Dropshipping – jak sprzedawać z sukcesem?

Data publikacji: 5 sierpnia 2022 Ostatnia aktualizacja: 17 lipca 2024

Czym jest i jak działa dropshipping?

Shoper Dropshipping

Chcesz wejść do branży e-commerce, jednak nie posiadasz fizycznie produktów, które planujesz sprzedawać? Spróbuj ze sprzedażą w dropshippingu. Pozwala on na prowadzenie swojego e-sklepu z dowolnego miejsca – bez własnego magazynu i towaru. W tym modelu logistycznym skupiasz się przede wszystkim na pozyskiwaniu klientów oraz promocji wybranych produktów i swojego sklepu. 

Dropshipping opiera się na współpracy z hurtownią, która otrzymuje od ciebie informację o zamówieniu i wysyła je bezpośrednio do klienta. Zyskujesz dzięki temu wiele możliwości, takich jak: oszczędność czasu, proste zarządzanie asortymentem, mobilność i elastyczność. Ale przede wszystkim dropshipping pozwala znacznie łatwiej rozpocząć przygodę z prowadzeniem swojego e-biznesu.

Jak wygląda sprzedaż w dropshippingu?

Klient odwiedza twój sklep internetowy, wybiera produkt, który go interesuje i opłaca zamówienie.

W panelu twojego sklepu pojawia się nowe zamówienie. Widzisz tam informacje o tym, co kupił dany klient, w jakiej ilości i na jaki adres ma być wysłane zamówienie. Do ciebie należy dalsza koordynacja wysyłki zamówienia z hurtownią.
Przekazujesz zamówienie do hurtowni zgodnie z ustalonymi wcześniej warunkami. Zazwyczaj wysyłasz je mailem lub przez panel hurtowni (z którą masz podpisaną umowę) oraz opłacasz zamówienie.
Następnie hurtownia przygotowuje wybrany towar, pakuje go i wysyła do twojego klienta.

Dropshipping – czy warto w niego inwestować?

Według danych statystycznych wartość rynku w sprzedaży w modelu dropshipping w 2020 roku wynosiła ok. 128 miliardów dolarów. Warto podkreślić, że według skumulowanego rocznego wskaźnika wzrostu rynek ten będzie się powiększał o 23% co roku, aż do 2026 roku. Stale rosnące zainteresowanie zakupami w sieci również pozytywnie wpływa na ruch w sklepach dropshippingowych.

To, czy odniesiesz sukces w tego typu sprzedaży, zależy w głównej mierze od tego jaki masz pomysł na rozwój swojego biznesu. W tym artykule pokażemy ci dobre praktyki oraz sposoby na zaplanowanie działań, które mogą okazać się niezbędne w przygotowaniu twojego sklepu na platformie Shoper.

O czym pamiętać przed rozpoczęciem sprzedaży?

Dropshipping
Pomysł na sklep

Najważniejszy jest pomysł na sklep internetowy. Na początku zdecyduj, jakie produkty będą oferowane w twoim e-sklepie. Warto przy tym przeanalizować rynek i sprawdzić konkurencyjność w danej kategorii produktów. Oto kilka podpowiedzi, skąd możesz wziąć pomysł na sklep w modelu dropshipping:

  • Dobrym sposobem na biznes jest sprzedaż towarów niszowych. To znaczy takich, na które zapotrzebowanie jest większe niż dostępność w sklepach. To będzie skutkować większym zainteresowaniem twoim asortymentem.
  • Wybierz branżę, w której jesteś ekspertem. Jeśli już znasz się na jakiejś dziedzinie, to możesz rozważyć sprzedaż artykułów z tej kategorii. Dzięki temu oprócz produktów zaoferujesz klientom dodatkową wartość w postaci swojej wiedzy. 
  • Masz tylko jeden własny produkt lub kilka unikatowych propozycji? Zastanawiasz się czy to wystarczy, aby prowadzić sklep? Tak! Dzięki dropshippingowi możesz rozszerzyć swoją ofertę o dodatkowy asortyment, który będzie świetnym uzupełnieniem dla twoich produktów.  
Znajomość branży

Ważną kwestią jest również znajomość branży lub wyspecjalizowanie się w tematyce asortymentu, który chcesz oferować. Jako ekspert w danej dziedzinie zyskujesz na autentyczności i wiarygodności oraz budujesz zaufanie do swojej marki. Swoją wiedzę wykorzystasz też przy tworzeniu poradników, artykułów blogowych, tekstów reklamowych czy wartościowych opisów produktów. Ułatwi ci to również pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce. Więcej o tym dowiesz się w dalszej części artykułu. 

Jak stać się ekspertem i zwiększać swoją wiedzę? Warto przebywać wśród osób o podobnych zainteresowaniach, wymieniać się doświadczeniami i już na tym etapie promować swoją markę. Dobrym rozwiązaniem może być aktywny udział w grupach na Facebooku czy śledzenie odpowiednich tematów na LinkedIn. Zapewnienie twoim klientom dostępu do fachowej wiedzy zdecydowanie zbliży cię do wizerunku eksperta w swojej dziedzinie. 

Wybór oprogramowania
Rys 1. Wygląd Panelu administracyjnego sklepu Shoper.
Rys 1. Wygląd Panelu administracyjnego sklepu Shoper.

Sam pomysł na asortyment i znajomość branży to jeszcze za mało, by rozpocząć sprzedaż online. Potrzebujesz sklepu internetowego, który pozwoli ci połączyć swój biznes z hurtownią. Najlepiej jeśli będzie niezawodny, a także łatwy w obsłudze. 

Tak jak w przypadku asortymentu, wybór narzędzi do tworzenia sklepu online wymaga rozeznania w różnych możliwościach. Shoper jest największym polskim dostawcą oprogramowania do gotowych sklepów internetowych. Możesz go przetestować przez 14 dni za darmo i bezpłatnie sprawdzić jego funkcjonalności.

Shoper pozwala ci dodać szybkie płatności, zintegrowane dostawy, skonfigurować swój szablon graficzny (lub go rozbudować) oraz rozreklamować e-sklep. Do dyspozycji masz także dodatkowe aplikacje, które pomogą ci zwiększyć zainteresowanie twoim sklepem lub poprawić jego możliwości. Innymi słowy, w jednym miejscu masz wszystko, co jest potrzebne do tego, by prowadzić swój sklep internetowy.

Początki zawsze są najtrudniejsze, dlatego Shoper w pierwszym roku oferuje atrakcyjną cenę abonamentu. Dzięki temu możesz skupić się na budowaniu swojej marki i nie martwić wysokimi kosztami oprogramowania.

Strategia cenowa

Weź pod uwagę, że na dochody sklepu będzie wpływała marża (różnica między kosztem dla klienta, a ceną produktu z hurtowni), jaką nałożysz na swoje produkty. Im jest większa, tym większy jest zysk. Dotyczy to oczywiście zysku na pojedynczym produkcie. 

Zdarza się też, że to hurtownia narzuca ceny oraz marże produktów, które będziesz sprzedawać w swoim sklepie. Jeżeli z góry są one nieatrakcyjne, to warto zweryfikować opłacalność prowadzenia tego typu biznesu. 

Pamiętaj jednak, że zwykle to ty decydujesz, jaką marżę nałożysz na produkty w swoim sklepie. Przed ustaleniem wysokości marży postaraj się przeprowadzić badania rynku i sporządzić porównanie cen oraz marż

Na początku określ swoją  strategię sprzedażową. Możesz nałożyć niskie marże i sprzedawać wtedy więcej produktów albo wyższe i sprzedawać mniej. Wiele zależy od tego, jaki jest popyt na asortyment, który będziesz oferować w sklepie.

Im niższe marże, tym twoja sprzedaż powinna być większa, aby zapewnić ci odpowiedni zysk. Taka strategia sprzedaży, która będzie skutkowała większą liczbą zamówień, potencjalnie może wpłynąć na obniżenie cen przez hurtownię. To finalnie oznaczać będzie większe zarobki dla ciebie. Jednak im produkt tańszy, tym mniejszy zarobek na jego sprzedaży.

Przy takich działaniach skupiasz się zwykle na tym, aby zamówień tego typu artykułów było jak najwięcej, by wypracować możliwie najwyższy obrót. Statystycznie przy dużej sprzedaży pojawia się też więcej zwrotów i reklamacji (o tym opowiemy szerzej w dalszej części artykułu). Dlatego warto przeanalizować, jaki jest odsetek zwrotów wybranych przez ciebie produktów (na tyle, na ile to możliwe).

Innym dobrym sposobem jest poszukiwanie produktów, na które można nałożyć wysokie marże, maksymalizując w ten sposób zysk ze sprzedaży. Im większy popyt, tym większą marżę możesz ustalić. Szczególnie jeśli duży popyt jest skorelowany z niską podażą. Dlatego sprawdź, jakie produkty cieszą się w danym czasie sporym zainteresowaniem

W internecie znajdziesz wiele narzędzi udostępniających takie dane – np. Google Trends, które pokazuje ilość wyszukiwanych fraz z podziałem na lokalizacje, czy SEMSTORM bazujący na frazach i słowach kluczowych.

Z narzędzi analitycznych można wyciągnąć naprawdę wiele ciekawych wniosków. Jest to na tyle szeroki temat, że postanowiliśmy rozbudować go o kolejny artykuł, który wkrótce pojawi się na naszym Uniwersytecie.

Wykres zainteresowania słowem kluczowym w Google Trends
Rys 2. Przykład wykresu zainteresowania słowem kluczowym w ujęciu czasowym.
Wykres zainteresowania słowem kluczowym w Google Trends
Rys 2. Przykład wykresu zainteresowania słowem kluczowym w ujęciu czasowym.

Pamiętaj: twoja strategia cenowa może być zróżnicowana. Możesz np. ustalić niskie marże na produkty o wysokim popycie i większe marże dla produktów, które sprzedają się rzadziej. Dodatkowo marże nie są ustalone raz na zawsze. Warto testować ich wysokość tak, aby zapewnić sobie odpowiednie zyski.

Jak wybrać hurtownię i połączyć ją ze sklepem dzięki integracji z Apilo?

Jeżeli wiesz już, co chcesz sprzedawać, to teraz czas na wybór odpowiedniej hurtowni oferującej dany asortyment. Shoper ułatwia znalezienie w każdej kategorii odpowiedniej hurtowni, którą łatwo połączysz ze swoim sklepem dzięki stale aktualizowanemu katalogowi.

Hurtownie, które możesz zintegrować ze sklepem Shoper, są dostępne na stronie: https://www.shoper.pl/katalog-hurtowni/. Znajdziesz wśród nich kilkadziesiąt propozycji.

Przykład listy aplikacji wielobranżowych dla sklepu Shoper
Rys 3. Lista aplikacji do sklepu Shoper z kategorii wielobranżowe.
Przykład listy aplikacji wielobranżowych dla sklepu Shoper
Rys 3. Lista aplikacji do sklepu Shoper z kategorii wielobranżowe.

Wybierając hurtownie z listy, od razu możesz zobaczyć, które z nich działają w modelu dropshipping. W katalogu znajdziesz hurtownie, które bez problemu zintegrujesz ze sklepem Shoper. Pamiętaj, że po twojej stronie leży samodzielny kontakt z hurtownią i upewnienie się, czy ta na dany moment umożliwia podjęcie współpracy w tym modelu, oraz ustalenie szczegółowych warunków współpracy. Hurtownie możesz przeglądać w podziale na kategorie produktów w ofercie. Po wybraniu konkretnej hurtowni zobaczysz krótki opis oraz odnośnik do strony kontaktowej.

Nie ograniczaj się jednak tylko do hurtowni dropshippingowych. Dobrą opcją jest również kontakt z tymi hurtowniami, które jeszcze nie podają takiej informacji na swojej stronie internetowej. Masz wtedy szansę rozpocząć z nimi współpracę w tym modelu i zyskać przewagę nad swoją konkurencją. 

Jeśli hurtowni, z którą chcesz zacząć współpracę, nie ma na naszej liście, wciąż możesz zintegrować ją ze swoim sklepem Shoper. Więcej informacji: jak dodać hurtownię spoza listy.

Po wybraniu hurtowni, niezależnie od sposobu, niezbędne będzie połączenie jej ze sklepem Shoper. Do tego potrzebujesz aplikacji Apilo. Po wdrożeniu i zintegrowaniu ze sklepem, aplikacja synchronizuje stany magazynowe i ceny danych produktów. Wszystko dzieje się automatycznie, w stałych odstępach czasowych, dzięki połączeniu na zasadzie sklep-hurtownia.

Wygląd panelu administracyjnego Apilo
Rys 4. Przykład wyglądu panelu administracyjnego aplikacji Apilo.
Wygląd panelu administracyjnego Apilo
Rys 4. Przykład wyglądu panelu administracyjnego aplikacji Apilo.

Co wziąć pod uwagę przy nawiązywaniu współpracy z hurtownią?

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie?

Uporządkuj kategorie

Gdy już zintegrujesz swój sklep internetowy z hurtownią, zwróć uwagę na to, jak uporządkowane są kategorie produktów. Sprawdź czy:

  • lista kategorii jest przejrzysta i łatwo się po niej poruszać,
  • kategorie są uporządkowane w logiczny sposób (np. alfabetycznie, wg. popularności),
  • nazwy kategorii odpowiadają przypisanym im produktom.

Odpowiednie przyporządkowanie kategorii sprawi, że poruszanie się po sklepie będzie dla potencjalnego klienta prostsze. Łatwiej będzie on mógł znaleźć (a potem kupić) interesujące go produkty z poziomu menu.  

Kategorie produktów w menu sklepu internetowego
Rys 5. Przykład uporządkowania kategorii produktów w menu sklepu.
Kategorie produktów w menu sklepu internetowego
Rys 5. Przykład uporządkowania kategorii produktów w menu sklepu.

Badanie rynku, wyróżnienie sklepu i strategia działania

Żeby osiągnąć sukces, najlepiej już na samym początku zrób analizę rynku. Pomoże ci ona określić strategię marketingową. W pierwszym kroku przygotuj się na konkurencję. Jeśli sprzedajesz produkty pochodzące z danej hurtowni, najprawdopodobniej twój sklep nie jest jedynym, który oferuje ten asortyment. 

Działania reklamowe i marketingowe są niezbędne, aby skutecznie sprzedawać w dropshippingu. Przede wszystkim zadaj sobie pytanie: w jaki sposób chcę się wyróżnić? Odpowiedź pomoże ci zadbać o to, by klienci trafili do twojego sklepu i to w nim dokonali zakupów. 

Jak wyróżnić sklep sprzedający w dropshippingu?

Przy nawiązywaniu współpracy z hurtownią najczęściej otrzymujesz gotowy plik z produktami, obejmujący już ich zdjęcia i opisy. Pamiętaj, że taki plik dostają także inne firmy prowadzące sprzedaż w tym modelu. Warto zadbać o unikatowe treści w opisach produktów, własne zdjęcia czy nazwy sprzedawanych przedmiotów.

Może to być także kwestia ustaleń z hurtownią, w zależności od warunków współpracy. Ale jeśli oferujesz kilka tysięcy produktów, to przede wszystkim skup się na stworzeniu oryginalnych treści w opisach kategorii. Edycja tak dużej ilości opisów produktów może być bardzo czasochłonna.

Strategia marketingowa wymaga stworzenia planu biznesowego. Dobrze przemyślany budżet oraz zaplanowane działania (płatne i bezpłatne) mają większą szansę na zaprocentowanie w przyszłości. 

Na początku możesz skupić się na zadbaniu o zdjęcia i opisy produktów, które w danej branży uważane są za topowe. Stopniowo możesz uzupełniać kolejne w zależności od popytu. Więcej na temat strategii przeczytasz w dalszej części artykułu.

Skutecznie sprzedający sklep dropshippingowy powinien być również przyjazny dla użytkownika. Zadbaj o odpowiednie dopasowanie kategorii, ekspozycję produktów w sklepie i wyraźne zdjęcia.  

Najlepiej samodzielnie przetestuj ścieżkę zakupową w swoim sklepie i na własnej skórze przekonaj się, czy jest ona prosta i intuicyjna.

Wyróżnić możesz się również obsługą klienta. Bądź w kontakcie z osobami, które chcą dokonać zakupów na twojej stronie.

Poza standardowym udostępnieniem numeru telefonu czy maila możesz np. włączyć czat na swojej stronie czy zaoferować program lojalnościowy. 

Sprawdź, co sprzedajesz

Kolejną istotną kwestią jest test produktów. Jeśli nie masz fizycznego kontaktu z towarem, nie jesteś w stanie w pełni zagwarantować, że jego jakość jest taka sama jak na zdjęciach i w opisach. Test produktów możesz przeprowadzić na kilka sposobów. 

Pierwszym z nich jest złożenie testowego zamówienia, najlepiej na inne dane niż te znane hurtowni, z którą współpracujesz.

Taki zabieg pozwoli także na sprawdzenie, w jaki sposób hurtownia pakuje produkty oraz czy nie dorzuca własnych materiałów marketingowych do przesyłki.

Drugi sposób pojawia się właściwie sam, kiedy klient zgłosi zwrot zakupionego towaru (w przypadku gdy to ty, a nie hurtownia, obsługujesz zwroty).

Ta sytuacja skłania także do zastanowienia się, co dalej można zrobić z takim produktem. Czy trafi on z powrotem do sprzedaży? Jeżeli jednak zwrot obsługuje hurtownia, nie masz możliwości sprawdzenia, w jaki sposób zapakowała i zabezpieczyła towar. 

Niezależnie od tego, jak chcesz sprawdzić swój produkt, nie musisz kończyć na teście! Skoro masz już fizyczny dostęp do sprzedawanych towarów, możesz zrobić im własne zdjęcia. To też świetny moment, by sprawdzić, czy opis produktu wymaga jeszcze uzupełnienia.

Metody wzrostu sprzedaży – marketing, reklama, pozycjonowanie

Już na samym początku sprzedażu w dropshippingu warto pomyśleć o reklamie w szerokim zakresie. Jest to zdecydowanie jeden z najważniejszych aspektów, jeśli chcesz, by twój sklep był widoczny w internecie. Możliwości promocji jest naprawdę wiele. 

Do dyspozycji masz m.in. Google, Facebook, Instagram, Messenger czy też ostatnio bardzo popularny TikTok. Na początku możesz oczywiście wybrać jedno miejsce do reklamowania swoich produktów. Jednak promowanie sklepu w kilku kanałach pozwoli ci dotrzeć do bardziej zróżnicowanej grupy potencjalnych klientów. I bez obaw, wcale nie musisz samodzielnie zajmować się reklamą. Specjaliści z Shoper mogą poprowadzić twoje kampanie. Zapoznaj się z naszą ofertą, którą znajdziesz tutaj.

Pomyśl także o pozycjonowaniu sklepu, czyli optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarki Google (SEO). Od tego zależy, jak wysoko w wynikach wyszukiwania danej frazy użytkownik zobaczy twój sklep. Dobrym sposobem na wypozycjonowanie sklepu internetowego jest przygotowanie wartościowych, oryginalnych treści. Jeśli zaczynamy od mniejszej liczby produktów, łatwiej jest napisać unikatowy opis dla każdego z nich. Jak wiadomo, nie od razu Rzym zbudowano 😉 Nowe opisy możesz dodawać na stronę systematycznie. 

Warto nie tylko zadbać o oryginalne opisy produktów, ale również o dodatkowe treści. Świetnym pomysłem jest prowadzenie bloga na stronie sklepu. To szczególnie pomocne zwłaszcza wtedy, gdy chcesz pokazać się jako ekspert w danej dziedzinie. 

Stosuj cross selling, czyli… dosprzedawaj. Innymi słowy, postaraj się zwiększać wartość koszyka klienta, by maksymalizować zyski z transakcji. Zaproponuj klientowi akcesoria czy przedmioty uzupełniające do produktu, który dodał do swojego koszyka. Szczególnie, jeśli te towary do siebie pasują, jak np. biurko i krzesło. Takimi niewielkimi dodatkami możesz w skali miesiąca mocno zwiększyć średnią wartość koszyka. Zobacz nasz artykuł dotyczący produktów powiązanych – być może ta opcja sprawdzi się u ciebie.

Zadbaj o klienta

Kluczowe przy prowadzeniu swojego e-sklepu jest budowanie zaufania pomiędzy tobą jako sprzedawcą a klientami. Postaraj się więc pokazać im z jak najlepszej strony. Dbałość o pozytywne doświadczenia klienta to również część strategii marketingowej. 

Aby klient czuł się zaopiekowany i z większym prawdopodobieństwem wrócił do twojego sklepu, możesz zaproponować mu rabat na kolejne zakupy. Warto też przygotować własne etykiety do zamówień, o czym pisaliśmy wyżej. 

Na doświadczenie klienta będą miały wpływ również takie rzeczy jak:

  • prowadzenie bloga, 
  • przygotowanie newslettera, 
  • stworzenie programu lojalnościowego, 
  • prowadzenie infolinii,
  • obsługa zwrotów i reklamacji, 
  • profesjonalna obsługa klienta.

Oczywiście są to tylko przykłady. Ostatecznie to ty decydujesz, co pasuje do twojego biznesu i na które kroki się zdecydujesz. 

Podsumowanie jak rozpocząć sprzedaż w dropshipping

Do rozpoczęcia sprzedaży w modelu dropshipping potrzebujesz przede wszystkim:

  • dobrego pomysłu na asortyment,
  • sklepu internetowego,
  • hurtowni zintegrowanej ze sklepem,
  • strategii marketingowej.

W zależności od wybranej hurtowni i planu działania możesz potrzebować także własnej działalności gospodarczej. Z kolei do sprawnego i zgodnego z prawem fakturowania niezbędny będzie odpowiedni system. Zobacz oferowany przez nas dodatek – Faktury i Magazyn. Stale rozwijamy oprogramowanie Shoper, dzięki temu w ramach abonamentu znajdziesz wszystkie potrzebne ci narzędzia do zautomatyzowanej i skutecznej sprzedaży. 

Sukces będzie w dużej mierze zależał od twojego zaangażowania i pracy włożonej w rozwój sklepu. Pamiętaj również, że tego sprzedaż w modelu dropshipping możesz łączyć z pracą etatową i zapewnić sobie w ten sposób dodatkowe źródło dochodów.

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • czym jest sprzedaż w modelu dropshipping i jak działa?
  • o czym pamiętać przed rozpoczęciem sprzedaży?
  • jak wybrać hurtownię i połączyć ją ze sklepem dzięki integracji poprzez Apilo?
  • co wziąć pod uwagę przy nawiązywaniu współpracy z hurtownią?
  • jak prosto zwiększyć sprzedaż w sklepie?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności