SMS – klucz do dobrej komunikacji z klientem

Data publikacji: 26 czerwca 2024 Ostatnia aktualizacja: 5 grudnia 2024

Wiadomości SMS są bardzo prostym w obsłudze, szybkim i skutecznym kanałem komunikacji z klientami. Zapoznaj się w jaki sposób oraz w jakich sytuacjach możesz stosować komunikacje przy użyciu SMS. Przeczytaj poniższy artykuł, aby poznać jakie są różnice pomiędzy marketingiem SMS i transakcyjnymi wiadomościami SMS.

Dlaczego warto używać kanału SMS w sklepie internetowym?

Komunikacja SMS jest kompatybilna z każdym urządzeniem i jest dostępna dla wszystkich niezależnie od demografii czy technologii. Nawet na urządzeniach mobilnych, które nie posiadają planu transmisji danych i w kiepskim zasięgu.

Kolejnym atutem jest to, że SMS-y nie przeszkadzają, tak jak rozmowy telefoniczne – konsumenci mogą na nie odpowiadać, gdy jest to dla nich najwygodniejsze.

Komunikacja SMS to klucz do najszybszego dotarcia do klientów sklepu. Dlaczego?

96% wiadomości zostaje przeczytanych. To jeden z powodów, dla których zastosowano komunikację SMS przy rządowym programie CRB.

Przeciętna osoba spogląda na swój telefon 150 razy w ciągu dnia, natomiast 85% konsumentów woli pisać SMS-y niż dzwonić lub wysyłać e-maile.

Ludzie wyciszają powiadomienia, ale mniej niż 1 na 1000 osób wyłącza sygnał powiadomienia dotyczący SMS.

Raport Slick Text

Porównanie SMS z wiadomością e-mail

Prędkość odbioru wiadomości SMS oraz email
Rys 1. Prędkość docierania wiadomości SMS w porównaniu do e-mail.
Prędkość odbioru wiadomości SMS oraz email
Rys 1. Prędkość docierania wiadomości SMS w porównaniu do e-mail.
  • co drugi e-mail w skrzynce odbiorczej pozostaje nieprzeczytany,
  • wiadomość SMS wymaga krótszego czasu na jej przeczytanie w porównaniu do wiadomości e-mail, przy której niezbędne jest przeznaczenie więcej uwagi,
  • współczynnik Click Rate dla linków znajdujących się w treści SMS wynosi ok. 30%, podczas gdy klikalność linków w wiadomościach e-mail wynosi 1,7% (źródło: Raport Gartnera 2019),
  • współczynnik Open Rate przy wiadomościach e-mail wynosi około 20%, natomiast przy wiadomościach SMS jest to około 98% (źródło: Raport storyly.io 2023).

Podział komunikacji SMS na dwie grupy

Komunikacje SMS dzielimy na dwa typy:

SMS marketing

SMS marketing to wiadomość mająca na celu dotarcie do określonej dużej grupy odbiorców z konkretnym przekazem, np. wywołującym działanie. Przykład marketingowych wiadomości SMS:

  • kampanie marketingowe SMS – promocje, nowości, zniżki, wyprzedaże,
  • zdobywanie nowych subskrybentów poprzez newsletter SMS,
  • informowanie o szkoleniach, warsztatach, webinarach, dniach otwartych, ważnych wydarzeniach dla marki,
  • stworzenie klubu lojalnościowego, specjalnej komunikacji dla VIP-ów,
  • promocja firmowych social media, zdobywanie opinii o sklepie, itd.

Co zrobić, aby kampania SMS marketing była skuteczna?

  • zaplanuj atrakcyjny mechanizm promocji,
  • dobierz odpowiednią grupę docelową,
  • ustal właściwy termin i godzinę wysyłki SMS, a także czas jej trwania,
  • stwórz szablon z hakiem na uwagę odbiorcy oraz niezbędnymi informacjami,
  • zrób test A/B podczas wysyłki – zadbaj o to by sprawdzić, która grupa, który czas wysyłki okazał się lepszy,
  • zmierz i przeanalizuj wyniki po przeprowadzonej kampanii.

Co powinien zawierać marketingowy SMS?

  • jedna wiadomość SMS to maksymalnie 160 znaków,
  • nazwę sklepu, jeśli sms nie jest wysyłany z nadpisu, czyli z nazwy sklepu,
  • termin obowiązywania promocji – czyli od kiedy do kiedy,
  • mechanizm promocji – które produkty są objęte promocją / kodem rabatowym,
  • treść kodu rabatowego – o ile przewiduje go mechanizm promocji,
  • link lub link skrócony do sklepu, np. do zakładki prezentującej aktywne promocje,
  • mechanizm wypisania – Nie chcesz SMS? Odpisz STOP.

Przykładowe treści marketingowych SMS

Przykład 1

Skopiuj
Anna nie przegap -50% na cały asortyment! Z kodem: XXX czyszczenie magazynu
tylko do KOŃCA WEEKENDU [link do sklepu]

Przykład 2

Skopiuj
Od DZIS -17% na WSZYSTKO. Do piatku uzyj kodu: XXX i wybierz bizuterie dla
siebie. Nie chcesz SMS? Odpisz STOP na XXXXXXXXX

Przykład 3

Skopiuj
Anna, mamy dla Ciebie rabat z okazji Dnia Matki. 10% od 100, 15% od 300 i 
20% od 700 zl. W koszyku wpisz kod: XXX Zapraszamy [link do sklepu]

Przykład 4

Skopiuj
Od dzis w [nazwa sklepu] -10% na [nazwa produktu]! Kod XXX na [link skrócony 
do stron] Nie chcesz SMS? Wypisz się: [link do wypisu]

Przykład 5

Skopiuj
Bycie VIPem sie oplaca! Lap kod: XXX i kupuj TANIEJ o 20%! Oferta na 
wszystko TYLKO do 5.02 [link skrócony do sklepu] Nie chcesz SMS? Wypisz się: [link do wypisu]

SMS automatyczny (transakcyjny)

Jest to rodzaj wiadomości SMS wysyłanej automatycznie do klientów (np. po złożeniu zamówienia).

Transakcyjne wiadomości SMS pozwalają m.in. na:

  • komunikacje z klientami w sytuacjach wyjątkowych, np. powiadomienia SMS, opóźnione dostawy lub wysyłka,
  • prośbę o akceptację projektu lub przesłanie treści do spersonalizowanego zamówienia,
  • usprawnienie realizacji nieopłaconych zamówień,
  • wysłanie linku z prośbą o wystawienie opinii lub treść zawierającą kod rabatowy na kolejne zakupy,
  • odpowiedni komunikat w przypadku odbioru osobistego czy pobrania,
  • wysłanie wiadomości SMS z linkiem do śledzenia zamówienia.

Zalety stosowania transakcyjnych wiadomości SMS:

  • brak konieczności kontaktu z klientem, np. w sprawach dotyczących jego zamówienia,
  • zmniejszenie ryzyka negatywnych opinii klientów o opóźnionych dostawach i braku kontaktu ze sklepem,
  • zmniejszenie liczby połączeń przychodzących,
  • oszczędność czasu pracowników sklepu.

Przykładowe treści transakcyjnych SMS

Przykład 1

Skopiuj
Hej Patrycja, Twoje zamowienie o nr 24546 na kwote 460 zl jest nieoplacone. 
Jesli chcesz, aby dotarlo do Ciebie, prosimy o dokonczenie platnosci. Jesli 
chcesz je anulowac, odpisz TAK. Jesli masz problemy z platnoscia i 
potrzebujesz pomocy, odpisz na te wiadomosc. Pozdrawiamy

Przykład 2

Skopiuj
Hej Patrycja, Twoje zamowienie o nr 24565 jest w drodze do Ciebie! Numer 
listu przewozowego to XXX i mozesz sledzic jego droge na dpd.pl. Pozdrawiamy

Chcesz spróbować? Dowiedzieć się więcej? Szukasz rozwiązania, które umożliwi Ci pełną integrację rozwiązania z Twoim sklepem na Shoper?

Skorzystaj z Shoper Connect SMS
– zadzwoń: +48 501 509 509,
– umów się na prezentację on-line.

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • czemu warto korzystać z komunikacji SMS w sklepie internetowym,
  • jaki jest główny podział komunikacji SMS.
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności