Logo sklepu internetowego

Ostatnia aktualizacja: 5 grudnia 2024

Logo to wyjątkowo ważny element sklepu i całej marki. Tworząc je, należy mocno przemyśleć dobór fontu, wielkości liter, kroju pisma czy koloru.

Oczywiście logotypy dużych marek ewoluowały przez lata, zanim dotarły do obecnych form, warto mieć jednak po prostu dobry punkt wyjścia do ewentualnych zmian.

W poniższym artykule przekazujemy wskazówki czym się kierować podejmując decyzje podczas wyboru i projektowania logo. Wszystkie te elementy mają wpływ całą późniejszą komunikację marki oraz jak będzie odbierana przez klientów.

Nie śpiesz się z logo sklepu

Niby nic takiego. Ot, jakiś znaczek graficzny, krótki napis. Chwytliwa nazwa związana z branżą, ale żeby specjalnie coś przy niej robić? Rysować, zlecać komuś z zewnątrz?

Bez przesady, są przecież ważniejsze rzeczy w sklepie internetowym niż zabawa w tworzenie obrazków.

Jeśli myślisz podobnie, popełniasz spory błąd. Logo to element, nad którym warto przysiąść na dłuższą chwilę zanim wystartujesz z e-biznesem. Jak zapracować na efekt wow podczas wybierania lub projektowania logo dla sklepu internetowego?

Dobre logo to dobrze dobrana czcionka

Dobre logo cechuje ciekawie dobrany krój czcionki. Pamiętaj, że nie możesz użyć dowolnej czcionki (czy dokładniej: fontu) z Painta, Microsoft Worda lub innego programu.

Większość będzie objęta prawami autorskimi. Warto posiłkować się stronami typu Font Squirrel, na których znajdziesz mnóstwo pięknych fontów do darmowego użytku komercyjnego.

WAŻNE! Logo przygotowane na szybko w Paincie czy MS Wordzie naprawdę nie jest dobrym pomysłem.

Jeśli już chcesz użyć tych narzędzi, przynajmniej dobrze przemyśl wygląd logo i sprawdź, czy używasz fontów na ogólnodostępnej licencji. Nie używaj gotowych grafik pobranych z Internetu.

Minimalizm to cecha idealnego logo

Zdecydowanie im prościej, tym lepiej. Zbędne ozdobniki, zbyt wiele kolorów i dodatkowych elementów rozprasza uwagę i zmniejsza szansę zapamiętania nazwy sklepu i samego logo.

Największe marki zbudowały swoją pozycję na skromnych, pojedynczych i stonowanych znakach. Apple, Shell, McDonald’s, Gillete – to przykłady logotypów wyjątkowo funkcjonalnych w swojej prostocie.

Logo powinno być w odpowiednim formacie

Dobry format również jest istotny. Pamiętaj, że logotyp będziesz wykorzystywać w banerach reklamowych, mediach społecznościowych czy w kolorowym lub czarno-białym druku.

Jego rozmiar i wygląd powinien być możliwie uniwersalny. Dzięki temu logo nie straci na wartości w mniejszym rozmiarze czy barwach innych niż oryginalne.

Dobrym pomysłem jest też zdecydowanie się na logotyp z symbolem, który można wykorzystywać samodzielnie, np. w kwadratowej formie (jest to tzw. sygnet).

Gdy zamawiasz logo u grafika, upewnij się, że dostarczony plik jest zapisany jako grafika wektorowa. Formaty wektorowe to np. EPS, PDF, SVG, CDR. Najczęściej spotykana grafika rastrowa składa się po prostu z siatki pikseli, która po powiększeniu (np. do druku) traci na jakości.

Grafika wektorowa niezależnie od wielkości powiększenia zachowuje jakość i nie zależy od rozdzielczości. Można ją łatwo zamienić na plik rastrowy (np. WebP), który później umieszczamy na stronie.

Jak dobrać kolor logo?

Dobór kolorów nie może być przypadkowy. Tutaj do akcji wchodzi psychologia kolorów i reklamy w ogóle. Brzmi strasznie? Nie martw się, więcej na ten temat dowiesz się w artykule poświęconym identyfikacji wizualnej.

Przemyślany krój pisma

Do wyboru masz fonty szeryfowe i bezszeryfowe. Czym się różnią? Litery bezszeryfowych krojów pisma posiadają proste końcówki. Poniżej zaznaczone złotym kolorem tzw. szeryfy na przykładzie litery L.

Przykład czcionek szeryfowych i bezszeryfowych.
Rys 1. Przykładowa czcionka szeryfowa i bezszeryfowa.
Przykład czcionek szeryfowych i bezszeryfowych.
Rys 1. Przykładowa czcionka szeryfowa i bezszeryfowa.

Zastanów się, jaki jest twój sklep i sprzedawane produkty. Czy dla sklepu ważna będzie tradycja czy nowoczesność? Czy sklep jest mocno związany z elektroniką czy sprzedaje np. ręcznie wykonywaną, elegancką odzież? Czy na swojej stronie piszesz prostym, bezpośrednim językiem, czy zależy ci na oficjalnej komunikacji?

Gdy odpowiesz sobie na te i wiele innych pytań, decyzja czy użyć kroju szeryfowego czy bezszeryfowego będzie o wiele prostsza.

Wielkie czy małe litery w logo?

Zazwyczaj wielkie litery pełnią po prostu funkcję dekoracyjną. Można jednak uznać, że nazwa napisana dużymi literami sugeruje firmę bardziej formalną, przemawiającą jako autorytet lub o stanowczym charakterze i przesłaniu.

Wielkie litery są najczęściej spotykane, gdy nazwa marki jest akronimem. Cały napis małymi literami może sugerować, że marka nie jest tak formalna, jest przyjazna klientowi i zorientowana na dialog.

Jak zmienić rozmiar logo?

Jeżeli nie zajmujesz się na co dzień grafiką, możesz napotkać problemy przy zmianie rozmiaru logo. Możesz je prosto zmniejszyć, np. na stronie: https://pixlr.com/express/ – w tym celu wybierz opcję menu: Adjustment > Resize. Jeśli natomiast chcesz przy użyciu tej samej strony przyciąć obrazek, skorzystaj z opcji: Adjustment > Crop.

Umieszczone w sklepie logo nie powinno być zbyt duże. Jest to ważny element, ale nie powinien zajmować ogromnej powierzchni.

Pamiętaj, że klienta interesuje rozwiązanie konkretnego problemu i zaspokojenie pewnych potrzeb. Logo sklepu – chociaż jest ważnym elementem pierwszego wrażenia i budowania świadomości marki – nie jest dla klienta priorytetem.

Generatory logo

Możesz też skorzystać z generatorów logo. Znajdziesz zarówno płatne (płatność jednorazowa lub miesięczna za użytkowanie logo), jak i darmowe warianty generatorów logo (zwykle dostępne z pewnymi ograniczeniami). Mogą również posłużyć jako źródło inspiracji.

Dostępne metody na zaprojektowanie logo

Nie masz pojęcia o grafice i/lub nie możesz poświęcić wolnego czasu? Poszukaj ofert na Gumtree, OLX, znajdź odpowiednich grafików lub firmy w Google. Ceny mogą oczywiście skrajnie się różnić – pytanie „ile kosztuje logo?” przypomina nieco pytanie „ile kosztuje samochód?”.

Licz się z tym, że możesz znaleźć początkującego studenta grafiki, który przygotuje od zera logo za sto zł, a możesz napotkać grafika, który na bazie gotowego szablonu obrobionego w kilkanaście minut, zażyczy sobie tysiąc tysiąc złotych wypłaty.

Dlatego najważniejszym elementem takiej usługi jest odpowiednia umowa, w której grafik zaznacza, że jest autorem i nie korzystał z żadnych innych źródeł podczas tworzenia logo. Zwiększa to pewność, że logo jest unikatowe i że nie zostały wykorzystane nielegalne materiały – z naruszeniem praw autorskich innych twórców.

Doraźnym rozwiązaniem może być skorzystanie z opisanych już generatorów. Po opłaceniu odpowiedniego abonamentu możesz używać logo zgodnie z regulaminem.

Takie logotypy to również świetny pomysł na inspiracje przy samodzielnym poszukiwaniu pomysłów. Nigdy nie próbuj jednak robić zrzutu ekranu wygenerowanego logo i wykorzystywać bez opłaty.

Obsługujesz lub chcesz się nauczyć obsługiwać programów graficznych?

Zastanów się, co ci się podoba i odzwierciedla osobowość twojej marki. Poszukaj inspiracji np. na Pintereście i w Grafice Google i zapisz obrazki, które cię interesują. Pamiętaj – nigdy nie wykorzystuj pojawiających się w nich elementów, mogą wyłącznie pełnić rolę zbioru inspiracji.

Następnie zajrzyj na stronę typu Fontsquirrel.com  – tam znajdziesz świetne darmowe fonty (potocznie zwane czcionkami) do użytku komercyjnego. Wybierz interesujące cię fonty i zainstaluj. Wystarczy, że rozpakujesz pobrany plik (prawy przycisk myszy > Wyodrębnij wszystkie lub otwarcie za pomocą programu 7Zip czy WinRar), otworzysz go i klikniesz zainstaluj.

Okno instalacji czcionki w systemie Windows
Rys 2. Przykład okna służącego do instalacji czcionki w systemie Windows.
Okno instalacji czcionki w systemie Windows
Rys 2. Przykład okna służącego do instalacji czcionki w systemie Windows.

Najlepiej, gdy utworzysz logo w programie do grafiki wektorowej, jak darmowy Inkscape. Dzięki temu nie straci na jakości w zależności od zmiany rozmiaru. Oczywiście możesz przygotować też logo np. w próbnej/płatnej wersji Photoshopa, Corelu czy Gimpie, ale użyj wtedy przynajmniej rozdzielczości full HD (1920 x 1080 pikseli).

Zastanów się nad prostą ikoną, którą możesz zamknąć w kwadracie i zamieścić obok napisu z nazwą firmy. To będzie twój sygnet. Możesz go wykorzystywać jako samodzielne logo w różnych sytuacjach np. jako zdjęcie profilowe strony na Facebooku, w momencie, gdy zamieszczenie całego dużego loga będzie niemożliwe.

Co ma symbolizować, jakie ma mieć kolory, kształt itd.? Dobrze to przemyśl i pamiętaj: im prościej, tym lepiej. Nie kombinuj, a także nie wprowadzaj kilku kolorów.

Gdy przygotujesz logo, zapisz je w odpowiednim formacie, najlepiej w WebP, na przezroczystym tle. Przygotuj też mniejszą wersję do zamieszczenia na stronie głównej sklepu. Wersję do druku możesz zapisać np. jako PDF.

Masz kilka wersji logotypu, między którymi nie możesz się zdecydować? Nie zapomnij poradzić się znajomych i np. użytkowników Facebooka. Jako ankieta wyśmienicie sprawdzą się Formularze Google. A gdy logo będzie gotowe, pozostanie tylko zamieszczenie go na stronie sklepu.

Poradnik wideo: jak wstawić logo w sklepie Shoper?

Poradnik wideo: wstawianie logo do sklepu internetowego Shoper
Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • skąd wziąć font do logo?
  • jak dobrać krój pisma?
  • dlaczego format logo jest ważny?
  • wielkie czy małe litery?
  • jak wybrać kolor logo?
  • jak szybko zmienić rozmiar logo?
  • gdzie wygenerować gotowe logo?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności