Wybór fraz kluczowych dla kategorii, produktów, wpisów blogowych

Data publikacji: 29 marca 2024 Ostatnia aktualizacja: 11 lutego 2025

Słowa kluczowe do pozycjonowania możemy wybierać pod konkretne miejsca w sklepie, takie jak: kategoria, produkt czy wpis blogowy. Każdy z tych elementów oczywiście różni się i dobór słów kluczowych do każdego z nich będzie inny.

Zgodnie z tym jak zazwyczaj zbudowane są sklepy internetowe, warto rozpocząć od działań względem wybranych kategorii – grupujących priorytetowe dla Ciebie produkty.

Słowa kluczowe dla kategorii produktów

Podniesienie widoczności najsilniejszych Twoim zdaniem kategorii w sklepie zwiększa szansę na dotarcie odbiorców do jak największej liczby podstron w witrynie.

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że poprzez kategorie sprzedajesz wiele produktów – nie jest to zazwyczaj jeden produkt w kategorii. Nie dość, że ma to sens dla przeciętnego użytkownika, to także dla Google. Dlatego w przypadku kategorii zamiast fraz w liczbie pojedynczej warto skupić się na liczbie mnogiej.

Nie warto nadużywać słów kluczowych w liczbie pojedynczej i mnogiej w jednym miejscu, ponieważ dla Google jest to często jedna i ta sama fraza (w planerze słów kluczowych od Google często możesz zauważyć podkreślone słowo, do którego odnosi się ten sam wynik wyszukiwania dla dwóch rodzajów jednej frazy).

Przykład zdublowanej frazy kluczowej dla produktu
Rys 1. Wynik wyszukiwania obejmujący frazę kluczową w liczbie pojedynczej i mnogiej.
Przykład zdublowanej frazy kluczowej dla produktu
Rys 1. Wynik wyszukiwania obejmujący frazę kluczową w liczbie pojedynczej i mnogiej.

Sama kolejność słów w frazie również ma duże znaczenie. Mimo tego, że często frazy szukane przez użytkowników są niegramatyczne, warto skupić się na tych brzmiących właściwie. „Pościel lniana belgijska” w teorii może mieć więcej wyszukiwań, jednak jeśli „belgijska pościel lniana” jest niewiele gorsza pod względem liczby wyszukiwań, wtedy warto wybrać opcję poprawną gramatycznie.

Dlaczego? Tego typu poprawne językowo frazy są łatwiejsze do ogrania przez copywritera, nie wprowadzają do treści na stronie niepotrzebnego stylu „treści typowych dla SEO” i zwyczajnie lepiej brzmią. Oczywiście nie zawsze można tak wybrnąć, jednak jeśli istnieje taka możliwość, to warto ją wykorzystać.

Po wybraniu danej frazy staraj się jej nie odmieniać. W tym przypadku sprawdza się porada z poprzedniego akapitu. Im poprawniejsza pod względem językowym fraza, tym łatwiej będzie Ci ją gdziekolwiek umieścić w takiej formie, w jakiej jest wyszukiwana przez użytkowników.

Oczywiście nie zawsze jest to wykonalne i nawet odmienione frazy będą działać na korzyść budowania widoczności. Jednak surowa wersja frazy jest prostsza do wykrycia przez Google i w konsekwencji może przynieść szybsze efekty i większe przyrosty pozycji.

Wyszukiwarka Google > Wyniki wyszukiwania > Meta Description
Rys 2. Zadbaj o umieszczanie słów kluczowych w krótkim opisie strony (meta description).
Wyszukiwarka Google > Wyniki wyszukiwania > Meta Description
Rys 2. Zadbaj o umieszczanie słów kluczowych w krótkim opisie strony (meta description).

Słowa kluczowe dla produktów

W przypadku produktów możesz z powodzeniem skupić się na wykorzystywaniu ich rzeczywistych zalet. Jeśli chcesz sprzedać krem zawierający retinol, wybierz frazę „krem z retinolem” (jeśli oczywiście jest warta użycia według narzędzi).

Tego typu narracja pozwala na bycie fair w stosunku do użytkownika, który w opisie produktu znajdzie Twoją frazę przekazującą ważną informację na temat składu produktu, a jednocześnie połączy się to naturalnie z korzyściami względem pozycjonowania.

Dzięki tej metodzie nowe frazy będą Ci łatwiej przychodzić do głowy, a tekst stanie się wartościowym contentem nie tylko pod SEO.

Podczas wyboru słów kluczowych możesz skorzystać z raportu najczęściej wyszukiwanych fraz w sklepie przez klientów.

Można też skupić się na frazach kluczowych z długiego ogona, które będą pokrewne z frazą brandową.

  • Przykładowo: dany rodzaj płynu do kąpieli zawiera w sobie nazwę znanego producenta, jednak w połączeniu z nazwą konkretnej linii płynów czy produktu staje się frazą mniej popularną i łatwiejszą do wykorzystania. Zazwyczaj wystarczy jedna tego typu fraza względem jednego produktu czy kategorii.

Pamiętaj o tym, aby nie przesadzić z liczbą różnych słów kluczowych przypisanych do danej kategorii czy produktu. Ilość nie równa się w tym przypadku jakości, przez co lepiej skupić się na maksymalnie trzech frazach względem jednej kategorii, zamiast dobierać ich osiem i niszczyć tym samym skuteczność, a także zawartość contentu.

Nie przesadzaj również z nasyceniem tekstów frazami. Jeśli wybrałeś 3 frazy, to dwukrotne wspomnienie każdej z nich w treści na 1000 znaków ze spacjami jest absolutnym maksimum. Niektórzy przesadzają z nasyceniem, myśląc, że większa liczba fraz wpłynie pozytywniej na późniejsze efekty.

Jest to złudne podejście, które zwiększa jedynie ryzyko odebrania treści na stronie przez roboty Google za spamerskie, co na pewno nie jest pożądaną sytuacją.

Słowa kluczowe dla wpisów blogowych

Inne warunki doboru słów kluczowych dotyczą wpisów blogowych. W tym przypadku należy korzystać z okazji i spróbować przypisać frazy informacyjne do wpisów, które mogą poprowadzić użytkownika do Twojej oferty.

Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest stawianie na treści eksperckie, które odpowiedzą na pytanie zawarte we wpisanej frazie, a dodatkowo zbudują na wstępie dobre pierwsze wrażenie odnośnie Twojego sklepu.

Pod względem doboru fraz do bloga tak naprawdę nie da się wykreować uniwersalnego rozwiązania. Szukaj tematów, które mogą zainteresować użytkownika. Jeśli znasz się na snowboardzie i posiadasz sklep o tej tematyce, to napisz coś np. o wiązaniach i promuj frazę „ustawienie wiązań”.

Każda branża posiada tego typu tajniki, które możesz przekazać klientowi, przyciągnąć go do swojego sklepu i budować tym samym widoczność w wyszukiwarce poprzez wartościowe frazy informacyjne.

Oczywiście nie należy też rezygnować z fraz używanych w kontekście kategorii i produktów. Choć frazy informacyjne zazwyczaj nie sprawdzają się w ich dobrze, to jednak frazy bardziej sprzedażowe mogą przynieść dobre efekty w kontekście wpisów blogowych.

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • jak dobierać frazy do konkretnych podstron w sklepie internetowym, np. kategoria produktów, karta produktu, wpis na blogu.
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności