Wartościowe treści w sklepie internetowym

Data publikacji: 4 grudnia 2018 Ostatnia aktualizacja: 17 grudnia 2024

Przede wszystkim zacznij od dokładnego odpowiedzenia sobie na pytanie, kim dokładnie może być Twój klient. Jako wyróżnika możesz użyć merytorycznych, pomocnych treści: zawartość edukacyjna, techniczne poradniki, wideo, wpisy związane ze stylem życia, blog związany z dietą i żywieniem czy prowadzeniem ogrodu.

Jeżeli posiadasz dużą wiedzę z branży, w której sprzedajesz – wykorzystaj ją, aby zbudować autorytet, który wzbudzi zaufanie klienta.

Zwróć uwagę na odpowiednie przeliczenie budżetu na marketing i nie zaniedbaj go kosztem innych elementów. Szukaj przykładów wśród konkurencji, sklepów z podobnego segmentu i większych, do których aspirujesz.

Jak wyróżnić swój sklep internetowy?

Poruszmy kwestie mniej „techniczne”. Zwróćmy uwagę na aspekty związane przede wszystkim z pisaniem wartościowych treści. Jeśli jednak nie jesteś za pan brat z tworzeniem tekstów, wszystkie poniższe wskazówki możesz zrealizować w formie wideo. Byłoby to wręcz wskazane i pomogłoby dodatkowo się wyróżnić.

Jeśli sprzedajesz w modelu dropshippingu (integracja z hurtownią), ten poradnik może Ci pomóc zastanowić się nad alternatywnymi sposobami na wyróżnienie sklepu. Pamiętaj jednak, że jest to prostsze, jeśli posiadasz dobrą znajomość produktu lub branży, w której chcesz się obracać.

Opisz kim jesteś jako sprzedający

Klient zazwyczaj nie ma świadomości, czy po drugiej stronie czeka rozbudowana firma, jedna osoba, czy tylko algorytm obsługujący cały sklep. Warto pokazać się od bardziej ludzkiej strony. Zwiększa to zaufanie i umożliwia łatwiejsze utożsamienie się z marką. Zarówno w mediach społecznościowych jak i na stronie możesz chociażby:

  • zaprezentować swoje miejsce pracy,
  • pokazać proces powstawania produktu,
  • zaprezentować pakowanie przesyłek,
  • pokazać sklep stacjonarny (jeśli taki posiadasz),
  • opublikować relację, zdjęcia lub nagrania z targów, w których firma brała udział,
  • opowiedzieć o sobie i swoich pasjach oraz zachęcić do zakupu.

À propos opowiadania o sobie czy swojej firmie – na tę okazję przygotowaliśmy osobny, krótki artykuł z przykładami.

Wyróżnianie sklepu merytorycznymi treściami

Staraj się nie tworzyć treści z myślą przede wszystkim o pozycjonowaniu strony. Po drugiej stronie zawsze jest człowiek, dla którego powinny być pomocne. Jak nasze działania mogą się przydać potencjalnemu klientowi? Jaką jego potrzebę realizują?

Pamiętaj, że potrzeby typu „każdy musi się w coś ubrać, każdy musi coś zjeść” itp. są zbyt płytkie. Postaraj się odpowiedzieć na nieco bardziej złożone pytania. Rzuć okiem na poniższe przykłady, które mówią o konkretnych branżach i zagadnieniach.

Zawartość edukacyjna

Przykład zawartości edukacyjnej: Zadbajmy o włosy

Brzmi nudno i kojarzy się ze szkołą? Niekoniecznie. Zobacz przykład Agnieszki Niedziałek, która prowadzi sklep napieknewlosy.pl. Zanim pojawił się sklep, Agnieszka wystartowała z blogiem, na którym mówiła o pielęgnacji włosów, a następnie pojawił się kanał na YouTube, który obecnie (wrzesień 2022) ma ponad 275 tys. subskrybentów.

Zazębiło się tu kilka czynników:

  • znalezienie niszy (w tym wypadku nie ogół kosmetyków, a wyspecjalizowana wiedza z pielęgnacji włosów),
  • osobowość autorki,
  • autentyczne i wartościowe porady związane z różnymi rodzajami włosów, składami produktów, pielęgnacją włosów, farbowaniem, fryzurami.
Przykładowa zawartość edukacyjna w serwisie YouTube
Rys 1. Przykład zawartości edukacyjnej na kanale YouTube.
Przykładowa zawartość edukacyjna w serwisie YouTube
Rys 1. Przykład zawartości edukacyjnej na kanale YouTube.

Przykład zawartości edukacyjnej: Techniczna specjalizacja

Świetnie robi to również sklep Atramentówka, w którym znajdziesz wiele specjalistycznych treści i darmowych poradników. Blog sklepu wspomina o tonerach, drukarkach laserowych, tuszach i praktycznych wskazówkach na ich temat. Co więcej, treści te mają bardzo pozytywny wpływ na wyszukiwania organiczne (darmowy ruch) z Google.

Przykładowa zawartość edukacyjna (techniczna) na blogu sklepu internetowego.
Rys 2. Przykład technicznej zawartości edukacyjnej w formie bloga na sklepie internetowym.
Przykładowa zawartość edukacyjna (techniczna) na blogu sklepu internetowego.
Rys 2. Przykład technicznej zawartości edukacyjnej w formie bloga na sklepie internetowym.

Przykład zawartości edukacyjnej: styl życia

Sklep Simplife związany jest z kolei ze zdrowym – zarówno pod kątem ciała jak i ducha  – stylem życia. Natalia, jego założycielka jest nauczycielem jogi oraz blogerką. Tworzy liczne przydatne treści związane z jogą, medytacją, ale również psychologią czy zdrowym odżywianiem, które publikuje na swoim blogu. Całość składa się w spójną stronę poświęconą konkretnemu stylowi życia. Dodatkowo prężnie działa w mediach społecznościowych.

W sklepie Natalia proponuje zakup warsztatów, własnej serii biżuterii, czy książek. Autorka jest wiarygodna i daje przykład sobą, co umacnia pozytywny odbiór. Klienci wiedzą, że kupują u kogoś, kogo lubią i do kogo zdobyli zaufanie, kto żyje proponowaną przez siebie filozofią.

Przykładowa zawartość edukacyjna z kategorii styl życia.
Rys 3. Przykład zawartości edukacyjnej (typ: styl życia) na stronach sklepu internetowego.
Przykładowa zawartość edukacyjna z kategorii styl życia.
Rys 3. Przykład zawartości edukacyjnej (typ: styl życia) na stronach sklepu internetowego.

Przykład zawartości edukacyjnej: filozofia i żywienie

Tym razem pod nieco innym kątem: sklep FAIRtrend promuje filozofię sprawiedliwego handlu oraz produkty wegańskie i proekologiczne. Całość uzupełniona jest okazjonalnymi wpisami blogowymi, powoli kreuje się społeczność na Facebooku, prowadzone są działania reklamowe. Sklep wspiera konkretną niszę i rosnące zapotrzebowanie na produkty związane z konkretnymi założeniami przyjmowanymi w życiu.

Przykładowa zawartość edukacyjna (filozofia i żywienie) na sklepie internetowym.
Rys 4. Przykład zawartości edukacyjnej (typ: filozofia i żywienie) na stronach sklepu internetowego.
Przykładowa zawartość edukacyjna (filozofia i żywienie) na sklepie internetowym.
Rys 4. Przykład zawartości edukacyjnej (typ: filozofia i żywienie) na stronach sklepu internetowego.

Przykład zawartości edukacyjnej: Witamy w ogrodzie

Michalina i Grzegorz – córka wraz z ojcem – tworzą kanał i fanpage Zielone pogotowie. Pierwsze nagranie opublikowali w sierpniu 2016, a od tego czasu ich kanał zdobył 390 tysięcy subskrybentów. Edukują swoich widzów w temacie ogrodnictwa. Pomagają dowiedzieć się o pielęgnacji, szczepieniu, rozmnażaniu roślin i promują żywy kontakt z naturą.

W ich sklepie ogrodniczym można znaleźć produkty ekologiczne, narzędzia, nawozy i szeroką gamę innych produktów, ale również ich autorskie projekty – kalendarze ogrodnicze. Dzięki konsekwentnemu budowaniu autorytetu, zbudowali markę i zaufanie, a klienci wierzą w jakość promowanych produktów. To idealny przykład pokazujący, że tworzenie wizerunku eksperta pomaga w promowaniu działań zarobkowych, takich jak właśnie sklep internetowy.

Przykładowa zawartość edukacyjna (witamy w ogrodzie) w serwisie YouTube.
Rys 5. Przykład zawartości edukacyjnej (typ: witamy w ogrodzie) na YouTube.
Przykładowa zawartość edukacyjna (witamy w ogrodzie) w serwisie YouTube.
Rys 5. Przykład zawartości edukacyjnej (typ: witamy w ogrodzie) na YouTube.

Śledź najnowsze trendy, aby móc tworzyć merytoryczne treści dla Twojej branży

Planujesz sklep w branży wnętrzarskiej? Zgłębij temat, aby móc doradzać klientom. Możesz pisać krótkie poradniki związane z:

  • aranżacją wnętrz,
  • pomysłami na sprytne urządzanie domowej przestrzeni,
  • prostymi wskazówkami, które będą ułatwiały codzienne życie,
  • modnymi w danym sezonie stylizacjami.

Podobnie możesz pisać o branży odzieżowej, prezentując modę, trendy, czy pokazując jak od kuchni wygląda powstawanie ubrań, które trafiają do sklepu.

Budżet marketingowy na wyróżnianie sklepu

Jest jeszcze bardzo ważna, prawdopodobnie najważniejsza sprawa: przeznaczenie budżetu na marketing.

Budżet na omawiane przez nas działania może być zróżnicowany. Jeśli jakość Twoich materiałów jest wysoka, publikujesz je z dużą częstotliwością i cierpliwie budujesz społeczność – jest szansa na uzyskanie dobrych wyników organicznych (darmowych).

Jeśli jednak nie nastawiasz się na długofalowe budowanie społeczności fanów, nie tworzysz wielu materiałów, a ich jakość nie powala na kolana – odpowiednie promowanie kreowanych treści będzie niezbędne. Podobnie będzie, jeśli zależy Ci na szybszym uzyskaniu sprzedaży. Wizerunku eksperta czy zaufania nie zbudujesz w parę miesięcy.

Pamiętaj również o weryfikowaniu jakości swoich treści i poszukiwaniu konstruktywnej krytyki. Jeśli materiały będą słabe, licz się z tym, że żaden pieniądz nie ocali słabej treści i nawet płatne promowanie nie zmusi kogoś do zainteresowania się kiepskimi tekstami czy nagraniami.

Dlatego pamiętaj o:

  • śledzeniu konkurencji,
  • obserwowaniu działań innych twórców czy e-biznesów i szukaniu inspiracji,
  • poddawaniu się krytyce rodziny, znajomych, członków internetowych społeczności (skorzystaj z grup na Facebooku),
  • uzupełnianiu swojej wiedzy i umiejętności.

O czym należy pamiętać podczas wyróżniania sklepu?

Treści – zarówno tekstowe, jak i graficzne czy wideo – powinny być dostosowane do wcześniej przemyślanej grupy docelowej.

Zastanów się więc, komu chcesz sprzedawać swoje produkty i czy te osoby rzeczywiście mogłyby być nimi szczerze zainteresowane. Nie chcemy, aby nasz poradnik stał się całym e-bookiem, jeśli więc interesuje Cię temat grup docelowych, zajrzyj do kolejnego artykułu.

Pamiętaj też o bieżącej komunikacji w mediach społecznościowych, pozyskiwaniu i aktywizowaniu fanów. Warto zastanowić się też nad newsletterem (nie bój się wysyłać maili, nawet gdy Twoja lista jest bardzo mała).

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • Jakie metody można wykorzystać do wyróżnienia sklepu internetowego?
  • Jak przedstawić swoją firmę, aby klienci lepiej się z nią utożsamili?
  • Jak tworzyć treści, które odpowiadają na potrzeby klientów?
  • Dlaczego ważne jest dostosowanie treści do grupy docelowej?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności