Jak ratować porzucone koszyki dzięki płatnościom odroczonym i ratalnym?
Porzucone koszyki to nic innego jak uciekające pieniądze z twojego sklepu internetowego. Chociaż spowodowana tym frustracja jest zrozumiała, to warto poszukać rozwiązań minimalizujących ten problem. Z całą pewnością wesprą nas w tym metody płatności, których oczekują kupujący.
W przeciwieństwie do sklepów stacjonarnych, koszyki w internecie porzuca się łatwo. Potwierdzają to statystyki – z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że 7 na 10 kupujących rezygnuje z finalizacji zakupów. Oznacza to, że średnio 70% transakcji zostaje przerwanych. Powodów takiej sytuacji jest wiele. Część z nich dotyczy klientów, w szczególności zmieniających się zachowań konsumenckich, rosnących wymagań i łatwości skorzystania z ofert konkurencji. Inne przyczyny dotyczą samych sklepów, ich wyglądu, funkcjonalności, zaufania czy jakości oferowanej obsługi.
Dlaczego klienci porzucają koszyki?
Zacznijmy od tego, że dodanie produktu do koszyka nie jest równoznaczne z tym, że zostanie on kupiony. Wielu klientów sklepów internetowych przegląda oferty, “rezerwuje” rzeczy, które im się podobają, a następnie o nich zapomina lub na etapie finalizacji dochodzi do wniosku, że jednak ich nie potrzebuje lub że nie ma pieniędzy na realizację zamówienia. Uruchomienie płatności odroczonych i ratalnych mogłoby to zmienić.
Z kolei klienci należący do grupy zdecydowanych kupujących pragną w szybki, prosty i wygodny sposób przejść cały proces zakupowy. Jakiekolwiek zakłócenia, problemy, wydłużenie czasu składania zamówienia powodują ich niezadowolenie i zniecierpliwienie, a tym samym pogarszają doświadczenie zakupowe. Proces składania zamówienia i płatności powinien być intuicyjny, skrócony do minimum i pozbawiony zbędnych formalności.
Istotną rolę w tym przypadku odgrywają kwestie techniczne – przejrzysty interfejs, szybkość ładowania strony czy niewielka liczba kroków koniecznych do finalizacji transakcji. Gdy elementy te zawodzą, klienci nie mają skrupułów i natychmiast szukają alternatywnych rozwiązań. Najczęściej u konkurencji.
Wygoda i oszczędność czasu to nie jedyne argumenty, które są w stanie zatrzymać klienta na stronie sklepu. Ogromne znaczenie ma również transparentność. Wśród powodów porzucania koszyków użytkownicy bardzo często wymieniają właśnie ukryte koszty, brak zaufanych sposobów płatności i dostawy oraz skomplikowaną politykę zwrotów i reklamacji.
Skuteczne sposoby na porzucone koszyki
Zadbaj o różnorodność i jakość oferowanych przez swój sklep usług. Zakładając sklep czy optymalizując jego funkcjonalności, weź pod uwagę oczekiwania swoich potencjalnych klientów i wprowadź rozwiązania, dzięki którym ludzie będą chcieli u ciebie kupować. Poza kwestiami technicznymi i estetyką, ułatw im podejmowanie decyzji.
☞ Nie ukrywaj dodatkowych kosztów – pokazuj cenę całkowitą produktu i otwarcie komunikuj cenę dostawy.
☞ Nie dawaj rabatów z ukrytymi “haczykami” – promocja niech pozostanie promocją bez żadnych gwiazdek.
☞ Zaoferuj różne formy płatności – BLIK, przelewy online i płatności kartą, Apple Pay i Google Pay to dziś standard płatności.
☞ Uwzględnij też opcje odroczonych i ratalnych płatności, które w ostatnim czasie są coraz bardziej pożądane, np. Klarnę, która jest dostępna dla sklepów Shoper na atrakcyjnych warunkach. Sprawdź wszystkie dostępne na Shoper formy płatności.
☞ Zapewnij różne metody dostawy – paczkomaty (i to różnych firm), dostawa do wybranego sklepu czy punktu odbioru lub kurier powinny znaleźć się w możliwych do wyboru opcjach.
☞ Jasno informuj o polityce zwrotów i reklamacji – jeśli nie możesz zapewnić darmowych zwrotów, maksymalnie uprość ten proces, dając np. możliwość wysyłki zwrotu za pośrednictwem paczkomatów i bez konieczności drukowania formularzy.
Daj klientom możliwość wyboru
Jeśli jeszcze nie masz tej opcji w swoim sklepie internetowym, zastanów się nad wprowadzeniem odroczonych płatności (BNPL – Buy Now, Pay Later) i/lub płatności ratalnych. Umożliwiając klientom zakup bez konieczności płacenia od razu, zmniejszysz ryzyko porzucenia przez nich koszyka. To jednak nie koniec argumentów przemawiających za tą opcją.
Dzięki możliwości zapłacenia później, w ratach otwierasz sobie drogę do wyższych obrotów w sklepie i większych zysków. Statystyki pokazują, że ta metoda zwiększa wartość koszyka średnio o 17%. Dodatkowo budujesz pozytywne doświadczenia, czym zwiększasz szansę na utrzymanie stałych i zyskanie nowych klientów. Poza tym, ty jako sprzedawca nic na tym nie tracisz. Pieniądze za zakupione towary otrzymujesz od razu.
Decydując się na włączenie płatności Klarny, twoi klienci zyskują 30 dni na zapłacenie za zakupy lub możliwość podzielenia płatności na 3 raty. W obu przypadkach bez żadnych odsetek czy dodatkowych opłat. Ty z kolei zdobywasz rzetelnego i doświadczonego partnera usług finansowych.
Dodatkowo otrzymujesz pełną ochronę przed ewentualnym ryzykiem kredytowym, a także wsparcie w nieoczekiwanych sytuacjach zakupowych. Dzięki odpowiednio dopasowanej komunikacji twoi klienci będą wiedzieć o swoich opcjach płatności, a ty podsycisz atmosferę przed szczytem sezonu zakupowego lub premierą nowych produktów. Dzięki Klarnie dotrzesz do użytkowników, którzy chcą mieć wybór.
Jak włączyć płatności Klarna w sklepie Shoper?
Aby uruchomić płatności Klarna w sklepie Shoper, w pierwszej kolejności musisz założyć konto sprzedawcy w panelu Klarna i podpisać umowę. Wszystkich formalności dokonasz na oficjalnej stronie: Dołącz do Klarny. Po otrzymaniu danych uwierzytelniających od Klarny, możesz aktywować usługę w sklepie Shoper.
Jak aktywować płatności Klarna w Shoper?
1. Zaloguj się do panelu administracyjnego swojego sklepu.
2. W zakładce Ustawienia > Obsługa zamówień > Formy płatności kliknij przycisk “Aktywuj” przy Klarna.
3. Wybierz domenę, dla której chcesz skonfigurować usługę i kliknij “Skonfiguruj usługę”.
4. Połącz swój sklep z odroczonymi płatnościami Klarna.
Jeśli potrzebujesz szczegółowej instrukcji, jak krok po kroku przejść przez prcoes konfiguracji usługi Klarna, wejdź tutaj.
Gdy już uda ci się skonfigurować płatności Klarna ze swoim sklepem internetowym, czas na przygotowanie komunikacji na ten temat. Oto kilka wskazówek:
Wskazówka #1: Pokaż opcję płatności Klarna na stronie sklepu
Poinformuj swoich potencjalnych klientów o dostępności tej opcji płatności. Przemyśl swoją strategię, ale pamiętaj, że im bardziej widoczne informacje, tym większe prawdopodobieństwo, że przyciągną one uwagę klientów. Dlatego z pewnością nie możesz pominąć kluczowych miejsc na stronie swojego sklepu: strony głównej, karty produktu czy koszyka.
Koszyk zakupowy
Zacznijmy od tego ostatniego. Po integracji z Klarna opcja tej płatności pojawi się w koszyku. Postaw na przejrzystość i prostotę – logo i nazwa najzupełniej wystarczą, ewentualnie możesz dodać wezwanie do działania w stylu “Kup teraz, zapłać za 30 dni”. Zastanów się też nad kolejnością możliwych opcji do wyboru. Im wyżej umieścisz płatności odroczone, tym większe prawdopodobieństwo, że zwrócą one uwagę klienta.
Karta produktu
To właśnie tu jest najlepsze miejsce na umieszczenie kluczowego komunikatu: “Kup teraz i zapłać za 30 dni”. Baner z hasłem możesz umieścić samodzielnie lub skorzystać z gotowego rozwiązania opracowanego przez Shoper (tutaj znajdziesz instrukcję)
Umieszczenie go w widocznym miejscu zwróci uwagę klienta i znacząco zwiększy prawdopodobieństwo dokonania zakupu.
Strona główna
Strona główna to wizytówka twojego sklepu, dlatego już na starcie poinformuj klientów o takiej możliwości płacenia za zakupy. Umieść baner z informacją o tym w widocznym miejscu, przykładowo na górze strony. Może on przekierowywać na stronę Klarny, gdzie użytkownik znajdzie szczegółowy opis tej metody płatności.
Wskazówka #2: Bądź aktywny w social media
Zadbaj, aby klienci dowiedzieli się, że w twoim sklepie za zakupy zapłacą 30 dni później lub w 3 bezpłatnych ratach. Wykorzystaj do tego social media – zarówno organicznie, jak i poprzez kampanie reklamowe na Facebooku, Instagramie czy TikToku. Stwórz serię postów informujących i wyjaśniających tę metodę płatności, a przy promocji nowych produktów nigdy nie zapominaj przemycić informacji o odroczonej płatności. Cyklicznie przypominaj o tym, szczególnie w okresach nasilonego ruchu sklepowego, np. przed świętami.
Wskazówka #3: Przygotuj obsługę na udzielanie wsparcia
Choć odroczone płatności to coraz bardziej znana forma płatności, możliwe, że znajdą się tacy, którzy będą chcieli zdobyć dodatkowe informacje, np. dotyczące bezpieczeństwa takich transakcji albo ewentualnych kosztów. Stawiając na najwyższą jakość świadczenia usług, nigdy ich nie ignoruj. Telefony, maile, pytania na kanałach w social media – każdorazowo udzielaj wyczerpujących odpowiedzi.
Wskazówka #4: Nie zapominaj o tych, którzy porzucili koszyki
To, że ktoś porzuci koszyk zakupowy, nie oznacza, że nie powróci do twojego sklepu. Tak naprawdę nie wiesz, jaki był powód rezygnacji z dalszych zakupów – mogło to być np. zerwanie połączenia internetowego albo płacz dziecka. Dlatego dysponując danymi o kliencie, przypomnij mu mailowo lub sms-em o porzuconym koszyku, np. Zapomniałeś? Ciągle czekam na Ciebie.
W takich wiadomościach wykorzystaj informacje o możliwych formach płatności, które mogą okazać się zachętą do sfinalizowania zakupów, np. Jestem tu cały czas! Pamiętaj, możesz mnie mieć już teraz, a zapłacić za 30 dni lub w 3 ratach. Nie zwlekaj długo z wysyłką takich powiadomień.
Jednym z powodów porzucania koszyków są wątpliwości dotyczące produktu – rzeczywistej potrzeby jego posiadania, spełnienia oczekiwań czy jakości. Do takich osób możesz wysłać mailing, w którym podkreślisz, że dzięki odroczonym płatnościom Klarna mogą go zamówić i mają 30 dni na ostateczne podjęcie decyzji zanim będą musieli za niego zapłacić.
Skorzystaj ze wsparcia specjalistów
Nie ma co ukrywać – ratowanie porzuconych koszyków to zadanie wymagające pracy i czasu. To jednak istotna część prowadzenia tego biznesu. Dołóż wszelkich starań, aby ścieżka zakupowa budowała pozytywne doświadczenia klientów. Słuchaj kupujących i ulepszaj swój sklep, oferując szerokie spektrum dostępnych opcji. Takie działania, jak np. odroczone płatności, na pewno nie okażą się błędną decyzją. Wręcz przeciwnie – promując je, osiągniesz duże wyższe wyniki sprzedażowe.
Nie zapominaj też, że zawsze możesz liczyć na nasze wsparcie. Aktywowanie i konfiguracja Klarny nie jest skomplikowana. W przygotowanych przez nas materiałach pomocniczych znajdziesz szczegółowe informacje, jak krok po kroku przejść ten proces. Powodzenia w sprzedaży z Klarną!