Kategorie w sklepie internetowym

Ostatnia aktualizacja: 18 lipca 2024

Nawigacja w sklepie internetowym jest tak samo ważna, jak łatwe poruszanie się po sklepie stacjonarnym. Odpowiednia struktura kategorii i proste, przemyślane nazwy ułatwiają firmie pracę nad sklepem, a klientowi poszukiwanie wymarzonych produktów.

Już od samego początku drzewo kategorii powinno być dobrze zaprojektowane. Szczegółowe kategorie należy zamieszczać w większych kategoriach zbiorczych, a puste kategorie powinno się ukrywać.

Trzeba również zadbać o strony poszczególnych kategorii – są drogowskazem dla klienta i jednym z ważnych elementów pozycjonowania.

Przetestuj dostępne funkcje i załóż darmowy sklep internetowy w ramach 14-dniowego okresu próbnego. Sprawdź bezpłatnie i bez ograniczeń możliwości platformy Shoper.

Dlaczego kategorie produktów są ważne?

Wyobraź sobie, że jesteś w supermarkecie. Na pewno niejednokrotnie irytowało cię szukanie odpowiedniego działu

Wiedza co sklep sprzedaje i gdzie można to znaleźć jest kluczowa. Analogicznie, odpowiedni układ kategorii w sklepie internetowym ma wyjątkowo ważne znaczenie. Zdecydowanie warto już na starcie mocno się do niego przyłożyć.

Drzewo kategorii przede wszystkim ułatwia klientowi znalezienie produktu. Sprawia, że nawigacja w sklepie staje się prostsza.

Gdy raz wprowadzisz większość produktów i zorientujesz się, że układ kategorii nie był do końca przemyślany – uwierz, nie będzie ci się chciało go zmieniać i budować od początku.
Tworząc kategorie, podejmujesz decyzję – świadomie lub nie – jak będziesz pozycjonować swój sklep w wyszukiwarce.

Jak tworzyć dobre nazwy kategorii produktów?

Nazwy kategorii muszą być maksymalnie proste i zrozumiałe. Kreatywne nazewnictwo wbrew pozorom nie jest dobrym pomysłem. Bo co konkretnie może kryć się pod kategorią o nazwie „Kreatywne gotowanie” czy „Wyjątkowe wnętrza”?

Nazwy powinny być krótkie i precyzyjne. Unikaj również zbyt szerokiego nazewnictwa, np. Rozwiązania, Dom, Elektronika.

Znasz bajkę o Jasiu i Małgosi? Dzieci z pomocą okruszków znaczyły drogę do domu. Nie martw się, w twoim sklepie z pewnością nie ma gołębi i w przeciwieństwie do maluchów, klienci się nie zagubią.

Struktura z wykorzystaniem breadcrumbs, czyli okruszków w sklepie internetowym ułatwia nawigację. W wypadku dziecięcych butów na rzepy w internetowym sklepie obuwniczym układ może wyglądać następująco: Dzieci > Obuwie > Półbuty > Obuwie na rzepy.

Przykład ukrytej kategorii produktów w sklepie Shoper
Rys 1. Aby ukryć kategorię produktów w sklepie Shoper, podczas edycji zmień status w polu: Aktywność.
Przykład ukrytej kategorii produktów w sklepie Shoper
Rys 1. Aby ukryć kategorię produktów w sklepie Shoper, podczas edycji zmień status w polu: Aktywność.

Warto na samym początku wprowadzić wszystkie kategorie, które docelowo mają znaleźć się w sklepie. Należy jednak ukryć te, które nie zawierają jeszcze produktów.

Jeżeli posiadasz jakiekolwiek puste kategorie, pusty dział promocje lub nowości – koniecznie usuń je z menu, wybierając: Wygląd i treści > Wygląd sklepu > Linki w nagłówku i stopce > ikona zębatki > Usuń.

Zobacz poniżej jak mogą wyglądać struktury kategorii głównych i podkategorii, co ściśle wiąże się z ich nazwami:

Drzewo składające się tylko z kategorii głównych:

  • Narzędzia
  • Narzędzia ręczne
  • Ubrania robocze
  • Materiały budowlane
  • Narzędzia stolarskie

Drzewo składające się z kategorii głównych oraz podkategorii:

  • Narzędzia
    • narzędzia pomiarowe
    • narzędzia ręczne
    • młotki
    • narzędzia budowlane
  • Ubrania robocze
  • Materiały budowlane

Oprogramowanie sklepów internetowych Shoper daje możliwość łatwego zarządzania kategoriami w dowolnym momencie korzystania ze sklepu. Możemy również dowolnie zmieniać kolejność kategorii.

Anatomia strony kategorii produktów

Strona kategorii to pewnego rodzaju drogowskaz, krótko i zwięźle mówiący, co właściwie znajdziemy w danej grupie produktów.

Oprócz tego pełni ważną rolę w pozycjonowaniu sklepu w wyszukiwarce. Możemy na niej używać słów kluczowych oraz wpłynąć na jej wygląd w wynikach wyszukiwania.

Na początku warto zacząć od najbardziej precyzyjnych i małych kategorii, ostatnich w „nawigacji okruszkowej”. Oczywiście docelowo wszystkie kategorie powinny być wyśmienicie przygotowane i opisane. W końcu cały obraz strony i jej zawartość odgrywają ważną rolę w pozycjonowaniu strony w Internecie.

Niestety próbując pozycjonować ogólne, główne kategorie (Obuwie, Wiertarki, Pierścionki, T-shirty itp.), konkurujesz z największymi graczami, którzy na hasła związane z tymi kategoriami znajdują się bardzo wysoko w wynikach wyszukiwania.

Jeśli więc ogranicza cię czas i wiesz, że nie opiszesz od razu wszystkich stron, zacznij od najbardziej szczegółowych.

Kiedy dodać menu boczne z kategoriami?

Na stronie kategorii i podczas przeglądania produktów warto wykorzystać panel boczny.

W Panelu administracyjnym sklepy w sekcji: Wygląd i treści > Wygląd sklepu > Obecny szablon graficzny > Moduły, uruchom Shoper Visual Editor. Następnie z typów stron wybierz: Strony z listą produktów.

Uruchom Shoper Visual Editor w polu wyboru strony wybierz: Strona z listą produktów.
Rys 2. Przejdź do Shoper Visual Editor i z listy stron wybierz: Strony z listą produktów.
Uruchom Shoper Visual Editor w polu wyboru strony wybierz: Strona z listą produktów.
Rys 2. Przejdź do Shoper Visual Editor i z listy stron wybierz: Strony z listą produktów.

Tutaj muszą się przede wszystkim znaleźć opcje przeglądania (filtry), ale możemy również raz jeszcze wyróżnić najważniejsze kategorie lub zamieścić całe menu. Można skorzystać także z dodatkowych, ciekawych modułów (np. podgląd strony na Facebooku, Bestsellery czy zapis na newsletter).

Pamiętaj jednak, że jeśli kluczowym elementem sklepu są zdjęcia, strona powinna być maksymalnie prosta i przejrzysta, bez zbędnych ozdobników i modułów.

Podczas gdy na stronach kategorii zazwyczaj warto zamieścić dodatkowe elementy, w przypadku karty produktu nie należy rozpraszać klienta dodatkowymi zawołaniami na stronie. Trzeba maksymalnie skupić jego uwagę na zdjęciu i opisie produktu, do którego udało mu się dotrzeć.

Karta produktu nie jest miejscem, z którego zachęcamy do odwiedzenia Facebooka, innych kategorii czy zapisu do newslettera. Tym bardziej nie umieszczajmy nic nad samym zdjęciem i opisem produktu.

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • dlaczego warto od samego początku przyłożyć się do dobrego podziału kategorii?
  • jak poprawnie nazwać kategorie?
  • co to okruszki w sklepie internetowym?
  • na których stronach kategorii skupić się na początku?
  • kiedy warto rozbudować menu boczne?
  • jak utworzyć kategorie na platformie Shoper?
  • jak ukryć puste kategorie?
  • jak przenieść kategorie.
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności