Pomimo tego, że research słów kluczowych, nawet dla osób mniej rozeznanych w świecie pozycjonowania, wydaje się całkiem prostym procesem, to jednak w dalszym ciągu wymaga wiedzy i odpowiedniego podejścia.
Niektórzy opierają swoje działania w tym obszarze głównie na intuicji, jednak jest to ryzykowna droga, która nie gwarantuje pełnej skuteczności. Jak przeprowadzić przemyślany research słów kluczowych, który w konsekwencji przyniesie zwiększenie widoczności?
Planowanie i analiza słów kluczowych
Rozpoczęcie każdego procesu związanego z budowaniem widoczności warto poprzedzić przynajmniej podstawową analizą. W przypadku researchu słów kluczowych należy podejść do sprawy kompleksowo i przeanalizować nie tylko swoją stronę, ale także te należące do konkurencji.
Przede wszystkim musisz wiedzieć, co tak naprawdę oferujesz klientom, na jakich produktach lub kategoriach najbardziej Ci zależy i na które frazy najlepiej byłoby się w Twoim przypadku pozycjonować. Jeśli jest to sprzedaż sprzętu ogrodowego, to wiesz już, że wyrażenie „sprzęt ogrodowy” prawdopodobnie pojawi się w Twoich propozycjach jako jedna z kluczowych fraz, przynajmniej jako ta prowadząca do wyboru innych.
Problem z doborem dominujących fraz dotyka w dużej mierze sklepy z bogatym asortymentem, które muszą wybrać, co jest ich priorytetem, a co lepiej zostawić na później pod względem pozycjonowania.
Dowiedz się także, jacy konkurenci są najbliżej Ciebie pod względem popularności i miejsc w wyszukiwarce, a którzy, w danym momencie, są poza Twoim zasięgiem. Najprostszym sposobem jest oczywiście orientacja w branży i bardziej rozbudowana znajomość konkurencyjnych podmiotów.
Walka o pozycje z gigantami, będąc młodym i początkującym sklepem, nigdy nie jest dobrym pomysłem. W tym przypadku najskuteczniejsze będzie dobieranie fraz w taki sposób, aby konkurować z tymi mniej popularnymi i prostszymi. Nie zawsze jest to łatwe do określenia. Na szczęście z pomocą przychodzą profesjonalne narzędzia, dzięki którym dostrzeżenie tych zależności jest możliwe do osiągnięcia. Przeczytasz o nich w dalszej części wpisu.
Analiza powinna opierać się w głównej mierze na tym, jakimi słowami kluczowymi operują konkurenci. Najprościej można to zrobić poprzez odwiedzenie danej domeny i sprawdzenie treści dostępnych na poszczególnych stronach. Nawet mniej sprawne w wychwytywaniu tego typu kwestii oko powinno dostrzec, które słowa pojawiają się częściej.
Niektórzy pogrubiają swoje słowa kluczowe w tekście, co również pomaga je dostrzec, a potem przeanalizować. Nie jest to idealne rozwiązanie, ale dla początkujących jak najbardziej do wypróbowania.

Zanim zabierzesz się porządnie za dobieranie fraz, warto, abyś znał także sam podział słów kluczowych. Frazy ściśle związane ze sklepami internetowymi dzielą się na 3 rodzaje:
Zazwyczaj odnoszą się do nazwy firmy, która jest unikalna, a przez to łatwa dla Google do dopasowania do konkretnej strony. Pozwala to na położenie mniejszego nacisku na pojawianie się danej frazy brandowej w naszych treściach czy innych miejscach, ponieważ w większości przypadków jest to zwyczajnie zbędne. Problematyczne są jedynie sytuacje, kiedy Twoja firma ma bardzo podobną lub tą samą nazwę co inna działalność, w takim przypadku warto skupić się na działaniach na frazie brandowej, ponieważ umiejscowienie Twojej firmy na 1 miejscu w wynikach wyszukiwania nie będzie już takie oczywiste dla Google.
- Przykłady: zalando, pepsi, fiat punto.
- Frazami brandowymi nie są: sklep z ceramiką, jubiler Wrocław.
Najtrudniejsze względem pozycjonowania są frazy posiadające kilka-kilkadziesiąt tysięcy wyszukiwań miesięcznie. Choć wydają się bardzo wartościowe, to jednak nie zawsze przekładają się na kliknięcia i korzyści biznesowe, z racji ich specyfiki. Są one powiązane z użytkownikami, którzy dopiero zaczynają poszukiwania odpowiedniego produktu, bądź usługi, co zazwyczaj kończy się jedynie odwiedzinami strony, ale brakiem dalszych kroków w postaci zakupu produktu. Frazy ogólne dobre są dla największych sklepów internetowych, dla mniejszych podmiotów istnieją skuteczniejsze rozwiązania.
- Przykłady: kurtka, maseczki, karta graficzna
To nadzieja wszystkich mniejszych biznesów i nie tylko; na nich przede wszystkim warto się skupiać. Dużo bardziej precyzyjnie określają produkty lub usługi. Ich cechą charakterystyczną jest zazwyczaj mniejsza konkurencja, a także duża różnorodność dostępnych fraz. Pomimo tego, że liczba wyszukiwań w miesiącu w przypadku takiej frazy będzie dużo mniejsza, to jednak, jeśli zdobędziemy ich kilkanaście, kilkadziesiąt lub kilkaset, to nasz ruch i tak znajdzie się na odpowiednim poziomie, a także będzie istniało większe prawdopodobieństwo, że użytkownik trafi dzięki tym dziesiątkom fraz na Twoją stronę internetową.
- Przykłady: strój treningowy damski, profesjonalne noże dla kucharzy, projekt domu jednorodzinnego.
- Więcej informacji: Długi ogon – pokaż się w Google na rzadsze i precyzyjne frazy
Istnieją także frazy typowo informacyjne kojarzące się przede wszystkim z Wikipedią (takie jak województwo wielkopolskie czy rodzaje tkanin), które zazwyczaj nie sprawdzają się jako frazy dla kategorii czy produktów w sklepie internetowym.
Można z nich jednak z powodzeniem korzystać podczas tworzenia wpisów na firmowego bloga przypisanego do sklepu i w taki sposób wykorzystywać je do generowania ruchu na stronie.
Gdzie szukać słów kluczowych?
Jeśli przyswojenie podstawowej wiedzy na temat fraz i konkurencji masz już za sobą, to możesz zacząć pierwsze przymiarki do dobrania konkretnych fraz kluczowych.
Bardzo prostą metodą jest wpisanie frazy ogólnej, którą jesteś pośrednio zainteresowany i czerpanie inspiracji poprzez propozycje podane przez Google.
Jak dobierać frazy do kategorii, produktów, wpisów blogowych?
Słowa kluczowe do pozycjonowania możemy wybierać pod konkretne miejsca w sklepie, takie jak: kategoria, produkt czy wpis blogowy. Każdy z tych elementów oczywiście różni się i dobór słów kluczowych do każdego z nich będzie inny.
Daje to przede wszystkim duże pole przy planowaniu i eksperymentowaniu z frazami, które mogą przynieść wymierne korzyści.
Podsumowanie jak szukać fraz kluczowych
Oczywiście samych trików i metod jest dużo więcej, jednak podanie ich wszystkich zajęłoby zbyt dużo miejsca. Warto przy okazji wspomnieć o konsekwencjach wyboru danych słów kluczowych. Jeśli wybierzesz zbyt konkurencyjne frazy lub będą one zwyczajnie niepoprawne, wtedy prawdopodobnie nie otrzymasz pożądanych wyników.
Dobór słów kluczowych, jaki i całe SEO, to nie jest kwestia samych działań i efektów.
Czasem należy poczekać na wzrosty pozycji, czasem mogą one nie nastąpić, a czasem już po kilku dniach dana podstrona poszybuje w górę po implementacji contentu z Twoimi słowami kluczowymi i pomniejszej optymalizacji.
Dlatego też polecamy wypróbowywanie różnych metod na różnych podstronach. Jeśli dana próba zacznie przynosić widoczne efekty (wzrosty pozycji, większą liczbę użytkowników wchodzących na stronę sklepu poprzez zoptymalizowaną podstronę), to znak, że warto dalej trzymać się tych założeń.
Niestety nie da się określić, ile może potrwać otrzymanie pozytywnych efektów. Czasem jest to miesiąc, czasem pół roku, a czasem kilka dni, niestety nie ma na to reguły. Kolejne sukcesy względem zastosowania danej metody doboru słów kluczowych będą tego ostatecznym potwierdzeniem.
Brnięcie w kierunku nieskutecznych metod jest niepożądane, ponieważ często wiąże się to ze zmarnowanym czasem i funduszami na treści copywriterskie, artykuły sponsorowane czy inne zasoby. Dlatego eksperymentuj z głową i podejdź do sprawy z pełną odpowiedzialnością.
Warto zapamiętać!
- od czego zacząć research słów kluczowych i jaki jest podział samych fraz?
- jakich sposobów i narzędzi używać do doboru, a także analizy słów kluczowych?
- jak dobierać frazy do konkretnych miejsc w Twoim sklepie internetowym?
- jakie konsekwencje płyną z poprawnego lub błędnie przeprowadzonego doboru słów kluczowych dla Twojego biznesu?