Mailing dobrze napisany
Kilka dni temu EDISONDA opublikowała wyniki badań eytrackingowych nad mailingami i newsletterami z różnych branż. Na podstawie wyciągniętych wniosków można przygotować zestaw wskazówek ułatwiających opracowanie skutecznego mailingu. Oto one.
- Aby tekst mailingu był skuteczny kluczowe informacje należy umieszczać na górze – jako pierwsze przyciągają uwagę (wzorzec F).
- Należy unikać jednolitych bloków tekstu – nie będą efektywnie przekazywać informacji.
- W sposób czytelny należy odróżniać nagłówki od treści oraz przedstawiać je w możliwie najbardziej zwięzły sposób (stosowanie wyróżników, słów-kluczy).
- Dobrze jest również zastosować wyróżniki kolorystyczne czy graficzne (inna wielkość czcionki) pozwalające skupić na nich wzrok.
- Tekst wprowadzający powinien być zwięzły i krótki – w przeciwnym razie może zostać pominięty przez czytających. Czasem zamiast tekstu warto rozważyć umieszczenie zachęcającego elementu graficznego.
- Jeśli zamierzamy pokazać dane liczbowe zaprezentujmy je w postaci cyfrowej – dzięki temu skupią uwagę i będzie znacznie łatwiej wyłowić je z tekstu. Ponadto im większe liczby – tym czytający nadaje im większe znaczenie.
- Ważne jest by wszystkie elementy (przyciski call-to-action, logotyp), które mają za zadanie zachęcić użytkownika do działania (odwiedzenia danej strony www) były łatwe do zauważenia – lepiej je umieścić w górnej części komunikatu.
- Jeżeli zależy nam na wyróżnieniu jednej rzeczy (produktu, informacji) powinniśmy zastosować układ dwukolumnowy – jest bardziej efektywny przy takich założeniach oraz umieścić daną rzecz w lewym górnym rogu.
- Umieszczanie elementów graficznych (np. strzałek) może pomóc pokierować uwagą czytelnika w pożądanej przez nas kolejności.
- Ważne elementy mailingu warto umieszczać w przestrzeni wolnej od innych, przykuwających uwagę, wtedy ich oddziaływanie będzie większe a czytający nie będzie miał wrażenia przytłoczenia treścią.
- Jeśli decydujemy się zamieścić zdjęcia – postarajmy się by były unikatowe, estetyczne i adekwatne do treści. Czytelnicy mają tendencję do ignorowania elementów graficznych, które zbytnio przypominają swoją forma reklamę.
- Zdjęcia, które nie wnoszą nic do treści mailingu mogą odciągać czytelnika od zasadniczego przekazu.
- Jeżeli w newsletterze wykorzystujemy twarz jakiejś osoby lub postaci – jej wzrok, kierunek spojrzenia będzie kierował uwagę czytelnika na obszar, który chcemy wyróżnić.
Powyższa lista jest zestawieniem ogólnych prawidłowości stosowanych przy tworzeniu wysyłek mailingowych. Nie wszystkie będą miały jednoczesne zastosowanie, jednak przygotowując wysyłkę warto zwrócić uwagę na sposób i jakość prezentowanych w niej treści.
Dodatkowe informacje: Badanie zostało przeprowadzone w maju 2013 roku na próbie 54 osób, studentów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (rekrutacja prowadzona była metodą kuli śnieżnej). Każdy badany otrzymał niewielkie wynagrodzenie za udział w eksperymencie.
EDISONDA to wyspecjalizowane w testowaniu użyteczności, badaniach eyetracking i projektowaniu interakcji w Internecie studio User Experience z Krakowa.
Całość raportu do pobrania dostępna pod poniższym linkiem. Tam również więcej informacji o samej metodzie badawczej.