Zerowy VAT na żywność. Co musisz wiedzieć, jeśli sprzedajesz spożywkę online?
Tymczasowa obniżka VAT na podstawowe produkty spożywcze spowodowała spore zamieszanie. Zagubieni czują się nie tylko konsumenci, ale i sami przedsiębiorcy. Czego dotyczy zerowy VAT? I co to oznacza dla właścicieli e-sklepów z artykułami spożywczymi? Podpowiadamy.

Zerowa stawka VAT na niektóre towary wchodzi w życie w ramach rządowej Tarczy Antyinflacyjnej. Obniżka obowiązuje od 1 lutego do 31 lipca 2022 roku. Według założeń powinna odciążyć kieszenie Polaków i wyhamować napędzany inflacją wzrost cen podstawowych produktów, takich jak pieczywo, nabiał czy owoce.
Obniżka VAT a sklep spożywczy w internecie
Może się wydawać, że zerowy podatek VAT na podstawowe produkty spożywcze dotyczy głównie tradycyjnych sklepów i dużych dyskontów. Tymczasem coraz chętniej wybieramy zakupy spożywcze online z dostawą do domu. Dużym powodzeniem cieszą się małe i średnie sklepy internetowe, najczęściej ze zdrową żywnością, walczące o klienta ciekawym asortymentem i profesjonalną obsługą.
Jak pokazuje raport z polskich sklepów internetowych Shoper, w trakcie pandemii najbardziej dynamicznie rozwijającą się branżą wśród e-sklepów okazały się Delikatesy, czyli sklepy oferujące artykuły spożywcze. Ze względu na obostrzenia epidemiologiczne, ale także w trosce o własne i innych zdrowie, konsumenci ograniczyli swoje wizyty w sklepach stacjonarnych do niezbędnego minimum i po zakupy udali się do sieci.
Udział branży Delikatesy w całościowej liczbie sklepów internetowych jeszcze w 2020 roku był nieduży – łącznie 3% wszystkich e-biznesów na platformie Shoper. Jednak sklepy sprzedające asortyment spożywczy wykazały się największym procentowym przyrostem nowych e-spożywczaków. Żadna inna branża nie odnotowała takich wzrostów.
Jakie produkty obejmuje obniżka VAT?
Jeśli działasz na rynku spożywczym i prowadzisz sprzedaż online, koniecznie sprawdź, czy w swoim e-sklepie oferujesz produkty podlegające nowym stawkom. Zgodnie z ustawą VAT 0% obejmie podstawowe produkty żywnościowe i napoje opodatkowane obecnie stawką 5%, czyli m.in.:
- mięso i ryby oraz przetwory z nich,
- produkty mleczarskie, napoje mleczne i mleka roślinne,
- warzywa, owoce i przetwory z nich,
- zboża, produkty przemysłu młynarskiego, przetwory ze zbóż i wyroby piekarnicze,
- niektóre napoje (np. zawierające co najmniej 20% soku owocowego lub warzywnego).
Dodatkowo dla nawozów, środków ochrony roślin, ziemi ogrodniczej i innych środków wspomagających produkcję rolniczą VAT spadł z 8 do 0%.
Nadal nie masz pewności, czy oferta Twojego sklepu obejmuje wyróżnione towary? Sprawdź pełną listę produktów na stronie Ministerstwa Finansów.
Jak zmienić VAT w sklepie internetowym Shoper?
Wiesz już, których produktów w Twoim e-sklepie dotyczy nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług. Ale co teraz? Następny krok to aktualizacja cen i stawek VAT w panelu sklepu. Jak to zrobić?
W naszym Centrum Pomocy przygotowaliśmy dla Ciebie kilka wskazówek, które przeprowadzą Cię przez ten proces krok po kroku.
- Jeśli cały asortyment Twojego sklepu ma mieć taką samą stawkę VAT, wykorzystaj ten artykuł Pomocy.
- Jeśli chcesz zmienić VAT na określoną liczbę/grupę produktów, wykorzystaj w tym celu Multikacje.
- Jeśli chcesz zmienić ceny produktów, wykorzystaj mechanizm importu i eksportu plików CSV.
Potrzebujesz dodatkowej pomocy? Skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta: bok@shoper.pl.
Co z obowiązkiem informacyjnym w sklepie online?
Oprócz zmiany cen produktów na wszystkich sprzedawców towarów spożywczych czeka jeszcze jedno zadanie. Ustawa nakazuje umieszczenie w sklepie czytelnej informacji o tym, że od 1 lutego do 31 lipca 2022 roku dla danych produktów obowiązuje stawka podatku od towarów i usług obniżona do wysokości 0%. Wzór takiej informacji znajdziesz na stronie Ministerstwa Finansów.
Nowe przepisy nie mówią jednak, czy i w jaki sposób obowiązek informacyjny mają spełniać sklepy internetowe. Przegląd stron największych polskich dyskontów spożywczych oferujących zakupy online z dostawą pokazuje, że nawet giganci mają problem z interpretacją tego zapisu.
Co w takim razie możesz zrobić? Niewykluczone, że wyjaśnienie tej kwestii znajdzie się w kolejnej nowelizacji Ministerstwa. Obserwuj profile Shoper na kanałach Facebook i Linkedin, by być na bieżąco z nowościami na rynku e-commerce.
VAT zero – kto na tym zyska?
Pozostaje jeszcze pytanie, które budzi obecnie najwięcej emocji: jak obniżka podatku VAT wpłynie na portfele konsumentów i sprzedawców?
Eksperci nie pozostawiają wielu złudzeń. Według nich nowe stawki podatku od towarów i usług nie zmniejszą wcale wydatków przeciętnego Kowalskiego. Ceny podstawowych produktów w najlepszym wypadku czasowo wyhamują.
Natomiast wiele firm, zwłaszcza małych i średnich, najbardziej dotkniętych przez pandemię, zauważyło w Tarczy Antyinflacyjnej szansę dla siebie. Część sprzedawców potraktowała zerowy VAT jako możliwość odrobienia marży, którą tracą przez rosnącą inflację.
Już w styczniu kilka sieci sklepów spożywczych zdecydowało się na podniesienie cen produktów, by w lutym obniżyć je o podatek VAT. Nie umknęło to uwadze konsumentów i w internecie zawrzało. Nie wszyscy uważają takie praktyki za uczciwe – a to może się odbijać na wizerunku marki.
Jak w takiej sytuacji uniknąć pogorszenia relacji z klientami? Pamiętaj, że zawsze warto stawiać na transparentność i uczciwość. Takie podejście wymaga wysiłku i konsekwencji, ale nagrodą będą lojalność i zaufanie Twoich odbiorców.
Warto zapamiętać!
- Podsumowanie informacji o zerowym VAT’cie przy sprzedaży żywności.