Płatności kartą w sklepie internetowym – dlaczego warto je mieć?
Płatność kartą za zakupy w internecie to jedna z 3 najpopularniejszych metod opłacania zamówienia. Klienci cenią sobie nie tylko wygodę tego rozwiązania, ale też bezpieczeństwo i elastyczność, związaną z rozwojem technologii płatniczych. Dowiedz się, dlaczego naprawdę warto wprowadzić to rozwiązanie w swoim e-biznesie.
Popularność kart płatniczych w Polsce i na świecie stale rośnie. Jeszcze w 2015 roku najchętniej wybieranymi sposobami opłacenia zamówienia były przelew tradycyjny oraz płatność przy odbiorze. Dziś zdecydowany prym wiodą formy bezgotówkowe, w szczególności BLIK, ale także płatności kartami i rozwiązania portfelowe (Google Pay i Apple Pay).
Płatności kartowe cechuje uniwersalność i bezpieczeństwo. To nie jest zwykły kawałek plastiku z nadrukowanym numerem – za tym z pozoru prostym rozwiązaniem kryją się zaawansowane technologie zwiększające wygodę zakupów, ale też chroniące przed oszustwami.
Nic zatem dziwnego, że według badań Mastercard, ponad połowa ankietowanych konsumentów unikałaby firm, które nie akceptują płatności elektronicznych. Sklep, który akceptuje płatności kartowe, jest postrzegany po prostu jako bardziej zaufany.
Sprawdź poniższy podcast i dowiedz się, dlaczego płatności kartą są kluczowe dla sukcesu Twojego e-sklepu i jak mogą znacząco wpłynąć na decyzje zakupowe Twoich klientów:
Wzrost liczby transakcji kartami płatniczymi w ostatnich latach
W ostatnich latach liczba transakcji kartami płatniczymi w Polsce znacząco wzrosła. Wartość rocznych transakcji kartami na polskim rynku kart i płatności wyniosła 165,3 miliarda dolarów w 2023 roku. Oczekuje się, że wartość ta będzie rosła w tempie złożonym rocznym (CAGR) wynoszącym ponad 13% w latach 2023-2027. Karty płatnicze stały się preferowanym instrumentem płatniczym w Polsce, mimo że nadal używa się gotówki (GlobalData) (Euromonitor).
Trendy globalne w płatnościach kartami
Na całym świecie obserwuje się rosnącą popularność bezkontaktowych transakcji kartami. Mastercard New Payments Index wskazuje, że aż 93% konsumentów jest gotowych korzystać z nowoczesnych metod płatności, takich jak biometryka, waluty cyfrowe i kody QR. Ponadto, niemal 90% transakcji osobistych na całym świecie odbywa się u sprzedawców akceptujących płatności bezkontaktowe. Pandemia COVID-19 przyspieszyła adopcję tych nowych form płatności, zmuszając wielu detalistów do przejścia na e-commerce i eksploracji nowoczesnych metod płatniczych.
Te dane pokazują, że zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, liczba transakcji kartami płatniczymi rośnie, a nowoczesne, bezpieczne i wygodne metody płatności zyskują na popularności wśród konsumentów.
Dlaczego płatności kartami w sklepach internetowych są tak popularne?
Choć w latach 80. dostęp do kart płatniczych w Polsce mieli głównie zagraniczni turyści, dynamiczny rozwój kraju w latach 90. sprawił, że w 1996 roku wydano milionową kartę płatniczą, a 4 lata później obsługiwano już 10 milionów kart. Obecnie płatność kartami jest każdemu znaną, uniwersalną metodą, bez której większość z nas nie wyobraża już sobie codzienności. Przy okazji zakupów przez internet chcemy więc również móc skorzystać z tego sposobu płacenia. Jakie są najczęściej wskazywane zalety?
☞Po pierwsze – bezpieczeństwo
Płatności kartą za zakupy przez internet są bezpieczne dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii zabezpieczeń, takich jak szyfrowanie danych, tokenizacja, uwierzytelnianie dwuskładnikowe oraz protokoły bezpieczeństwa, np. 3D Secure, które chronią dane karty przed nieautoryzowanym dostępem i oszustwami.
Autentykacja 3D Secure odgrywa bardzo istotną rolą w budowaniu zaufania klientów i optymalizacji konwersji. Początkowo często pojawiały się obawy sprzedających, że to kolejny, zbędny krok na drodze ścieżki zakupowej. W praktyce okazało się jednak, że widoczny dla klientów znaczek 3D Secure zwiększa ich zaufanie wobec sklepu, zwłaszcza w przypadku droższych zakupów. Sam proces autentykacji przebiega płynnie – transakcje kartą potwierdza się w bankowości mobilnej w wygodny sposób.
☞Po drugie – wygoda i elastyczność
Karta płatnicza jest niezwykle uniwersalna – sprawdza się nie tylko w sklepach internetowych, ale też stacjonarnych, na stronach usługodawców, przy rezerwacji noclegów, biletów lotniczych, wycieczek turystycznych itd. Co więcej, aby dokonać płatności, wystarczy przy pierwszej transakcji na danej stronie podać dane karty (personalia, datę ważności, identyfikator CVV/CVC, numer karty). Przy przyszłych transakcjach, po zapamiętaniu w przeglądarce danych, wystarczy sam 3-cyfrowy kod. Zakupów dokonamy więc bardzo szybko.
☞Po trzecie – dostępność
Jak już wspomniano wcześniej, karty płatnicze są nam już znane od lat, korzystają z nich Polacy w każdym wieku, możemy się pochwalić wysokim poziomem ubankowania. Nawet osoby poniżej 18. roku życia mogą, za zgodą rodziców, posiadać własną kartę (kartę powiązuje się z kontem rodzica). Karty wydawane są także cudzoziemcom, zakładającym konto w polskim banku. Przy płatnościach w sklepach internetowych zazwyczaj używać można wszystkich kart, które obsługują transakcje międzynarodowe (bez względu na miejsce wydania karty). Dzięki temu jest to bardzo szeroko dostępna metoda płatności.
☞Po czwarte – integracja z najnowszymi technologiami
Choć idea karty i jej plastikowa forma liczy już kilkadziesiąt lat, pozostaje nowoczesnym środkiem płatności dzięki integracji z zaawansowanymi technologiami. Dodanie karty do portfela w telefonie stało się jednym z najgorętszych trendów w płatnościach mobilnych. Dzięki funkcjom takim jak Apple Pay i Google Pay, klienci mogą szybko i wygodnie płacić za zakupy bez potrzeby odkładania telefonu i poszukiwania portfela. Zważywszy na to, że około 80% transakcji jest teraz wykonywanych mobilnie, możliwość dokonania płatności za pomocą odcisku palca lub Face ID, bez konieczności sięgania po fizyczną kartę, stanowi ogromne udogodnienie. Takie rozwiązanie znacząco przyspiesza proces zakupowy.
Korzyści z posiadania metod płacenia kartami w sklepie internetowym
Korzyści wynikające z płatności kartą w sklepie internetowym z punktu widzenia klienta są więc oczywiste. Jednak czy wprowadzenie takiej formy płatności jest opłacalne również dla właściciela sklepu? Jakie są największe zalety, na które zazwyczaj wskazują prowadzący sprzedaż internetową?
Zwiększenie sprzedaży – płatności kartą mogą przyczynić się do wzrostu konwersji.
Badania pokazują, że uproszczenie procesu płatności może zwiększyć wskaźnik konwersji o 35% (Baymard Institute, 2020). Dlaczego tak jest? Transakcje te są wygodne i bezpieczne, klienci więc chętniej ich dokonują, ich proces decyzyjny nie jest hamowany zbędnymi formalnościami, zakup mogą sfinalizować dosłownie kilkoma kliknięciami – nie muszą logować się do banku czy przechodzić przez skomplikowane procedury płatności. Wystarczy, że wprowadzą dane karty, a transakcja zostaje natychmiast przetworzona. Ta łatwość i szybkość płatności znacząco zwiększają szanse na finalizację zakupu, co bezpośrednio przekłada się na wyższe wskaźniki konwersji.
Co więcej, integracja płatności kartą z programami lojalnościowymi i promocjami dodatkowo motywuje klientów do korzystania z oferty sklepu.
Wygoda dla klientów – płatności kartą zmniejszają liczbę porzuconych koszyków i poprawiają doświadczenia zakupowe
Wygodne i szybkie płatności kartą, szczególnie te zintegrowane z systemami płatności takimi jak Google Pay czy Apple Pay, znacząco zmniejszają liczbę porzuconych koszyków i zwiększają satysfakcję klienta. Użytkownik może dokonać zakupu jednym dotknięciem, bez potrzeby ręcznego wprowadzania jakichkolwiek danych karty. Wspomniane systemy płatności wykorzystują przechowywane, zaszyfrowane dane karty oraz uwierzytelnianie biometryczne, takie jak odcisk palca czy rozpoznawanie twarzy, co czyni transakcje szybką i bezpieczną. Ten wygodny i bezproblemowy proces zmniejsza ryzyko rezygnacji z zakupu na ostatnim etapie.
Bezpieczeństwo transakcji – nowoczesne technologie (np. 3D Secure) chronią zarówno klientów, jak i sprzedawców.
Technologie zabezpieczeń, takie jak tokenizacja, szyfrowanie danych, uwierzytelnianie dwuskładnikowe oraz 3D Secure, sprawiają, że płatności kartą są bezpieczne. 3D Secure dodatkowo weryfikuje tożsamość użytkownika poprzez jednorazowy kod wysyłany na telefon, co minimalizuje ryzyko oszustw. Tokenizacja natomiast jest procesem zamiany danych wrażliwych na te, które nie są wrażliwe. 16-cyfrowy numer karty plastikowej zostaje zastąpiony unikalnym “tokenem”, który jest używany w transakcjach zamiast rzeczywistego numeru karty. Dzięki temu, nawet jeśli dane transakcji zostaną przechwycone, nie będą mogły zostać wykorzystane do przeprowadzenia nieautoryzowanych operacji. To znacząco zwiększa bezpieczeństwo płatności online, chroniąc dane klientów przed kradzieżą i nadużyciami.
Klienci mają większe zaufanie do sklepów internetowych, które oferują powyższe zabezpieczenia, co może skłonić ich do częstszych zakupów i zmniejszenia obaw związanych z bezpieczeństwem transakcji. Mastercard raportuje, że sklepy internetowe, które wdrożyły 3D Secure, odnotowały 70% spadek przypadków oszustw związanych z płatnościami (Mastercard, 2019).
Zasięg globalny – umożliwienie zakupów międzynarodowych dzięki płatnościom kartą.
Płatności kartą umożliwiają sklepom internetowym łatwe przyjmowanie płatności od klientów z całego świata. To otwiera nowe rynki i możliwości sprzedaży międzynarodowej. Klienci z różnych krajów mogą dokonywać płatności w swojej walucie, co zwiększa ich komfort i skłonność do zakupów.
Jak wdrożyć płatności kartą w sklepie internetowym?
Proces uruchomienia płatności kartą w sklepie internetowym jest prosty – polega na aktywacji wybranego systemu. W ramach Shoper płatności do dyspozycji masz dwóch najpopularniejszych operatorów – Autopay oraz Przelewy24.
Po uruchomieniu wybranego systemu w widoku koszyka Twojego sklepu pojawi się informacja o możliwości płatności za zamówienie za pomocą kart płatniczych. Odwiedź naszą stronę Systemy Płatności Shoper, aby aktywować płatności i zadbać o bezpieczeństwo, prostotę i płynność transakcji. Pozwól swoim klientom płacić tak, jak lubią.
Na poniższych stronach znajdziesz więcej szczegółów na temat konfiguracji:
Autopay: Konfiguracja płatności
Przelewy24: Jak aktywować płatność w sklepie?
Posiadasz sklep na innym oprogramowaniu niż Shoper? Włącz Przelewy24 niezależnie od tego, gdzie teraz sprzedajesz.
Przyszłość płatności kartami debetowymi i kredytowymi
Jednym z kluczowych trendów w rozwoju płatności on-line są płatności mobilne. Systemy, takie jak Apple Pay i Google Pay, umożliwiają bezpieczne przechowywanie danych karty w telefonie i dokonywanie płatności jednym dotknięciem. Oprócz szybkości i wygody, tego typu rozwiązania są też bezpieczne, ze względu na dodatkowe zabezpieczenia, w postaci uwierzytelniania biometrycznego (odcisk palca, rozpoznawanie twarzy).
Współcześni konsumenci coraz częściej poszukują szybkich, bezpiecznych i bezdotykowych metod płatności. Badania Mastercard wskazują, że aż 93% konsumentów jest gotowych korzystać z nowoczesnych metod płatności, takich jak biometryka, waluty cyfrowe i kody QR. Do zmiany preferencji w dużej mierze przyczyniła się pandemia COVID-19. Wielu detalistów musiało szybko dostosować się do nowych oczekiwań klientów.
Na podstawie powyższych informacji łatwo zauważyć, że preferencje klientów przez ostatnie lata zmieniały się przede wszystkim w 2 obszarach – kwestii bezpieczeństwa oraz łatwość i szybkość transakcji. Obecnie, jedną z najbardziej futurystycznych i zaawansowanych technologii w płatnościach jest biometryka, w tym skanowanie tęczówki oka. Takie rozwiązania są zdecydowanie bezpieczne oraz pozwalają na dokonanie płatności całkowicie bez użycia fizycznej karty i wpisywania danych. Możemy więc spodziewać się, że w tym kierunku rozwinie się sektor płatności. Mastercard prowadzi testy technologii płatności biometrycznych, takich jak skanowanie dłoni czy rozpoznawanie twarzy w terminalach płatniczych, co może stać się standardem w najbliższych latach.
Bezpieczeństwo, konkurencyjność i zadowolenie klienta – postaw na płatności kartą
Jeśli jeszcze masz wątpliwości, czy wdrożyć płatności kartami w swoim sklepie internetowym, spójrz jeszcze raz na kluczowe korzyści, jakie to rozwiązanie przynosi:
☞popularność kart płatniczych stale rośnie zarówno w Polsce, jak i na świecie, co przekłada się na zwiększenie liczby transakcji oraz lepsze doświadczenia zakupowe klientów,
☞nowoczesne technologie, takie jak płatności mobilne i karty wirtualne, oferują dodatkowe zabezpieczenia oraz wygodę, co zwiększa zaufanie klientów do sklepu
☞wdrożenie nowoczesnych metod płatności, takich jak Google Pay czy Apple Pay, może znacząco zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków,
☞wprowadzenie płatności kartami nie tylko zwiększa bezpieczeństwo transakcji dzięki technologiom takim jak 3D Secure, ale również otwiera możliwość łatwych zakupów międzynarodowych, co może znacząco rozszerzyć rynek zbytu dla Twojego sklepu.
Adaptacja do zmieniających się preferencji konsumentów i korzystanie z najnowszych technologii płatniczych jest kluczowa dla przyszłości Twojego e-biznesu. Aby zwiększyć zadowolenie klientów i konkurencyjność Twojego biznesu postaw na wdrożenie płatności kartami.
Jeśli masz dodatkowe pytania lub potrzebujesz pomocy przy implementacji płatności w swoim sklepie internetowym, koniecznie sprawdź informacje o płatnościach online.