Program lojalnościowy w sklepie internetowym, czyli jak zatrzymać klienta
Niejeden właściciel sklepu internetowego marzy o tym, by jego klienci byli zadowoleni i wracali na kolejne zakupy. Ale jak to zrobić? Programem lojalnościowym.
Czym jest lojalność w handlu? Wzajemną relacją, w której znaczenie mają wspólne wartości, zaufanie oraz satysfakcja – jednym słowem całokształt pozytywnych doświadczeń zakupowych. Dzięki nim klient ma ochotę wracać, bo wie, że kolejne zakupy będą równie udane.
Co więcej – taki lojalny klient jest stale zainteresowany ofertą sklepu. Kupuje sam, a także rekomenduje to innym, tym samym pomaga sprzedawać więcej. Jednym słowem – lojalny klient to skarb. Należy więc o niego zadbać należycie, doceniając dodatkowo na przykład fajnym programem lojalnościowym.

Program lojalnościowy – zanim zaczniesz
Sprzedając w sklepie internetowym Shoper, możesz skorzystać z nowego programu lojalnościowego, który umożliwia przyznawanie klientom punktów w zamian za zakupy lub inną aktywność w sklepie. Zebrane w ten sposób punkty można potem wymieniać na wybrane produkty lub zamieniać na rabaty.
Według danych zebranych na naszej platformie, ponad 33% sklepów, które udostępniły program lojalnościowy dla swoich klientów korzysta z modelu wymiany punktów na produkty. Oznacza to, że pozostałe ponad 66% oferuje wymianę punktów na kupony rabatowe.
- Dowiedz się więcej na temat programu lojalnościowego,
- Zobacz, jak poprawnie skonfigurować program lojalnościowy w swoim sklepie oraz sprawdź opcje Premium.
Wskazówki na start
Tworzenie programu zacznij od przemyślenia obowiązujących zasad. Zastanów się, jaki model będzie najbardziej odpowiedni dla Twojego biznesu: za które aktywności klienta chcesz przydzielać mu punkty i w jakiej wielkości i na co będzie mógł je wymienić – na rabat czy na konkretne produkty. Zbierz zasady w regulamin – będzie punktem odniesienia dla wszystkich uczestników transakcji. Jasne zasady i cele możliwe do osiągnięcia zachęcą do korzystania. Pamiętaj – im prościej (zwięźlej), tym lepiej. To, co przygotujesz ma przede wszystkim służyć wygodzie klientom Twojego sklepu. Oto kilka przykładów.
- Sklep towarnafestyny.pl w jasny sposób opisuje na swych stronach zasady gromadzenia punktów oraz ich wymiany na bony zakupowe. Najważniejsze informacje są wyróżnione. Cała strona jest bardzo przejrzysta.

- Sklep abidecoration.pl również ma specjalną stronę poświęconą programowi, na której w przejrzysty sposób opisuje jego działanie.

- Sklep ekopolka.pl proponuje z kolei bardzo sformalizowany regulamin – zasady ujęte w punkty i paragrafy.
Przygotowanie programu lojalnościowego – zwłaszcza jego zasad – to pierwszy ważny krok. Drugi to jego odpowiednia komunikacja w sklepie i do klientów. Można to zrobić na kilka sposobów.
Przygotuj dedykowaną podstronę z dokładnym opisem korzyści wynikających z udziału w programie, jak np. w sklepie doganica.com. Ta opcja jest najczęściej wykorzystywana przez e-sklepy. Odnośnik do niej znajduje się zazwyczaj wśród linków w stopce sklepu i/lub w menu.
Umieść banner informacyjny na stronie głównej sklepu, tak jak np. Towarnafestyny.pl, by klienci od razu czuli się zachęceni do rejestracji w sklepie i zakupów.
Zadbaj o graficzną prezentację zasad programu, jak np. w sklepie punktsoczewek.pl. Niekiedy wystarczą proste rysunki lub grafiki, by zwrócić uwagę kupujących na zalety proponowane programu.
Wykorzystaj opcję zapisu do newslettera jako dodatkowe miejsce informacji o programie lojalnościowym – na poniższym przykładzie sklepu dushko.pl widać wyraźnie, w jaki sposób możesz nagrodzić zapis do sklepowej bazy mailingowej.

Program lojalnościowy – jak jeszcze się wyróżnić?
Z pewnością “wyjątkowa” nazwa programu lojalnościowego zachęci klientów do zaangażowania się do udziału w zbieranie punktów. Niby to drobiazg, ale może świetnie motywować. Fajnie, jeśli dodatkowo będzie kojarzył się ze sklepem – ułatwi zapamiętanie.
W sklepie trzmiel.com.pl możesz zbierać…Trzmieliki. Trudno się nie uśmiechnąć widząc logotyp programu spójny z logotypem sklepu. Nazwa też nie jest przypadkowa – pochodzi od nazwiska jednego z właścicieli sklepu.

Sklep fridge.pl proponuje zbierać… kwiatki. Pomysł wziął się stąd, że marka opiera swoje produkty na naturalnych źródłach roślinnych. Stawia na minimalizm i świeżość. Kwiaty pasują idealnie, tym bardziej, że substancje z nich pozyskane znajdziemy w wielu kosmetykach oferowanych w sklepie.
Jeszcze inne, choć dobrze wszystkim znane, rozwiązanie proponuje optiland.pl – kartę stałego klienta. Ta jest zawsze, o ile dająca kupującym dodatkowe korzyści, mile widziana.
Podsumowując: program lojalnościowy to jeden z elementów strategii marketingowej dla e-sklepu. Może zadziałać jak magnes, sprawić, że klienci będą chętnie wracać na kolejne zakupy, może ich zmotywować do zwiększania koszyków i innej aktywności, której oczekujesz (jak. np. wspomniany wyżej zapis do newslettera). Fajnie przygotowany przynosi efekty w dłuższej perspektywie czasowej. Trzymamy kciuki teraz za Twój!
Warto zapamiętać!
- Dlaczego warto wprowadzić program lojalnościowy w e-sklepie?
- Jak skutecznie wystartować z programem lojalnościowym?
- Jak kreatywnie nazwać i zaprojektować program lojalnościowy?