Co to jest Google Moja Firma i jakie niesie korzyści dla sklepu?

Ostatnia aktualizacja: 24 kwietnia 2024

Czym jest Google Moja Firma? 

Google Moja Firma to bezpłatne narzędzie, które umożliwia atrakcyjne i profesjonalne wyświetlanie informacji o firmie w wyszukiwarce oraz Mapach Google.

Informacje te wyświetlają się w momencie, gdy użytkownik poszukuje informacji o niej bądź produktach lub usługach, które oferuje. 

  • Profil Google Moja Firma, zarządzanie nim i aktualizacja są całkowicie bezpłatne.

Profil firmy w wyszukiwarce wyświetli się w momencie, gdy poszukujemy konkretnej firmy (wpisujemy nazwę brandu).

Przykład wizytówki firmy w wyszukiwarce Google
Rys 1. Przykład wizytówki firmy w wyszukiwarce Google.
Przykład wizytówki firmy w wyszukiwarce Google
Rys 1. Przykład wizytówki firmy w wyszukiwarce Google.

Natomiast wizytówki w mapach Google pokażą się, gdy szukamy bardziej ogólnie, np. „produkty do pielęgnacji brody Kraków”.

Rys 2. Przykład pojawienia się wizytówek firm w mapach Google.
Rys 2. Przykład pojawienia się wizytówek firm w mapach Google.

Stosunek pozyskanego ruchu z podziałem na wyszukiwarkę i Mapy Google możemy sprawdzić w panelu statystyk Google Moja Firma. Więcej informacji na ten temat w dalszej części artykułu.

Jak założyć profil w Google Moja Firma?

Żeby założyć wizytówkę Google, wejdź na stronę: https://www.google.com/business/ i wybierz: Zarządzaj teraz. Następnie kliknij: Dodaj informacje o swojej firmie w Google.

Zakładanie konta firmy w Google Moja Firma
Rys 3. Zakładanie konta firmy w Google Moja Firma.
Zakładanie konta firmy w Google Moja Firma
Rys 3. Zakładanie konta firmy w Google Moja Firma.

Następnym krokiem jest wpisanie nazwy firmy i określenie kategorii głównej, która najlepiej opisuje naszą organizację. W przypadku sklepów internetowych powinniśmy wybrać po prostu sklep internetowy.

Nie przejmuj się dosyć ogólną kategorią główną na tym etapie. Po utworzeniu profilu będziesz mógł dodać kategorie dodatkowe dokładniej opisujące profil twojej firmy.

Oprócz tego Google sam określa profil twojej firmy na podstawie informacji ze strony WWW, dzięki czemu sam pomoże ci dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów.   

Kolejnym etapem jest dodanie lokalizacji, pod którą klienci będą mogli nas odwiedzić i która będzie pokazywała się w mapach Google. Jeżeli oprócz działalności internetowej prowadzimy także sklep stacjonarny możemy śmiało dodać w tym miejscu jego adres. 

  • Jeżeli nie posiadasz sklepu stacjonarnego natomiast posiadasz towar na stanie i udostępniasz opcję odbioru osobistego możesz dodać adres, pod którym klienci będą mogli odebrać towar. Pomoże ci to skuteczniej pozycjonować się lokalnie w twojej branży. 

Po dodaniu adresu Google zapyta nas, czy obsługujemy klientów poza lokalizacją, którą wpisaliśmy. Jeżeli tak jest (co jest często spotykane w przypadku sklepów z usługami) powinniśmy zaznaczyć opcję: Tak, obsługuję klientów również poza moją lokalizacją.

Ustawienia obsługi klientów firmy poza jej lokalizacją
Rys 4. Ustawienia obsługi klientów firmy poza jej lokalizacją.
Ustawienia obsługi klientów firmy poza jej lokalizacją
Rys 4. Ustawienia obsługi klientów firmy poza jej lokalizacją.

Dzięki temu potencjalni klienci z terenów, które obsługujemy łatwiej znajdą nas na mapie Google. Kolejny krok to podanie numeru telefonu i adresu sklepu. Ważne, aby podać kompletny adres URL, dla przykładu: https://nazwa-sklepu.pl

Przed zakończeniem procesu Google zapyta nas jeszcze, czy chcemy otrzymywać wskazówki i porady, by dowiedzieć się, jak zwiększyć widoczność swojej firmy w Google – oczywiście zalecane jest wyrażenie zgody na tego typu powiadomienia. Klikamy przycisk: Zakończ.

Kliknij przycisk: Zakończ i rozpocznij zarządzanie wizytówką firmy w Google
Rys 5. Kliknij przycisk: Zakończ i rozpocznij zarządzanie wizytówką firmy w Google.
Kliknij przycisk: Zakończ i rozpocznij zarządzanie wizytówką firmy w Google
Rys 5. Kliknij przycisk: Zakończ i rozpocznij zarządzanie wizytówką firmy w Google.

Weryfikacja firmy przez Google

Aby móc w pełni zarządzać swoją wizytówką, musimy jeszcze pomyślnie przejść proces weryfikacji. Najpopularniejszą metodą (czasami też jedyną) jest kartka pocztowa, którą Google wysyła na podany przez nas adres.

Niektóre firmy będą miały udostępnione alternatywne metody weryfikacji, takie jak: 

  • weryfikacja przez telefon, 
  • weryfikacja przez e-mail , 
  • weryfikacja natychmiastowa przez Google Search Console (dostępna jeżeli własność witryny została zweryfikowana w Search Console i obie usługi są powiązane z tym samym adresem mailowym Gmail). 

Często wybierana pocztówka zawiera unikalny kod, którego wpisanie w panelu narzędzia potwierdzi, że faktycznie znajdujemy się pod podaną lokalizacją. Po jej otrzymaniu (powinna dotrzeć w przeciągu 15 dni roboczych) przechodzimy do naszego profilu.

Menu usług Google > Moja firma
Rys 6. Menu usług Google > Moja firma.
Menu usług Google > Moja firma
Rys 6. Menu usług Google > Moja firma.

Następnie wybieramy w menu z lewej strony ekranu: Zweryfikuj lokalizację

Kliknij: Zweryfikuj lokalizację
Rys 7. Kliknij opcję: Zweryfikuj lokalizację.
Kliknij: Zweryfikuj lokalizację
Rys 7. Kliknij opcję: Zweryfikuj lokalizację.

Ważne, aby nie klikać: Wyślij ponownie przed upływem 15 dni roboczych, ponieważ Google dezaktywuje kod z wysłanej pocztówki i wyśle do nas kolejną.

Niecierpliwość może nas więc kosztować kolejne kilkanaście dni oczekiwania jeżeli pierwsza dotrze do nas nazajutrz.

Jeśli nie korzystasz jeszcze z narzędzia Google Search Console skonfiguruj najpierw tę usługę, dzięki czemu nie będziesz musiał czekać na pocztówkę do zakończenia weryfikacji. Obie usługi powinny być powiązane z tym samym adresem Gmail. 

Wpisy / opinie wyświetlane w Google

Po zweryfikowaniu własności możemy w pełni zarządzać możliwościami, jakie daje narzędzie. Pierwszą pozycją w głównym menu (pod „Strona główna”) wpisy, które po dodaniu wyglądają mniej więcej tak na urządzeniach stacjonarnych.

Opinie wyświetlane na koncie firmy w wizytówce Google
Rys 8. Opinie wyświetlane na koncie firmy w wizytówce Google.
Opinie wyświetlane na koncie firmy w wizytówce Google
Rys 8. Opinie wyświetlane na koncie firmy w wizytówce Google.

Poniżej przykład widoku opinii na urządzeniach mobilnych:

Wygląd dodanych opinii do wizytówki firmy w Google (urządzenia mobilne)
Rys 9. Wygląd dodanych opinii do wizytówki firmy w Google (urządzenia mobilne).
Wygląd dodanych opinii do wizytówki firmy w Google (urządzenia mobilne)
Rys 9. Wygląd dodanych opinii do wizytówki firmy w Google (urządzenia mobilne).

Niewątpliwie ich największą zaletą jest możliwość przedstawiania różnych informacji związanych z naszym sklepem bez konieczności przechodzenia na stronę sklepu.

Do dyspozycji mamy aż 4 rodzaje wpisów: 

  • produkt (do promowania konkretnego produktu np. najnowszego modelu telefonu), 
  • nowości (może służyć do informowania o nowej gamie produktów w sklepie), 
  • wydarzenie (do informowania o szczególnych wydarzeniach takich jak np. noc zakupów w sklepie stacjonarnym),
  • oferta (do informowania np. o wyprzedaży przez określony czas).
Formularz tworzenia nowego wpisu na wizytówce firmy w Google Moja Firma
Rys 10. Formularz tworzenia nowego wpisu na wizytówce firmy w Google Moja Firma.
Formularz tworzenia nowego wpisu na wizytówce firmy w Google Moja Firma
Rys 10. Formularz tworzenia nowego wpisu na wizytówce firmy w Google Moja Firma.

Narzędzie daje możliwość umieszczenia przy wpisie przycisku CTA (wezwania do działania), takiego jak: Więcej informacji, Skorzystaj z oferty czy Kup teraz. 

Informacje te są widoczne także w Mapach Google i mają żywotność 7 dni (chyba, że ustawimy dłuższą datę, np. wyprzedaży).

W wizytówce widoczny będzie początek opisu, którego optymalna długość – według wytycznych Google – powinna wynosić między 150 a 300 znaków. 

Wskazówki odnośnie tworzenia wpisów

  • nie kopiuj treści ze swoich wpisów blogowych (to całkowicie inna forma wpisów), 
  • stwórz krótki i treściwy tytuł w maksymalnie 58 znakach, np. „Podejmij 7-dniowe wyzwanie z naszym najnowszym produktem!” 
  • zrób ładne i żywe zdjęcie wysokiej jakości, które będzie wyróżniało wpis (minimalna dozwolona rozdzielczość zdjęcia to 400 x 300 px w formacie JPG lub PNG), 
  • unikaj nienaturalnych zwrotów i formatowania, które może wywołać wrażenie kiczu (wielkie litery, wykrzykniki, powtórzenia typu PROMO PROMO PROMO!!!, itp.).

Informacje o firmie

Jak sama nazwa wskazuje – zakładka służy do uzupełniania danych o naszej firmie. Oprócz danych teleadresowych mamy możliwość wpisania takich danych jak: 

  • obsługiwane obszary,
  • wcześniej wspomniane kategorie dodatkowe (dostępne po kliknięciu nazwy kategorii głównej).
Kliknij opcję: Dodaj kolejną kategorię, aby dodać dodatkową kategorię przypisaną do firmy
Rys 11. Kliknij opcję: Dodaj kolejną kategorię, aby dodać dodatkową kategorię przypisaną do firmy.
Kliknij opcję: Dodaj kolejną kategorię, aby dodać dodatkową kategorię przypisaną do firmy
Rys 11. Kliknij opcję: Dodaj kolejną kategorię, aby dodać dodatkową kategorię przypisaną do firmy.
  • godziny pracy, 
  • atrybuty (takie jak możliwość płatności kartą, dostawa tego samego dnia, wejście dla niepełnosprawnych, bezpłatne WiFi itd.),
  • opis firmy, 
  • data otwarcia, 
  • zdjęcia (w kilku wariantach).

Jedyne dozwolone formaty zdjęć to JPG i PNG i maksymalny możliwy rozmiar to 5 mb (zalecamy jednak maks. 1 mb). Optymalna rozdzielczość natomiast to 720 x 720 px. 

Statystyki firmy w Google Moja Firma

Panel dotyczący statystyk pokaże nam przede wszystkim, jakie frazy wpisywali użytkownicy, którzy znaleźli naszą wizytówkę w wyszukiwarce i mapach Google.

Wizytówka może pokazać się klientom nie tylko po wpisaniu nazwy bezpośredniej naszej firmy, ale także: 

  • po wpisaniu jej adresu,
  • po wpisaniu nazwy produktu, który mamy dodany w galerii produktów Google Moja Firma,
  • po wpisaniu nazwy marki, którą mamy w ofercie.

Oprócz haseł, które wygenerowały wyświetlenie naszej wizytówki z panelu statystyk poznamy także: 

  • liczbę osób, której pokazała się nasza wizytówka z rozbiciem na urządzenia stacjonarne i mobilne, 
  • trendy wyszukiwania, 
  • działania klientów (wizyty na stronie, włączenie nawigacji do adresu firmy, połączenie telefoniczne itp.), 
  • liczbę wyświetleń i kliknięć zdjęć dodanych do wizytówki, 
  • średnią ocen klientów. 

Jak wykorzystać informacje ze statystyk? 

Hasła, po których wyświetla się nasza wizytówka powinny zainspirować nas do dodania wpisów, które będą do nich nawiązywały. Pamiętajmy, że Google chce dostarczyć użytkownikom wyszukiwarki jak najwyższej jakości treści odpowiadające na ich potrzeby i ta zasada obowiązuje także w tym przypadku.

Poniżej przedstawiamy wygląd kilku przykładowych raportów z Google Moja Firma jednego ze sklepów na platformie Shoper. 

Statystyki wizytówki firmy w Google Moja Firma
Rys 12. Statystyki wizytówki firmy w Google Moja Firma.
Statystyki wizytówki firmy w Google Moja Firma
Rys 12. Statystyki wizytówki firmy w Google Moja Firma.
Statystyki wizytówki firmy w Google Moja Firma
Rys 13. Statystyki wizytówki firmy w Google Moja Firma.
Statystyki wizytówki firmy w Google Moja Firma
Rys 13. Statystyki wizytówki firmy w Google Moja Firma.
Statystyki wizytówki firmy w Google Moja Firma
Rys 14. Statystyki wizytówki firmy w Google Moja Firma.
Statystyki wizytówki firmy w Google Moja Firma
Rys 14. Statystyki wizytówki firmy w Google Moja Firma.

Opinie użytkowników to bardzo ważny aspekt dla Google, stąd jeżeli tylko istnieją, zostają pokazane w wizytówce.  Standardowym sposobem dodawania opinii jest kliknięcie przycisku: Dodaj opinię

Kliknij przycisk: Dodaj opinię, aby opublikować recenzję i ocenę firmy
Rys 15. Kliknij przycisk: Dodaj opinię, aby opublikować recenzję i ocenę firmy.
Kliknij przycisk: Dodaj opinię, aby opublikować recenzję i ocenę firmy
Rys 15. Kliknij przycisk: Dodaj opinię, aby opublikować recenzję i ocenę firmy.

Jednak Google wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, zaczął od połowy 2018 roku wyświetlać powiadomienia na urządzeniach mobilnych osobom, które spędziły dłuższy czas w danym miejscu (np. sklepie stacjonarnym) z prośbą o wystawienie opinii (oczywiście przy założeniu, że użytkownik wyraził odpowiednie zgody na wykorzystanie lokalizacji). Wszystko oczywiście po to, by skuteczniej pozyskiwać oceny / recenzje.

Innym rozwiązaniem pozwalającym zdobyć większą ilość opinii w Google Moja Firma jest stworzenie krótkiej nazwy profilu.

Dodaj godziny pracy oraz krótką nazwę profilu firmy w Google
Rys 16. Dodaj godziny pracy oraz krótką nazwę profilu firmy w Google.
Dodaj godziny pracy oraz krótką nazwę profilu firmy w Google
Rys 16. Dodaj godziny pracy oraz krótką nazwę profilu firmy w Google.

Dzięki niej możemy utworzyć tzw. skrócony link prowadzący bezpośrednio do naszego profilu, gdzie widoczny jest m.in. przycisk Dodaj opinię. Link taki możemy umieścić np. w mailu transakcyjnym bądź po prostu zwrócić się bezpośrednio do klienta na adres mailowy z prośbą o wystawienie opinii w Google pod podanym linkiem w zamian za przekazanie np. drobnego kodu rabatowego na następne zakupy w sklepie. 

Inną – jeszcze prostszą dla klientów opcją – jest umieszczenie w mailu linku prowadzącego bezpośrednio do okienka wystawienia opinii. Żeby to, zrobić musimy kliknąć przycisk „Dodaj opinię” w naszej wizytówce i następnie skopiować link z paska adresu URL, którym linkujemy tekst lub obrazek w mailu bądź po prostu wysyłamy go bezpośrednio: 

Skopiuj adres URL z paska przeglądarki
Rys 17. Skopiuj adres URL z paska przeglądarki.
Skopiuj adres URL z paska przeglądarki
Rys 17. Skopiuj adres URL z paska przeglądarki.

Google może zaczytywać także opinie z innych źródeł, takich jak Facebook czy Ceno.

Wyświetlanie statystyk opinii o firmie z różnych źródeł (np. Facebook)
Rys 18. Wyświetlanie statystyk opinii o firmie z różnych źródeł (np. Facebook).
Wyświetlanie statystyk opinii o firmie z różnych źródeł (np. Facebook)
Rys 18. Wyświetlanie statystyk opinii o firmie z różnych źródeł (np. Facebook).

Odpowiadanie na opinie  

Oprócz podziękowań za pozytywne opinie, które pomagają budować relacje z klientami, powinniśmy pamiętać także o bardzo ważnym – być może nawet ważniejszym aspekcie – jakim jest odpowiadanie na negatywne komentarze.

Przede wszystkim powinniśmy pamiętać o tym, żeby nie wdawać się w osobiste dyskusje oraz zachować kulturę i zwięzłość wypowiedzi. Poniżej prezentujemy przykład bardzo profesjonalnej odpowiedzi klienta platformy Shoper – sklepu Terradeco. 

Przykładowa negatywna opinia dodana na wizytówce firmy w Google
Rys 19. Przykładowa negatywna opinia dodana na wizytówce firmy w Google.
Przykładowa negatywna opinia dodana na wizytówce firmy w Google
Rys 19. Przykładowa negatywna opinia dodana na wizytówce firmy w Google.

Czat

Dzięki profilowi Google Moja Firma klienci mają możliwość zadawania nam pytań nawet bez przechodzenia na stronę internetową. Żeby udostępniać taką opcję, musimy jednak pobrać aplikację Google Moja Firma z Google Play lub App Store. Jeżeli to zrobimy, w naszej wizytówce pojawi się taka opcja.

Funkcja: Zadaj pytanie na wizytówce firmy w Google
Rys 20. Funkcja: Zadaj pytanie na wizytówce firmy w Google.
Funkcja: Zadaj pytanie na wizytówce firmy w Google
Rys 20. Funkcja: Zadaj pytanie na wizytówce firmy w Google.

Oprócz tego, że powinniśmy odpowiadać kulturalnie i zgodnie z prawdą musimy także działać sprawnie, ponieważ Google narzuca wymóg odpowiadania na wiadomości w przeciągu 24 godzin od jej otrzymania. Jeżeli nie będziemy stosować się do tej zasady Google może wyłączyć w naszym profilu tę możliwość. 

Co prawda narzędzie udostępnia możliwość skonfigurowania automatycznej wiadomości wychodzącej po otrzymaniu korespondencji od klienta, jednak nie jest ona brana pod uwagę przy liczeniu czasu na odpowiedź. Jest natomiast dobrym miejscem na podziękowanie za kontakt i poinformowanie, że na wiadomość zwrotną potrzebujemy zazwyczaj nie więcej niż 24 godziny.

Produkty

Pozycja szczególnie istotna dla właścicieli sklepów internetowych, gdyż możemy dzięki niej promować np. nasze bestsellery, które statystycznie mają największe szanse na przyciągnięcie uwagi użytkownika jeszcze przed odwiedzeniem sklepu. Po przejściu do zakładki i kliknięciu: Rozpocznij, zobaczymy formularz dodawania oferty. 

Formularz dodawania oferty produktu do wizytówki firmy w Google
Rys 21. Formularz dodawania oferty produktu do wizytówki firmy w Google.
Formularz dodawania oferty produktu do wizytówki firmy w Google
Rys 21. Formularz dodawania oferty produktu do wizytówki firmy w Google.

Po dodaniu kilku produktów, powinny po chwili pojawić się na stronie wizytówki w Google. 

Przykład produktów wyświetlanych na wizytówce firmy w Google
Rys 22. Przykład produktów wyświetlanych na wizytówce firmy w Google.
Przykład produktów wyświetlanych na wizytówce firmy w Google
Rys 22. Przykład produktów wyświetlanych na wizytówce firmy w Google.

Po wybraniu konkretnego produktu, pojawi się on w specjalnym okienku. Można z niego przejść na stronę sklepu, wykonać połączenie czy zobaczyć inne produkty z tej kategorii, jak widać na poniższym obrazku.

Przykład wyglądu okna produktu po kliknięciu na liście produktów w wizytówce firmy
Rys 23. Przykład wyglądu okna produktu po kliknięciu go na liście produktów w wizytówce firmy.
Przykład wyglądu okna produktu po kliknięciu na liście produktów w wizytówce firmy
Rys 23. Przykład wyglądu okna produktu po kliknięciu go na liście produktów w wizytówce firmy.

Narzędzie nie umożliwia wgrania katalogu produktów w formie pliku XML. Można je dodawać tylko i wyłącznie ręcznie. 

Od czego zależy kiedy i jak wysoko pojawi się moja wizytówka?

Powiedzieliśmy sobie na początku, że to czy Google wyświetli naszą wizytówkę w wyszukiwarce, czy w mapach Google zależy od rodzaju wpisanego do wyszukiwarki hasła.

Jeżeli wpisuje dokładnie nazwę naszej firmy, to wizytówka pokaże się formie ramki z prawej strony wyników wyszukiwania, natomiast jeżeli wpiszemy frazę bardziej ogólną np. Fryzjer Kraków, Google wyświetli nam wizytówki na mapie: 

Od czego zależy kolejność wyświetlania na liście firm w mapach Google?
Rys 24. Od czego zależy kolejność wyświetlania na liście firm w mapach Google?
Od czego zależy kolejność wyświetlania na liście firm w mapach Google?
Rys 24. Od czego zależy kolejność wyświetlania na liście firm w mapach Google?

Oczywiście największe szanse na przekierowanie na stronę/uruchomienie nawigacji na tym przykładzie mają fryzjerzy, którzy są na pierwszych trzech miejscach.

Pytanie, które nasuwa się w tym miejscu jest więc następujące – czy mogę zrobić coś, co spowoduje, że moja wizytówka będzie wyświetlała się wyżej od innych?

Otóż kolejność, w jakiej Google przedstawi lokalne wyniki wyszukiwania zależy w gruncie rzeczy od 3 aspektów: 

  • trafność – czyli to, jak dobrze wizytówka odpowiada na wpisaną przez użytkownika frazę, 
  • odległość – czyli jak daleko znajdują się firmy pasujące do zapytania użytkownika korzystającego z wyszukiwarki,  
  • rozpoznawalność – czyli jak bardzo firma jest popularna w internecie. Google mierzy popularność poprzez takie aspekty jak widoczność w wyszukiwarce (SEO), ilość linków prowadzących do strony, ilość opinii, jakość ocen, itp. 

O ile na odległość od użytkownika raczej nie mamy wpływu (chyba że jesteśmy na etapie wybierania lokalizacji firmy), o tyle nad trafnością i rozpoznawalnością w internecie jak najbardziej możemy już pracować. 

Co prawda Google to zdecydowany numer 1 wśród wyszukiwarek internetowych natomiast na pewno nie zaszkodzi nam założenie wizytówki także w Bing Places i Apple Maps z delikatnym naciskiem na to drugie.

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • dlaczego warto założyć profil Google Moja Firma dla sklepu internetowego i jak to zrobić?
  • jakie możliwości daje narzędzie i które z nich są najbardziej użyteczne dla właścicieli sklepów online?
  • od czego zależy jak wysoko będzie pojawiała się nasza wizytówka na Mapach Google i czy możemy pracować nad jej pozycją?
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności