Korzystanie z funkcji: Sprawdzanie adresu URL w Google Search Console
Google Search Console (w skrócie GSC) umożliwia zarządzanie procesem indeksowania i monitorowanie pozycji adresów URL składających się na witrynę w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Do czego służy sprawdzanie adresu URL w GSC?
Jak sama nazwa wskazuje raport ten pokazuje dane diagnostyczne na temat konkretnego adresu URL. Dotyczą one błędów związanymi z danymi uporządkowanymi czy problemów z indeksowaniem.
Aby przejść do raportu, wystarczy skopiować adres strony, która nas interesuje i wkleić go do pola wyszukiwarki.
Jakie dane odnośnie adresu URL zostaną wyświetlone w GSC?
Po zakończeniu pobierania danych z indeksu, zobaczymy dane diagnostyczne dla adresu, który podaliśmy:
Najważniejsza informacja w tym raporcie to sekcja: Indeksowanie stron. Na powyższym screenie widzimy, że artykuł o tym, jak tworzyć nazwy produktów ma status: Strona jest w indeksie. Nie jest to jednak regułą i mogą w tym miejscu czekać na nas mniej przyjemne komunikaty, które opisaliśmy w tym artykule.
Niezależnie od komunikatu jaki zobaczymy, możemy rozwinąć sekcję stanu strzałką, żeby zobaczyć dokładniejsze informacje.
Następną sekcją jest: Obsługa na urządzeniach mobilnych, którą także wg. Google spełniamy bez zarzutów. Podobnie jednak jak w poprzednim przypadku – nie jest to reguła, ponieważ nasza strona musi spełniać pewne wymagania, które Google opisuje w tym miejscu, natomiast listę możliwych błędów tutaj.
Kolejną sekcją jest AMP (Accelerated Mobile Pages), czyli po polsku przyśpieszona strona mobilna. Platforma Shoper na ten moment nie posiada elementów rozszerzonych w kodzie obsługujących tę technologię. Zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się: z problemami związanymi z AMP wynikających z wymagań Google.
Jak sprawdzić informacje o adresie URL wersji opublikowanej?
W raporcie: Sprawdzenie adresu URL w prawym górnym rogu zobaczycie także taki oto przycisk:
Służy on do testowania konkretnej strony, czy może zostać bez zastrzeżeń zaindeksowana przez Google. Opcję tę można także wykorzystać dla stron już zaindeksowanych po wprowadzeniu na niej zmian (przed wysłaniem prośby o przeindeksowanie). Załóżmy, że to chcemy właśnie zrobić.
W tym celu klikamy w wyżej przedstawiony przycisk i czekamy kilka chwil, aby Google mógł przeanalizować jak wygląda strona w indeksie, a jaka jest w obecnej formie.
Po chwili otrzymujemy widok rozbity na 2 zakładki:
- Zakładka nr 1, czyli: Indeks Google przedstawia stan rzeczy w indeksie, czyli to jak Google ocenił stronę podczas ostatniego indeksowania.
- Zakładka nr 2, czyli: Test wersji opublikowanej, to analiza tego jak Google ocenia stronę w czasie rzeczywistym (obecnie).
Jak widać Google nie odnotowuje żadnych problemów, więc śmiało możemy kliknąć: Poproś o zaindeksowanie, żeby strona zaktualizowała się w indeksie (Google wykona to w ciągu kilku dni).
Warto zapamiętać!
- przeznaczenie funkcji sprawdzania adresów URL w Google Search Console,
- które dane o adresach URL można sprawdzić przy pomocy GSC,
- w jaki sposób sprawdzić adres URL wersji opublikowanej.