Liczba transakcji większa o 62%, wartość transakcji o ponad 53% – tak wyglądał Black Friday 2020 w sklepach internetowych Shoper względem roku ubiegłego. Ale tylko Black Friday, bo jeszcze lepiej wypadł cały listopad!

 

Według badań, przeprowadzonych w tym roku przez agencję SW Research, ponad 50 proc. pytanych deklarowało udział w zakupach w ramach Black Friday. Cieszyła ich możliwość robienia zakupów na odległość, często z  darmową dostawą do domu, ale wśród obaw wymieniali – 40 proc. wskazań – m.in. szybkie oferty sprzedaży, ograniczone w czasie i często poza zasięgiem z prostych powodów: zabrakło towaru, za późno dowiedziałam się o promocji…

Dlatego doświadczenie sprzedawców (przygotowujących już dużo wcześniej wiele działań marketingowych i gotowych, promocyjnych ofert), ale i kupujących (częściej kupujących w sieci i szukających gorących ofert), wyniesione z lat poprzednich, do tego pandemia i zamknięcie galerii handlowych, zaowocowały w tym roku rekordowym nie tylko samym Czarnym Piątkiem i nie tylko – jak jeszcze w zeszłym roku – rozciągnięciem go do Black Weeku, ale całym listopadem.

Liczba zamówień w sklepach internetowych Shoper podczas Black Friday 2020 urosła o 62% względem BF2019, a wartość transakcji – 53%. Ale szaleństwo zakupów trwało już długo wcześniej.

Pierwsze, zauważalne promocje pod kątem „Black Friday” zaczęto przenosić z amerykańskich, internetowych sieci handlowych (takich jak Best Buy czy Amazon) do Polski w okolicach 2015 roku. Pięć lat później jednak e-handel wygląda u nas zgoła inaczej. Nie tylko świetnie zaadoptowaliśmy pomysły na zakupowe święta z Zachodu, ale i zrobiliśmy z nich własne tradycje narodowe – jak pokazuje ten rok – nieograniczone do tylko jednego dnia.

Podczas tegorocznego Black Friday, wartość zamówień złożonych w sklepach internetowych Shoper przebiła wynik Czarnego Piątku z roku 2019 już przed godziną 17! Oczywiście, ogromne znaczenie miała tu pandemia oraz ograniczenie sprzedaży stacjonarnej, ale i bez nich wielu sprzedawców wprowadziłoby zapewne liczne promocje i gorące oferty długo przed samym Black Friday.

Wzrost sprzedaży w sklepach internetowych Shoper w okresie październik-listopad w 2019 roku wynosił 15%, w 2020 – 25%. Wartość transakcji już w połowie miesiąca była większa niż wynik za cały listopad 2019 roku.

Liczba transakcji w sklepach internetowych Shoper w listopadzie 2020 roku przebiła zeszłoroczny listopad o 88%. Przychody były zaś wyższe o 93% w porównaniu z ubiegłym rokiem i przebiły też wszystkie pozostałe miesiące, nawet z okresu pierwszego, wiosennego lockdownu.

A donosiliśmy wtedy, że 14 kwietnia, czyli we wtorek po świętach Wielkanocy, sprzedaż była większa niż w Black Friday 2019 – 29 listopada – o 10%. W porównaniu z okresem 25-29 listopada 2019, między 13 a 17 kwietnia 2020, na naszej platformie zanotowaliśmy ponad 33% sesji więcej oraz ponad 14% więcej wszystkich transakcji.

Kilka miesięcy później podajemy kolejne rekordy.

Black Friday 2020 był ponad dwukrotnie lepszy pod kątem sprzedaży niż rekordowe, zakupowe święta 14 kwietnia 2020 r. W porównaniu zaś do „zwykłego” piątku (20.11.2020) poprzedzającego Black Friday, liczba zamówień wzrosła o 154%, a wartość sprzedaży o 161%.

Wśród branż z najwyższą sprzedażą, znalazły się przede wszystkim: Zdrowie i uroda, Dom i ogród, Odzież, Elektronika oraz Art. dziecięce. Wyraźny wzrost udziału zyskała branża Delikatesy, która rośnie przez cały rok – ponad dwukrotny wzrost sprzedaży (262%). Wzrosty odnotowały też Książki i multimedia (247%) oraz Komputery (208%).

Branże Zdrowie i uroda oraz Odzież – podobnie jak w zeszłym roku – wygenerowały w sumie 43% wszystkich transakcji zrealizowanych podczas Black Friday. Ale na tym nie koniec.

Shoper: Black Listopad 2020
Infogram

 

Na wykresach powyżej widać wyraźnie, jak z roku na rok rośnie popularność ofert spod znaku „Black”, a jednocześnie wzrost obsługi ruchu na platformie sklepów internetowych Shoper. Według naszych wstępnych prognoz rok 2020 mieliśmy zakończyć z wynikiem 13,5 tys. prowadzonych sklepów internetowych, tymczasem już w połowie roku obsługiwaliśmy ich 15 tys. Każdy z nich ma zapewnione wsparcie techniczne i wysokiej jakości obsługę, zwłaszcza w tak gorących momentach sprzedaży jak te omawiane. A przecież na Czarnym Piątku wzmożone zakupy wcale się nie skończyły…

Kolejny po nim poniedziałek, czyli Cyber Monday (30.11), przebił sprzedażowo Black Friday 2019 o ponad 10%.

A przed nami jeszcze przecież… Mikołajki, Gwiazdka i oczywiście coroczne czyszczenie magazynów.

Jeśli wraz ze swoim sklepem przygotowujesz się do kolejnych sprzedażowych dni i tygodni, koniecznie pamiętaj o naszym poradniku podpowiadającym, jak przygotować się na wzmożony ruch i gorące zakupy. O czym pamiętać planując takie promocje? Jak zabezpieczyć swój sklep? Przeczytaj koniecznie – to warto wiedzieć.