Popularne platformy sprzedażowe (marketplace)
Platformy sprzedażowe (marketplace) dedykowane są zarówno dla kupujących i sprzedających. Internetowe platformy handlowe umożliwiają zawieranie umów kupna / sprzedaży w formie online i przy okazji ułatwiają procesy związane z dystrybucją.
W przypadku sprzedających oferowanie produktów na platformie marketplace jest dodatkowym kanałem sprzedaży, który zwiększa przychody z transakcji realizowanych poza sklepem internetowym.
Raport: E-COMMERCE W POLSCE 2023
Poniższy artykuł powstał w oparciu o dane z raportu E-COMMERCE W POLSCE 2023 przygotowanego przez trzy podmioty: firmę Gemius, Polskie Badania Internetu oraz Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.
- Pobierz: Raport E-COMMERCE W POLSCE 2023
Co to jest platforma sprzedażowa?
Platformy marketplace w Polsce znane są m.in. pod nazwami: platformy sprzedażowe, internetowe platformy handlowe, itd. Są to duże serwisy internetowe, w ramach których sprzedaż swoich produktów może oferować jednocześnie wielu sprzedawców.
Główną cechą platform marketplace jest ułatwiony proces sprzedażowy (zarówno dla kupujących i podmiotów oferujących sprzedaż swoich produktów).
![79% internautów deklaruje kupowanie w Internecie 79% internautów deklaruje kupowanie w Internecie](https://www.shoper.pl/learn/wp-content/uploads/2024/08/zachowanie-zakupowe-platformy-marketplace.png)
Źródło: Raport E-COMMERCE W POLSCE 2023.
Platformę marketplace można potocznie przedstawić jako bazar, na którym każdy sprzedawca może wystawić swoje produkty, aby odwiedzający bazar klienci mogli je zakupić.
Podobnie jak na tradycyjnym targowisku, sprzedający konkurują ze sobą pod względem cenowym, prezentacji produktów, oferowanych gratisów, itp. W przypadku kupujących i sprzedających w ramach platform sprzedażowych możliwe jest m.in. skorzystanie z dodatkowych zabezpieczeń, które utrudniają oszustwa po obu stronach transakcji.
Internetowe platformy sprzedażowe służą nie tylko sprzedaży i zakupom, ale także:
- poszukiwaniu inspiracji u konkurencji dot. nowych produktów, które możesz zacząć sprzedawać,
- weryfikacji jakie typy produktów są obecnie popularne,
- porównaniu oferty tego samego lub podobnego produktu u kilku dostawców.
![Czynniki motywujące do robienia zakupów w Internecie Czynniki motywujące do robienia zakupów w Internecie](https://www.shoper.pl/learn/wp-content/uploads/2024/08/czynniki-motywujace-zakupy-internet.png)
Źródło: Raport E-COMMERCE W POLSCE 2023.
Pojawienie się na polskim rynku globalnych platform marketplace spowodowało znaczne wzrosty sprzedaży u merchantów, oferując jednocześnie szeroki wachlarz dodatkowych możliwości zakupowych. Z drugiej strony duży wybór platform marketplace wpływa na wzrost konkurencji na rynku.
Zachowania zakupowe – Raport e-commerce w Polsce 2023
W raporcie e-commerce w Polsce 2023 znajdziemy informacje, że zakupy realizowane za pośrednictwem sieci Internet mają dobry wizerunek wśród kupujących, którzy szczególnie doceniają nieskomplikowany proces zakupów, większy wybór i oszczędność czasu.
Najważniejszymi pozytywnymi czynnikami (wymienianymi przez ponad 3⁄4 badanych [76%]) motywującymi do robienia zakupów online są: dostępność przez całą dobę oraz wygoda, rozumiana jako brak konieczności dojazdu do sklepu stacjonarnego.
Rzadziej respondenci wskazali następujące pozytywne czynniki: nieograniczony czas wyboru, ceny atrakcyjniejsze niż w sklepach stacjonarnych, szeroki asortyment oraz łatwe porównanie różnych ofert.
![Zachowania zakupowe w Internecie według raportu e-commerce w Polsce 2023 Zachowania zakupowe w Internecie według raportu e-commerce w Polsce 2023](https://www.shoper.pl/learn/wp-content/uploads/2024/08/zachowania-zakupowe-raport-ecommerce-2023.png)
Źródło: Raport E-COMMERCE W POLSCE 2023.
Większość badanych jako elementy motywujące do zwiększenia częstotliwości e-zakupów pod kątem finansowym wskazało niższe ceny i koszty dostawy. W dalszej kolejności respondenci wymienili: kody rabatowe, zniżki dla kupujących przez Internet czy dostępność taniej i szybkiej dostawy.
Według badanych respondentów negatywny wpływ na podjęcie decyzji odnośnie zakupów w Internecie mają: natrętne reklamy produktów, długi czas oczekiwania na dostawę oraz wysokie koszty dostawy.
Popularne platformy marketplace
- Prowadzenie sprzedaży na Allegro
- Prowadzenie sprzedaży na OLX
- Prowadzenie sprzedaży na Amazon
- Prowadzenie sprzedaży na Aliexpress
Według raportu: E-COMMERCE W POLSCE 2023 najbardziej popularną platformą sprzedażową w Polsce jest Allegro (jest liderem zestawienia podobnie jak latach ubiegłych).
Allegro pod kątem spontanicznej znajomości marki wskazane zostało przez 76% badanych, a ogólnie przez 86%. Na kolejnych miejscach znalazły się platformy sprzedażowe: OLX (39%), Zalando (20%) oraz Amazon i AliExpress (po 15%).
![Znajomość spontaniczna serwisów w e-handlu 2023 Znajomość spontaniczna serwisów w e-handlu 2023](https://www.shoper.pl/learn/wp-content/uploads/2024/08/popularne-platformy-sprzedazowe-2023.png)
Źródło: Raport E-COMMERCE W POLSCE 2023.
Innymi popularnymi platformami sprzedażowymi są również: Alibaba, Aliexpress czy Amazon.
Poniżej znajdują się wyniki badania, w którym respondenci zostali poproszeni o wymienienie do trzech nazw serwisów związanych z zakupami w Internecie (przychodzące na myśl w pierwszej kolejności).
![Wymień do trzech nazw serwisów związanych z zakupami w internecie, które przychodzą Ci na myśl w pierwszej kolejności. Wymień do trzech nazw serwisów związanych z zakupami w internecie, które przychodzą Ci na myśl w pierwszej kolejności.](https://www.shoper.pl/learn/wp-content/uploads/2024/08/wymien-trzy-platformy-sprzedazowe.png)
Źródło: Raport E-COMMERCE W POLSCE 2023.
Prowadzenie sprzedaży na Allegro
Jest to najpopularniejsza platforma sprzedażowa w Polsce i jedna z największych w Europie.
Publikacja oferty produktów na Allegro wiąże się z opłatami, które sprzedawca musi wnieść, aby pojawić się na marketplace. Wysokość prowizji zależy m.in. od kategorii produktu i ceny końcowej.
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|
Prowizja od sprzedaży | Wysokość prowizji zależy od kategorii i ceny końcowej produktu, np. w przypadku elektroniki wynosi od 2% do 8%, natomiast przy motoryzacji wynosi od 4,5% do 9%. Tabele przypisanych do kategorii prowizji znajdziesz na tej stronie. |
.Zakupy opłacane przy użyciu Allegro Pay | Od 0,35% do max. 5 zł (netto) od ceny towaru z kosztem wysyłki. |
Publikacja oferty | Wystawianie ofert jest darmowe we wszystkich kategoriach poza wymienionymi na tej stronie. |
Jednostkowa opłata transakcyjna | Jednostkowa opłata transakcyjna wynosi 1 zł (brutto). Naliczana jest od każdego zakupu w ofercie, niezależnie od ilości sztuk. |
Wyróżnienie oferty | Zależy od formy promowania. Cennik zajdziesz na tej stronie. |
Abonament Allegro (nieobowiązkowy) | Wysokość abonamentu zależy od wybranego planu (Podstawowy, Profesjonalny, Ekspercki). Cennik znajdziesz na tej stronie. |
Allegro SMART! | Dla kupujących opłata roczna wynosi 59,99 zł. W przypadku sprzedających wysokość opłaty zależy od wartości zamówień klientów. Więcej informacji znajdziesz na tej stronie. |
Źródło: https://help.allegro.com/fees/pl
Prowadzenie sprzedaży na Allegro ma wiele korzyści, ale posiada również pewne wady, które mogą być ważne dla sprzedających.
Plusy sprzedaży na Allegro
- Duża liczba kupujących, którzy odwiedzają Allegro. Sprzedaż na Allegro to dostęp do milionów potencjalnych klientów. Szacuje się, że w każdym miesiącu liczba odwiedzających Allegro przekracza 20 milionów użytkowników.
- Sprzedaż międzynarodowa. Za pośrednictwem Allegro możesz sprzedawać produkty do wielu krajów na całym świecie.
- Łatwe rozpoczęcie sprzedaży. Allegro daje do dyspozycji narzędzia ułatwiające zarządzanie kontem sprzedawcy i wystawianie ofert.
Minusy sprzedaży na Allegro
- Wysokie opłaty i prowizje dla sprzedających. Od każdej transakcji pobierane są prowizje, których wysokość zależna jest m.in. od kategorii i ceny końcowej produktów. Sprzedający powinni przemyśleć wysokość nakładanych marż biorąc pod uwagę koszty prowizji dla Allegro.
- Duża konkurencja wśród sprzedawców. Konkurowanie i wyróżnienie swojej oferty może być trudne wśród tak dużej ilości innych sprzedających. Mogą być wymagane nakłady na reklamę, np. Allegro Ads.
Prowadzenie sprzedaży na OLX
Sprzedaż na OLX polega na wystawianiu ogłoszeń w odpowiednich kategoriach. Dostępne są trzy rodzaje ogłoszenia, od których zależą koszty prowadzenia sprzedaży na tej platformie.
OLX wyróżnia się wśród innych platform marketplace możliwością wystawiania darmowych ogłoszeń w ramach bezpłatnej puli, która odnawiania jest co 30 dni. Pula bezpłatnych ofert nie jest odnawiana tylko w kategorii nieruchomości. Dopiero za każde ogłoszenie dodane ponad limit należy zapłacić.
Rodzaj ogłoszenia | Opis |
---|---|
Darmowe ogłoszenie | Gdy w wybranej kategorii jest dostępna darmowa liczba ogłoszeń (limit) do wykorzystania. Pula darmowych ogłoszeń odnawia się co 30 dni (z wyjątkiem kategorii: Nieruchomości). Za każde ogłoszenie dodane ponad limit trzeba zapłacić. Usunięcie ogłoszenia przed jego zakończeniem nie przywraca darmowej jednostki do puli darmowych ogłoszeń. |
Płatne ogłoszenie | Gdy w wybranej kategorii liczba darmowych ogłoszeń została wykorzystana. Wysokość opłaty za dodanie płatnego ogłoszenia zależy od kategorii i ceny publikowanej oferty. Więcej informacji znajdziesz na tej stronie. |
Zapłać, jeśli sprzedasz | W wybranych kategoriach możesz skorzystać z formy płatności „Zapłać, jeśli sprzedasz”. Polega to na tym, że podczas dodawania ogłoszenia nie musisz płacić z góry za jego publikację. Dopiero po potwierdzeniu sprzedaży z Przesyłką OLX pobrana zostanie odpowiednia wartość procentowa jako prowizja od sprzedaży. Więcej informacji znajdziesz na tej stronie. |
Źródło: https://pomoc.olx.pl/olxplhelp/s/article/ile-kosztuje-dodanie-og%C5%82oszenia-V28-olx
Wśród zalet i wad prowadzenia sprzedaży na OLX najczęściej wymieniane są poniższe czynniki:
Plusy sprzedaży na OLX
- Łatwe wystawianie ogłoszeń. Rejestracja w serwisie i dodanie oferty jest proste i szybkie.
- Darmowe wystawianie ofert w ramach dostępnej puli bezpłatnych ogłoszeń w danej kategorii. Możesz wystawić określoną ilość darmowych ogłoszeń w danym miesiącu (pula darmowych ogłoszeń odnawia się co 30 dni).
- Brak prowizji. OLX nie pobiera opłat od sprzedaży, dzięki czemu zyski sprzedawców są wyższe na OLX niż na innych platformach, na których oferują te same produkty.
- Duża liczba kupujących, którzy odwiedzają OLX. Dostęp do nowych potencjalnych klientów to większa sprzedaż.
Minusy sprzedaży na OLX
- Duża popularność platformy OLX to również duża konkurencja. Wyróżnienie oferty na tle innych sprzedających może być trudne. Mogą być wymagane nakłady na reklamę, np. promowanie ogłoszeń.
- Konieczność zarządzania procesami wysyłki oraz bieżąca obsługa klienta mogą być angażujące przy dużej ilości zamówień.
- Sprzedający na OLX mogą nie mieć bezpośredniego dostępu do danych swoich klientów. Brak dostępu utrudnia prowadzenie dodatkowych działań marketingowych.
Prowadzenie sprzedaży na Amazon
Najbardziej znaną na świecie platformą marketplace jest Amazon. Na tle innych platform sprzedażowych wyróżnia się m.in. tym, że jest producentem wielu popularnych produktów, a przy tym umożliwia każdemu rozpoczęcie sprzedaży swoich produktów w ramach ich platformy.
Rozpoczęcie sprzedaży na Amazon wiąże się dodatkowymi kosztami, na które składają się m.in.: prowizja od sprzedaży, abonament miesięczny czy opłaty za FBA (w ramach tego programu procesy magazynowania, pakowania i wysyłki produktów realizowane są centrach logistycznych Amazon).
Koszty sprzedaży na Amazon | Opis i wysokość opłat |
---|---|
Prowizja od sprzedaży | Prowizja pobierana jest od każdego zamówienia. Wysokość prowizji obliczana jest od wartości zamówienia wraz z kosztami wysyłki, a jej wysokość zależy od kategorii produktów (większość prowizji wynosi od 8% do 15%). Więcej informacji znajdziesz na tej stronie. |
Abonament miesięczny | Status sprzedawcy w wersji Professional nadawany jest na podstawie opłaty abonamentowej. Cennik znajdziesz na tej stronie. |
Opłaty za korzystanie z programu FBA | Umieszczenie produktów w magazynie Amazon wiąże się z opłatami, np. za magazynowanie, pakowanie oraz wysyłkę do klientów. Więcej informacji znajdziesz na tej stronie. |
Inne niestandardowe opłaty | W niektórych sytuacjach mogą pojawić się dodatkowe opłaty, np. związane z procesami przygotowania do wysyłki (np. etykiety), kosztami zniszczenia produktu czy wycofania i dostarczenia produktów z centrum logistycznego Amazon do sprzedawcy. Więcej informacji znajdziesz na tej stronie. |
Źródło: https://sell.amazon.pl/oplaty
Wśród zalet i wad prowadzenia sprzedaży na Amazon najczęściej wymieniane są poniższe czynniki:
Plusy sprzedaży na Amazon
- Wzrost sprzedaży poprzez dotarcie do nowych klientów. Platforma Amazon odwiedzana jest miesięcznie przez ponad 170 milionów unikalnych użytkowników z całego świata. Zwiększ zyski dzięki prowadzeniu biznesu na globalnej platformie.
- Międzynarodowa ekspansja. Amazon jest platformą sprzedażową o zasięgu globalnym, dzięki której w łatwy sposób rozpoczniesz sprzedaż w wielu krajach. Marka Amazon jest znana na całym świecie, a wielu kupujących woli zrobić zakupy na Amazonie niż w sklepach internetowych.
- Korzystanie z centrów logistycznych Amazon w ramach programu FBA. Sprzedający mogą dostarczyć produkty do centrum logistycznego Amazon, przez co magazynowanie, pakowanie i wysyłka do kupujących będzie realizowana przez Amazon. Dzięki czemu jako sprzedający możesz skupić się na prowadzeniu sprzedaży i rozwoju biznesu.
Minusy sprzedaży na Amazon
- Wysoka konkurencja wymaga przemyślanej strategii, aby rywalizować z innymi sprzedawcami. Strony tych samych produktów są sortowane według produktów, więc gdy wielu sprzedawców oferuje taki sam produkt, to algorytmy zdecydują o kolejności ich wyświetlania. Poznanie zasad działań algorytmów jest niemożliwe, ale możesz skupić się na aspektach wpływających na atrakcyjność oferty, które masz pod kontrolą, np.: opinie, dostawy w terminie, szybkie odpowiedzi na pytania klientów, FBA, niska cena, aktualny stan magazynowy.
- Wysokie prowizje. Sprzedawcy muszą przemyśleć wysokość nakładanych przez nich marż biorąc pod uwagę wysokość prowizji, która zależy od kategorii produktów (najczęściej wynosi od 8% do 15%).
- Sprzedaż na wiele zagranicznych rynków wymaga angażujących działań, np. związanych z synchronizacją i zarządzaniem zamówieniami.
Prowadzenie sprzedaży na Aliexpress
Jedną ze światowych platform zaliczanych do gigantów e-commerce z pewnością jest Aliexpress, który umożliwia zakupy bezpośrednio od chińskich producentów oraz innych sprzedawców.
Aliexpress funkcjonuje na zasadzie platformy marketplace, czyli umożliwia dowolnym sprzedawcom wystawianie ofert sprzedaży własnych produktów, a przy tym pośredniczy przy zawieranych transakcjach (bezpieczne płatności, uniemożliwianie oszustw i ochrona interesów zarówno sprzedających i kupujących).
Serwis stał się na tyle popularny, że można na nim znaleźć asortyment wszelkiego rodzaju od małych praktycznych kuchennych gadżetów po sprzęt elektroniczny. Platforma dostępna jest w wielu wersjach językowych i umożliwia wysyłkę zamówionych towarów praktycznie na cały świat.
AliExpress i Alibaba to dwie oddzielne platformy sprzedażowe, które należą do AliBaba Group. Aliexpress dedykowany jest dla kupujących będących osobami prywatnymi (B2C) i można go porównać do Allegro, natomiast Alibaba skierowany jest do nabywców składających większe hurtowe zamówienia (B2B).
Rozpoczęcie sprzedaży na Aliexpress wiąże się z opłacaniem prowizji od sprzedaży. Wysokość prowizji wynosi od 5% do 8% (zależy od kategorii produktu i osiągniętego poziomu konta sprzedawcy).
Koszty sprzedaży na Aliexpress | Opis i wysokość opłat |
---|---|
Prowizja od sprzedaży | AliExpress pobiera procent od każdej sprzedaży dokonanej na platformie. Prowizje wynoszą od 5% do 8%, (zależy od kategorii produktu i statusu konta sprzedawcy). |
Założenie konta | Założenie konta sprzedawcy na AliExpress jest bezpłatne, a sprzedawcy nie są obciążani opłatami za wystawianie swoich produktów. |
Opłaty dodatkowe | Przykładowe dodatkowe opłaty na platformie Aliexpress, to m.in. kampanie promocji i reklamy ofert zwiększające widoczność wśród odwiedzających użytkowników. |
Wśród zalet i wad prowadzenia sprzedaży na Aliexpress najczęściej wymieniane są poniższe czynniki:
Plusy sprzedaży na Aliexpress
- Szeroki asortyment produktów oferowanych w niskich cenach. Na Aliexpress kupujący mogą znaleźć produkty, których nie spodziewaliby się znaleźć – a co najważniejsze w atrakcyjnych cenach (często o wiele niższych niż w normalnych sklepach).
- Sprzedawcy mogą bezpłatnie wystawiać oferty sprzedaży produktów. Prowizje pobierane są po zrealizowanej sprzedaży.
- Międzynarodowa platforma marketplace wspierająca wiele języków i walut. Umożliwia korzystanie z różnorodnych form płatności.
- Darmowa wysyłka dla wielu produktów. Przez co długi czas wysyłki do klientów wynagradzany jest bezpłatną dostawą.
Minusy sprzedaży na Aliexpress
- Długi czas dostawy (nawet od 20 do 60 dni) jest najczęściej wskazywaną przez klientów wadą tej platformy – negatywne doświadczenia związane z tym czynnikiem występują nawet przy darmowej dostawie.
- Zwroty produktów są skomplikowane w przypadku zwracania towarów do sprzedawców z Chin. Wielu sprzedających akceptuje zwroty, ale proces może być długi. Skomplikowane zwroty zniechęcają klientów i jako sprzedawca niepochodzący z Chin możesz przekuć to na swoją korzyść.
- Oferty podrabianych produktów udających markowe prowadzą do nieuczciwych praktyk i problemów natury prawnej.
Sprzedaż wielokanałowa zintegrowana z platformami marketplace w sklepach Shoper
Niezmiennym liderem wśród wszystkich platform sprzedażowych w Polsce jest Allegro. Jeśli sprzedajesz swoje produkty na polski rynek, to Allegro powinno być pierwszym wyborem, jeśli chcesz poszerzyć kanały sprzedaży.
Jednak bez względu na to czy prowadzisz sprzedaż tylko w Polsce czy również w innych krajach, warto zapoznać się też z innymi platformami sprzedażowymi, które mają zasięg międzynarodowy, np.: Amazon, Alibaba, Aliexpress.
Prowadząc sklep na platformie Shoper masz możliwość prowadzenia sprzedaży jednocześnie w sklepie i na platformach marketplace. Dzięki czemu możesz obsługiwać sprzedaż wielokanałową na wielu platformach w jednym miejscu w swoim sklepie Shoper.
Serwisy i platformy marketplace, na których sprzedaż możesz zintegrować i prowadzić przez Shoper:
- Allegro – najpopularniejsza polska platforma sprzedażowa. Oferuje Allegro Smart!, także sklepom.
- Ceneo – lider porównywarek cen. Umożliwia klientom kupowanie w najkorzystniejszych cenach.
- Amazon – największa platforma handlowa na świecie. Łatwy dostęp do sprzedaży zagranicznej.
- eBay – to serwis z silną pozycją w Niemczech, Wielkiej Brytanii, we Włoszech.
- eMAG – największa platforma e-commerce w Rumunii. Działa również w Bułgarii i na Węgrzech.
- Alibaba – największy marketplace B2B na świecie. Sprzedaż i nawiązywanie relacji biznesowych.
- OLX – popularny serwis ogłoszeniowy. Wspiera lokalną sprzedaż produktów.
- Kaufland – to jedna z największych platform sprzedażowych w Niemczech.
- Morele – polska platforma handlowa, która specjalizuje się w sprzedaży elektroniki.
- Etsy – największa na świecie platforma do sprzedaży rękodzieła. Zrzesza projektantów, designerów.
- Zalando – wiodąca platforma modowa w Europie. Gwarantuje darmowe dostawy i zwroty.
- Modivo – serwis z markami ubrań, butów i dodatków z wyższej półki cenowej.
- Erli – platforma sprzedażowa, gdzie wygrywa się ceną. Miejsce dla sprzedawców z niższymi marżami.
- InPost Fresh – aplikacja do zakupów spożywczych z dostawą do automatu Paczkomat lub kurierem.
- Decathlon – lider na rynku sportowym i marketplace, który skupia popularne marki sportowe.
Warto zapamiętać!
- na podstawie jakiego badania / raportu został przygotowany artykuł?
- co to jest i do czego może służyć platforma marketplace?
- jakie są zachowania zakupowe według raportu e-commerce w Polsce 2023?
- jakie są popularne platformy marketplace o zasięgu globalnym?
- jakie są plusy i minusy prowadzenia sprzedaży na wybranej platformie marketplace?
- zintegrowana sprzedaż wielokanałowa w Shoper (m.in. na platformach marketplace).