Dlaczego warto prowadzić e-mail marketing?

Ostatnia aktualizacja: 17 czerwca 2024

E-mail marketing jest znany od początku Internetu, jeśli chodzi kanały dotarcia do klientów w marketingu cyfrowym. W 1971 roku Ray Tomlinson wysłał swoją pierwszą wiadomość tekstową i od tamtej pory email towarzyszy nam praktycznie codziennie.

E-mail często jest postrzegany jako kanał, który odszedł już do lamusa, a już na pewno nie jest tak „sexy”, jak popularne w obecnych czasach social-media.

Dlatego też wielu zastanawia się, czy e-mail wciąż sprawdza sie jako efektywne narzędzie marketingowe, podczas gdy jest tak wiele innych możliwości.

Z jakich powodów warto prowadzić marketing e-mail?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, zapoznaj się z poniższą listą pięciu powodów, dla których nadal warto prowadzić e-mail marketing:

Prowadzenie e-mail marketingu jest tanie

Jeśli koszty to pierwszy argument, na który musisz zwracać uwagę, przy wybieraniu narzędzia do komunikacji z klientem, ten kanał jest dla ciebie.

Przykładowo wysyłka nieograniczonej ilości wiadomości do 1000 odbiorców kosztuje 50 złotych. Dla małych i średnich przedsiębiorstw taka kwota jest w granicach rozsądku.

Jeśli najpierw chcesz wypróbować, czy jest to kanał odpowiedni dla ciebie, wiele systemów do wysyłki mailingów daje możliwość przetestowania swojej aplikacji, najczęściej za darmo.

E-mail marketingu jest efektywny

Ale nie wszystko, co jest tanie, musi być dobre. Wydrukowanie 1000 ulotek zapewne nie generuje ogromnych kosztów, ale czy jest to skuteczne rozwiązanie dla firmy funkcjonującej głównie w sieci www?

Jak podaje GUS – wśród internautów aż 58% uważa sprawdzenie skrzynki odbiorczej za najważniejszy cel w trakcie korzystania z Internetu, a z kolei 54% respondentów twierdzi, że email jest dla nich najlepszym kanałem, jeśli chodzi o otrzymywanie informacji o nowościach i promocjach (Marketing Sherpa).

W branży e-commerce kanał email odpowiada za blisko 1/5 zamówień online. Zobacz studium przyaadku kampanii dla Dr Tusz – przygotowanej przez FreshMail.

W tym przypadku zainwestowana w email marketing złotówka, przyniosła firmie ponad 90 zł sprzedaży online. W dodatku była to kampania aktywizacyjna dla odbiorców, którzy przez długi czas w ogóle nie otwierali wiadomości e-mail!

Jeśli przemyślisz działania i odpowiednio dobierzesz strategię komunikacji – kanał email potrafi przynieść naprawdę wysokie ROI. Do wiadomości mailowej odbiorca może też wrócić w wygodnym czasie.

Działania w marketingu e-mail są mierzalne

Kampanie email marketingowe bardzo łatwo zmierzyć. Analizując raporty w prosty sposób dowiesz się, jakie działania się sprawdzają, a które należy poprawić.

Standardowo mierzy się wskaźnik otwarć wiadomości (open rate), kliknięć linków (CTR), czy efektywność wykorzystanego szablonu poprzez analizę mapy kliknięć. Co więcej, dzięki mapie kliknięć dowiesz się co faktycznie interesuje twoich subskrybentów.

Na poniższym przykładzie widać, że rowery dla dzieci nie trafiły w gusta odbiorców, za to największym zainteresowaniem cieszyły się rowery miejskie.

Raport ile razy odbiorcy otwierali wiadomości e-mail z ofertą rowerów
Rys 1. Przykład statystyk ilości otwarcia wiadomości e-mail dla trzech ofert rowerów.
Raport ile razy odbiorcy otwierali wiadomości e-mail z ofertą rowerów
Rys 1. Przykład statystyk ilości otwarcia wiadomości e-mail dla trzech ofert rowerów.

Jednak to, co szczególnie polecam, to sprawdzenie konwersji z kampanii mailowej. Znam przykład firmy, której open rate nie przekracza 10% ale konwersja z maili jest fenomenalna.

Po prostu subskrybenci, którzy faktycznie otworzyli i kliknęli w wiadomość, byli zainteresowani kupnem produktu. A przecież na koniec dnia w e-commerce liczy się faktyczna sprzedaż.

Efekty wysłanej kampanii e-mail możesz sprawdzić stosunkowo szybko. Większość odbiorców otwiera wiadomości w ciągu 24h od jej wysłania. Zatem informacje, czy kampania spotkała się z pozytywnym odbiorem dochodzi do ciebie wyjątkowo szybko.

Proste wdrażanie e-mail marketingu

Może ci się wydawać, że do stworzenia estetycznie wyglądającego newslettera czy mailingu musisz dobrze znać język HTML lub zaangażować programistę i grafika.

Takie myślenie to błąd, bo wystarczy ci tylko przygotowana treść, a całą oprawę graficzną stworzysz za pomocą dostępnych narzędzi do edycji wiadomości (w systemie FreshMail jest to akurat FreshMail Designer, w którym buduje się szablon jak budowlę z klocków).

Pamiętaj też, że skomplikowane animacje, jakie widzisz w niektórych wiadomościach od znanych marek, owszem – przyciągają wzrok i uwagę, jednak o czym trzeba pamiętać, nie każdy program pocztowy (np. Outlook) tak przygotowane grafiki wyświetli.

Choć też skomplikowane animacje, jakie widzisz w niektórych wiadomościach od znanych marek, przyciągają wzrok – to pamiętaj, że nie na każdej skrzynce mailowej wyświetli się tak przygotowana grafika, bądź odbiorcy mogą odczytywać maile przez program pocztowy taki jak np. Outlook.

Działaj w myśl zasady KISS – keep it simple, stupid (nie utrudniaj, głuptasku) i nie komplikuj sobie życia.

Prowadzenie e-mail marketingu pozwala budować relacje z klientami

Szczególnie jeśli prowadzisz e-sklep. Jednak aby zbudować relację, trzeba mieć z kim ją tworzyć. Tu warto skupić się również na zdobywaniu nowych subskrybentów. Na początku zachęć do zapisu na newsletter, np. oferując zniżkę na pierwszy zakup.

Jeśli klient nie podejmie tej akcji, nie warto się poddawać. Kontynuuj zachętę w mailu potwierdzającym kupno produktu i wyślij zachętę do zapisu w postaci bonu. W poniższym przykładzie jest to aż 40 złotych za zakupy powyżej 200 złotych.

Przykładowa zachęta zapisu do newslettera - kupon rabatowy na zakupy w sklepie internetowym
Rys 2. Przykład kuponu rabatowego przyznawanego za zapis do newslettera.
Przykładowa zachęta zapisu do newslettera - kupon rabatowy na zakupy w sklepie internetowym
Rys 2. Przykład kuponu rabatowego przyznawanego za zapis do newslettera.

Warto wiedzieć, iż maile transakcyjne8 razy chętniej otwierane i klikane niż innego typu maile. To daje ci o wiele większe szanse na to, że klient zainteresuje się dołączeniem do newslettera.

Przykładowe statystyki maili transakcyjnych i bulk mailings
Rys 3. Statystyki otwierania e-mail – transakcyjne wiadomości są otwierane i klikane 8x częściej.
Przykładowe statystyki maili transakcyjnych i bulk mailings
Rys 3. Statystyki otwierania e-mail – transakcyjne wiadomości są otwierane i klikane 8x częściej.

Następnie w newsletterze możesz zachęcać do kolejnego zakupu, budować lojalność klienta, oferować specjalne zniżki tylko dla subskrybentów newslettera i budować poczucie wyjątkowości.

Email to kanał, dzięki któremu przeprowadzisz klienta przez całą ścieżkę zakupową. Jeśli odpowiednio zbudujesz komunikację z użytkownikami, będą oczekiwać twoich kolejnych maili.

Pozyskane kontakty e-mail należą do ciebie

Kanał email ma o wiele więcej do zaoferowania niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Szczególnie jeśli mówimy o handlu e-commerce, email marketing to narzędzie, które warto mieć w swoim orężu.

Biorąc pod uwagę zmiany, jakie wprowadza Facebook w swoim algorytmie (ograniczanie zasięgów profili firmowych na rzecz relacji od znajomych czy rodziny) czy chociażby sam fakt, że twoi fani na tym medium należą do Facebooka, obserwujący na Instagramie… ponownie do Facebooka – warto zainwestować w kanał, dzięki któremu pozyskane kontakty będą po prostu należeć do ciebie.

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • wydatkiem jakiego rzędu może być email marketing?
  • dlaczego e-mail marketing jest efektywny?
  • jakie są podstawowe metryki, na które zwraca się w nim uwagę?
  • jakie są inne plusy wynikające z prowadzenia e-mail marketingu?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności