Identyfikacja wizualna w sklepie internetowym

Ostatnia aktualizacja: 24 kwietnia 2024

Identyfikacja wizualna to cały system elementów, a nie tylko logo sklepu i narzucona przez nie kolorystyka. Jest bardzo ważnym elementem tożsamości marki i ma znaczny wpływ na to, jak będzie odbierana, zapamiętywana, jakie pierwsze wrażenie stworzy.

Identyfikacja wizualna jest ściśle związana z grupą docelową, do której chcemy trafić. Dobrze przemyślana na początku oszczędzi stresu i zmian w przyszłości.

Można wykorzystywać ją w działaniach w mediach społecznościowych. Zastanawiając się nad nią warto uwzględnić zagadnienia z psychologii kolorów.

Identyfikacja wizualna to zestaw elementów wpływających na wizerunek

To jak twój sklep i marka będą odbierane przez klientów oraz jak zapadną w ich pamięci w dużej mierze wiąże się z identyfikacją wizualną.

To pojęcie, pod którym kryje się coś więcej niż kreatywne logo na stronie głównej. To system elementów, które składają się na część wizerunku twojej firmy.

Przykłady co należy do elementów identyfikacji wizualnej:

  • przede wszystkim logo sklepu,
  • kolory przewodnie używane przez markę,
  • określone fonty (potocznie nazywane czcionkami) i krój pisma,
  • wszelkie wydruki: wizytówki, ulotki dołączane do przesyłek, materiały promocyjne, itd.,
  • spójne banery reklamowe,
  • wygląd produktów i opakowań.

Wraz z rozwojem biznesu do elementów identyfikacji wizualnej mogą też należeć:

  • stroje pracowników,
  • wystrój biura,
  • oznakowanie środków transportu.

Elementy identyfikacji wizualnej w praktyce

W pierwszej kolejności uważnie przemyśl logo swojego sklepu. Więcej przydatnych informacji na temat logotypów znajdziesz w poniższym artykule:

Profesjonalna identyfikacja wizualna to między innymi wybór koloru przewodniego, który będzie głównie używany w szablonie graficznym sklepu. To kolor, który będzie dominował na twojej stronie lub którym będziesz zaznaczać akcenty.

Pozornie podobne (czy takie same) szablony sklepu z różnym kolorem przewodnim mogą komunikować coś zupełnie innego. O psychologicznym znaczeniu kolorów dowiesz się co nieco w dalszej części artykułu.

Jeżeli korzystasz z podstawowego szablonu graficznego w sklepie Shoper, możesz w Panelu administracyjnym sklepu wybrać kolor główny (przewodni), wybierając sekcję menu: Wygląd i treści > Wygląd sklepu > Obecny szablon graficzny > Moduły i następnie uruchamiając: Shoper Visual Editor.

Po uruchomieniu, przejdź do zakładki: Kolory i style, której zmienisz nie tylko główny kolor, ale również czcionki, ich rozmiar, kolory czcionek, linków oraz wielkość nagłówków.

Wybierz sekcję kolory i style, aby zmienić ustawienia kolorów i innych styli dla szablonu sklepu Shoper
Rys 1. Shoper Visual Editor pozwala zmienić ustawienia kolorów i styli używanych w szablonie sklepu.
Wybierz sekcję kolory i style, aby zmienić ustawienia kolorów i innych styli dla szablonu sklepu Shoper
Rys 1. Shoper Visual Editor pozwala zmienić ustawienia kolorów i styli używanych w szablonie sklepu.

Kolory używane na stronach internetowych (w tym sklepie Shoper) zapisywane są w systemie szesnastkowym HEX i składają się z #krzyżyka i sześciu znaków. Jeżeli posiadasz wartości liczbowe czerwieni, zieleni i błękitu, np. po pobraniu koloru z Painta, możesz je łatwo zmienić dzięki dodatkowej funkcji wyszukiwarki Google. Przy jej użyciu możesz łatwo wygenerować kod koloru, który chcesz użyć na swoim sklepie.

Nie przesadź z ilością fontów (czcionek) na stronach sklepu. Dobrą praktyką jest nie wprowadzanie na jednej podstronie więcej niż dwóch krojów czcionek. Duża ilość fontów może powodować wrażenie wizualnego chaosu.

Do przesyłek chcesz dołączyć zachęcającą ulotkę? To wspaniale! Możesz w niej zamieścić podziękowania za zakup, przyjazną informację o sklepie czy rabat na kolejne zamówienie.

Nie zapomnij o spójności. Konsekwentnie używaj jednolitej kolorystyki, fontów i stylu.

Ulotka powinna budzić skojarzenia ze sklepem internetowym, którego dotyczy. Nie może drastycznie odróżniać się od wprowadzonego w sklepie stylu. Podobne reguły stosuj, gdy posiadasz swoje wizytówki, etykiety produktów, pudełek lub inne materiały.

W mediach społecznościowych logo zdecydowanie lepiej prezentuje się w kontekście (np. na opakowaniu) niż naniesione na obrazek. Sprawdź profile poniższych dużych marek, gdzie ich logo praktycznie nigdy nie pojawia się naniesione graficznie na obrazek:

Działasz w mediach społecznościowych? Nie zapomnij, aby zdjęcie w tle na Facebooku, YouTube czy innych portalach kojarzyło się z twoją marką.

Miniatury filmów mogą śmiało bazować na podobnych szablonach, a posty mogą (ale nie muszą) zawierać charakterystyczny element. Jeżeli używasz tekstu na grafikach, niech zbyt mocno nie odbiega stylem od sklepu.

Czasem można sobie pozwolić na pewne wariacje związane z okazjonalnymi promocjami (Nowy Rok, początek roku szkolnego, Dzień Matki itd.), ale niech twoje grafiki promocyjne nie będą dziełem przypadku. Zawsze zadawaj sobie pytanie, czy w jakikolwiek sposób kojarzą się ze sposobem, w jaki prowadzisz swój sklep i komunikację.

Przykładowe miniaturki filmów Eurowizji na YouTube - spójna identyfikacja wizualna
Rys 2. Przykład spójnych graficznie miniaturek filmów na kanale Eurowizji w YouTube.
Przykładowe miniaturki filmów Eurowizji na YouTube - spójna identyfikacja wizualna
Rys 2. Przykład spójnych graficznie miniaturek filmów na kanale Eurowizji w YouTube.

Gdzie szukać inspiracji dla identyfikacji wizualnej?

Odwiedź strony konkurencji i zastanów się, czy można by coś zrobić lepiej. Sprawdź rynek zagraniczny. Odwiedź profesjonalne strony poświęcone grafice, takie jak: Grafmag.pl oraz nie zapomnij sprawdzić serwisu: Pinterest.com, który jest wręcz kopalnią inspiracji.

Jeżeli szukasz przykładów spójnej i ciekawej komunikacji wizualnej na Facebooku, odwiedź strony marek wymienionych na liście poniżej.

Pamiętaj, że w wypadku mediów społecznościowych identyfikacja wizualna to spójny klimat zdjęć, detale, kolorystyka oraz wzbudzanie odpowiedniej atmosfery u odbiorców.

Barwy kolorów budzą konkretne emocje

W Internecie bez trudu znajdziesz wiele prostych objaśnień i map kolorów obrazujących, które emocje są budzone po spojrzeniu na wybraną barwę. Może to być pomocne podczas projektowania logo oraz planowania całej identyfikacji wizualnej sklepu internetowego.

Mapa kolorów i emocji, które wzbudzają
Rys 3. Przykład mapy kolorów i emocji, które są wzbudzane po spojrzeniu na daną barwę.
Mapa kolorów i emocji, które wzbudzają
Rys 3. Przykład mapy kolorów i emocji, które są wzbudzane po spojrzeniu na daną barwę.

Na co wpływa dobra identyfikacja wizualna?

Na dłuższą metę graficzny chaos może zniechęcać nowych klientów i wstrzymywać rozwój sklepu internetowego. W wypadku mocno konkurencyjnych branż będzie ciężej wybić się na tle konkurencji – pozostanie zdobywanie klientów jak najniższą ceną.

Owszem, gdy dopiero zaczynasz i nie masz pewności, czy twój pomysł e-biznes wypali, zazwyczaj starasz się oszczędzać i wprowadzać część elementów dopiero w miarę rozwoju sklepu.

Jest to pewien półśrodek, na który można się zdecydować, żeby nie mieć poczucia zmarnowanego czasu i pieniędzy, licz się jednak z tym, że prędzej czy później spójna identyfikacja wizualna marki będzie potrzebna.

Argumenty przemawiające za przemyślaną identyfikacją wizualną:

  • zwiększa konkurencyjność biznesu,
  • ułatwia zapamiętanie i późniejszą rozpoznawalność marki,
  • bezpośrednio wiąże się z rodzajem odbiorcy (na blogu prawniczym nie użyjemy krzykliwych kolorów i zabawnych czcionek),
  • zwiększa profesjonalizm marki i poprawia jej wizerunek w oczach firm mogących potencjalnie nawiązać współpracę,
  • jeżeli twój pomysł na biznes się powiedzie, i tak prędzej czy później będzie trzeba usprawnić identyfikację. Zamiast tworzyć ją od zera i robić rebranding firmy, ryzykując utratę obecnych odbiorców, dobrze zadbać o nią od początku.
Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • co to identyfikacja wizualna?
  • jakie są elementy identyfikacji wizualnej?
  • jak na samym początku możesz zadbać o identyfikację wizualną sklepu?
  • jakie są plusy jej posiadania?
  • jak kolory odzwierciedlają emocje?
  • poznasz ciekawe przykłady identyfikacji wizualnej?
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności