Promocje, wyprzedaże, kupony rabatowe, Black Friday – jeśli zbliża się koniec roku, to znaczy, że razem z nim wielkie sprzedażowe święto. Kiedy w tym roku przypada Black Friday? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o promocjach na Czarny Piątek.
Black Friday – co to jest?
Jak już sama, anglojęzyczna, nazwa wskazuje – Black Friday przyszedł do nas zza granicy. W Stanach Zjednoczonych tradycja „świątecznych zakupów” narodziła się już lata temu, a „świąteczna gorączka” rozpoczynała długo przed samym Bożym Narodzeniem. W listopadzie bowiem, Amerykanie celebrują Święto Dziękczynienia, które stało przyczynkiem do organizowania parad oraz okolicznościowych wydarzeń, sponsorowanych przez lokalne firmy i sklepy. One też zaczęły kusić klientów coraz to ciekawszymi ofertami, które z czasem cieszyły się taką popularnością, że policja w mieście Filadelfia ukuła termin „Black Friday” dla nazwania – jak donoszą świadkowie – chaosu panującego w ten dzień na drogach i przed większością sklepów.
Od drugiej połowy XIX wieku, Święto Dziękczynienia przypada na ostatni czwartek listopada, Black Friday to dzień po tym święcie – dlatego Czarny Piątek w 2022 roku przypada na 25. dzień tego miesiąca.
Ciekawostka: nazwa Black Friday ma swój początek w latach 60. XX wieku, gdy sprzedawcy prowadzili tradycyjne, ręcznie uzupełniane księgi rachunkowe. Black Friday oznaczał przejście z czerwonego atramentu (strat), na czarny (zyski). Black Friday w Stanach Zjednoczonych uznawany był za nieoficjalny początek przedświątecznego sezonu zakupowego.
Zgodnie z danymi udostępnionymi przez Adobe Analytics, amerykański Black Friday 2020 zarobił łącznie 14,13 miliarda dolarów tylko na sprzedaży online, notując 19-procentowy wzrost względem roku 2019.
Ściągnij darmowy ebook o tym, jak robić promocje i sprzedawać więcej na Black Friday
Black Friday w Polsce
Pierwsze, zauważalne promocje pod kątem Black Friday w Polsce zaczęto przenosić z amerykańskich, internetowych sieci handlowych, takich jak Best Buy czy Amazon, do Polski, w okolicach 2015 roku. Sami, pięć lat temu, zapraszaliśmy na platformie Shoper do promocji na Czarny Piątek, oferując „każdy sklep internetowy już za 20 zł”.
Co prawda dwa lata później, rozpoznawalność Black Friday w Polsce, wśród sprzedających i kupujących, była jeszcze na dość niskim poziomie – nie przekraczała 50% odpowiedzi twierdzących w badaniach, ale już w 2018 aż 87% pytanych wiedziało, czym jest Czarny Piątek i co więcej – zamierzało przy jego okazji zorganizować akcję specjalną i wydać trochę pieniędzy. Z kolei w roku 2019 firma Deloitte informowała, że „3 na 4 Polaków deklarowało zakupy podczas Black Friday i był to jeden z najwyższych wyników w Europie”.
Co więcej, pierwsze komunikaty o akcjach sprzedażowych na Black Friday w Polsce pojawiły się w sklepach już po 1 listopada – sprzedawcy chcieli jak najwcześniej wyświetlić się swoim klientom z informacjami, że szykują dla nich coś „wyjątkowego”. W 2019 roku także, Black Friday zamienił się w tzw. Black Week lub nawet Black Weeks, czyli promocje robione nie tylko przez jeden Czarny Piątek, ale nawet tydzień lub więcej.
W 2020 roku w sklepach internetowych Shoper, podczas Black Friday liczba transakcji zwiększyła się o 62%, a wartość transakcji o ponad 53% względem 2019 roku. Sprzedawcy reagując na potrzeby odbiorców, obniżali ceny nie tylko w sam Black Friday, ale również rozszerzali je na Black Weekend, a nawet Black Week.
W 2021 roku wartość zamówień była większa o ponad 55% w porównaniu z Czarnym Piątkiem 2020. Liczba zamówień przekroczyła wynik poprzedniego Black Friday o blisko 50%. Sklepy pracujące na oprogramowaniu Shoper sprzedały w tym dniu produkty za ponad 50 milionów złotych. Największym zainteresowaniem cieszyły się zakupy w branżach: odzieżowej, kosmetycznej, ze sprzętem elektronicznym, dom i ogród oraz z artykułami dla dzieci.
Rekordowy Black Week
Ale rekordowe rzeczy pod względem sprzedaży dzieją się już nie tylko w Black Friday. Polacy oczekują specjalnych cen i akcji sprzedażowych już dużo wcześniej, dlatego niektóre sklepy atrakcyjne oferty przygotowują na cały listopad, ale najwięcej proponuje się ich w tygodniu poprzedzającym Czarny Piątek, czyli w czasie Black Week.
Jak to wyglądało pod kątem sprzedaży? Black Week w 2021 roku w sklepach internetowych Shoper przebił wartość sprzedaży z podobnego okresu rok wcześniej o 56%, a liczbę zamówień o 34%.
Black Week 2021 był też znacznie lepszy od „zwykłego” tygodnia, miesiąc wcześniej w październiku – wartość sprzedaży wzrosła o ponad 95%, liczba transakcji o ponad 106%.
Promocje na Black Friday w internecie
Warto wiedzieć, że aż 8 na 10 Polaków przyznaje, że zdarza im się wstrzymywać z zakupem lub celowo z nim czekać do momentu startu większej promocji lub wyprzedaży. Najchętniej korzystają z promocji posezonowych, wyprzedaży poświątecznych oraz właśnie promocji oferowanych przez sprzedawców w ramach Czarnego Piątku.
Co równie istotne, w okresie atrakcyjnych cenowo promocji 1/3 Polaków decyduje się na zakup dodatkowego, wcześniej nieplanowanego produktu, kierując się impulsem lub rekomendacją w sklepie. To informacje niezbędne dla każdego e-sprzedawcy, który prowadząc sklep internetowy powinien na tę okoliczność przygotować także i część swojej oferty.
Ważne tylko, by promocje robić z pomysłem i by były one fair wobec kupujących. Wraz z rosnącą popularnością promocji na Black Friday i podobnych świąt sprzedażowych, wzrosła także czujność klientów, którzy co roku dołączają do kolejnych grup dyskusyjnych, w których zgłasza się podejrzane „promocje” i nieuczciwych „sprzedawców”.
Według badania DING i Hiper-Com Poland, 43% Polaków czekało w 2019 roku specjalnie na czarnopiątkowe promocje. Byli jednak przy tym bardziej rozważni niż w latach ubiegłych, przestrzegani m.in. przez media przed cenowymi manipulacjami. Dlatego najwięcej podczas Black Friday i Black Weeku ugrały te sklepy, które faktycznie zaproponowały atrakcyjne przeceny i ich oferta wyróżniała się na tle innych w porównywarkach cen, ale także – zadbały o bezpieczeństwo i przejrzystość procesu zakupowego.
Kiedy jest Black Friday w 2022 roku
W 2022 roku Black Friday przypada 25 listopada. Ale jeśli jesteś sprzedającym, nie warto czekać na ostatnią chwilę i przygotować swój sklep do tego sprzedażowego święta jak najwcześniej. Black Friday z roku na rok zyskuje na popularności, osiągając przy tym rekordowe wyniki sprzedażowe. Dlatego, jeśli chcesz, aby twój sklep zyskał na tym święcie, postaraj się go zakupowe szaleństwo odpowiednio przygotować.
Jak wynika z naszego badania, przeprowadzonego wśród właścicieli sklepów internetowych, korzystających z oprogramowania Shoper, sprzedawcy w znacznej większości planują akcje sprzedażowe przez cały Black Week. Taką deklarację złożyło 71% właścicieli, o 3% więcej niż w roku 2021. Tylko na Black Friday nastawia się 13% sprzedawców (21% w 2021 r.),
A to znaczy, że konkurencja na atrakcyjne oferty i promocje będzie duża, dlatego im szybciej przygotujesz na to swój sklep, tym lepiej dla ciebie.
Przeczytaj tutaj cały raport z przygotowań sklepów do Black Friday
Wśród najpopularniejszych form promocji w sklepie internetowym sprzedawcy korzystający z platformy Shoper, co roku wymieniają rabat procentowy. W 2021 roku przed Black Weekiem wskazywało na niego 76% badanych, w 2022 – już 88%. Zainteresowanie wzrosło też zestawom promocyjnym – z 15% w 2021 do 20% w 2022 roku. Inne cieszące się powodzeniem formy promocji w sklepach to: darmowa dostawa (38%, przy 44% w 2021) oraz rabat kwotowy, który tak jak w zeszłym roku, tak i teraz wskazało 28% sprzedawców.
Na pytanie, jakie działania przy okazji Black Week/Friday 2022 planujesz wprowadzić w swoim sklepie, najwięcej sprzedawców wymieniało obniżkę cen – aż 94% (w 2021 roku było to 73% wskazań). Innymi popularnymi działaniami są: działania organiczne w social media (54% odpowiedzi, przy 50% w 2021) oraz kampanie reklamowe na Facebooku (39%, wzrost z 26% w 2021) i w Google (32%, wzrost z 26% w 2021). Specjalną ofertę produktów planuje przygotować 36% sprzedawców (43% w 2021).
Jak się przygotować do Black Friday
Po lekturze naszego raportu przygotowanego przed Black Friday, zajrzyj jeszcze do specjalnego e-booka, w którym podajemy praktyczne przykłady ze sklepów internetowych i podpowiadamy, co robić, żeby na takim sprzedażowym święcie jak Black Friday skorzystać.
W skrócie napiszemy tutaj, że najbardziej do zakupów zachęcają te sklepy, które wzbudzają zaufanie. Wyposażone więc w napisany po polsku i zgodny z prawem regulamin sklepu internetowego, w gwarantujący bezpieczeństwo transakcji certyfikat SSL oraz wyczerpujące strony informacyjne – dotyczące przede wszystkim kontaktu z właścicielem, wysyłki oraz ewentualnej reklamacji/zwrotu towarów.
Upewnij się, że sklep utrzyma największy ruch na Black Friday
Black Friday to jeden z tych dni, kiedy należy się spodziewać naprawdę wzmożonych zakupów. Dlatego upewnij się odpowiednio wcześniej, czy serwery, na których działa twój sklep, mają odpowiednią wydajność – by nic cię nie zaskoczyło i nie zaburzyło ciągłości usługi. Jeśli dodatkowo przygotowujesz akcje specjalne, reklamy w TV lub social mediach – skontaktuj się z dostawcą oprogramowania i sprawdź, czy można coś jeszcze w twoim sklepie zrobić, by ten przy najwyższym ruchu działał bez zarzutu.
Jeśli nastawiasz się na naprawdę duży ruch – przygotuj jak najwcześniej swój sklep naje obsłużenie wzmożonego zainteresowania i zakupów. Tutaj z pomocą ci przyjdzie usługa Shoper Premium, która gwarantuje elastyczną i autoskalowalną infrastrukturę sklepu, której wydajność automatycznie dopasowuje się do aktualnego ruchu na stronie. Technologia Premium Cache, bo o niej mowa, obsługuje 80% requestów na froncie sklepu i zapewnia nawet 10-krotnie szybsze działanie sklepu. Tutaj opisaliśmy, w jak krótkim czasie obsłużyliśmy w trakcie Czarnego Piątku 2019 ruch w sklepach Shoper, a zwłaszcza Premium.
Oczywiście sklep internetowy Shoper w standardzie jest wystarczającym rozwiązaniem – z powodzeniem możesz na nim sprzedawać w trakcie Black Friday, Black Week czy innych świąt sprzedażowych, co potwierdzają choćby dane zebrane przez nas w ostatnich latach: 75% całego ruchu w sklepach Shoper zostało obsłużone w czasie krótszym niż 195 milisekund. Żaden ze sklepów nie doświadczył też tego dnia niedostępności usługi. Klienci mogli w nich kupować do woli.
Sprawdź, jak obsłużyliśmy duży ruch i Black Friday na SaaSie
Zadbaj o bezpieczeństwo podczas Black Friday
Podczas Black Friday wszyscy chcemy sprzedać jak najwięcej. Skupiając jednak swoją uwagę na ustawianiu promocji oraz marketingu, sprzedawcy zapominają jednak często o ważnych kwestiach bezpieczeństwa. Sklepy internetowe coraz częściej stają się celem ataków DDoS. W prostych słowach – ich zadaniem jest umożliwienie robienia zakupów na danej stronie.
Dlatego na platformie sklepów internetowych Shoper zachęcamy wszystkich właścicieli, by przenosili DNS-y swoich sklepów właśnie do Shoper. Dzięki temu będziemy mogli lepiej zarządzać ruchem na stronie danego sklepu. Zwłaszcza w czasie dużych akcji promocyjnych.
Shoper daje pełną możliwość zarządzania strefą DNS skierowanej z zewnątrz domeny (lub subdomeny) w panelu administracyjnym sklepu. Nawet jeżeli zdecydujesz się pozostawić swoje skrzynki pocztowe utworzone w domenie (subdomenie) u zewnętrznego operatora, zarządzanie strefą DNS domeny dostępne w sklepie, pozwoli na dodanie rekordów MX i SPF operatora twojej skrzynki pocztowej i jej poprawne funkcjonowanie na zewnątrz.
Przygotuj stronę sklepu na Czarny Piątek i promocje
Zgodnie z raportem Gemiusa, 69% konsumentów pytanych o najwygodniejsze narzędzie do zakupów online, deklaruje smartfony i telefony komórkowe. Wyprzedzają je tylko laptopy. Podążając za potrzebami swoich klientów, zadbaj o to, by twój sklep był jak najbardziej “mobile friendly”.
Im bardziej czytelna będzie jego strona, im krótszy czas ładowania, tym lepiej. Przeklikaj więc swój sklep i sprawdź, czy przypadkiem nie ma w nim zdjęć produktów ważących kilkanaście megabajtów, albo elementów graficznych, które mogą spowolnić wyświetlanie twojej strony. Google szacuje, że ponad połowa wszystkich sklepów może zaoszczędzić sporo czasu poprzez właśnie kompresję zdjęć i tekstów na swoich stronach.
Przeczytaj więcej o tym, jak ważny jest czas ładowania strony
Włącz niezbędne metody płatności i dostawy
Zgodnie z raportem Shoper, najczęściej wybieranymi metodami płatności są płatności internetowe, coraz częściej wykonywane przez telefon: tylko w ubiegłym roku 62% zamówień było opłacanych za pomocą płatności online. Dlatego, jeśli chcesz wyjść naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, włącz w sklepie szybkie i bezgotówkowe płatności: karta płatnicza, szybki przelew, BLIK, płatności odroczone i sprzedaż ratalna to dziś pozycje obowiązkowe w sklepie internetowym. Dzięki różnorodnym szybkim płatnościom klient może opłacić zamówienie w wygodny dla siebie sposób z poziomu aplikacji mobilnej.
Jak z kolei podaje raport przygotowany przez Gemius, najpopularniejszą metodą dostawy są dziś w sklepach internetowych Paczkomaty – ten sposób zadeklarowało 61% ankietowanych. Na drugim miejscu uplasowały się dostawy kurierem do domu lub pracy (55% badanych). Dlatego, jeśli chcesz dostosować twój sklep do oczekiwań odbiorców, koniecznie połącz go z najpopularniejszymi metodami dostaw – w sklepach internetowych Shoper możesz skorzystać z wbudowanej integracji i korzystaj z firm kurierskich bezpośrednio z panelu swojego sklepu.
Znajdź miejsce na specjalne okazje na Black Friday
W ramach przygotowań do promocji Black Friday, warto zadbać o specjalną przestrzeń w twoim e-sklepie, w której kupujący w łatwy sposób znajdą produkty objęte promocją. Może to być np. specjalna kategoria produktów, w której zbierzesz promocyjne oferty – dobrze, jeśli będą to produkty, na których sprzedaż liczysz najbardziej.
Aby jeszcze skuteczniej zwrócić uwagę klientów na ofertę promocyjną, przygotuj i ustaw specjalny slider na stronę główną, który będzie informował o promocji. Warto też oznaczyć produkty specjalnymi metkami produktowymi, informującymi o niższej cenie produktów. Dodatkowo, możesz także skorzystać z opcji rekomendacji produktowych oraz produktów powiązanych, które pomogą skutecznie zwiększyć wartość koszyka.
Ważne: specjalna kategoria produktów “Black Friday” będzie idealnym rozwiązaniem, by ściągać do niej ruch z newsletterów i kampanii reklamowych. Zebrane w ten sposób dane posłużą później do kampanii remarketingowych.
Włącz zestawy produktów w twoim sklepie i sprzedawaj więcej
Wykorzystaj Black Friday do zwiększenia bazy kontaktów
Wzmożony ruch w twoim sklepie, to doskonała okazja do rozbudowy bazy kontaktów, które posłużą Ci do wysyłki newsletterów i mailingów. Korzystając z okazji, jaką jest Czarny Piątek, możesz oferować specjalną, dodatkową zniżkę lub pierwszeństwo w dostępie do promocji w twoim e-sklepie, w zamian za zapisanie się do grona subskrybentów. Zadbaj jednak o to, aby formularz zapisu i korzyści płynące z dołączenia do bazy mailingowej były dobrze wyeksponowane na stronie. W tym celu możesz wykorzystać formularz zakupu w formie pop-upu. Przed udostępnieniem go klientom sprawdź, czy został on odpowiednio ustawiony w panelu administracyjnym (np. czy nie jest wyświetlany osobom, które już subskrybują twój newsletter).
Zadbaj o promocję twojego Black Friday w social media
Media społecznościowe to doskonały sposób informowania klientów o nadchodzących promocjach. Dlatego też, warto nie zaniedbywać tych kanałów komunikacji. Do przekazania informacji o obniżkach cen z okazji Black Friday, możesz wykorzystać różne formaty: grafikę czy krótkie video na Facebooku, unboxing w relacji live na Instagramie, czy też serię zabawnych filmików na TikToku.
Przed Black Friday warto zainwestować w płatną reklamę, zarówno w social media (Facebook Ads, Instagram Ads), jak i wyszukiwarce Google (Google Ads). Pozwoli ci to dotrzeć z ofertą sklepu do szerszego grona odbiorców, którzy szukają w internecie podobnych produktów. Jeśli nie masz czasu lub specjalistycznej wiedzy, koniecznej do prowadzenia reklam, możesz skorzystać z rozwiązań oferowanych przez dostawcę oprogramowania (np. dla sklepów działających na oprogramowaniu Shoper, udostępniamy usługę Shoper Kampanie, dzięki której twoje reklamy są w rękach najlepszych specjalistów).
Black Friday – o czym warto pamiętać
Raz jeszcze, dla uporządkowania…
O planowaniu promocji. Rozpisz odpowiednio wcześniej wszystkie działania, które musisz podjąć, żeby uruchomić np. akcję specjalną na Black Friday.
Zachęć swoich klientów do zapisywania się do newslettera, by mogli otrzymać informacje o promocjach jako pierwsi.
Przygotuj kampanię promocyjną na swoje kanały social media – grafiki, klipy wideo, treści do postów, które będą informować o nadchodzących atrakcjach.
Pomyśl o płatnych reklamach – w Google i na Facebooku – by wyświetlić się ze swoją ofertą jak największej liczbie zainteresowanych klientów.
Zbuduj stronę kategorii poświęconą Black Friday – by kupujący mogli w jednym miejscu przejrzeć wszystkie oferowane przez ciebie, promocyjne produkty.
Wykorzystaj sprzedażowe święta jak Black Friday do zapraszania klientów do udziału w programie lojalnościowym twojego sklepu. Daj im odczuć, że kupując i zbierając punkty u ciebie, tworzą wyjątkową społeczność, którą będziesz nagrać w przyszłości.
Nie zapomnij też o wygodzie kupujących! Jeżeli jeszcze nie korzystasz z szybkich i bezgotówkowych płatności w swoim sklepie internetowym, włącz je jak najszybciej, by kupujący mogli wybierać spośród swoich ulubionych i sprawdzonych metod – od szybkich przelewów, przez popularne karty, Blika, na płatnościach odroczonych i ratalnych skończywszy.
Daj im też wolność wyboru przy wyborze form dostawy. Nie ograniczaj się tylko do jednej metody wysyłki, ale postaw na takie, które mogą przyciągnąć klienta zarówno ceną, jak i renomą i gwarancją bezpieczeństwa.
Sprawdź kwestie bezpieczeństwa. Napiszemy tu raz jeszcze: sklepy internetowe coraz częściej stają się celem ataków DDoS. W prostych słowach – ich zadaniem jest umożliwienie robienia zakupów na danej stronie. Dlatego na platformie sklepów internetowych Shoper zachęcamy wszystkich właścicieli, by przenosili DNS-y swoich sklepów właśnie do Shoper. Dzięki temu będziemy mogli lepiej zarządzać ruchem na stronie danego sklepu. Zwłaszcza w czasie dużych akcji promocyjnych.
Sciągnij bezpłatny ebook o Black Friday
Przygotowaliśmy 12 praktycznych porad i rozwiązań, które pomogą ci przygotować się ja Black Friday oraz Black Week i zwiększyć sprzedaż. Z naszego e-booka nie tylko dowiesz się, jak przygotować swój e-sklep na listopadowe szaleństwo zakupowe. I jakie działania promocyjne przygotowują właściciele innych sklepów internetowych Shoper.