Co zrobić, by newslettery, które przygotowujesz dla odbiorców były po pierwsze ciekawe, a po drugie – nie trafiały do spamu?
Jako właściciel sklepu internetowego niemal codziennie podejmujesz działania, które mają na celu zwiększenie sprzedaży. Jednym z najbardziej popularnych narzędzi wykorzystywanych do rozpowszechniania oferty sklepu są mailingi. Mimo że niemal każdy użytkownik internetu posługuje się minimum jednym adresem, dotarcie do właściwego odbiorcy i zainteresowanie go ofertą właśnie Twoich produktów nie zawsze przychodzi łatwo.
Po pierwsze – co to jest spam?
Spam to niechciana wiadomość komercyjna. Jeśli wysyłasz maile na skrzynki adresowe do instytucji, firm, osób, które nigdy nie wyraziły jednoznacznie zgody na otrzymywanie takich treści – możesz zostać uznany za spamera, a wiadomość od Ciebie za spam (treść niezamawianą). Obszar ten regulują odpowiednie ustawy – warto się z nimi zapoznać:
Art. 10.1. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej.
Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyrazi zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności jeśli udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny.
Działanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji (…)
Art. 24.1. Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny.
Art. 25. Orzekanie w sprawach o czyny określone w art. 23 i 24 następuje w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.
Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzaną przez produkt niebezpieczny.
Art. 6.3 „Ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny” z dnia 2 marca 2000 r. (Dz.U. Nr 22, poz 271) stanowi:
Posłużenie się (…), pocztą elektroniczną, (…) w celu złożenia propozycji zawarcia umowy może nastąpić wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta.
Art. 16.1 „Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji” z dnia 16 kwietnia 1993 r. (Dz. U. Nr 47, poz. 211 z dnia 8 czerwca 1993 r.; zmiany: z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 29, poz. 356 i Nr 93, poz. 1027), określa natomiast, że:
Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
(…) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta nie zamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.
Jak działają filtry antyspamowe?
Filtr antyspamowy to rodzaj zabezpieczenia – program, który sprawdza nadchodzące wiadomości e-mail, analizuje ich tytuły, treść, wykorzystane grafiki. Jego zadaniem jest ocena (w skali) czy dana wiadomość jest spamem. Oczywiście, żadna z firm nie udostępnia swojego klucza analizy. Nikt jeszcze nie stworzył idealnego modelu, który każdorazowo pozwalałby unikać filtrów. Jako nadawca mailingu możesz za to dołożyć wszelkich starań, by wysyłka była przygotowana z pominięciem typowych błędów.
Jakich błędów unikać? Na co zwrócić uwagę?
Z jakich narzędzi korzystać?
Na rynku jest wiele rozwiązań godnych polecenia, jak np. Freshmail, Sare, Getresponse. Każdy z nich możesz przetestować w ramach okresu próbnego i zdecydować o rozwiązaniu najlepszym dla Ciebie. Prowadzenie mailingów z wykorzystaniem dedykowanych do tego narzędzi pozwala unikać podstawowych błędów już na etapie tworzenia wysyłki. Dodatkowo, usługodawca nieustannie monitoruje reputację swoich serwerów mailingowych, dzięki czemu wiadomości wysyłane przez nie docierają do folderu z pocztą a nie spamem.
Wskazówka profesjonalisty:
Istnieje pięć kardynalnych zasad jak nie wpadać w spam.
Po pierwsze – zbieraj zapisy w modelu double opt-in – taką funkcję oferują za darmo profesjonalne narzędzia do email marketingu jak FreshMail.
Po drugie – dbaj o higienę bazy danych – automatycznie usuwaj adresy które odbijają oraz zawsze umieszczaj link rezygnacji w treści wiadomości. Analizuj także powody dla których ludzie rezygnują – pozwoli Ci to na poprawienie swojej komunikacji email marketingowej. Z badań FreshMaila wynika, że odbiorcy najczęściej rezygnują gdy dostają za często wiadomości od danego marketera.
Po trzecie – wysyłaj swoje kampanie z zaufanych IP – taką gwarancje dają Ci profesjonalne systemy do email marketingu.
Po czwarte – korzystaj z rozbudowanych spam testów w narzędziach do email marketingu – wtedy upewnisz się, że treść i wygląd Twojego maila automatycznie nie będzie przypominała spamu.
Po piąte i najważniejsze – szanuj swojego odbiorcę i wysyłaj do niego tylko wartościowe i istotne treści. Nie rób tego zbyt często – obecnie większość nowoczesnych filtrów antyspamowych analizuj ilość tzw. „spam complaint” – czyli kliknięć w przycisk zgłoś spam oraz aktywność subskrybentów względem danej kampanii. Innymi słowy – im więcej osób będzie od Ciebie otwierać maile i klikać w linki – tym łatwiej będzie Ci docierać do inboxa. Im więcej osób będzie się na Ciebie skarżyć lub ignorować Twoją komunikację tym trudniej będzie Ci dotrzeć nie tylko do ich serc i portfeli, ale i skrzynki pocztowej.
Paweł Sala – ekspert ds. email marketingu, trener, manager, konsultant.
Dyrektor zarządzający firmy FreshMail, specjalizującej się w kompleksowej obsłudze działań z zakresu email marketingu.
Autor książki „Świeże podejście do e-mail marketingu”, a także współautor innych – w tym bestselerowej publikacji PWN – „E-marketing – pakiet startowy”. Publikuje także w takich czasopismach jak Marketing w Praktyce, Marketer +, Media i Marketing, Nowoczesne zarządzanie, Press i innych, a także w serwisach branżowych takich jak Marketing przy Kawie, Interaktywnie czy Nowy Marketing.
Mówca na konferencjach branżowych oraz wykładowca wyższych uczelni (między innymi Akademii Leona Koźmińskiego, Akademii Górniczo-Hutniczej, Wyższej Szkole Europejskiej w Krakowie czy Collegium Civitas). Szef grupy ds. email marketingu przy IAB Polska, członek Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego oraz członek jury w konkursach IAB Creative Showcase, Webstar Festival czy Mixx Awards.
Poza pracą managera – trener z 12 letnim stażem w prowadzeniu szkoleń miękkich z zakresu efektywności osobistej oraz szkoleń z zakresu email marketingu.