Promocje, wyprzedaże, kupony rabatowe, Black Friday – jeśli zbliża się koniec roku, to znaczy, że razem z nim wielkie sprzedażowe święto. Oto wszystko, co musisz wiedzieć o Czarnym Piątku, w pigułce.

 

Black Friday – skąd się to wzięło?

Jak już sama, anglojęzyczna, nazwa wskazuje – zza granicy. W Stanach Zjednoczonych tradycja „świątecznych zakupów” narodziła się już lata temu, a „świąteczna gorączka” rozpoczynała długo przed samym Bożym Narodzeniem. W listopadzie bowiem, Amerykanie celebrują Święto Dziękczynienia, które stało przyczynkiem do organizowania parad oraz okolicznościowych wydarzeń, sponsorowanych przez lokalne firmy i sklepy. One też zaczęły kusić klientów coraz to ciekawszymi ofertami, które z czasem cieszyły się taką popularnością, że policja w mieście Filadelfia ukuła termin „Black Friday” dla nazwania – jak donoszą świadkowie – chaosu panującego w ten dzień na drogach i przed większością sklepów.

Od drugiej połowy XIX wieku, Święto Dziękczynienia przypada na ostatni czwartek listopada, Black Friday to dzień po tym święcie – dlatego w 2020 roku przypada na 27. dzień miesiąca.

Black Friday w Polsce

Pierwsze, zauważalne promocje pod kątem „Black Friday” zaczęto przenosić z amerykańskich, internetowych sieci handlowych takich jak Best Buy czy Amazon, do Polski, w okolicach 2015 roku. Sami, pięć lat temu, zapraszaliśmy do „czarnopiątkowej” promocji, oferując „każdy sklep internetowy już za 20 zł”.

Co prawda dwa lata później, rozpoznawalność Black Friday wśród polskich sprzedających i kupujących była jeszcze na dość niskim poziomie – nie przekraczała 50% odpowiedzi twierdzących w badaniach, ale już w 2018 aż 87% pytanych wiedziało, czym jest Czarny Piątek i co więcej – zamierzało przy jego okazji wydać trochę pieniędzy. Z kolei w roku 2019 firma Deloitte informowała, że „3 na 4 Polaków deklarowało zakupy w tym dniu i jest to jeden z najwyższych wyników w Europie”.

Co więcej, pierwsze komunikaty o akcjach sprzedażowych na Black Friday pojawiły się w polskich sklepach już po 1 listopada – sprzedawcy chcieli jak najwcześniej wyświetlić się swoim klientom z informacjami, że szykują dla nich coś „wyjątkowego”. W 2019 roku także, Black Friday zamienił się w tzw. Black Week lub nawet Black Weeks, czyli promocje robione nie tylko przez jeden dzień, ale nawet tydzień lub więcej.

Black Friday w sklepach internetowych

Warto wiedzieć, że aż 8 na 10 Polaków przyznaje, że zdarza im się wstrzymywać z zakupem lub celowo z nim czekać do momentu startu większej promocji lub wyprzedaży. Najchętniej korzystają z promocji posezonowych, wyprzedaży poświątecznych oraz właśnie promocji oferowanych przez sprzedawców w ramach Czarnego Piątku.

Co równie istotne, w okresie atrakcyjnych cenowo promocji 1/3 Polaków decyduje się na zakup dodatkowego, wcześniej nieplanowanego produktu, kierując się impulsem lub rekomendacją w sklepie. To informacje niezbędne dla każdego e-sprzedawcy, który prowadząc sklep internetowy powinien na tę okoliczność przygotować także i część swojej oferty.

Ważne tylko, by promocje robić z pomysłem i by były one fair wobec kupujących. Wraz z rosnącą popularnością Black Friday i podobnych świąt sprzedażowych, wzrosła także czujność klientów, którzy co roku dołączają do kolejnych grup dyskusyjnych, w których zgłasza się podejrzane „promocje” i nieuczciwych „sprzedawców”.

Według badania DING i Hiper-Com Poland, 43% Polaków czekało w 2019 roku specjalnie na czarnopiątkowe promocje. Byli jednak przy tym bardziej rozważni niż w latach ubiegłych, przestrzegani m.in. przez media przed cenowymi manipulacjami. Dlatego najwięcej podczas Black Weeku i Black Friday ugrały te sklepy, które faktycznie zaproponowały atrakcyjne przeceny i ich oferta wyróżniała się na tle innych w porównywarkach cen, ale także – zadbały o bezpieczeństwo i przejrzystość procesu zakupowego.

Black Friday 2019 na platformie sklepów internetowych Shoper
Infogram

Black Friday – jak się przygotować

Najlepiej zacznij od lektury naszego specjalnego e-booka, w którym podajemy praktyczne przykłady ze sklepów internetowych i podpowiadamy, co robić, żeby na takim sprzedażowym święcie jak Black Friday skorzystać.

W skrócie napiszemy tutaj, że najbardziej do zakupów zachęcają te sklepy, które wzbudzają zaufanie. Wyposażone więc w napisany po polsku i zgodny z prawem regulamin sklepu internetowego, w gwarantujący bezpieczeństwo transakcji certyfikat SSL oraz wyczerpujące strony informacyjne – dotyczące przede wszystkim kontaktu z właścicielem, wysyłki oraz ewentualnej reklamacji/zwrotu towarów.

Jeśli nastawiasz się na naprawdę duży ruch – przygotuj jak najwcześniej swój sklep na obsłużenie wzmożonego zainteresowania i zakupów. Tutaj z pomocą ci przyjdzie usługa Shoper Premium, która gwarantuje elastyczną i autoskalowalną infrastrukturę sklepu, której wydajność automatycznie dopasowuje się do aktualnego ruchu na stronie. Technologia Premium Cache, bo o niej mowa, obsługuje 80% requestów na froncie sklepu i zapewnia nawet 10-krotnie szybsze działanie sklepu.
Na wykresie poniżej widać wyraźnie, w jak krótkim czasie obsłużyliśmy w trakcie Czarnego Piątku 2019 ruch w sklepach Shoper, a zwłaszcza Premium.

Black Friday 2019: Sklepy Shoper vs Premium (średni czas odpowiedzi)
Infogram

 

Oczywiście sklep internetowy Shoper w standardzie jest wystarczającym rozwiązaniem – że z powodzeniem można sprzedawać na gotowym oprogramowaniu w trakcie dużych kampanii telewizyjnych czy Black Weeków potwierdzają choćby dane zebrane przez nas w ostatnich latach: już w 2018 roku 75% całego ruchu w sklepach Shoper zostało obsłużone w czasie krótszym niż 195 milisekund. Żaden ze sklepów nie doświadczył też tego dnia niedostępności usługi. Klienci mogli w nich kupować do woli.

Black Friday – o czym trzeba pamiętać

O planowaniu promocji. Rozpisz odpowiednio wcześniej wszystkie działania, które musisz podjąć, żeby uruchomić np. akcję specjalną na Black Friday.

Zachęć swoich klientów do zapisywania się do newslettera, by mogli otrzymać informacje o promocjach jako pierwsi.

Przygotuj kampanię promocyjną na swoje kanały social media – grafiki, klipy wideo, treści do postów, które będą informować o nadchodzących atrakcjach.

Pomyśl o płatnych reklamach – w Google i na Facebooku – by wyświetlić się ze swoją ofertą jak największej liczbie zainteresowanych klientów.

Zbuduj stronę kategorii poświęconą Black Friday – by kupujący mogli w jednym miejscu przejrzeć wszystkie oferowane przez ciebie, promocyjne produkty.

Wykorzystaj sprzedażowe święta jak Black Friday do zapraszania klientów do udziału w programie lojalnościowym twojego sklepu. Daj im odczuć, że kupując i zbierając punkty u ciebie, tworzą wyjątkową społeczność, którą będziesz nagrać w przyszłości.

Nie zapomnij też o wygodzie kupujących! Jeżeli jeszcze nie korzystasz z szybkich i bezgotówkowych płatności w swoim sklepie internetowym, włącz je jak najszybciej, by kupujący mogli wybierać spośród swoich ulubionych i sprawdzonych metod – od szybkich przelewów, przez popularne karty, na systemach takich jak Blik i Google Pay skończywszy.

Daj im też wolność wyboru przy wyborze form dostawy. Nie ograniczaj się tylko do jednej metody wysyłki, ale postaw na takie, które mogą przyciągnąć klienta zarówno ceną, jak i renomą i gwarancją bezpieczeństwa.

Teraz twoja kolej!

W 2020 roku Black Friday będzie z pewnością znowu rekordowy. Raz dlatego, że z roku na rok jego popularność w Polsce szybko rośnie, dwa – ten rok jest wyjątkowy pod względem nowo otwieranych w internecie sklepów. Już wiosną, w wyniku pandemii koronawirusa, coraz więcej firm przenosiło się do internetu i tylko w kwietniu na platformie Shoper założyło się aż o 137% więcej nowych sklepów internetowych niż w kwietniu przed rokiem (najbardziej urosła branża spożywcza, ale nowe sklepy otwierały się też chętnie w branżach Upominki i akcesoria, Książki i multimedia czy Zdrowie i uroda). Co więcej, wszystkie sklepy zanotowały też o 119% więcej transakcji niż rok wcześniej. Wartość sprzedaży w sklepach internetowych Shoper wzrosła też o 122%. Jesienią spodziewamy się ich jeszcze więcej.