy, by pasował do sklepu internetowego
Rys 5. Pomyśl nad dopasowaniem nazwy i logotypu programu lojalnościowego do swojej marki.

Sklep fridge.pl proponuje zbierać… kwiatki. Pomysł wziął się stąd, że marka opiera swoje produkty na naturalnych źródłach roślinnych. Stawia na minimalizm i świeżość. Kwiaty pasują idealnie, tym bardziej, że substancje z nich pozyskane znajdziemy w wielu kosmetykach oferowanych w sklepie.

Jeszcze inne, choć dobrze wszystkim znane, rozwiązanie proponuje optiland.pl – kartę stałego klienta. Ta jest zawsze, o ile dająca kupującym dodatkowe korzyści, mile widziana.

Podsumowując: program lojalnościowy to jeden z elementów strategii marketingowej dla e-sklepu. Może zadziałać jak magnes, sprawić, że klienci będą chętnie wracać na kolejne zakupy, może ich zmotywować do zwiększania koszyków i innej aktywności, której oczekujesz (jak. np. wspomniany wyżej zapis do newslettera). Fajnie przygotowany przynosi efekty w dłuższej perspektywie czasowej. Trzymamy kciuki teraz za Twój!

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • Dlaczego warto wprowadzić program lojalnościowy w e-sklepie?
  • Jak skutecznie wystartować z programem lojalnościowym?
  • Jak kreatywnie nazwać i zaprojektować program lojalnościowy?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności