Jak wykorzystać TikToka w promocji własnego biznesu?
- Jesteś na Instagramie i Facebooku, czy twój biznes musi być na TikToku?
- Konto marki na TikToku – co musisz o nim wiedzieć?
- TikTok i konto marki – co zyskujesz?
- Co wniesie TikTok do biznesu?
- Jak zacząć działać na TikToku z firmą?
- Popularne formaty video na TikToku dla firm
- Dlaczego hasztagi na TikToku są ważne dla twojego biznesu?
- TikTok dla firm – wykorzystaj potencjał swojej marki
- TikTok i rozwój firmy przez dobrą zabawę
TikTok to platforma społecznościowa umożliwiająca zamieszczanie krótkich filmików video, które tworzą sami użytkownicy.
Jest wyposażona we wszystkie niezbędne narzędzia, które posłużą ci do nagrania, upiększenia (ciekawe filtry i ścieżki dźwiękowe) i do montażu twojego video. Jesteś jednocześnie pomysłodawcą, aktorem, reżyserem i montażystą swojego nagrania.
Tak pisze sam o sobie TikTok:
Pamiętaj, że formaty video na TikToku to 15 sekund, 1 minuta i ostatnio udostępniony 3-minutowy, Czy trudno stworzyć kreatywną treść nawet na 15 sekund? Trudno! Czy może przyjść ci to spontanicznie? Jak najbardziej! Ale też te krótkie, choć w dalszym ciągu wymagające treści są łatwiejsze do przyswojenia niż godzinne video.
Jak podaje serwis Datarere, liczba użytkowników rośnie w ekspresowym tempie. W lipcu 2021 roku na Tiktoku było 732 miliony aktywnych użytkowników.
Platforma do pewnego czasu uchodziła za medium młodzieży, ale obecnie to się zmienia. Mimo dużej grupy młodych twórców i odbiorców, na TikToku powstała też przestrzeń dla starszych użytkowników. TikTok tak naprawdę nie ma końca – tematyka jest na tyle zróżnicowana, że różne grupy wiekowe odnajdą coś dla siebie.
Struktura wieku użytkowników TikToka – wykres od Wallaroomedia
Na początku mało kto wierzył w sukces platformy, kiedy pojawiła się wśród mobilnych aplikacji w 2015 roku. Krótkie formy video, które można publikować na TikToku to zupełnie inna jakość i świeże podejście do tego, co dotąd robiliśmy w mediach społecznościowych.
Użytkownicy aplikacji udowadniają, że przez 15 sekund nagrania można naprawdę wiele. W momencie gdy TikTok stawał się coraz bardziej popularny na świecie, okazało się też, że jest miejscem, które idealnie nadaje się do wypromowania własnej marki.
Jesteś na Instagramie i Facebooku, czy twój biznes musi być na TikToku?
TikTok to taniec, muzyka, kreatywność, moda, duża dawka różnych emocji, pomysłów i pozytywnych wibracji. Okazuje się, że nie tylko młode pokolenie dobrze się tam odnajduje.
Światowe marki szturmem zdobywają tę platformę, a TikTok może być kolejnym miejscem, w którym zaistnieje również twój biznes i pozyskasz w ten sposób nowych klientów.
Zestawiając TikToka z Facebookiem czy Instagramem dojdziesz do jednego wniosku: nie da się go porównać z niczym – oferuje zupełnie inny zestaw możliwości. TikTok zmienił zasady gry i to jest potencjał, który może wykorzystać każda firma. Od pozostałych platform społecznościowych różni się przede wszystkim ogromną dozą kreatywności, spontaniczności, która – mimo planowania – jest dużo bardziej naturalna niż produktowe InstaStories na Instagramie.
Wniosek: jesteś na TikToku – jesteś w świadomości większej liczby odbiorców niż się spodziewasz i masz szansę rozwinąć swoją markę pod zupełnie innych kątem.
Konto marki na TikToku – co musisz o nim wiedzieć?
Warto być na TikToku! Jeśli chcesz dotrzeć do różnorodnych odbiorców i budować wizerunek swojej marki w mediach społecznościowych. Rozpoznawalność to pierwszy krok do trwałego zaistnienia na rynku, a ciekawe treści są środkiem do osiągnięcia tego celu.
Założenie konta na TikToku nie różni się praktycznie od założenia konta w innej aplikacji. Instalujesz aplikację TikTok na swoim telefonie lub korzystasz z opcji SMS z linkiem do pobrania.
Błyskawicznie konto na TikToku założysz, kiedy zintegrujesz je ze swoim kontem Facebook, Twitter czy Google albo w bardziej tradycyjny sposób – przez adres e-mail i hasło. Krótką instrukcję znajdziesz poniżej:
Możesz nawet wybrać kategorię, która najlepiej opisuje twoją działalność. Pozwoli to algorytmowi TikToka rozpoznać twój profil:
Ok, masz już konto i co dalej? Nie czekaj, skonfiguruj aplikację! Przejdź do swojego profilu i działaj!
Dodaj nazwę użytkownika, zdjęcie, które będzie spójne z identyfikacją wizualną profilu, opis, podepnij konto pod profil na Instagramie czy pod swój kanał na YouTube. Proste? Proste, ale przecież chcesz, żeby twoje konto było kontem marki.
Rejestrując się na TikToku zostanie ci nadana nazwa na podstawie adresu email – może być to imię i nazwisko znajdujące się w adresie lub pseudonim. Można to w każdej chwili zmienić.
Na początku musisz wiedzieć, że na platformie występują dwie nazwy: nazwa profilu – to ta, która wyświetla się po wejściu na profil oraz nazwa użytkownika – znajdująca się w linku do twojego profilu.
Pamiętaj, że nazwa może mieć maksymalnie 20 znaków! Obie nazwy możesz zmienić, oto instrukcja:
W szybki i bardzo łatwy sposób możesz całkowicie za darmo przełączyć się na konto biznesowe. W opcji: Zarządzaj kontem wybierz: Przełącz na konto Pro, a potem wybierz jeszcze jedną z dwóch opcji: Twórca lub Biznes (polecana dla marek i firm) i jesteś w domu… to znaczy – na TikToku z firmą!
Nie czekaj z kolejnymi czynnościami, trzeba kuć żelazo póki TikTok w grze. Dobrze przemyśl opis profilu, zaskocz odbiorców, ale daj im też jasną informację o tematyce swojego konta – zrobisz to za pomocą opisu i tworząc Tiktoki.
Dzięki temu twoi obserwatorzy już na początku wiedzą, czego mogą się spodziewać i czy rzeczywiście są twoją grupą targetową. Do konta możesz także podpiąć swoją stronę internetową – idealna ścieżka dla twoich klientów!
Treści muszą być oczywiście zgodnie z zasadami współżycia społecznego. Nie mogą nawoływać do przemocy, szerzyć nienawiści czy promować produktów zakazanych, takich jak narkotyki, tytoń(w tym e-papierosy) lub broń palna.
- TikTok jasno określa zasady korzystania z aplikacji na swojej oficjalnej stronie.
TikTok i konto marki – co zyskujesz?
Konto Pro na TikToku dla twojego sklepu daje szereg bardzo przydatnych możliwości oraz statystyk do wykorzystania w celu lepszego poznania klienta i rozwoju marki.
- Dane analityczne, do których masz dostęp na TikToku to niebo dla tych, którzy kochają statystyki, liczby, porównania, wykresy. Dzięki nim możesz wypracować sobie konkretną strategię, którą zaczniesz wdrażać na TikToku.
- TikTok opublikował ciekawe case study z danego kraju.
Jak zdobyć dostęp do danych analitycznych na TikToku? W sumie to zdobywać nie musisz, bo wszystko masz jak na dłoni. Wchodzisz do: Zarządzania kontem, przez swoje konto Pro, wybierasz zakładkę: Dane analityczne i… analizujesz!
Dane analityczne są podzielone na 3 kategorie, które pozwolą ci śledzić i wyciągać wnioski z reakcji odbiorców na twoje tiktokowe posty.
Zawiera dane z 7 lub 28 dni. Liczba wyświetleń dodanych postów, profilu i liczba obserwujących.
Tutaj sprawdzisz w podkategoriach „Posty z filmami” i „Popularne posty” statystyki z 7 ostatnich dni.
Każdego TikToka możesz przeanalizować oddzielnie klikając przy nim opcję: „Więcej”. Zwróć uwagę na to, skąd pochodzi ruch w danym filmie!
Czyli wszystko, co chcesz wiedzieć o swoich odbiorcach. Liczba obserwujących, podział ze względu na płeć, miejsce zamieszkania.
Sprawdzanie, interpretowanie i odpowiednie zrozumienie danych analitycznych na TikToku pomoże ci dobrać odpowiednie treści i dostosować je do zainteresowań oglądających.
Dzięki dokładnym danym TikTok może być twoim narzędziem do budowania ogromnego potencjału i rozwoju w firmie.
Co wniesie TikTok do biznesu?
Tik tok jest miejscem o dużym potencjale do budowania społeczności, która opiera się o rzadko spotykane hobby, pewien unikatowy element naszego otoczenia lub dziedziny życia.
- To właśnie społeczność posiada większy potencjał niż pojedynczy hasztag, który można spotkać na innych portalach społecznościowych.
Na TikToku każdy może być gwiazdą. To medium zdaje się hołdować fenomenalnie prostej zasadzie: nie wykluczamy nikogo, przyjmuję cię takiego, jakim jesteś, zapraszam!
- Chcesz nagrać test najlepiej pieniącego się szamponu do włosów?
- Przeprowadzasz wywiad sam ze sobą o ulubionych książkach?
- … wspaniale, zaprezentuj się tutaj na TikToku!
Na TikToku jesteś osobą prawdziwą – tutaj króluje kreatywność i show.
W internecie odgrywamy role – idealnej matki, super taty, bizneswoman, duszy towarzystwa i to jest naturalne. Na TikToku, chyba bardziej niż na innej platformie, możesz być tym, kim zechcesz albo być najprawdziwszą wersją siebie. To, co pokażesz ludziom zależy tylko od ciebie.
TikTok w biznesie to przede wszystkim zupełnie świeże podejście do produktów. Chęć wypróbowania wszystkiego, możliwość ocenienia, zainteresowania produktem czy usługą szerszego grona odbiorców.
TikTok zaciera granicę dystansu między nadawcą a odbiorcą, jest bardziej „sąsiedzki” i otwarty niż inne media.
Jak zacząć działać na TikToku z firmą?
Po pierwsze, musisz się oswoić ze specyfiką platformy. Instagram ma odpowiednio dobrane hasztagi i estetyczne treści, Facebook dobrze wyznaczoną grupę docelową i zbudowaną społeczność fanów, a TikTok w biznesie otwiera przed tobą kosmos możliwości.
Co zrobić, by nie zniechęcić się do powiązania biznesu z TikTokiem? Oglądać! Scrolluj, przerzucaj, szukaj trendów.
- Daj się wciągnąć w świat TikToka aż poczujesz ten klimat i zyskasz przekonanie: „nagram ten challenge!” Nagle okaże się, że zostajesz mistrzem tutoriali, bo właśnie na TikToku świetnie pokażesz, jak korzystać z twoich produktów.
Daj sobie czas i zostaw otwartą furtkę. TikTok w biznesie czy też w budowaniu marki osobistej to działanie wymagające kreatywności i dłuższej refleksji na tym, co chcesz pokazać, dlatego nie zamykaj sobie możliwości. Lepiej spędzić na studiowaniu TikToka trzy godziny za dużo, niż trzy za mało.
Wniosek jest jeden! Załóż konto, obserwuj ludzi, a potem działaj – zostań tiktokerem!
Popularne formaty video na TikToku dla firm
15 sekund, 60 sekund, a może aż 3 minuty? Tutaj możesz wybrać, ale każdy format jest krótki, szybki – idealnie pasujący do pędzącego współczesnego świata.
Co pokazać przez te maksymalnie kilkadziesiąt sekund?
- tańczysz i naśladujesz popularnego twórcę muzycznego przy jego piosence? Stwórz lip-sync – synchronizację ust – wyszukujesz dźwięk, który ci się podoba i na jego podstawie nagrywasz swojego TikToka,
- trochę się bawisz, trochę jesteś aktorem komediowym? Niezły będzie z tego stand-up!
- … poza tym możesz urządzić pokaz swoich umiejętności, stworzyć tutorial (poradnik), relacjonować na żywo (stream), brać udział w hasztagowych wyzwaniach, quizach, nagrywać video do popularnych motywów muzycznych.
TikTok daje ci też to, czego brakuje innym aplikacjom skupiającym społeczność. Masz tu duże możliwości jeśli chodzi o edycję nagrywanych video. Podkłady muzyczne, filtry, naklejki, duży wybór efektów dają niezłe pole do popisu.
Co więcej, każdego swojego tiktoka możesz opublikować jako wersję roboczą i zdecydować czy jesteś finalnie zadowolony z efektu, a może jeszcze zechcesz coś poprawić. Ekstra opcja, prawda?
Dlaczego hasztagi na TikToku są ważne dla twojego biznesu?
No dobra, a co z tymi hasztagami? Na Instagramie dbasz, żeby było ich jak najwięcej, ale na TikToku opcja hasztagów jest mocno ograniczona przez ilość znaków.
- W opisie video możesz umieścić tekst na maksymalnie 100 znaków, co oznacza, że w najlepszym wypadku zmieścisz tam 8 hasztagów.
Każdy celebryta chce być na pierwszych stronach gazet, tak samo każdy tiktoker chce być widoczny na TikToku. A w tym tobie i twojej firmie na TikToku mają pomóc hasztagi. Skoro masz ograniczone pole do popisu w przypadku ilości znaczników, musisz dobierać je bardzo precyzyjnie.
Co jakiś czas sprawdzaj najpopularniejsze obecnie hasztagi w darmowych generatorach dostępnych w sieci.
Znajomość innych marek na TikToku to ważna sprawa. Zerknij, jakich hasztagów używają firmy, które promują się na TikToku.
…bo to często właśnie on jest początkiem trendu czy wyzwania na TikToku. A własne wyzwanie hasztagowe czy też oryginalny hasztag mają szansę stać się modne, o ile zostaną podchwycone przez innych użytkowników.
Pamiętaj: zawsze sprawdzaj poprawne użycie wybranych przez siebie hasztagów – zakazane to te niezgodne z zasadami współżycia społecznego (np. wulgaryzmy, przemoc, pornografia). Obserwuj trendy, bądź czujny.
TikTok dla firm – wykorzystaj potencjał swojej marki
Pierwsze koty za płoty, wchodzisz na TikToka i już wiesz, kim tam jesteś – twarzą swojej firmy. Wchodzisz z konkretnym celem zbudowania społeczności, przyciągnięcia publiczności, zebrania odbiorców dla swoich produktów. A teraz tylko przekuć ten cel w konkretne działanie na platformie.
Jesteś sprzedawcą? To teraz pierwsza prawda biznesu na TikToku: NIE SPRZEDAWAJ WPROST. Pokaż potencjał swoich usług, możliwości, podejmij próbę zbudowania marki osobistej, która z czasem będzie kojarzona z twoim biznesem.
- pokaż swoją firmę od kuchni, od tej strony, która nie krzyczy w każdym zdaniu „Dodaj do koszyka”.
- prowadzisz księgarnię i czytasz codziennie na TikToku bajki na dobranoc? Świetnie – nagraj jak to robisz!
- masz markę kosmetyczną i nagrywasz tutoriale makijażowe? Ekstra – koniecznie stwórz taki filmik!
- sprzedajesz środki czystości – pokaż jak pozbyć się trudnych zabrudzeń!
- szyjesz płaszcze przeciwdeszczowe, a potem testujesz je na TikToku przy deszczowej piosence? Oby tak dalej!
TikTok to miejsce, gdzie możesz pokazać swoje produkty i swój biznes od fajniejszej, przystępniejszej strony. Oczywiście, że twoim celem jest zarobek, inaczej biznes nie miałby sensu, ale TikTok dla firmy to zupełnie nowe możliwości zaprezentowania oferty.
Oczywiście możesz zdecydować się na płatne działania w ramach kampanii na TikToku, ale na początek wystarczy oswojenie się z tym medium. Poznanie „z czym to się je” jest większym sukcesem twojej marki niż wyłożenie budżetu reklamowego.
Jesteś przedsiębiorcą na TikToku? Sprawdź te formaty reklamy:
- Brand takeover – 3-sekundowa reklama statyczna (zdjęcie JPG) lub 3-5 sekundowa reklama w formie wideo.
- Top view – ten format to 60-sekundowa reklama, z odtwarzanym automatycznie dźwiękiem.
- Branded hashtag challenge – tworzenie dedykowanego hasztagu marki, z którym wchodzą w interakcję użytkownicy.
- In Feed Ads – działa podobnie do Top View, ale dodatkowo pozwala na wchodzenie w interakcję. Branded effects – wykorzystanie filtrów AR do promocji marki.
Wniosek: TikTok to dla wielu pokusa wyróżnienia się, wyjścia przed szereg. To teraz zastanów się, co wyróżnia twój biznes, co czyni go wyjątkowym i pokaż swoją unikatową firmę w ten sposób na TikToku.
Wykorzystaj tiktokowy trend, nagraj krótkie video pod modny kawałek, weź udział w wyzwaniu, zostań specem od tutoriali. Na TikToku twoja marka może więcej!
TikTok i rozwój firmy przez dobrą zabawę
Nie ma medium, które by w jakikolwiek sposób przypominało TikToka. Jedyny w swoim rodzaju TikTok pozwala ci odkryć potencjał twojego biznesu. Zaczynasz inaczej patrzeć na promowanie swojej firmy w sieci i wykorzystasz to, co daje TikTok.
Na TikToku w kreatywny sposób możesz pokazać siebie jako twarz swojej marki. Możesz pokazać swoją firmę „od kuchni”, możesz stworzyć bardziej bezpośrednią relację z odbiorcami zapraszając ich do wyzwań czy też biorąc w nich udział.
TikTok to obecnie jedno z najciekawszych miejsc w sieci, a przecież każdy chce być ze swoją marką w ciekawym miejscu, prawda? Tutaj możesz się bawić i promować.
TikTok inspiruje, ale również edukuje – poznaj: wskazówki dla twojego biznesu od TikToka.
Jeśli nadal nie możesz przełamać się do występu przed kamerą to pamiętaj, że każdy kiedyś zaczynał, a praktyka czyni mistrza! Spróbuj nagrywać w naturalny sposób, pokaż swoje doświadczenia, przekaż cenne rady, jest wiele możliwości. Zainspiruj się i znajdź formę, która odpowiada ci najbardziej. Powodzenia!
Warto zapamiętać!
- Jak założyć konto firmowe na TikToku?
- Czym są dane analityczne na TikToku?
- Dlaczego warto pojawić się na TikToku?
- Od czego zacząć tworzenie treści na TikToku?
- Jak wykorzystać potencjał marki?