🔥 Nowy mechanizm ustawiania promocji, w tym promocje na wybrane warianty. Dowiedz się więcej.

Czym są słowa kluczowe?

Ostatnia aktualizacja: 24 kwietnia 2024

Słowa kluczowe to frazy zamieszczane na naszej stronie ściśle powiązane z zapytaniami wpisywanymi przez użytkowników w wyszukiwarce. Nie należy sztucznie przeładowywać strony frazami kluczowymi.

Google przede wszystkim ceni dobro użytkownika i posiada mnóstwo sprawdzonych sposobów na zweryfikowanie, czy strona jest rzeczywiście przydatna, czy też chcemy się sztucznie pozycjonować w wyszukiwarce.

Ciekawymi narzędziami do sprawdzania cen za kliknięcie dla słów kluczowych (dla kampanii reklamowych) i do szukania sugestii i inspiracji są: Planer Słów Kluczowych, Ubersuggest, Keywordstool.

WAŻNE! Słowa kluczowe to nie jest to samo co meta keywords!

Co to są frazy / słowa kluczowe?

Musisz wiedzieć, że słowa kluczowe (ang. keywords) to w rzeczywistości nie pojedyncze słowa, a całe frazy. Wpisują je użytkownicy, chcąc wyszukać cokolwiek w sieci – np. twój produkt!

Słowa kluczowe mają wielkie znaczenie dla pozycjonowania strony internetowej. Ważne frazy powinny pojawiać się nie tylko w tekście, ale także w nagłówkach odpowiedniego stopnia, od h1 do h6 (o nagłówkach piszemy więcej przy okazji opisów produktów) czy metatagach.

Nie oznacza to, że nasza strona powinna być przeładowana różnymi słowami kluczowymi. W pierwszej kolejności powinniśmy myśleć o użytkowniku, który musi przebrnąć przez tworzone przez nas teksty.

Jeżeli są angażujące, ludzie chętnie odwiedzają naszą stronę i długo na niej przebywają – będą to bardzo cenne czynniki wpływające na pozycjonowanie strony.

Przykład wyniku dla domeny: shoper.pl w wyszukiwarce Google.
Rys 1. Przykładowy wynik w Google dla domeny: shoper.pl.
Przykład wyniku dla domeny: shoper.pl w wyszukiwarce Google.
Rys 1. Przykładowy wynik w Google dla domeny: shoper.pl.

Jak sprawdzić popularność słów kluczowych?

Pierwszy i najprostszy sposób to wpisanie zapytania w Google.

Przykład wyświetlonej ilości wszystkich wyników dla frazy kluczowej.
Rys 2. Po wpisaniu frazy kluczowej, w górnej części ekranu znajdziesz ilość wszystkich wyników dla frazy.
Przykład wyświetlonej ilości wszystkich wyników dla frazy kluczowej.
Rys 2. Po wpisaniu frazy kluczowej, w górnej części ekranu znajdziesz ilość wszystkich wyników dla frazy.
Przykład wyświetlonej ilości wszystkich wyników dla danej frazy, które są zaindeksowane w Google
Rys 3. Po wpisaniu frazy kluczowej, w górnej części ekranu znajdziesz ilość wszystkich wyników dla frazy.
Przykład wyświetlonej ilości wszystkich wyników dla danej frazy, które są zaindeksowane w Google
Rys 3. Po wpisaniu frazy kluczowej, w górnej części ekranu znajdziesz ilość wszystkich wyników dla frazy.

Krótka chwila i już wiemy, że wyników dotyczących miejsc na narty jest o 285 tysięcy więcej niż w wypadku snowboardu. To świadczy o większej popularności, ale i konkurencji takiej frazy (jest więcej stron).

Ale chwila, moment! Tak naprawdę sprawdziliśmy, jak wygląda kwestia wyników (liczby zaindeksowanych stron) dla słowa kluczowego, a co z frazami, które użytkownik rzeczywiście wpisuje do wyszukiwarki?

U dołu strony zobaczymy: „wyniki podobne”. Mogą to być cenne wskazówki związane z podobnymi zapytaniami wpisywanymi przez użytkowników. Być może pozycjonowanie strony na którąś z wymienionych fraz będzie dla nas dobrym pomysłem?

Po wpisaniu słowa kluczowego w Google, w dolnej części ekranu znajduje się sekcja z podobnymi słowami kluczowymi
Rys 4. W dolnej części strony z wynikami znajdziesz listę podobnych fraz kluczowych.
Po wpisaniu słowa kluczowego w Google, w dolnej części ekranu znajduje się sekcja z podobnymi słowami kluczowymi
Rys 4. W dolnej części strony z wynikami znajdziesz listę podobnych fraz kluczowych.

Jeśli chodzi o samą ilość zapytań, tutaj z pomocą nadciąga Planer Słów Kluczowych od Google. To proste w obsłudze, darmowe narzędzie, dzięki któremu będzie ci łatwiej dobrać frazy kluczowe. Ma ciekawe możliwości, a wśród nich:

Wyszukaj nowe słowa kluczowe za pomocą wyrażenia, witryny lub kategorii.
Sprawdź dane o liczbie operacji wyszukiwania i jej zmianach.
Pomnóż listy słów kluczowych, aby uzyskać nowe słowa kluczowe.
Wpisz lub prześlij listę słów kluczowych, by wyświetlić prognozy.

Powiedzmy, że interesuje nas ilość zapytań wcześniej wpisanych fraz o nartach i snowboardzie. Wybieramy drugą opcję. Wpisujemy odpowiedni tekst i ustalamy poniższe opcje wedle naszych potrzeb.

Wykluczające słowa kluczowe w planerze słów kluczowych od Google
Rys 5. W planerze słów kluczowych Google wybierz opcję: Wykluczające słowa kluczowe.
Wykluczające słowa kluczowe w planerze słów kluczowych od Google
Rys 5. W planerze słów kluczowych Google wybierz opcję: Wykluczające słowa kluczowe.

Pozostaje tylko kliknąć przycisk: Pokaż liczbę operacji wyszukiwania i zobaczyć uśrednione wyniki miesięczne dla zapytań: gdzie na narty oraz gdzie na snowboard.

Przykład wyniku dla wybranego słowa kluczowego w planerze słów kluczowych Google.
Rys 6. Przykładowe wyniki w planerze słów kluczowych Google dla wybranej frazy.
Przykład wyniku dla wybranego słowa kluczowego w planerze słów kluczowych Google.
Rys 6. Przykładowe wyniki w planerze słów kluczowych Google dla wybranej frazy.

Miesięczna ilość wyszukiwań świetnie obrazuje popularność danej frazy. Niekoniecznie należy ją przekładać 1:1 na realną liczbę powtórzeń wpisania danego hasła w wyszukiwarce. Doskonale widzimy natomiast trend i przybliżone wartości.

Co więcej, jeżeli interesuje nas samodzielnie tworzona kampania reklamowa, zobaczymy także sugerowane stawki. Dzięki temu narzędziu sprawdzimy, które hasło jest rzeczywiście częściej wpisywane w wyszukiwarce. Ale to nie wszystko, bo poznamy również interesujące sugestie dzięki opcji: Wyszukaj nowe słowa kluczowe.

Sugestie słów kluczowych z dodatkowymi danymi w planerze słów kluczowych Google
Rys 7. Przykład sugestii fraz kluczowych wyświetlanych w planerze słów kluczowych od Google.
Sugestie słów kluczowych z dodatkowymi danymi w planerze słów kluczowych Google
Rys 7. Przykład sugestii fraz kluczowych wyświetlanych w planerze słów kluczowych od Google.

Otrzymamy mnóstwo interesujących sugestii – warto skupić się na pojedynczych, wybranych przez siebie frazach i promować je na swojej stronie, w nagłówkach czy adresach URL.

Jeśli prowadzimy lub jest dla nas prowadzona kampania płatna, idealnym kompromisem będą słowa, na które jest duża liczba wyszukań, a jednocześnie niska stawka i konkurencja.

Zobaczymy również wykres prezentujący liczbę wyszukań dla „całej rodziny słów kluczowych” powiązanych z tym, które wpisaliśmy. Dodatkowo pięknie widzimy, w jakim okresie roku nasze zapytanie jest popularne. W konsekwencji wiemy, kiedy warto pisać na dany temat.

Przykład statystyk wyświetlanych w planerze słów kluczowych dla wybranej frazy.
Rys 8. Przykład danych dla wybranego słowa kluczowego w planerze słów kluczowych od Google.
Przykład statystyk wyświetlanych w planerze słów kluczowych dla wybranej frazy.
Rys 8. Przykład danych dla wybranego słowa kluczowego w planerze słów kluczowych od Google.

Dosyć podobne dane dotyczące trendów w łatwy sposób znajdziemy w Google Trends. Z kolei zbliżone możliwości do Planera słów kluczowych od Google mają też narzędzia: Keywordtool.io oraz Ubersuggest.io.

Czy warto używać meta keywords?

Nie należy mylić słów kluczowych z meta keywords. Metatagi na stronie przenoszą cenne dla robotów wyszukiwarek informacje, ale meta keywords (jedne z metatagów) już od dawna są ignorowane przez Google.

Z kolei inne wyszukiwarki traktują je całkowicie marginalnie. Jeżeli znasz to pojęcie, możesz o nim zapomnieć, a jeśli jest dla ciebie nowe – nie zaprzątaj sobie nim głowy.

Warto dowiedzieć się więcej o słowach kluczowych przed przystąpieniem do opisywania produktów i tworzenia treści na stronie. Szkoda, gdyby okazało się, że poświęcony czas poszedł na marne, a część pracy trzeba wykonać od nowa.

Kluczową rolę pełni tu edukacja i bieżące poszerzanie wiedzy z zakresu e-commerce – od tego właśnie jesteśmy. Jeżeli masz pytania do tego lub innych artykułów lub możemy pomóc w rozwoju twojego sklepu – jesteśmy do dyspozycji.

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • co to słowa kluczowe?
  • czym różnią się słowa kluczowe od meta keywords?
  • skąd znaleźć inspiracje do wyboru słów kluczowych?
Przeczytaj także

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności