Dropshipping – co wziąć pod uwagę podczas nawiązywania współpracy z hurtownią?
Dropshipping – jak to działa w praktyce?
Dropshipping opiera się na współpracy z hurtownią, która otrzymuje od ciebie informację o zamówieniu i wysyła je bezpośrednio do klienta. Zyskujesz dzięki temu wiele możliwości, takich jak: oszczędność czasu, proste zarządzanie asortymentem, mobilność i elastyczność. Ale przede wszystkim dropshipping pozwala znacznie łatwiej rozpocząć przygodę z prowadzeniem swojego e-biznesu.
- Więcej informacji: dlaczego warto rozważyć sprzedaż w modelu dropshipping?
Jak przygotować się do sprzedaży w modelu dropshipping?
Jeśli już znasz zasady działania modelu dropshipping, możesz przejść do porad, które pomocą ci rozpocząć sprzedać.
Poradnik: co należy zrobić przed rozpoczęciem sprzedaży w modelu dropshipping?
Na co zwrócić uwagę przy wyborze hurtowni do współpracy?
W modelu dropshipping możesz sprzedawać, prowadząc działalność nierejestrowaną. To znaczy, że nie musisz rejestrować swojej firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jednak pod warunkiem, że nie przekroczysz pewnego progu finansowego. Przychody z działalności nierejestrowanej nie mogą być wyższe niż 75% minimalnego wynagrodzenia (czyli w 2025 roku 3 499,5 zł brutto). Jeżeli twoje przychody będą większe, musisz założyć własną działalność.
Warto zorientować się także, jakie wymagania ma wybrana hurtownia. Najczęściej już przy nawiązywaniu współpracy będzie oczekiwała od ciebie prowadzenia działalności gospodarczej. Zastanów się, na jakich warunkach chcesz realizować swoją sprzedaż i sprawdź, czy niezbędne będzie do tego zakładanie firmy.
Jest to plik CSV lub XML niezbędny do integracji pomiędzy sklepem a hurtownią. Możesz go otrzymać po kontakcie z hurtownią, np. drogą mailową, lub pobrać bezpośrednio ze strony internetowej hurtowni. Już na początku nawiązywania współpracy dowiedz się, jak często aktualizowany jest plik z listą dostępnych produktów.
Aktualizacja może dotyczyć zarówno zmian cen, jak i ilości towarów dostępnych w magazynie. Znajdują się w nim informacje o produktach od hurtowni, które są zaciągane bezpośrednio do twojego sklepu. W sezonie na konkretne towary, jeżeli hurtownia jest popularna, częste aktualizacje mogą mieć kluczowe znaczenie dla oferty twojego sklepu. Pamiętaj też, że już przy nawiązywania współpracy możesz sprawdzić jakość przygotowanych przez hurtownię zdjęć i opisów produktów.
Podczas realizacji zamówienia złożonego przez klienta przekazujesz do hurtowni jego dane osobowe, w tym adres do wysyłki. Dlatego musisz to zrobić zgodnie z prawem. Zadbaj o to, by odpowiednie zgody na przetwarzanie danych osobowych były obowiązkowe już podczas składania zamówienia w sklepie.
Jednocześnie dopilnuj, aby regulamin sklepu był łatwo dostępny na twojej stronie. Możesz to zrobić na dwa sposoby. Jednym z nich jest współpraca z własnym prawnikiem i regulamin indywidualnie dostosowany do twojego biznesu. Zwróć uwagę na to, że zgodnie z RODO to ty będziesz osobą, która przekazuje dane osobowe innemu podmiotowi – w tym przypadku hurtowni. Oznacza to tyle, że jako właściciel sklepu będziesz administratorem danych osobowych, a hurtownia podmiotem przetwarzającym.
W tej sytuacji w pierwszej kolejności ustal i zawrzyj w umowie dotyczącej powierzenia przetwarzania danych:
- zakres przetwarzanych danych osobowych,
- jakich klientów dotyczy przetwarzanie, np. tych, którzy realizują zakupy w twoim sklepie online,
- sytuacje, w których przekazane przez ciebie dane będą przetwarzane,
- bezpieczeństwo i poufność przekazanych przez ciebie danych.
Następnie w polityce prywatności poinformuj klienta o tym:
- w jakim celu dane są przetwarzane,
- w jakim okresie,
- kto jest odbiorcą danych.
Drugim sposobem jest skorzystanie z regulaminu w postaci gotowej aplikacji Shoper Regulaminy.
Jeżeli zastanawiasz się, jaki regulamin będzie odpowiedni dla twojego biznesu, najlepiej omów te kwestie z twórcą powyższych aplikacji, czyli z kancelarią prawniczą Legal Geek. Na stronie aplikacji znajdziesz dane kontaktowe.
Pamiętaj, że wybrana przez ciebie hurtownia oferuje określone formy wysyłki towaru. Sprawdź, jakie metody dostaw obejmuje, czy obsługuje np. paczkomaty. Uwzględnij w swoim sklepie możliwie formy wysyłek udostępniane przez hurtownię.
Jeżeli chcesz, by hurtownia wysyłała towar z twoimi materiałami (innymi niż standardowe w ofercie), musisz się liczyć z dodatkowymi opłatami. Mogą to być np. ulotki twojego sklepu lub etykiety zawierające twoje logo. Już na etapie nawiązywania współpracy warto ustalić, czy hurtownia zgodzi się na takie działania.
Dowiedz się, jakie formy płatności możesz oferować przy współpracy z hurtownią. Przykładowo, klienci w pewnych kategoriach mogą często wybierać płatność za pobraniem, ale taka metoda niekoniecznie będzie akceptowana przez hurtownię. Zorientuj się, jak wygląda to w twoim przypadku.
Szeroki wybór form płatności może mieć duży wpływ na finalizację zakupów, a co za tym idzie – na zwiększenie sprzedaży. Dlatego warto mieć w swojej ofercie różne metody, tak aby klient mógł skorzystać z tej, którą preferuje.
Hurtownia, z którą będziesz współpracować, prawdopodobnie umożliwi ci sprzedaż dziesiątek tysięcy różnego rodzaju towarów. Zastanów się, czy chcesz oferować wszystkie produkty, w które zaopatrzona jest hurtownia. Najlepiej skupić się na tych sprawdzonych lub wyselekcjonowanych przez ciebie, np. w konkretnym segmencie, w którym chcesz się wyspecjalizować. Wtedy łatwiej będzie ci przygotować się do sprzedaży w bardziej skuteczny sposób. Dzięki temu unikniesz też zamieszania w swojej ofercie.
Od złożenia zamówienia przez wysyłkę z hurtowni do finalnego dostarczenia produktów może minąć kilka dni. Jeśli prowadzisz sklep wykorzystujący dropshipping, do twoich obowiązków należy poinformowanie hurtowni o konieczności wysyłki zamówienia, a klienta o czasie oczekiwania na paczkę. Aby uniknąć zbyt długiego czasu realizacji, warto zadbać o zapis w umowie określający maksymalny czas realizacji zamówienia oraz udostępnić takie informacje na stronie sklepu.
W prowadzonej przez ciebie sprzedaży w modelu dropshipping mogą pojawić się sytuacje, w których nabywca towaru będzie chciał go zwrócić. Musisz wiedzieć, że to ty jako sprzedawca odpowiadasz za zwroty. Klient w ciągu 14 dni może odstąpić od umowy i w ciągu kolejnych 14 dni zwrócić towary.
Hurtownia nie ma obowiązku ich przyjmowania. W praktyce jednak może obsługiwać również zwroty, jeżeli zawrzesz takie indywidualne ustalenia w umowie. Najlepiej już na początku współpracy z daną hurtownią dowiedz się, czy zgodzi się na takie warunki.
Kiedy klient zwraca zakupiony towar zgodnie z przepisami, masz obowiązek przyjęcia produktu. Trudności mogą pojawić się, gdy towar jest większych gabarytów, dlatego przemyśl to, jakich rozmiarów będą sprzedawane przez ciebie produkty. Przy zwrotach musisz także oddać klientowi środki za zamówienie z dostawą. W tej sytuacji uwzględniasz cenę najniższego kosztu dostawy w swoim sklepie, która była dostępna dla klienta w dniu zakupu.
Pewnie zadasz sobie pytanie, co zrobić ze zwróconym towarem? Najlepiej, by finalnie na tym nie stracić. W takich przypadkach możesz spróbować ponownie sprzedać produkt.
Po zrealizowaniu transakcji klient otrzymuje zakupiony produkt. Może się jednak okazać, że nabyty przez klienta towar nie spełnia jego oczekiwań lub jest wadliwy. Wówczas przygotuj się również reklamacje. Zdarzają się one z wielu powodów, m.in takich jak:
- brak właściwości produktu, które były przedstawione w opisie,
- kiepska jakość zakupionego towaru,
- niekompletny lub uszkodzony egzemplarz.
W takiej sytuacji, jeżeli dostarczony do klienta produkt posiada wady, najczęściej to hurtownia odpowiada za zwrot i reklamację takiego produktu. Jednak wiele hurtowni zastrzega w regulaminie, że przyjmuje zwroty i reklamacje tylko wtedy, kiedy wada towaru wynika wyłącznie z wad produkcyjnych. A jak się pewnie domyślasz, powodów do reklamacji może być wiele, w zależności od oczekiwań klienta.
Przy nawiązywaniu współpracy lub podpisywaniu umowy z hurtownią możesz zapytać o obsługę posprzedażową, czyli m.in. obsługę reklamacji. Najczęściej wiąże się to z dodatkowymi opłatami, dlatego postaraj zminimalizować liczbę zwrotów i reklamacji. Jednym ze sposobów jest przetestowanie produktu i sprawdzenie jakości paczek pakowanych przez hurtownię.
Jeżeli to ty będziesz obsługiwać zwroty, będzie to dobra okazja do tego typu testu, chociaż w praktyce możesz go wykonać wcześniej. Zadbaj także o jakościowe opisy produktów, które nie wprowadzą odbiorcy w błąd. Jednocześnie na tyle, na ile to możliwe, doradzaj swoim klientom. Czyli postaw na profesjonalną obsługę klienta. W dalszej części artykułu znajdziesz na ten temat więcej informacji.
Praktyczna checklista – nawiązanie współpracy z hurtownią. Sprawdź naszą checklistę, która pomoże ci zaplanować współpracę z hurtownią: Pobierz checklistę.
Warto zapamiętać!
- co oznacza model dropshipping?
- o czym pamiętać przed rozpoczęciem sprzedaży?
- co wziąć pod uwagę przy nawiązywaniu współpracy z hurtownią?