Co powinna zawierać atrakcyjna karta produktu w sklepie?

Ostatnia aktualizacja: 24 kwietnia 2024

Strona główna czy karta produktu?

Właściciele sklepów internetowych często najwięcej wysiłku poświęcają na stronę główną, będącą niejako wizytówką całego biznesu. Oczywiście jest to słuszne podejście, bo jak pisaliśmy w jednym z naszych artykułów, jest to strona wejścia dla średnio 18,5% klientów.

Jednak bardzo często potencjalny klient wcale nie odkryje twojego biznesu dzięki stronie głównej. Jego pierwszy kontakt ze sklepem następuje najczęściej bezpośrednio na stronie konkretnego produktu.

Według próbkowanych danych ze wszystkich sklepów Shoper blisko 50% użytkowników widzi kartę jednego z produktów jako pierwszą stronę i od niej zaczyna podróż po sklepie. Od tego co zobaczy na tej podstronie zależą dalsze jego losy w roli potencjalnego klienta. Czy uda ci się przekonać, aby pozostał w sklepie na dłużej i ostatecznie sfinalizował zamówienie?

Udział kart produktu jako stron wejścia bardzo mocno uzależniony jest od podejmowanych działań marketingowych. Dla przykładu Google Ads i reklamy produktowe kierują bezpośrednio na karty produktu, ale już z Instagrama częściej użytkownik trafia na stronę główną.

Rola karty produktu w sklepie internetowym

Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest tak oczywista, jak mogłoby się wydawać. Wiadomo, karta produktu ma sprzedawać, ale aby do tego doszło, musisz wziąć pod uwagę bardziej szczegółowo jej rolę, czyli realizację potrzeby użytkownika.

Zazwyczaj użytkownik nie kupuje produktu jedynie kierowany samą chęcią posiadania go. Konkretny produkt realizuje konkretną potrzebę, czyli np:

  • szczoteczka soniczna wyczyści lepiej moje zęby,
  • wyciskarka do soku zastąpi konieczność jedzenia warzyw i owoców,
  • wygodne buty do biegania ułatwią mi uprawianie sportu,
  • ekologiczny płyn do naczyń pomaga mi w dbaniu o dobro planety,
  • drewniany zegarek połączy moje zamiłowanie do drewna i potrzebę poznania aktualnej godziny.

Karta produktu ma również realizować dodatkowe zadania będące w interesie zarówno kupującego i sprzedającego:

  • czy produkt jest dobrze zaprezentowany ,
  • czy opis produktu odpowiada na potencjalne pytania kupującego,
  • czy proponowane są inne produkty (komplementarne lub substytucyjne, czyli zamienniki),
  • czy dany produkt spełni oczekiwania kupującego,
  • czy produkt i sklep posiada opinie. 

Czytelność i minimalizm

Pytań i potrzeb bardzo dużo.  A właściciele sklepów niestety często mają tendencje do publikowania jak największej ilości „bajerów” i wezwań do działania. Niestety nie da się priorytetyzować wszystkiego. Skoro już udało się klientowi dotrzeć do potencjalnie wymarzonego produktu, trzeba pomóc mu maksymalnie skupić się na produkcie: jego opisie, ważnych cechach i na pięknym zdjęciu

Planując kartę produktu, miej na uwadze kilka podstawowych kwestii:

  • Na karcie produktu najważniejszy jest produkt i to on musi być widoczny na pierwszym widoku ekranu. To nie miejsce, gdzie należy w górnej części wstawiać slajder czy duże grafiki. To tak jakbyś biorąc dowolny produkt w sklepie stacjonarnym, musiał obejrzeć duży plakat za każdym razem, nim zobaczysz produkt – podczas dłuższej sesji staje się to po prostu irytujące!
  • Kody produktu, stany dostępności – czy ich widoczność w twoim sklepie jest dla klientów niezbędna?
  • Dodaj produkt do przechowalni, poleć znajomemu. Czy jako kupujący też korzystasz z takich opcji? Czy sprzedając turbosprężarki, liczysz, że ktoś komuś będzie je polecał, korzystając z takich mechanizmów? Nie zawsze korzystanie z wszystkich dostępnych opcji jest potrzebne.
  • Przyciski mediów społecznościowych, mają znaczenie w branży odzieżowej, produktach ładnych czy unikatowych. Przemyśl, czy są konieczne także u ciebie.

Więcej nie zawsze znaczy lepiej. Większa ilość modułów i dodatków może wprowadzać na karcie produktu chaos i szum informacyjny.

Cena, czyli wartość dla klienta i sprzedawcy

Chociaż ten poradnik poświęcamy przede wszystkim karcie produktu, to musimy w tym miejscu napisać także kilka słów na temat cen. Twój sklep internetowy nie działa w próżni. Twoi potencjalni klienci odwiedzą również inne portale czy sklepy. Sprawdzą ceny porównywalnych produktów lub takich, które odpowiadają na tę samą potrzebę.

Zadanie dla ciebie to przeanalizować rynek i konkurencję. Skorzystaj z wyszukiwarki Google i porównywarek cenowych (Ceneo, Skąpiec, Nokaut itp). Zadaj sobie też pytanie: czy łatwo znaleźć ten sam produkt w Internecie (np. na podstawie nazwy, zdjęć czy opisu produktu) lub produkty realizujące tę samą potrzebę.

Przykładowe reklamy produktowe w wyszukiwarce Google
Rys 2. Przykłady reklam produktowych wyświetlanych w Google.
Przykładowe reklamy produktowe w wyszukiwarce Google
Rys 2. Przykłady reklam produktowych wyświetlanych w Google.

Oczywiście cena nie jest jedynym czynnikiem decydującym (z tego też powodu pracujesz nad kartą produktu), ale musisz mieć ją na uwadze.

W zaawansowanej analizie cen pomagają także takie narzędzia jak: Tradewatch czy Szpiegomat

Zaprojektuj wzór karty produktu

Mając na uwadze powyższe akapity, rozpocznij pracę nad swoimi kartami produktów. W tym miejscu najlepsze podejście, jakim możesz się posłużyć to stworzenie wzorcowej karty produktu, którą metodologicznie potem należy powielać.

Posiadając dużą liczbę produktów, dopracowanie wszystkich od razu będzie niemożliwe. Dlatego po stworzeniu wzoru, z początku warto skupić się na produktach, na których najbardziej ci zależy, promowanych w działaniach marketingowych lub tych najczęściej odwiedzanych na podstawie Google Analytics.

Sprawdzanie adresów stron, z których nastąpiły wejścia do produktu.
Rys 3. Jak sprawdzić adresy podstron, z których następują wejścia do produktu?
Sprawdzanie adresów stron, z których nastąpiły wejścia do produktu.
Rys 3. Jak sprawdzić adresy podstron, z których następują wejścia do produktu?

W Google Analytics w sekcji: Cały ruch > Źródło/medium możesz dodać filtr „strona wejścia” i ustawić zawiera: „/p/”. Jeśli nie modyfikowałeś domyślnych adresów url na produktach, w ten sposób zobaczysz wszystkie wejścia na strony produktów w określonym czasie.

Kupujemy oczami, czyli zdjęcia produktów

Sercem karty produktu jest zdecydowanie zdjęcie. Zdjęcia możemy śmiało podzielić na trzy rodzaje: packshoty, zdjęcia robocze oraz zdjęcia w kontekście – ulubieńców mediów społecznościowych. Zobacz te trzy rodzaje zdjęć na przykładzie sklepu: infinigoods.pl z ręcznie wykonywanymi paskami:

Przykład zdjęcia roboczego produktu
Rys 4. Zdjęcie robocze na jednolitym, eleganckim tle i bez dodatków.
Przykład zdjęcia roboczego produktu
Rys 4. Zdjęcie robocze na jednolitym, eleganckim tle i bez dodatków.
Przykładowe zdjęcie produktu typu kontekstowe
Rys 5. Zdjęcie kontekstowe, czyli produkt w użyciu.
Przykładowe zdjęcie produktu typu kontekstowe
Rys 5. Zdjęcie kontekstowe, czyli produkt w użyciu.
Przykład produktu ze zdjęciem typu Packshot
Rys 6. Packshot, czyli zdjęcie na białym tle – głównie na potrzeby reklam produktowych.
Przykład produktu ze zdjęciem typu Packshot
Rys 6. Packshot, czyli zdjęcie na białym tle – głównie na potrzeby reklam produktowych.

Chcesz promować się w kampaniach produktowych w Google lub udostępniać swoje produkty w reklamach na Facebooku? Ze względu na zalecenia Google i Facebooka na zdjęciach nie powinny znajdować się dodatkowe napisy: w tym również znak wodny. Nie stosuj również dodatkowych ramek, napisów i ozdobników. 

Nazwa produktu – zrób to dobrze

Nazwy produktów muszą być precyzyjne i pełnią szalenie ważną funkcję w sklepie internetowym. Muszą być spójne i możliwie krótkie oraz jednocześnie mówiące dużo o produkcie. Są ogromnie istotne dla wszystkich reklamujących się płatnie w Google, ale także w kontekście działań SEO. 

Przykłady złych nazw produktów:

– Konik
Bluzka
Torebka

Przykłady poprawnych nazw produktów:

Torba damska listonoszka z frędzlazmi w kolorze białym i ecru
Sweter Damski H&M, Czarny (Rozmiar M).
Wisiorek „Błękitny Topaz”, kryształ z żywicy epoksydowej, kolor błękitu, 2 cm
Rozkloszowana sukienka koronkowa granatowa BI2128-01

Dobrze opisany produkt

Zdjęcie przyciągnie wzrok, cena nie odstraszy, a dobra nazwa produktu pozwoli zlokalizować pożądany asortyment. Teraz pora na opis, który ostatecznie ma przekonać klienta do zakupu i być odpowiedzią na jego potrzeby. Ta część karty produktu zajmie zdecydowanie najwięcej czasu, ale to ona często ostatecznie wpływa na współczynnik konwersji i decyzję „kupię czy nie kupię”.

Forma przedstawienia asortymentu w sklepie internetowym ma znaczący wpływ na to, czy przekonamy klienta do zakupów w naszym sklepie. Posiadając unikalne oraz wyczerpujące informacje na temat towaru, zwiększamy liczbę zaindeksowanych stron naszego sklepu przez wyszukiwarki internetowe np. Google (działania związane z optymalizacją SEO).

Sklep internetowy, w odróżnieniu od tradycyjnego, nie posiada ekspedienta, który nas wysłucha i pomoże w wyborze przedmiotu spełniającego nasze oczekiwania. Nie wychodź z założenia, że skoro prowadzisz sprzedaż internetową i uważasz się za specjalistę od oferowanego asortymentu, to klient w razie wątpliwości zapyta cię o poradę. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient, który nie znajdzie interesujących go informacji o produkcie, poszuka innego sklepu, a do nas już nie wróci.

Przekonaj niezdecydowanych opiniami o produkcie

Opis produktu jest tworzony przez sprzedawcę i pamiętaj, że nie zawsze budzi pełne zaufanie. Potencjalny klient często zatem będzie chciał zasięgnąć opinii u znajomych, poczytać o produkcie w internecie czy poszukać dodatkowych informacji na zewnętrznych stronach.

Na realizację takiej potrzeby doskonale sprawdzają się także opinie zbierane i prezentowane bezpośrednio przez twój sklep. Dodatkowo mają one niebagatelny wpływ na budowanie zaufania do danego biznesu.

Zarówno pozytywne, jak i negatywne opinie wpływają na decyzje zakupowe około 70% konsumentów*. Opinie i komentarze na stronie wpływają również na generowanie unikalnej treści, co jest korzystne dla pozycjonowania strony.

* Lubię to, czy kupuję to – Raport Izby Gospodarki Elektronicznej

Nigdy nie próbuj podrabiać recenzji klientów – taka czynność raz wykryta przez internautów może łatwo skutkować dotkliwymi stratami.

Jak zbierać opinie do produktów?

Systemów do zbierania i prezentowania opinii jest dosyć spora liczba, różnią się one rozwiązaniami, celem, sposobem prezentacji opinii czy ceną. Twój wybór powinien być podyktowany pomysłem i celem, jaki chcesz osiągnąć.

Dla wielu sklepów świetnym rozwiązaniem będzie skorzystanie np. z:
Getreview

Trustmate.

Systemy te prezentują opinie zarówno o firmie i produktach bezpośrednio w sklepie, dzięki czemu klient nie wyjdzie poza twoją stronę w poszukiwaniu recenzji. Takie komentarze konsumentów mają też wpływ na SEO. Dodatkowo aplikacje posiadają zaawansowane ustawienia dotyczące wysyłek zaproszeń, możliwość pozostawienia zdjęcia czy inne ciekawe funkcjonalności (ankiety, Social Proof, przenoszenie opinii na FB).

Istnieje jeszcze inne zewnętrzne systemy, takie jak:

W przypadku czterech powyższych opinie zbierane są na zewnątrz i za ich wiarygodność odpowiadają twórcy systemów. W sklepie zazwyczaj możemy wstawić widget czy certyfikat. Jednak, aby klient zapoznał się z opiniami zazwyczaj musi przejść na stronę systemu co powoduje niepotrzebne odesłanie klienta poza sklep.

Dodatkowe produkty na karcie produktu

Musisz mieć na uwadze, że nawet najlepiej dopracowany produkt nie przekona każdego.

Jeśli zatem ten konkretny produkt nie spełni jego oczekiwań należy zadbać o kontynuację jego drogi w sklepie poprzez przemyślane i dobrze zaplanowane propozycje produktów powiązanych – w przeciwnym razie zmuszamy do korzystania z menu nawigacyjnego i zwiększamy szansę na opuszczenie strony.

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • dlaczego karta produktu jest wyjątkowo ważną stroną?
  • jaką rolę pełni karta produktu?
  • dlaczego minimalizm ma znaczenie?
  • jakie elementy powinna zawierać dobra karta produktu?
  • po co potrzebne są opinie na karcie produktu?
  • jakie mechanizmy wykorzystać do prezentowania dodatkowych produktów?
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności