Najpopularniejsze produkty w internecie

Książki, telefony, a może ubrania? Sprawdzamy, co się sprzedaje w internecie najlepiej i przy okazji podpowiadamy… jak to też najlepiej sprzedawać.

Książki, telefony, a może ubrania? Sprawdzamy, co się sprzedaje najlepiej w internecie i przy okazji podpowiadamy… jak to najlepiej sprzedawać.

Na odwieczne pytania każdego, kto chce ruszyć z biznesem w internecie – co sprzedawać, co się sprzedaje, z czym łatwiej osiągnąć sukces w branży e-commerce? – nie ma nigdy jednej odpowiedzi. E-handel zmienia się dynamicznie z roku na rok i jeśli ktoś nie ma własnego pomysłu na sprzedaż w internecie, ale chce wykorzystać powodzenie którejś branży, na bieżąco powinien sprawdzać, które produkty cieszą się akurat największą popularnością w sieci.

Myślisz o sklepie internetowym? Zobacz, jak go łatwo otworzyć

Warto jednak pamiętać, że tylko teoretycznie łatwiej mają ci, którzy celują w branże i kategorie produktów, które cieszą się największym wzięciem internautów. Przy sklepach bowiem z podobnym asortymentem liczą się już nie tylko same produkty i ich ceny, ale też jakość obsługi sklepu, swoboda i bezpieczeństwo zakupów oraz inne korzyści, jakie z wizyty na danej stronie czerpie dany klient. Dla jednego będzie to darmowa dostawa, dla innego – szybkie i bezgotówkowe metody płatności. Dlatego żeby sprzedawać z powodzeniem, trzeba być elastycznym i stale dostosowywać się do potrzeb klientów oraz zmieniającego się rynku.

Co musi mieć sklep, żeby naprawdę sprzedawać?

Chcąc prowadzić konkurencyjny e-biznes, przede wszystkim trzeba się nim wyróżnić – dziś założenie sklepu internetowego jest szybkie i proste, liczba nowych stron stale rośnie, dlatego chcąc uszczknąć dla siebie trochę z e-commerce’owego tortu, nie wystarczy „modna” branża, ale i pomysł na wybicie się na tle konkurencji. Postaramy się w tym materiale pokazać, jak to robić.

Kto kupuje w internecie, ile płaci?

Jak wynika z raportu Gemiusa, podsumowującego branżę e-commerce w 2018 roku, ponad połowę wszystkich internautów w Polsce stanowią ci robiący zakupy w sieci (56%). W 52% przypadków są to mężczyźni, w 48% kobiety.

Według badania, mężczyźni – w porównaniu do kobiet – charakteryzują się większym zainteresowaniem takimi kategoriami produktów, jak np. telefony, smartfony, tablety, akcesoria GSM oraz bilety do kina/teatru. Osoby po 50-tce częściej kupują produkty farmaceutyczne oraz materiały budowlane i wykończeniowe, natomiast osoby do 24. roku życia – bilety do kina/teatru, odzież, dodatki i akcesoria.

Zakupy online kto kupuje w podziale na wiek
Źródło: Raport Gemius

Zobacz, jak sprzedawać RTV i AGD przez internet
Zobacz, jak sprzedawać modę

W ujęciu całościowym, odzież, dodatki, akcesoria, książki, płyty, filmy oraz bilety do kina/teatru są najpopularniejszymi kategoriami produktów kupowanych w internecie w ogóle. Kupujący zaliczają je też do tych towarów, po które chętnie będą zaglądać do sieci w przyszłości.

Sprawdź 5 pomysłów na sklep internetowy, który sprzedaje

Na odzież i dodatki wydajemy też najwięcej – średni miesięczny koszyk zakupowy wynosi w tej kategorii 224 zł, czyli znacznie więcej niż np. w przypadku książek, płyt i filmów – za które miesięcznie płacimy średnio 99 zł. Większe pieniądze wydajemy na zakup sprzętu RTV/AGD (632 zł) i urządzenia mobilne (362 zł).

Co kupowac sprzedawac przez internet
Źródło: Gemius Polska

Dlaczego kupują?

Jak wynika z raportu Gemiusa, kupujący online mają bardzo dobrą opinię o zakupach przez internet i z roku na rok ta ocena ulega polepszeniu. Za największe zalety kupowania online, internauci podają: wygodę zakupów, szybkość i dostępność 24/7, ale coraz ważniejsze są dla nich również: bezpieczne sklepy oraz różne metody płatności i dostaw, oczywiście do wyboru.

„Ponad połowa (54%) badanych deklaruje robienie zakupów online na polskich stronach internetowych, a zakupy na zagranicznych serwisach robi niemal ¼ badanych (23%)” – czytamy w raporcie.

To z myślą o nich więc każdy sklep internetowy powinien…

1. Dostosować swoją stronę do nowoczesnych i mobilnych urządzeń
Jak podaje raport Gemius, najczęstszymi problemami, z którymi badani stykają się podczas zakupów za pomocą urządzeń mobilnych są: niedostosowanie stron i serwisów do używanych urządzeń oraz niewygodne formularze na stronach internetowych. Słowem – nie proponuj dziś klientom sklepu internetowego, który nie wyświetla się wygodnie na smartfonie czy tablecie. Strona w technologii RWD, dostosowująca się do każdego urządzenia, to podstawa. Niech dowodem na to będzie poniższy wykres, pokazujący % użytkowników korzystających dziś z urządzeń mobilnych.

Sprawdź, dlaczego twój sklep musi być mobilny

Internet mobilny zakupy klienci

2. Zrezygnować z niewygodnych formularzy
…Które niektórzy każą wypełniać podczas składania zamówienia. Składanie zamówienia w nowoczesnym i profesjonalnym sklepie powinno być dziś przyjemnością. Raz – dodaj towar do koszyka. Dwa – finalizuj zakup. Trzy – podaj dane i zapłać. I bez konieczności robienia tego na komputerze stacjonarnym, „bo tylko tam dobrze się wyświetla”…

Chcesz mieć ładny sklep? Poznaj tych 5 trendów ze świata web designu

3. Zrezygnować z konieczności rejestracji klienta w sklepie
Tak – pozwalaj klientom rejestrować się w swoim sklepie. Nie – niech to nie będzie u ciebie obowiązkowe. Klient musi mieć wybór i jeśli nie chce zostawiać u ciebie swoich danych, niech tego nie robi.

4. Wczuć się w klienta i dać mu znać o PWA
Wczuj się zresztą w twojego klienta i sam/a przejdź cały proces zakupowy w swoim sklepie. Jak lubisz korzystać z ulubionych stron i sklepów internetowych? Szukasz ich w przeglądarce czy korzystasz z aplikacji mobilnych? Prowadząc sklep internetowy Shoper możesz zachęcić klientów do korzystania z aplikacji, która pozwala na zrobienie czegoś więcej niż „skrótu” do sklepu na ekran główny telefonu, co na pewno ułatwi każdemu kolejne odwiedziny. Więcej przeczytasz o tym tutaj.

5. Zainstalować certyfikat SSL
Po co? Wiedz tylko jedno: 72% kupujących przyznało, że zrezygnowało z zakupów na stronie, która wydała im się niezabezpieczona, a jeszcze więcej, bo 92% zwraca uwagę w e-sklepie, czy zakupy są bezpieczne. Zainstalowany SSL to więc dziś sklepowe minimum – bez niego twój sklep internetowy będzie uznawany za niebezpieczny także przez Google.

Jak zainstalować certyfikat SSL?

6. Włączyć nową i zaawansowaną wyszukiwarkę
Bo nowy mechanizm wyszukiwania w sklepach internetowych Shoper został opracowany według najlepszych przyjętych standardów – działa teraz bardzo intuicyjnie i klienci łatwiej odnajdują poszukiwane informacje w sklepie. A warto wiedzieć, że ponad 40% odwiedzających sklep internetowy natychmiast przechodzi do pola wyszukiwania. Tacy użytkownicy są nawet 3-krotnie bardziej skłonni do finalizacji zakupu niż ci, którzy nie używają w sklepie wyszukiwarki.

Zobacz, jak skorzystać z nowej wyszukiwarki i jej możliwości

7. Udostępnić kilka metod płatności i dostaw
Jeszcze jedne dane: aż 77% klientów sklepów internetowych przyznaje, że zwraca uwagą na dostępność szybkich płatności i dla 75% nowoczesne płatności stanowią o przewadze konkurencyjnej danej strony. Najpopularniejszymi dzisiaj metodami płatności są bowiem te bezgotówkowe – w badaniu firmy Blue Media, na pytanie w jaki sposób płacisz za zakupy internetowe, 66% respondentów odpowiadało, że przy użyciu płatności elektronicznych, 20% – że przy użyciu karty płatniczej. Pobranie? Gotówka? Zostaw to dla tradycjonalistów, ale koniecznie też włącz szybkie i nowoczesne płatności.

Sprawdź, jakie metody płatności warto mieć na swojej stronie

Podobnie z przesyłkami – Paczkomaty, Poczta Polska, ale i kurierzy, to dziś standard w nowoczesnych i konkurencyjnych sklepach. Jak wynika z raportu PwC, sklepy internetowe, które nie mają w swojej ofercie szybkiej wysyłki kurierskiej, stoją dziś na gorszej pozycji niż te, które ją preferują.

Zadbaj o ostatni etap zamówienia w swoim sklepie
Informacja o przesyłce – czy można nią zwiększyć sprzedaż?


Źródło: Raport PwC