Handel międzynarodowy – jak zacząć sprzedawać na rynkach zagranicznych? Poradnik

Data publikacji: 17 września 2024 Ostatnia aktualizacja: 31 grudnia 2024

Handel zagraniczny oferuje duże korzyści i szanse na rozwój. Jeśli chcesz czerpać zyski ze sprzedaży towarów za granicę, musisz jednak wiedzieć m.in., jakie ograniczenia dotyczą importu i eksportu oraz co warto sprzedawać. Sprawdź, co musisz wiedzieć, nim rozpoczniesz sprzedaż towarów za granicę.

Sprzedaż towarów za granicę – dlaczego warto?

Za sprawą intensywnego rozwoju technologii, coraz efektywniejszej komunikacji, globalizacji rynku pracy i usług oraz stale rosnących możliwości logistycznych coraz więcej firm w Polsce decyduje się postawić na biznes międzynarodowy. Polscy przedsiębiorcy szybko dostrzegli potencjał związany ze sprzedażą we Francji, Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Równie szybko pojawiły się też nad Wisłą firmy oferujące towary pochodzące z importu z dalekiej Azji. Dziś najprężniej działający biznesmeni widzą ogromną szansę rozwoju i spore możliwości zarobkowe również w handlu towarami poza granicami Unii. Twoja firma również może z tych szans skorzystać.

Sprzedaż towarów za granicę to świetny krok, jeśli Twoja firma chce:

  • pozyskiwać nowych klientów,
  • wzmacniać swoją pozycję na rynku,
  • dynamicznie się rozwijać,
  • zdobywać nowe doświadczenia i kontakty biznesowe.

Wejście w biznes międzynarodowy pozwoli Ci jednak przede wszystkim więcej sprzedawać, a zatem pomnażać swoje zyski. Musisz też wiedzieć, że wejście w handel międzynarodowy i ekspansja na nowe rynki są aktualnie zdecydowanie mniej skomplikowane niż dawniej, a sprzedawca zainteresowany handlem poza granicami swojego kraju ma do dyspozycji doskonale działające narzędzia, które ułatwiają obsługę klienta zagranicznego, sprzedaż towarów za granicę oraz ich dostawę.

Jak rozpocząć handel międzynarodowy?

Handel międzynarodowy, podobnie jak sprzedaż towarów w kraju, wymaga dobrej strategii poprzedzonej badaniem rynku i preferencji konsumentów. Jako sprzedawca wchodzący w biznes międzynarodowy musisz mieć wiedzę nie tylko o tym, na jaki towar jest w danej lokalizacji zapotrzebowanie, ale i jak dotrzeć ze swoją ofertą do określonej grupy osób, umożliwić jej zakup, a potem szybko, bezpiecznie i tanio kupiony artykuł dostarczyć do obcego kraju. Podstawowych informacji dotyczących handlu międzynarodowego, preferencji zakupowych w danym kraju czy danych na temat sprzedaży za granicą można szukać w Internecie, m.in. w serwisach instytucji wspierających biznes międzynarodowy, np. na stronach Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu itp.

Chcesz podbić zagraniczne rynki? Sprawdź naszą ofertę sprzedaży wielokanałowej

Jak szybko i łatwo zacząć sprzedawać za granicę?

Najprostszym sposobem na start w handlu zagranicznym jest jednak wejście w model sprzedaży poprzez serwisy aukcyjne lub platformy e-commerce do prowadzenia sklepów internetowych. Przedsiębiorca korzystający z pomocy serwisu Shoper może bowiem liczyć na wsparcie fachowców, ich doświadczenie i wiedzę w dziedzinie handlu zagranicznego, a przede wszystkim ma możliwość korzystania z gotowych już rozwiązań, które skutecznie wspierają cross-border e-commerce.

Jak sprzedawać za granicę przez Internet? – pierwsze kroki

Aby sprzedawać za granicę swój towar i zainicjować handel zagraniczny poprzez sklep online, powinieneś przygotować się do tego pod kątem technicznym i logistycznym. W dalszej kolejności potrzebna będzie promocja i reklama oraz dobrze przemyślana strategia SEO i SEM, dzięki którym nowe grupy konsumentów będą mogły dostrzec i kupić oferowany towar.

Przy planowaniu tych strategii powinieneś oczywiście wziąć pod uwagę rozbieżności wynikające z różnic kulturowych i odmienności języka, ale też różnorodne restrykcje, które wprowadza w danym kraju lokalne prawo (nie wszędzie można sprzedawać leki czy wyroby tytoniowe, import części towarów do niektórych krajów jest zabroniony, w eksporcie i imporcie mogą obowiązywać wysokie cła itp.). Musisz też złożyć w Urzędzie Skarbowym odpowiednie dokumenty w celu rejestracji jako podatnik VAT-UE!

Sprzedaż towarów za granicę z platformą e-commerce

Oprogramowanie Shoper pozwala dodać do istniejącego sklepu:

  • kolejne wersje językowe,
  • korzystać z potrzebnych tłumaczeń,
  • obsługi zagranicznych walut i płatności,
  • wybierać różne usługi transportowe,
  • dostosowywać formy dostawy do preferencji kupujących.

Równie duża liczba usług wspomagających czeka w Shoper na tych przedsiębiorców, którzy chcą prowadzić handel międzynarodowy poprzez e-sprzedaż na zagranicznych marketplace’ach: Amazon, eBay czy dedykowana sprzedaży B2B Alibaba. Tu potrzebna będzie integracja ze wspomnianymi globalnymi platformami sprzedażowymi, automatyzacja zadań i synchronizacja danych, np. informacji dotyczących stanów magazynowych. Integracja poprzez Apilo z grupy Shoper ze wspomnianymi platformami pozwala również wystawiać faktury dla klientów.

Czy warto rozszerzyć biznes międzynarodowy poza kraje UE?

Chociaż sprzedaż usług i towarów w UE wiąże się z licznymi udogodnieniami i ułatwieniami w zakresie prawa w porównaniu ze sprzedażą poza Wspólnotą, handel zagraniczny warto planować z większą odwagą. Technologie wykorzystywane w e-commerce i doskonale rozwinięte globalne usługi transportowe czynią eksport i import nawet przy dużych odległościach mniejszym wyzwaniem, a i prawo dotyczące handlu zagranicznego nie stanowi obecnie aż tak dużej przeszkody.

Sprzedaż za granicą Unii to możliwość pozyskania nowych rynków zbytu, a także zagospodarowania istniejących tam nisz produktowych.

Ekspansja na rynki poza Unią zaczyna być też koniecznością w obliczu ogromnej konkurencji, która istnieje w wolnym handlu w granicach UE. Na przykład Alibaba.com dociera do klientów z ponad 190 krajów i oferuje produkty z ponad 40 różnych kategorii. Wejście w biznes międzynarodowy powinieneś też traktować jako inwestycję w renomę i siłę budowanej przez Ciebie marki oraz jej pozycję na rynku.

Jak rozwinąć handel międzynarodowy poza Unią?

Jak pisaliśmy wyżej, eksport i import towarów poza Unię oraz poszerzenie bazy klientów o miliony nowych konsumentów są możliwe m.in. poprzez funkcjonujące na dalekich rynkach serwisy aukcyjne oraz platformy globalnej sprzedaży B2B, takie jak Alibaba.com. Warto przy okazji wspomnieć, że globalnie działające platformy marketplace są też doskonałym źródłem wiedzy o trendach sprzedażowych w różnych zakątkach świata, a dostępne w nich wyszukiwarki i rankingi pozycjonujące najlepiej sprzedające się towary mogą być wyśmienitą inspiracją, gdy dopiero szukasz swojego miejsca w biznesie międzynarodowym i nie masz jeszcze gotowej oferty sprzedażowej.

Na jakie ograniczenia w handlu międzynarodowym należy się przygotować?

Sprzedaż towarów za granicę wymaga przede wszystkim dostosowania standardów i praktyk do regulacji prawno-skarbowych obowiązujących w kraju kupującego. Pamiętaj, że przepisy lokalne mają wpływ m.in. na:

  • rodzaj towaru, który możesz zaoferować,
  • sposób prezentacji i promocji towaru,
  • opłaty związane ze sprzedażą,
  • cło obowiązujące w eksporcie i imporcie towarów.

Sprzedaż transgraniczna jest też znacznie bardziej zależna od sprawności i jakości logistyki w porównaniu z handlem lokalnym, tym bardziej że współczesny konsument niezależnie od kraju zamieszkania chce otrzymać zamówiony artykuł szybko i bez komplikacji. Powinieneś zatem już na wstępie zatroszczyć się o usługi transportowe gwarantujące szybką dostawę zamówień do klientów oraz uwzględnić dłuższy czas dostawy i zwrotu towaru.

W handlu zagranicznym przeszkodą bywa ponadto na początku komunikacja – czeka Cię m.in. konieczność obsługi klientów w obcym języku, opracowywanie obcojęzycznych materiałów reklamowych, sporządzanie dokumentów itp. Jeśli chcesz czerpać korzyści ze sprzedaży towarów za granicę, musisz też przygotować się na obsługę różnych walut.

W jaki sposób Shoper ułatwia start w biznesie międzynarodowym?

Jeśli chcesz postawić pierwszy krok w handlu transgranicznym, możesz łatwo zrobić to dzięki platformie Shoper. Shoper to najpopularniejsza w Polsce platforma e-commerce w modelu abonamentowym oraz dostawca wielu sprawdzonych technologii i narzędzi wspomagających sprzedaż online, również za granicami kraju. Shoper oferuje nowoczesne i stale udoskonalane oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego oraz usługi wspierające e-handel takie jak m.in. płatności internetowe, reklama cyfrowa, usługi logistyczne dla e-commerce czy finansowanie i specjalne kredyty dla biznesu.

Warto jednak wiedzieć, że współpraca z platformą Shoper oznacza nie tylko możliwość szybkiego i bezproblemowego wejścia na dobrze zagospodarowane już przez polskich sprzedawców rynki Unii Europejskiej, ale też gwarantuje ułatwiony start w handlu globalnym. Shoper pozwala na handel poprzez serwisy eBay czy Amazon, a od niemal dwóch lat także poprzez potęgę globalnego e-handlu tj. platformę Alibaba.

W umowie podpisanej z Alibaba.com w połowie 2022 roku Shoper uzyskał status Alibaba Silver Partner. Oznacza to, że polscy sprzedawcy oferujący swoje towary na nowych rynkach za pośrednictwem serwisu Alibaba.com otrzymują dostęp do profesjonalnego wsparcia ekspertów i ich wiedzy. Mogą również korzystać ze specjalnych narzędzi sprzedażowych oraz możliwości reklamowych dla swoich produktów. Wszystkie te korzyści są dostępne dla polskich przedsiębiorców na preferencyjnych, bardzo atrakcyjnych warunkach.

Chcesz wiedzieć, jak sprzedawać za granicę i pomnażać zyski?

Poznaj możliwości oferowane przez Shoper w ramach sprzedaży wielokanałowej i skorzystaj z darmowej konsultacji z ekspertem, by bez komplikacji zadebiutować w biznesie międzynarodowym!

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • Z jakich powodów warto rozpocząć sprzedaż międzynarodową
  • Jak sprzedawać za granicę z wykorzystaniem platformy e-commerce?
  • Czy warto sprzedawać poza granicę Unii Europejskiej?
  • W jaki sposób Shoper wspomaga handel międzynarodowy?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności