Wypróbuj za darmo

    Historia cen produktu z ostatnich 30 dni poprzedzających promocję – dyrektywa Omnibus

    Dyrektywa Omnibus, obowiązująca od 1 stycznia 2023 roku, wprowadza m.in. obowiązek informacyjny dotyczący obniżek cen i promocji na produkty. W przypadku niewywiązania się z tego obowiązku przedsiębiorcy grożą wysokie kary finansowe nakładane przez Inspekcję Handlową. Zgodnie z polską ustawą pisaną w oparciu o unijną dyrektywę każdy sprzedawca ma obowiązek wyświetlić informację o najniższej cenie produktu, jaka była dostępna w ciągu ostatnich 30 dni przed zastosowaniem obniżki promocyjnej. Informacja ta powinna znaleźć się na karcie produktu oraz w pozostałych miejscach, w których prezentowane są ceny produktu.

    Oprogramowanie Shoper umożliwia włączenie takiej informacji m.in. na karcie produktu, na listach z produktami oraz w innych miejscach, w których prezentowane są produkty wraz z ceną np. produkty powiązane.

    Po ustawieniu promocji na karcie produktu znajdziesz następujące informacje:

    • Obowiązująca aktualnie cena (obniżona w wyniku promocji)
    • Cena regularna (cena produktu bez promocji)
    • Najniższa cena produktu z 30 dni przed aktualną obniżką
    • Data zakończenia aktualnej promocji

    Historia cen produktu dyrektywa Omnibus

    UWAGA: Jeśli w swoim sklepie masz włączone promocje z bardzo odległymi datami ich zakończenia, czyli tzw. „wieczne promocje”, rekomendujemy ich weryfikację i skrócenie czasu trwania. Inaczej możesz narazić się na ewentualne kontrole i kary ze strony UOKiK.

    INFO: W przypadku gdy w karcie produktu włączysz wyświetlanie cen netto i brutto, pokażą się na niej dwa zestawy cen, natomiast termin zakończenia promocji pojawi się tylko raz, pod dolnym zestawem cen.

    Historia cen produktu dyrektywa Omnibus
    Wymienione wyżej informacje dotyczące ceny produktu (z wyłączeniem daty zakończenia promocji), będą widoczne również:

    Na liście produktów w widoku galerii
    Historia cen produktu dyrektywa Omnibus

    Na liście produktów w widoku galerii, w podglądzie produktu (ikona lupki)
    Historia cen produktu dyrektywa Omnibus

    Na liście produktów w widoku listy
    Historia cen produktu dyrektywa Omnibus

    W modułach produktowych (Promocje, Nowości, Bestsellery, Producenci, Produkt dnia)
    Historia cen produktu dyrektywa Omnibus

    Cena regularna oraz cena promocyjna produktu, domyślnie wyświetlana jest także w podpowiedziach wyszukiwarki dostępnej w sklepie. W tym miejscu jednak nie jest prezentowana informacja o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni przed zastosowaniem obniżki. Rekomendujemy wyłączyć wyświetlanie wszystkich cen w podpowiedziach wyszukiwarki. Można to zrobić w panelu administracyjnym sklepu w zakładce Ustawienia > Produkty > Wyszukiwarka, odznaczając opcję “Pokaż ceny produktów”.

    Historia cen produktu dyrektywa Omnibus

    Podpowiedzi wyszukiwarki z włączoną opcją „Pokaż ceny produktów”
    Historia cen produktu dyrektywa Omnibus

    Podpowiedzi wyszukiwarki z wyłączoną opcją „Pokaż ceny produktów”
    Historia cen produktu dyrektywa Omnibus

    Zwykła zmiana ceny produktu (np. wynikająca z podniesienia cen z powodu inflacji) nie powoduje ani nie wymaga wyświetlania informacji o najniższej cenie z 30 dni przed promocją. Zmiana dotyczy tylko produktów oznaczonych jako “w promocji”. Instrukcja, jak utworzyć promocję na produkt, znajduje się tutaj.

     

    Aktywacja najniższej ceny produktu wyliczanej automatycznie – zalecane

    Aby włączyć wyświetlanie najniższej ceny produktu z 30 dni przed promocją, aktywuj zalecany automatyczny mechanizm wyliczania cen. Jak?

    1. Przejdź do zakładki Ustawienia > Produkty > Ustawienia produktów
    2. W sekcji Ceny produktów zaznacz opcję Pokaż najniższą cenę z 30 dni przed obniżką (zalecenia dyrektywy Omnibus) i ZAPISZ zmiany na dole ekranu. Dzięki temu aktywujesz wyświetlanie najniższej ceny z 30 dni dla produktów będących w promocji.
      Najniższa cena produktu dyrektywa Omnibus
    3. Od tej chwili możesz decydować, które informacje o promowanych produktach mają być wyświetlane zarówno na listach produktów i w modułach produktowych, jak i w karcie produktu. Przejdź do Wygląd i treści > Wygląd sklepu > Obecny szablon graficzny > Lista produktów.
      Znajdziesz tutaj następujące opcje:
      -Pokazuj cenę regularną (dla produktów w promocji)
      -Pokazuj najniższą cenę z 30 dni przed obniżką – zalecamy jej włączenie
      Najniższa cena produktu dyrektywa OmnibusPole Data zakończenia promocji znajdziesz w zakładce Wygląd i treści > Wygląd sklepu > Obecny szablon graficzny > Szczegóły produktu. Ta opcja jest domyślnie wyłączona.
      Najniższa cena produktu dyrektywa Omnibus
    4. Przejdź do tworzenia promocji zgodnie z tą instrukcją – informacja o najniższej cenie produktu wyliczy się i pojawi automatycznie na karcie produktu oraz w pozostałych miejscach określonych w punkcie 3 tej instrukcji.
    5. Podczas włączania promocji będziesz mieć możliwość podejrzenia, jaka cena (również dla wszystkich poziomów cenowych, jeżeli z nich korzystasz) będzie wyświetlona twoim klientom, jeśli promocję rozpoczniesz w tym momencie
      Najniższa cena produktu z ostatnich 30 dni Omnibus

    Jeżeli produkt jest dostępny w sprzedaży krócej niż 30 dni przed rozpoczęciem promocji, wyświetlana jest najniższa cena od momentu, kiedy produkt pojawił się w sprzedaży. Jeżeli w ostatnich 30 dniach przed promocją produkt był kilka razy w promocji (lub jego cena regularna była niższa od aktualnej ceny promocyjnej), pod uwagę brana jest najniższa cena produktu dostępna dla klienta w tym okresie. Dotyczy to również sytuacji, w której produkt był niedostępny z powodu braków magazynowych, ale widoczny w sklepie.

    Jeśli mimo włączenia opcji i wyczyszczenia pamięci cache sklepu nie widzisz zmian od strony klienta, upewnij się, że pliki źródłowe TPL są aktualne. Jeżeli są zmodyfikowane – wprowadź odpowiednie zmiany. W razie trudności skonsultuj się z opiekunem technicznym swojego sklepu (jeśli korzystasz z usługi Shoper Premium) lub wyślij e-mail na adres: [email protected].

     

    Manualna zmiana najniższej ceny produktu

    Manualna edycja najniższej ceny produktu powinna być wykorzystywana tylko w sytuacjach poważnych pomyłek i dostępna jest tylko dla produktów głównych. Powrót z edycji manualnej na zalecane automatyczne wyliczanie najniższej ceny wymusza konieczność wyłączenia mechanizmu manualnej zmiany w każdym produkcie z osobna, co przy dużej liczbie produktów może być kłopotliwe. Korzystanie z tego rozwiązania zalecamy tylko w sytuacji bez wyjścia.

    PRZYKŁAD: Produkt w cenie regularnej kosztuje 100 zł (w promocji ma kosztować 80 zł), ale przypadkowo wpisałeś/aś cenę regularną 10 zł i zapisałeś/aś zmiany. Szybko się zorientowałeś/aś i zmieniłeś/aś cenę na właściwą, czyli 100 zł, jednak system rozpoznaje kwotę 10 zł jako najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni przed promocją. W takiej sytuacji możesz dokonać ręcznej edycji najniższej ceny, ale musi się ona zgadzać ze stanem faktycznym.


    Jak ręcznie edytować najniższą cenę produktu?

    1. Przejdź do zakładki Obsługa sklepu > Produkty
    2. Odszukaj produkt i w jego edycji przejdź do zakładki Promocje
    3. Aktywuj pole Wprowadź najniższe ceny ręcznie (niezalecane), wpisz zgodną ze stanem faktycznym najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni przed promocją i ZAPISZ zmiany na dole strony. Jeżeli w swoim sklepie korzystasz z dodatkowych poziomów cenowych, zobaczysz również możliwość ich edycji. Odtąd wpisana ręcznie najniższa cena produktu będzie wyświetlała się w czasie trwającej promocji.
      Historia cen produktu z ostatnich 30 dni poprzedzających promocję Omnibus
      Wprowadzona ręcznie cena będzie zapamiętana i domyślnie aktywna podczas tworzenia kolejnej promocji. Jeżeli przy następnej obniżce chcesz skorzystać z automatycznie wyliczanej najniższej ceny (ponieważ nie będzie już ważnych powodów do korzystania z ręcznej edycji ceny), należy wyłączyć opcję Wprowadź najniższe ceny ręcznie (niezalecane). Jeżeli jednak świadomie pozostawisz tę opcję aktywną, pamiętaj o podaniu aktualnej najniższej ceny zgodnie ze stanem faktycznym. Ręczna edycja cen nie przerywa działania automatycznego mechanizmu zbierania historii cen, wyliczonego na potrzebę kolejnych działań i promocji.

    UWAGA: W ramach dyrektywy Omnibus dokonaj jeszcze poniższych zmian:
    – jeżeli w swoim sklepie zbierasz opinie o produktach, musisz spełnić obowiązek informacyjny o działaniu opinii w sklepie. Instrukcję, jak to zrobić znajdziesz w punkcie 1 tego artykułu;
    – jeżeli korzystasz z aplikacji Shoper Regulaminy, pobierz dostępną aktualizację i dostosuj do zmian treść regulaminu sklepu przed 1 stycznia 2023 roku.
    Więcej informacji na temat dyrektywy Omnibus i wskazówek jak dostosować swój sklep do jej wymagań, znajdziesz w naszym artykule na blogu.

    Przetestuj sklep internetowy
    Shoper przez 14 dni za darmo

    Podając maila akceptujesz Regulamin i Politykę Prywatności