🔥 Nowy mechanizm ustawiania promocji, w tym promocje na wybrane warianty. Dowiedz się więcej.

Porównywarki cenowe

Ostatnia aktualizacja: 24 kwietnia 2024

Dobrym źródłem dodatkowego ruchu skierowanego do sklepu mogą być porównywarki cenowe, np. Ceneo, Nokaut, Sklepy24. Przed integracją warto zrozumieć strukturę pliku XML, w którym znajdują się informacje o produktach.

Na stronach sklepu Shoper możliwe jest umieszczenie widgetu porównywarki cenowej, np. Ceneo – trzeba jednak uważać, aby nie zamieścić zbyt wiele dodatkowych widgetów.

Do korzystania z porównywarek cenowych przyznaje się ponad 70% Polaków – informuje Ceneo.pl. Twój sklep internetowy też powinien na nich zarabiać!

Po co integrować sklep z porównywarkami cenowymi?

Na pytanie, po co integrować swój sklep z porównywarkami cen, albo dlaczego warto dbać o wyświetlanie swojej oferty w popularnych serwisach typu: Ceneo, Nokaut czy Okazje.info, najlepiej jest odpowiedzieć liczbami. Liczby akurat przemawiają wyłącznie na korzyść integracji sklepu z porównywarkami cenowymi:

Średnio 3,2% osób trafiających od nas do e-sklepu dokonuje zakupu, co jest najwyższym wskaźnikiem wśród polskich serwisów tego typu.

Katarzyna StehlikDyrektor sprzedaży Ceneo.pl

Najciekawszym wydaje się jednak fragment raportu, w którym pada wartość 36% – tyle osób biorących udział w badaniu zadeklarowało, że brakuje im w porównywarkach ofert sklepów sprzedających produkty z różnych kategorii.

Może w tę niszę powinieneś uderzyć? Uruchamiając sklep internetowy Shoper, integracje z najważniejszymi serwisami otrzymujesz wraz z zakupionym oprogramowaniem.

Aby otworzyć się na dodatkowe grono odbiorców pochodzących z porównywarek cenowych, wystarczy tylko włączyć odpowiednią integrację w Panelu administracyjnym sklepu, zrobisz to przechodząc do sekcji menu: Zwiększaj sprzedaż > Porównywarki cen.

Struktura pliku XML porównywarek cenowych

Do integracji z porównywarkami cen potrzebny jest dobrze przygotowany plik XML. Jak informuje w swoich poradnikach porównywarka Ceneo, dane znajdujące się w pliku XML muszą być zgodne z informacjami podanymi na stronie sklepu.

Brak aktualizacji pliku, rozbieżność w cenach czy dostępnościach produktów jest podstawą do ukrycia oferty sklepu.

Dlatego do pliku XML powinny być dodane tylko te produkty, które w danym momencie klient rzeczywiście może zamówić w sklepie internetowym.

Jeśli chcemy pracować w naszym sklepie z porównywarką Ceneo, najlepiej zainstalować w sklepie aplikację: Rozszerzony XML, która dostępna jest w App Store Shoper.

Przykład struktury pliku XML w sklepie Shoper:

Przykładowa zawartość pliku XML dla porównywarki cenowej CENEO i sklepu Shoper
Rys 1. Przykładowa struktura podstawowego pliku XML dla sklepu Shoper.
Przykładowa zawartość pliku XML dla porównywarki cenowej CENEO i sklepu Shoper
Rys 1. Przykładowa struktura podstawowego pliku XML dla sklepu Shoper.

W pliku XML przy produkcie wymagane jest zadeklarowanie poniższych parametrów:

  • id – czyli unikalne i niezmienne ID produktu – nadawane automatycznie przez sklep,
  • url – url produktu, czyli link do twojego produktu,
  • price – cena produktu, zaciągana automatycznie z karty produktu, pamiętaj że porównywarki cen odświeżają plik np. 1 raz na dobę, więc zmianę cen w swoim sklepie przeprowadzaj z rozwagą,
  • avail – dostępność produktu,

WAŻNE! Stany dostępności ze sklepów Shoper wyświetlane w porównywarkach, uzależnione są od ustawień terminu wysyłki.

Pamiętaj, aby je odpowiednio zmodyfikować w Panelu administracyjnym sklepu w sekcji menu: Ustawienia > Produkty > Termin wysyłki.

Termin należy przypisać do każdego produktu, ale można to też dla wielu produktów jednocześnie.

  • weight – waga produktu (w kilogramach),
  • stock – stan magazynowy (liczba całkowita dodatnia, pole nie może być puste),
  • informacja o pełnej ścieżce kategorii,
  • informacja o nazwie produktu,
  • informacja o atrybutach (dany produkt może posiadać maksymalnie 10 atrybutów, atrybuty różnią się w zależności od branży, z jakiej oferta pochodzi).

Jeśli sprzedajesz w swoim e-sklepie książki lub e-booki, warto do atrybutów dodać kod ISBN, jeśli cokolwiek innego – koniecznie Producenta, kod_producenta oraz EAN, czyli kod paskowy występujący na produktach. Dla porównania, tutaj możesz sprawdzić strukturę pliku XML dla porównywarki Nokaut.pl.

Żeby aktywować generowanie pliku XML dla wybranej porównywarki, należy wejść w Panelu administracyjnego sklepu Shoper do sekcji menu: Zwiększaj sprzedaż > Porównywarki cen i następnie aktywować pole: Aktywność przy wybranym serwisie.

Jeżeli twój plik XML dla porównywarki jest pusty i nie generują się w nim produkty wraz z opisami – sprawdź, czy produkty mają przypisanego producenta. Brak przypisanego producenta do produktu jest równoznaczny z brakiem dopisania produktu do listy w pliku XML.

Aby dokonać zmiany produktów, w takim wypadku przejdź w Panelu administracyjnego sklepu Shoper do sekcji menu: Obsługa sklepu > Produkty > Edycja konkretnego produktu > Informacje podstawowe.

Z którą porównywarką cenową zacząć?

Oczywiście najważniejsi są najwięksi gracze na rynku e-commerce. Przywoływane na samym początku Ceneo.pl i Nokaut.pl to podstawa.

Pierwszy z serwisów każdego miesiąca odwiedza ponad 11 mln konsumentów, przeglądających oferty najciekawszych sklepów internetowych, często też polecanych przez samo Ceneo – co roku serwis nagradza e-biznesy, które uzyskały najlepsze oceny od kupujących w ramach programu Zaufane Opinie (o tym więcej poniżej), co także przekłada się na zwiększenie zainteresowania danym e-sklepem.

Zanim jednak zostaniesz wyróżniony w tym programie, warto na starcie korzystania z porównywarki wykorzystać promocyjny kupon na świadczenia o wartości 200 zł na promocję oraz 50% na kampanie bannerowe, przygotowany specjalnie dla sklepów Shoper.

Nie zapominaj jednak o innych serwisach – Okazje.info, Skąpiec, Radar.pl, Bazarcen, Oferia, Smartbay, ToTu i innych. Przeanalizuj ofertę wszystkich działających na rynku i postaraj się dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców.

Zwróć uwagę, jaki model rozliczenia proponują poszczególni gracze i co dają w zamian za podpięcie się do ich serwisu.

Jak się rozliczać? Mimo że wszystkie porównywarki można włączyć w jednym miejscu panelu sklepu, do każdej musisz podejść indywidualnie i sprawdzić, jaki model współpracy przewiduje. Przykładowe oferty wyglądają następująco:

Tabela z porównaniem modelów współpracy popularnych porównywarek cenowych.
Rys 2. Porównanie modeli współpracy popularnych porównywarek cenowych.
Tabela z porównaniem modelów współpracy popularnych porównywarek cenowych.
Rys 2. Porównanie modeli współpracy popularnych porównywarek cenowych.

Jak swojej ofercie pomagać, by się lepiej sprzedała? Tu też warto sięgnąć do informacji i danych, dostarczanych przez największy graczy na rynku. Niezależnie od tego, jaką porównywarkę wybierzemy do promowania naszej oferty, przy każdej warto wziąć pod uwagę, na co zwracają uwagę konsumenci. Bo jak się okazuje, nie wystarczy tylko zintegrować się z odpowiednim serwisem.

Trzeba jeszcze się w nim wyróżnić. Oto dlaczego: „Spora część (65%) klientów uważa, że zdjęcia i opisy produktów często nie wystarczają do tego, by podjąć decyzję o zakupie” – informuje ranking „Zaufane Opinie” z 2014 r.

Warto w pierwszej kolejności przyłożyć się do takich opisów bardziej, ale też zadbać o lepszą jakość zdjęć w sklepie.

Te pozornie proste czynności, często są przez nas robione po macoszemu, co niestety przekłada się też na mniejsze zainteresowanie u potencjalnych odbiorców.

Przyciągnij też do siebie klientów ciekawą promocją, np. „darmową dostawą” – o czym możesz poinformować w specjalnym tekście wyświetlanym za każdym razem z twoją ofertą.

Za przykładem Ceneo.pl: wejdź w panelu sprzedawcy Ceneo do menu Zarządzenie sklepem, a następnie wybierz Zarządzanie ofertami. W zakładce Tekst promocyjny będziesz mógł wpisać pożądaną frazę, np.: „Darmowa dostawa do zamówień powyżej 200 zł” – informacja ta pojawi się tuż pod nazwą oferty.

Oto trzy wybrane oferty na zapytanie: „zestaw do wina” w Ceneo.pl – jak myślisz, w którą z nich klikać będą klienci najchętniej? W „Darmową wysyłkę” czy „Dostępną do 3 dni”? W „Odbierz rabat 10%” czy lakoniczne „Zestaw prezentowy do wina”? Pytanie wydaje się być retoryczne.

Przykład ofert wyświetlonych w porównywarce cen
Rys 3. Przykład ofert produktów w porównywarce cenowej z etykietą darmowej wysyłki.
Przykład ofert wyświetlonych w porównywarce cen
Rys 3. Przykład ofert produktów w porównywarce cenowej z etykietą darmowej wysyłki.

Dobra, wyczerpująca treść i zachęcające do zakupów zdjęcia to podstawa, zaraz po nich warto jeszcze przyłożyć większą wagę do wizerunku sklepu i kwestii zaufania, bo to czynniki decydujące dla użytkowników porównywarek cen.

W poprawie tego ostatniego elementu pomogą ci widgety oferowane przez dostawców takich usług, wyświetlane na stronie twojego sklepu w formie niewielkiej zakładki.

Dzięki niej potencjalny odbiorca otrzymuje konkretną informację odnośnie jakości realizowanych przez ciebie zamówień (bo np. wyświetlają mu się gwiazdki podsumowujące opinie twoich klientów albo procent klientów polecających sklep), co może mu dalej pomóc w podjęciu szybszej i trafniejszej decyzji.

Moduł porównywarki cenowej CENEO umieszczonej na stronie sklepu internetowego
Rys 4. Widget Ceneo możesz umieścić na stronie swojego sklepu.
Moduł porównywarki cenowej CENEO umieszczonej na stronie sklepu internetowego
Rys 4. Widget Ceneo możesz umieścić na stronie swojego sklepu.

Co jednak w przypadku takich widgetów ważne – sam decydujesz, jaka treść zostanie na nich wyświetlona. Jeśli uczestniczysz w programach „Zaufane Opinie”, albo „Program Ochrony Kupujących” – koniecznie oprzyj taką zakładkę na zaciąganych z nich treściach. I

m bardziej będziesz bił po oczach dobrymi ocenami/recenzjami pisanymi przez swoich klientów, a także „zaufaniem” i „bezpieczeństwem”, tym lepiej.

Mimo coraz większego dostępu do internetu i wzrastającej świadomości internautów, ludzie wciąż chcą być zapewniani, że podczas zakupów w sieci nic im nie grozi, a po drugiej stronie nikt ich nie oszuka.

Pośród setek różnych ofert wyświetlanych w porównywarkach cen, jest to szczególnie ważne, dlatego warto się tym wyróżniać.

Zbieranie opinii po dokonaniu zakupów

To jedna z ciekawszych opcji dostępnych w porównywarkach w rodzaju Ceneo, Okazje.Info czy Nokautu – zbieranie recenzji użytkowników już po dokonaniu zakupów.

Dzięki nim sklep zyskuje opinie, które przekładają się na jego wizerunek, a użytkownicy przy każdej ofercie dostają podpowiedź, czy dany e-biznes warto obdarzyć zaufaniem.

Oczywiście im więcej pochlebnych recenzji, tym lepiej, choć nie ma co też przesadzać z nerwowym czytaniem i kasowaniem negatywów – jeśli takowe się pojawią, powinniśmy traktować je wyłącznie jako krytykę konstruktywną i zgłoszone kwestie (o ile rzeczywiście są rzeczowe) zamiast tuszować, poprawić w działaniu naszego sklepu.

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • dlaczego porównywarki cenowe mogą być dobrym źródłem dodatkowego ruchu?
  • jakie są przykładowe porównywarki, z których możesz korzystać?
  • jaką rolę odgrywa plik XML?
  • jakie parametry są ważne przy pliku XML?
  • jak skonfigurować stany dostępności i terminy wysyłki w sklepie Shoper?
  • jak skonfigurować porównywarki cenowe w sklepie Shoper?
Przeczytaj także

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności