Jak minimalizować odrzucenia w sklepie?
- Klient nie znalazł tego co szukał
- Zbyt długi czas ładowania strony
- Kluczowe treści poniżej pierwszego widoku
- Wysoka cena produktu
- Opis produktu nie wyczerpuje tematu
- Brak dostosowania do urządzeń mobilnych
- Strona nie jest intuicyjna
- Duża ilość wyskakujących okienek / powiadomień
- Brak poczucia bezpieczeństwa
- Brak odnośników w obrębie strony
Sprawdź częste przyczyny odrzuceń oraz poznaj wskazówki jak je zmniejszyć. Istnieją strony, na których wysoki współczynnik odrzuceń (70-80%) jest w pełni naturalny, np. strony wpisów blogowych, w których użytkownik po przeczytaniu wpisu po prostu opuszcza stronę.
Żeby zatrzymać jak największą liczbę użytkowników z bloga, polecamy umieszczanie w tekście linków do produktów / kategorii produktowych, które zostały opisane we wpisie i koniecznie daj możliwość płynnego przejścia do następnego / poprzedniego wpisu (np. na końcu artykułu).
Klient nie znalazł tego co szukał
Strona nie odpowiada na pytanie, które użytkownik wpisał do wyszukiwarki lub spodziewał się czegoś innego po reklamie, w którą kliknął.
- Optymalizacja treści na stronie, by użytkownik po wyświetleniu treści utwierdził się w przekonaniu, że tego właśnie szukał. Jeżeli tak się nie stanie przez pierwsze kilka sekund po wyświetleniu strony, istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient opuści stronę,
- Poprawienie reklam, które nie do końca trafnie oddają treści na stronie, do której prowadzą. Spójność między reklamą a stroną docelową.
Zbyt długi czas ładowania strony
- Skompresowanie zdjęć (im „lżejsze” tym lepiej), np. przez darmowe narzędzie TinyPNG,
- Skompresowanie skryptów HTML, JS i CSS (jeżeli występują własne modyfikacje).
Kluczowe treści poniżej pierwszego widoku
Kluczowe treści strony Below the fold, czyli poniżej pierwszego widoku strony (bez potrzeby scrollowania). Umieść najważniejsze elementy strony na pierwszym widoku (Above the fold).
Wysoka cena produktu
- staraj się kierować reklamy do zamożnych, których twoja cena nie zwali z nóg,
- udostępnij możliwość zakupów na raty,
- uwypuklij, dlaczego produkt wart jest swojej ceny (profesjonalny serwis, gwarancja zadowolenia itp.).
Opis produktu nie wyczerpuje tematu
- oprócz wyczerpujących danych technicznych odpowiedz klientowi także na pytanie, co zmieni się w jego życiu po zakupie produktu np. jakie problemy będzie rozwiązywał?
- jeżeli do tego wszystkiego użyjesz – języka korzyści – bomba!
Brak dostosowania do urządzeń mobilnych
Czyli brak responsywności (strona nie dostosowuje swojego rozmiaru do urządzeń mobilnych).
- strony automatycznie dostosowujące swój rozmiar do urządzeń mobilnych to dzisiaj standard. Brak tej technologii może generować odrzucenia strony z poziomu urządzeń mobilnych.
- jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś pora przestawić się na responsywny styl graficzny bądź dedykowany projekt także w wersji RWD.
Strona nie jest intuicyjna
- projektując stronę / sklep, pamiętaj o jej testowaniu przez ciebie, jak i znajomych, rodzinę, współpracowników.
- jeżeli nie jesteś pewny czy twój sklep został zaprojektowany według najbardziej użytecznych praktyk możesz wesprzeć się narzędziem Google Optimize, które Ci w tym pomoże, bądź skorzystaj z usług eksperta.
Duża ilość wyskakujących okienek / powiadomień
Nie przesadzaj z ilością pop-upów czy notyfikacji, ponieważ na dłuższą metę przyniesie to więcej strat niż pożytku.
Uważamy, że najmniej inwazyjną formą utrzymania kontaktu z użytkownikiem jest tzw. Exit pop up, czyli okienko wyskakujące dopiero w momencie kiedy użytkownik chce zamknąć kartę sklepu.
Wierzymy, że jest to najlepszy moment do zaproszenia do polubienia fanpage’a, bądź podziękowania za wizytę i zaoferowanie zniżki na pierwsze zakupy w zamian za pozostawienie adresu e-mail.
Brak poczucia bezpieczeństwa
- jeżeli w pasku adresu URL nie świeci się zielona kłódka może spowodować to zaświecenie się… czerwonej lampki w głowie użytkownika! Certyfikat SSL to absolutny must have!
- wyraźnie wyeksponuj politykę zwrotów i reklamacji,
- udostępnij możliwość wysyłki za pobraniem,
- zbieraj opinie o produktach i sklepie. To jeden z najsilniejszych czynników racjonalizujący decyzję zakupowe,
- rozważ wprowadzenie certyfikatu niezależnych organizacji, np. TrustedShops.
Brak odnośników w obrębie strony
- postaraj się, żeby zawsze użytkownik miał możliwość intuicyjnego przejścia z karty produktu do produktów polecanych, czy ostatnio oglądanych, a w przypadku wpisów blogowych do następnego/poprzedniego wpisu. Idealnie jest jeżeli odesłania są adekwatne i stanowią pewną całość.
- brak jakichkolwiek przekierowań do innych części strony spowoduje opuszczenie witryny po zapoznaniu się z treścią strony.
Warto zapamiętać!
- jakie zabiegi mogą potencjalnie obniżyć wartość odrzuceń strony.