Podsumowujemy 2019 rok: sklep internetowy vs social media

Data publikacji: 7 stycznia 2020 Ostatnia aktualizacja: 17 marca 2025

Social media intensywnie zmieniały się w 2019 roku. Także z perspektywy sklepów internetowych. Jakie trendy wykorzystane przez właścicieli sklepów Shoper pomogły im w sukcesie i pozwoliły na sprawną komunikację w mediach społecznościowych? Sprawdzamy.

Social media sklep internetowy Shoper

Instagram królem

Gdzie znajduje się nowe centrum dowodzenia społecznością? Wygląda na to, że 2019 rok upłynął pod znakiem Instagrama. Według danych zgromadzonych przez NapoleonCat w raporcie na koniec 2018 roku tempo wzrostu liczby użytkowników Instagrama było 3 razy szybsze niż wzrost liczby użytkowników Facebooka.

Nic więc dziwnego, że marki przenosiły się w ostatnich miesiącach właśnie tam. Coraz lepiej odnajdywały się się w rzeczywistości pięknych zdjęć z lotu ptaka (flatlayów), krótkich relacji tworzonych z użyciem Boomeranga, presetów do Lightrooma, czy relacji na Insta Stories.

Zobacz sklepy internetowe, które z powodzeniem sprzedają na Instagramie.

Insta Stories zamiast wideo?

W 2019 roku rynek został zalany przez nowy format wideo, będący odpowiedzią na potrzebę dostarczania ciekawych kadrów w formie krótkich klipów. 15-sekundowe relacje tworzone niestandardowo, w pionie, zdobyły nie tylko rzesze widzów, ale i twórców, którzy postanowili zainwestować swoją energię w ich przygotowanie. Moc stories rosła, również dzięki nowym funkcjonalnościom urozmaicającym ich wygląd oraz rozbudowującym możliwości komunikacji z obserwatorami, fanami i klientami.

Doskonale rozumieją ten trend dziewczyny prowadzące na Instagramie firmowy profil Sinnbymannei – sklepu internetowego Sary Boruc-Mannei. Ich relacje doskonale dowodzą, że warto wykorzystać możliwości sprzedażowe, jakie daje Instagram. Wystarczy podpatrzeć, jak oznaczają produkty, pokazują swoje ambasadorki i pracę od kuchni. Jednym słowem: budują wizerunek marki.

Możliwość udostępniania relacji wprowadził też Facebook, choć na razie służy on wciąż przede wszystkim do publikowania postów i zdjęć oraz prowadzenia dyskusji. Na pewno jednak chcąc profesjonalnie prowadzić markę w kanałach społecznościowych, należy jak najmocniej wykorzystać potencjał obu tych platform.

Jak się dobrze pokazywać na Facebooku? Na przykład wykorzystując potencjał reklam.

Liczy się czas reakcji…

Dobre wyczucie czasu daje wygraną w real time marketingu. Natychmiastowa reakcja na aktualne wydarzenia to nadal klucz od serca odbiorców w social mediach.

Najwięksi gracze – tacy jak Lidl czy Ikea – wciąż robią to naprawdę dobrze, ale sklepy Shoper też – co nas bardzo cieszy – chętniej i śmielej zaczepiają swoich odbiorców fajnymi, contentowymi zagraniami. Z 2019 roku będziemy m.in. pamiętać pomysły sklepu Teesa.

Influencerzy na celowniku

Nie dali oni o sobie zapomnieć, rozwinęli skrzydła i pokazali, że można z nimi planować skuteczne działania marketingowe.

Niektórych wciąż dziwi, czemu działa to tak dobrze. A przecież ten trend, który w zeszłym roku był jeszcze częściej wykorzystywany, bazuje na bardzo dobrze znanym wzorcu tak podstawowego zachowania u człowieka jak poleganie na opiniach innych.

Warto sprawdzić badania wykonane przez Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, które mówią, że dla prawie co drugiej osoby ważne są opinie znajomych, a ponad jedna czwarta pyta ich wprost o rekomendacje. Co trzecia osoba twierdzi, że dzięki mediom społecznościowym jest w stanie szybciej podejmować decyzje zakupowe. A znane i lubiane osoby takie decyzje jeszcze podkręcają.

Opinie w sklepie internetowym – przeczytaj, dlaczego są tak ważne

Od takiej formy polecania swoich produktów zaczynała Magdalena Kucia-Ochal, właścicielka sklepu Nancyakcesoria.pl.

„Codziennie na Instagramie pojawiało się zdjęcie z jednym z unikatowych hasztagów #nancyaccessories lub #nancygirls. Wraz ze wzrostem rozpoznawalności marki, klientki zaczęły same oznaczać moje produkty na swoich zdjęciach” – mówiła nam o początkach swojej działalności w sieci.

Teraz inwestuje w doskonałą jakość obsługi klienta, nie pozwala o sobie zapomnieć na Instagramie, na bieżąco informując o swoich produktach, ale też pokazuje swoją influencerską społeczność. Również na stronie swojego sklepu internetowego.

Social listening

Czyli dalej o opiniach kupujących. Bo warto ich szukać nie tylko na firmowej zakładce na Facebooku czy Insta, ale także – w grupach.

Robi tak między innymi Natalia Knopek, prowadząca sklep Simplife.pl czy właściciele innego sklepu pracującego na oprogramowaniu Shoper – Hultaj Polski.

I jedni, i drudzy korzystają z prostego narzędzia dostępnego na Facebooku – grup. Są one tworzone coraz częściej również przez właścicieli sklepów internetowych. Po co? Pozwalają na stworzenie społeczności wokół własnego produktu, na jej scalenie i przede wszystkim poznanie. A w przyszłości, być może, wyłonienie z nich ambasadorów swoich marek.

Ta forma komunikacji wykorzystująca gromadzenie się osób zainteresowanych jednym tematem, zastępuje dawne fora i może okazać się nieocenionym sposobem na dotarcie do swojego klienta w 2020 roku.

Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności