SMS – klucz do dobrej komunikacji z klientem
Wiadomości SMS są bardzo prostym w obsłudze, szybkim i skutecznym kanałem komunikacji z klientami. Zapoznaj się w jaki sposób oraz w jakich sytuacjach możesz stosować komunikacje przy użyciu SMS. Przeczytaj poniższy artykuł, aby poznać jakie są różnice pomiędzy marketingiem SMS i transakcyjnymi wiadomościami SMS.
Dlaczego warto używać kanału SMS w sklepie internetowym?
Komunikacja SMS jest kompatybilna z każdym urządzeniem i jest dostępna dla wszystkich niezależnie od demografii czy technologii. Nawet na urządzeniach mobilnych, które nie posiadają planu transmisji danych i w kiepskim zasięgu.
Kolejnym atutem jest to, że SMS-y nie przeszkadzają, tak jak rozmowy telefoniczne – konsumenci mogą na nie odpowiadać, gdy jest to dla nich najwygodniejsze.
- Podstawowe informacje o komunikacji SMS w sklepach internetowych
- Na czym polega pomiar i optymalizacja marketingu i komunikacji SMS
Komunikacja SMS to klucz do najszybszego dotarcia do klientów sklepu. Dlaczego?
96% wiadomości zostaje przeczytanych. To jeden z powodów, dla których zastosowano komunikację SMS przy rządowym programie CRB.
Przeciętna osoba spogląda na swój telefon 150 razy w ciągu dnia, natomiast 85% konsumentów woli pisać SMS-y niż dzwonić lub wysyłać e-maile.
Ludzie wyciszają powiadomienia, ale mniej niż 1 na 1000 osób wyłącza sygnał powiadomienia dotyczący SMS.
Porównanie SMS z wiadomością e-mail

- co drugi e-mail w skrzynce odbiorczej pozostaje nieprzeczytany,
- wiadomość SMS wymaga krótszego czasu na jej przeczytanie w porównaniu do wiadomości e-mail, przy której niezbędne jest przeznaczenie więcej uwagi,
- współczynnik Click Rate dla linków znajdujących się w treści SMS wynosi ok. 30%, podczas gdy klikalność linków w wiadomościach e-mail wynosi 1,7% (źródło: Raport Gartnera 2019),
- współczynnik Open Rate przy wiadomościach e-mail wynosi około 20%, natomiast przy wiadomościach SMS jest to około 98% (źródło: Raport storyly.io 2023).
Podział komunikacji SMS na dwie grupy
Komunikacje SMS dzielimy na dwa typy:
SMS marketing
SMS marketing to wiadomość mająca na celu dotarcie do określonej dużej grupy odbiorców z konkretnym przekazem, np. wywołującym działanie. Przykład marketingowych wiadomości SMS:
- kampanie marketingowe SMS – promocje, nowości, zniżki, wyprzedaże,
- zdobywanie nowych subskrybentów poprzez newsletter SMS,
- informowanie o szkoleniach, warsztatach, webinarach, dniach otwartych, ważnych wydarzeniach dla marki,
- stworzenie klubu lojalnościowego, specjalnej komunikacji dla VIP-ów,
- promocja firmowych social media, zdobywanie opinii o sklepie, itd.
Co zrobić, aby kampania SMS marketing była skuteczna?
- zaplanuj atrakcyjny mechanizm promocji,
- dobierz odpowiednią grupę docelową,
- ustal właściwy termin i godzinę wysyłki SMS, a także czas jej trwania,
- stwórz szablon z hakiem na uwagę odbiorcy oraz niezbędnymi informacjami,
- zrób test A/B podczas wysyłki – zadbaj o to by sprawdzić, która grupa, który czas wysyłki okazał się lepszy,
- zmierz i przeanalizuj wyniki po przeprowadzonej kampanii.
Co powinien zawierać marketingowy SMS?
- jedna wiadomość SMS to maksymalnie 160 znaków,
- nazwę sklepu, jeśli sms nie jest wysyłany z nadpisu, czyli z nazwy sklepu,
- termin obowiązywania promocji – czyli od kiedy do kiedy,
- mechanizm promocji – które produkty są objęte promocją / kodem rabatowym,
- treść kodu rabatowego – o ile przewiduje go mechanizm promocji,
- link lub link skrócony do sklepu, np. do zakładki prezentującej aktywne promocje,
- mechanizm wypisania – Nie chcesz SMS? Odpisz STOP.
Przykładowe treści marketingowych SMS
Przykład 1
Anna nie przegap -50% na cały asortyment! Z kodem: XXX czyszczenie magazynu
tylko do KOŃCA WEEKENDU [link do sklepu]
Przykład 2
Od DZIS -17% na WSZYSTKO. Do piatku uzyj kodu: XXX i wybierz bizuterie dla
siebie. Nie chcesz SMS? Odpisz STOP na XXXXXXXXX
Przykład 3
Anna, mamy dla Ciebie rabat z okazji Dnia Matki. 10% od 100, 15% od 300 i
20% od 700 zl. W koszyku wpisz kod: XXX Zapraszamy [link do sklepu]
Przykład 4
Od dzis w [nazwa sklepu] -10% na [nazwa produktu]! Kod XXX na [link skrócony
do stron] Nie chcesz SMS? Wypisz się: [link do wypisu]
Przykład 5
Bycie VIPem sie oplaca! Lap kod: XXX i kupuj TANIEJ o 20%! Oferta na
wszystko TYLKO do 5.02 [link skrócony do sklepu] Nie chcesz SMS? Wypisz się: [link do wypisu]
SMS automatyczny (transakcyjny)
Jest to rodzaj wiadomości SMS wysyłanej automatycznie do klientów (np. po złożeniu zamówienia).
Transakcyjne wiadomości SMS pozwalają m.in. na:
- komunikacje z klientami w sytuacjach wyjątkowych, np. powiadomienia SMS, opóźnione dostawy lub wysyłka,
- prośbę o akceptację projektu lub przesłanie treści do spersonalizowanego zamówienia,
- usprawnienie realizacji nieopłaconych zamówień,
- wysłanie linku z prośbą o wystawienie opinii lub treść zawierającą kod rabatowy na kolejne zakupy,
- odpowiedni komunikat w przypadku odbioru osobistego czy pobrania,
- wysłanie wiadomości SMS z linkiem do śledzenia zamówienia.
Zalety stosowania transakcyjnych wiadomości SMS:
- brak konieczności kontaktu z klientem, np. w sprawach dotyczących jego zamówienia,
- zmniejszenie ryzyka negatywnych opinii klientów o opóźnionych dostawach i braku kontaktu ze sklepem,
- zmniejszenie liczby połączeń przychodzących,
- oszczędność czasu pracowników sklepu.
Przykładowe treści transakcyjnych SMS
Przykład 1
Hej Patrycja, Twoje zamowienie o nr 24546 na kwote 460 zl jest nieoplacone.
Jesli chcesz, aby dotarlo do Ciebie, prosimy o dokonczenie platnosci. Jesli
chcesz je anulowac, odpisz TAK. Jesli masz problemy z platnoscia i
potrzebujesz pomocy, odpisz na te wiadomosc. Pozdrawiamy
Przykład 2
Hej Patrycja, Twoje zamowienie o nr 24565 jest w drodze do Ciebie! Numer
listu przewozowego to XXX i mozesz sledzic jego droge na dpd.pl. Pozdrawiamy
Chcesz spróbować? Dowiedzieć się więcej? Szukasz rozwiązania, które umożliwi Ci pełną integrację rozwiązania z Twoim sklepem na Shoper?
Skorzystaj z Shoper Connect SMS
– zadzwoń: +48 501 509 509,
– umów się na prezentację on-line.
Warto zapamiętać!
- czemu warto korzystać z komunikacji SMS w sklepie internetowym,
- jaki jest główny podział komunikacji SMS.